Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen har väl förespråkat att man helt ska bortse från barnen eller anpassning till dem. Men att det blir problematiskt när anpassningen blir mer eller mindre ensidig för en part.

Tänk om jag har en partner som sitter fast i obligatorisk industrisemester. Och jag aldrig -under ett helt arbetsliv- kan få semester samtidigt för att dessa veckor alltid ska gå till dem som har barn.
Tror ingen i den situationen klagar på att ett antal juliveckor anpassas bort. Men om det inte går att ordna så någon vecka kan bli gemensam i vart fall vissa år så börjar det bli en annan sak.
Men då är vi ju tillbaka till det där med val som återkommer, man väljer att bli förälder och man väljer att inte sätta sitt barn på en sammanslagen förskola, men man väljer väl också att ha ett jobb med industrisemester.. eller att leva med en sån man, osv osv.
 
Man får inte vabba om barnet inte är sjukt. Det finns även åldersgräns där. Så sjukt sunkig bild av småbarnsföräldrar du målar upp. Jag blir på riktigt ledsen av tanken på att det finns personer som tänker som dig. Jag vill lova att de flesta föräldrar inte utnyttjar vab för att ha semester.
Nej det får man inte men det är ju också relativt svårt att bevisa?

Ja det kanske är en sunkig bild men det är liksom baserat på erfarenheter. Jag har jobbat med småbarnsföräldrar som varit guld värda och alltid ställer upp, jag skulle tom säga att de flesta gör det men det finns rötägg och de är vanligare än vad många verkar vilja acceptera?

Det finns ju liksom en anledning till att kvinnor i "barnafödande ålder" kan få svårare med jobb och det är inte bara sexism utan det grundar sig liksom i sådant som händer. Som arbetsgivare vet du ju inte vad du får, du kan få någon som i princip aldrig är borta, aldrig vabar som sköter jobbet felfritt. Du kan också få någon som är sjukskriven större delen av graviditeten, krånglar med FL när det är som värst med bemanningen, vabar mer än de jobbar vissa månader osv. För att inte tala om alla forumtrådar och liknande i stil med "måste jag tala om på intervjun att jag är gravid/planerar att skaffa barn?"

Att vårat system är så otroligt generöst mot föräldrar som jobbar är jättebra för barnen men det bidrar också till att de blir oattraktiva på arbetsmarknaden.
 
Ja det kan man säga men då ses man som hjärtlös eftersom sådant som jul ju är baaaarnens högtid. Folk utan barn har ju inga liv så de kan ju ändå jobba verkar vara lite av konsensus mellan rätt många föräldrar.

Men jag känner många föräldrar som inte bor med barnens andra förälder och som därför bara har barnen varannan jul. I stort sett utan undantag så jobbar de (som har jobb där folk behöver vara på plats över julen) de jular de inte har barnen. Så de kan vara lediga de jular de har barnen. Likadant med loven. De tar inte ledigt på påsklovet om barnen ändå är hos sin andra förälder.
 
Jag tänker att dessa människor är vuxna och kan därför förstå varför föräldrar behöver ta ut föräldrapenning eller önskar få semester vissa veckor. Barn har inte samma förmåga att förstå varför dom skall slussas runt hos olika barnpassare eller nya sammanhang som vissa tycker är en bättre lösning än att föräldrarna tar hand om sina egna barn, för att barnfria skall inte kan få "fördelarna" med att vara förälder till småbarn.
Fast - de allra flesta barn har två föräldrar. Om förskolan är stängd säg vecka 28-31 som väl är typ det som förr kallades för industrisemestern/byggsemestern, så behöver inte både mamma och pappa vara lediga 28-31 tillsammans. Barnet är nog minst lika nöjd om föräldrarna delar upp det och är hemma under en längre tid med barnet men nödvändigtvis inte med varandra. Mina föräldrar har aldrig kunnat ta mer än två veckor gemensamt under den tiden de hade barn i barnomsorgen, vilket var ganska länge eftersom de har en spridning på åtta år mellan yngst och äldst. Det var först när minsta barnet var så pass stort att barnomsorgen inte längre var aktuellt/äldre syskon kunde ställa upp som barnvakt som de kunde börja ha gemensam semester. Har man färre barn är detta under en mer begränsad tid.

Jag som barnlös skulle aldrig argumentera/bråka för att mina behov skulle gå före en ensamstående förälder som måste lösa sommaren för sitt barn. Men argumentet att föräldrar vill vara lediga tillsammans med den andra föräldern ska inte gå före att någon annan vill vara ledig samtidigt som sin partner eller ens att någon vill vara ledig vissa veckor oavsett anledning. Det har inte ett skit med barnet att göra, barnet kan föräldern vara ledig med vecka 25 eller 33 också, men handlar det om att föräldern vill vara ledig med sin partner ska väl inte det prioriteras bara för att dessa två har barn? Och är det så fruktansvärt viktigt att vara ledig just då, lägg föräldraledighet från början. Ändra inte det när det redan blivit nej på semesteransökan från chefen bara för att få sin vilja fram.
 
Så bara för att man logiskt kan tänka ska man alltid behöva anpassa sig?

Jag argumenterar ju för att förskolor ska ha öppet hela sommaren för att alla föräldrar ska kunna vara med sina barn då och det utan att alla andra ska behöva anpassa sig.

Men iom att detta fortsätter vara ett "problem" år efter år efter år så kan det ju dels inte upplevas som ett problem stort nog för föräldrar (no shit Sherlock, julisemester here I come. Sorry, var tvungen, lite elakt jag vet) att försöka göra något åt. Och för de som faktiskt upplever det som ett problem år efter år har no saying in the matter.

Jag "löser" det genom att aldrig ens försöka få semester de attraktiva tiderna och därmed slippa besvikelsen att bli nekad pga föräldrar. (Då hade jag nog varit extremt bitter på barn vid det här laget och det vill jag inte) Det innebär inte att jag också skulle vilja vara ledig de där mellandagarna, Falsterboveckan mm någon gång.

Jag önskade att någon gång också bli bemött med ett ärligt förstående från en förälder över att andra behöver anpassa sig för deras barns skull men det kommer aldrig utan det kommer alltid bara att de har sin rätt. DET tycker jag är det sorgligaste faktiskt.
Jag tror både jag och @Linn-Nora förstår då vi båda fick barn sent i livet och iaf jag hade drygt 10 år som fast anställd innan. Men att förstå och att tycka att det är rimligt med de åtgärder som föreslås är olika saker. Jag kände mig aldrig heller speciellt förfördelad, jag hade förståelse för att vissa kollegor behövde ledigt när ingen tog hand om deras barn på dagarna. Det var liksom inte ett problem för mig förutom den gången två kollegor bara var lediga en klämdag utan att ha sagt till. Men det berodde på chefsskapet som var obefintligt och en kultur där man gjorde så..
 
Och som jag påpekat så väljer man att avstå från barnomsorg som kommunerna är skyldiga att tillhandahålla, det är inte så att man är tvungen att ta ut ledighet en viss period Ja förutom det faktum att alla inte stänger som du antyder.

Det strukturella organisationproblemet på arbetsplatser som du syftar på är att man ofta behöver en viss bemanning och inte kan låta folk få ledigt helt enligt eget tycke och smak. Att få bort behovet av att ha kvalificerad arbetskraft när arbetet behöver utföras är liksom grunden för de flesta jobb eller snarare en förutsättning.
Vårt barns förskola stänger. Sommarförskola måste man ansöka till långt innan semesterplanering har kommit igång på min arbetsplats och det är i andra lokaler med annan personal och andra barn. Vissa barn "flyttar" man inte lite lättvindigt på utan detta hade krävt en ny inskolning för några veckors vistelsetid.

Du vill alltså skjuta över arbetsgivarens ansvar på de anställda som har små barn i behov av omsorg?
 
Ja det kan man säga men då ses man som hjärtlös eftersom sådant som jul ju är baaaarnens högtid. Folk utan barn har ju inga liv så de kan ju ändå jobba verkar vara lite av konsensus mellan rätt många föräldrar.
Jag känner nog att det är tvärtom, (världens sämsta mamma igen) det känns som jag har mycket mindre ”liv” med barn där det inte går att planera jobbet lika mycket och där jag tvingas lägga ledighet där jag inte lagt den annars. Det är inte ett mindre värt liv alls, men det innebär tex att jag behöver vara ledig och fira jul fast jag helst hade sluppit, eller kanske behöver ta semester när jag inte vill.
 
Nej det får man inte men det är ju också relativt svårt att bevisa?

Ja det kanske är en sunkig bild men det är liksom baserat på erfarenheter. Jag har jobbat med småbarnsföräldrar som varit guld värda och alltid ställer upp, jag skulle tom säga att de flesta gör det men det finns rötägg och de är vanligare än vad många verkar vilja acceptera?

Det finns ju liksom en anledning till att kvinnor i "barnafödande ålder" kan få svårare med jobb och det är inte bara sexism utan det grundar sig liksom i sådant som händer. Som arbetsgivare vet du ju inte vad du får, du kan få någon som i princip aldrig är borta, aldrig vabar som sköter jobbet felfritt. Du kan också få någon som är sjukskriven större delen av graviditeten, krånglar med FL när det är som värst med bemanningen, vabar mer än de jobbar vissa månader osv. För att inte tala om alla forumtrådar och liknande i stil med "måste jag tala om på intervjun att jag är gravid/planerar att skaffa barn?"

Att vårat system är så otroligt generöst mot föräldrar som jobbar är jättebra för barnen men det bidrar också till att de blir oattraktiva på arbetsmarknaden.
Men alltså, jag är ingen dålig arbetstagare för att jag behöver vabba ibland.
 
Men då är vi ju tillbaka till det där med val som återkommer, man väljer att bli förälder och man väljer att inte sätta sitt barn på en sammanslagen förskola, men man väljer väl också att ha ett jobb med industrisemester.. eller att leva med en sån man, osv osv.
Jepp, och varför ska då valet barn gå före valet av en viss make...?

(OM man nu väljer att se det så. Det finns en hög komplikationer som hänger ihop med att dessa val inte är direkt fria och oberoende som gör att frågan inte enbart är så enkel)
 
Men ändå hävdar du att föräldrar till 16/18 åringar prioriteras avseende semesterönskemål? Är det verkligen så? Prova säg att det är jätteviktigt för dig också att ha semester över jul (om det nu är det..).
Ja det är så på vissa ställen men givetvis inte överallt. Det var dock inte det jag påstod, läs igen, jag skrev att de propsar på att få ledigt framförallt vid storhelger.
 
Nej det får man inte men det är ju också relativt svårt att bevisa?

Ja det kanske är en sunkig bild men det är liksom baserat på erfarenheter. Jag har jobbat med småbarnsföräldrar som varit guld värda och alltid ställer upp, jag skulle tom säga att de flesta gör det men det finns rötägg och de är vanligare än vad många verkar vilja acceptera?

Det finns ju liksom en anledning till att kvinnor i "barnafödande ålder" kan få svårare med jobb och det är inte bara sexism utan det grundar sig liksom i sådant som händer. Som arbetsgivare vet du ju inte vad du får, du kan få någon som i princip aldrig är borta, aldrig vabar som sköter jobbet felfritt. Du kan också få någon som är sjukskriven större delen av graviditeten, krånglar med FL när det är som värst med bemanningen, vabar mer än de jobbar vissa månader osv. För att inte tala om alla forumtrådar och liknande i stil med "måste jag tala om på intervjun att jag är gravid/planerar att skaffa barn?"

Att vårat system är så otroligt generöst mot föräldrar som jobbar är jättebra för barnen men det bidrar också till att de blir oattraktiva på arbetsmarknaden.
Jag är SÅ glad att jag har ett jobb där kompetens värderas högre än att jag vabbar och är föräldraledig. Jag tycker din syn på småbarnmammor är vidrig. Som att vi skaffar barn och vabbar för att jävlas med arbetsgivare och kollegor. Min chef anställde mig när jag var gravid i 7:de månaden med mitt första barn, hon verkar inte alls de de problem du målar upp som allmänna sanningar. Hon tycker tvärtom småbarnsföräldrar är toppen; effektiva och fokuserade!
 
Men ändå hävdar du att föräldrar till 16/18 åringar prioriteras avseende semesterönskemål? Är det verkligen så? Prova säg att det är jätteviktigt för dig också att ha semester över jul (om det nu är det..).
Nej det har jag inte gjort, det är något du läser in själv. Jag skrev att de propsar på att få ledigt, alltså insisterar. Och ja det går hem på många håll, men knappast överallt.
 
Jag är SÅ glad att jag har ett jobb där kompetens värderas högre än att jag vabbar och är föräldraledig. Jag tycker din syn på småbarnmammor är vidrig. Som att vi skaffar barn och vabbar för att jävlas med arbetsgivare och kollegor. Min chef anställde mig när jag var gravid i 7:de månaden med mitt första barn, hon verkar inte alls de de problem du målar upp som allmänna sanningar. Hon tycker tvärtom småbarnsföräldrar är toppen; effektiva och fokuserade!
Jag tror ingen egentligen menar att småbarnsföräldrar är hemska eller inte förtjänar att vabba eller vara FL. Det är de som "utnyttjar" systemet som förstör för alla andra. De som inte får semester på sina önskeveckor och direkt tar ut fl istället. De som vabbar varje fredag då det är fint väder. De som är noll flexibla med att kollegorna också vill vara ledig en klämdag eller runt jul.

Jag har jobbat med massor av föräldrar och kommer på en person som utnyttjade systemet. Det är DEN personen som folk har problem med.
 
Jag är SÅ glad att jag har ett jobb där kompetens värderas högre än att jag vabbar och är föräldraledig. Jag tycker din syn på småbarnmammor är vidrig. Som att vi skaffar barn och vabbar för att jävlas med arbetsgivare och kollegor. Min chef anställde mig när jag var gravid i 7:de månaden med mitt första barn, hon verkar inte alls de de problem du målar upp som allmänna sanningar. Hon tycker tvärtom småbarnsföräldrar är toppen; effektiva och fokuserade!
Det blir lätt så när man i inlägg efter inlägg påtalar att man har mer rätt till ledighet än andra och sen övertolkar svaren man får.

Sen är en del som missbrukar VAB/föräldrarledighet, men det har nog snarare med personens läggning och brist på samvete att göra än att de har barn. Folk missbrukar även sjukskrivning mm.
 
Nej det får man inte men det är ju också relativt svårt att bevisa?

Ja det kanske är en sunkig bild men det är liksom baserat på erfarenheter. Jag har jobbat med småbarnsföräldrar som varit guld värda och alltid ställer upp, jag skulle tom säga att de flesta gör det men det finns rötägg och de är vanligare än vad många verkar vilja acceptera?

Det finns ju liksom en anledning till att kvinnor i "barnafödande ålder" kan få svårare med jobb och det är inte bara sexism utan det grundar sig liksom i sådant som händer. Som arbetsgivare vet du ju inte vad du får, du kan få någon som i princip aldrig är borta, aldrig vabar som sköter jobbet felfritt. Du kan också få någon som är sjukskriven större delen av graviditeten, krånglar med FL när det är som värst med bemanningen, vabar mer än de jobbar vissa månader osv. För att inte tala om alla forumtrådar och liknande i stil med "måste jag tala om på intervjun att jag är gravid/planerar att skaffa barn?"

Att vårat system är så otroligt generöst mot föräldrar som jobbar är jättebra för barnen men det bidrar också till att de blir oattraktiva på arbetsmarknaden.

Jag tycker att det är bra att systemet gör att barnen är oattraktiva på arbetsmarknaden. :grin:

Man kan få någon som är sjukskriven mest hela tiden, som krånglar med allehanda saker och vabbar och sabbar företaget helt utan att de ingår i gruppen "kvinnor i barnafödande ålder". Och om nu din bild stämmer, att de allra flesta är lika lojala som andra mot företaget men det finns rötägg; är det verkligen korrekt (förutom att det är olagligt om det sker ett sådant urval i praktiken) att tillskriva gruppen "kvinnor i barnafödande ålder" dessa egenskaper? Är det inte istället en lite grupp rötägg som bara har fått skarpare vapen att skjuta med?

Jag tycker nog inte att det är otroligt generöst och är stolt över vårt föräldraledighetssystem, när man nämner det för andra suckar de av avundsjuka.
 
Vårt barns förskola stänger. Sommarförskola måste man ansöka till långt innan semesterplanering har kommit igång på min arbetsplats och det är i andra lokaler med annan personal och andra barn. Vissa barn "flyttar" man inte lite lättvindigt på utan detta hade krävt en ny inskolning för några veckors vistelsetid.

Du vill alltså skjuta över arbetsgivarens ansvar på de anställda som har små barn i behov av omsorg?
Hur kom du till den slutsatsen, då det inte är något jag skrivit överhuvudtaget? Kan vi inte hålla oss till att diskutera det folk skriver och undvika att tilldela folk åsikter? Det blir trevligare diskussioner då.
 
Jepp, och varför ska då valet barn gå före valet av en viss make...?

(OM man nu väljer att se det så. Det finns en hög komplikationer som hänger ihop med att dessa val inte är direkt fria och oberoende som gör att frågan inte enbart är så enkel)

För att maken förhoppningsvis är en vuxen människa kapabel att ta hand om sig själv. Han är förhoppningsvis färdiguppfostrad och kapabel att roa sig på egen hand. Han kan förhoppningsvis ta sig till platser själv och skaffa sig egna upplevelser på egen hand utan sin partners omsorger. Och förhoppningsvis är han en självständig person som intehar barnets behov av en närvarande förälder. Och har han det behovet så får han väl åka hem till sina föräldrar.
 
För att maken förhoppningsvis är en vuxen människa kapabel att ta hand om sig själv. Han är förhoppningsvis färdiguppfostrad och kapabel att roa sig på egen hand. Han kan förhoppningsvis ta sig till platser själv och skaffa sig egna upplevelser på egen hand utan sin partners omsorger. Och förhoppningsvis är han en självständig person som intehar barnets behov av en närvarande förälder. Och har han det behovet så får han väl åka hem till sina föräldrar.
Men semestern ska vara till för rekreation. Och de flesta mår bra av att umgås med sina nära som en del av den rekreationen.

Det är ju bara löjligt av dig att dra upp att det skulle handla om att maken skulle behöva omsorg under sin semester.
 
Men semestern ska vara till för rekreation. Och de flesta mår bra av att umgås med sina nära som en del av den rekreationen.

Det är ju bara löjligt av dig att dra upp att det skulle handla om att maken skulle behöva omsorg under sin semester.

Det var du som jämförde honom med ett barn. Jag bara visade hur absurd den jämförelsen är.
 
Det blir lätt så när man i inlägg efter inlägg påtalar att man har mer rätt till ledighet än andra och sen övertolkar svaren man får.

Sen är en del som missbrukar VAB/föräldrarledighet, men det har nog snarare med personens läggning och brist på samvete att göra än att de har barn. Folk missbrukar även sjukskrivning mm.
Fast man har ju mer rätt till ”ledighet” så länge man har föräldradagar kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 921
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 670
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp