Ner i hull ! Hjälp?

Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Vet inte om jag har något roligt tips, men jag å min stora pålle som är under igångsättning brukar bröta rätt ut i skogen å hoppas att vi hittar hem igen ;) Ganska krävande både för häst å ledare!
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Haha, ja det kanske är något att prova när "sjöarna" inne i skogen försvinner ^^
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

sky_fly skrev:
Vet inte om tråden ska ligga här men gör väl ett försök. :p


Nu är det ju så att nya damen har anlänt och hon är väl inte i det tunnaste laget. Som en tunna rättare sagt.. :D
Våran fråga är nu hur vi ska få ner henne i hullet.
Promenader är redan igångsatt men det måste väl finnas något mer man kan ordna med..

En bild på söötisen :)

th_DSC00631.jpg


http://i40.photobucket.com/albums/e213/Sky_fly/DSC00627.jpg

Vi har en häst i stallet som tyvärr fick fång för hon var "övergödd". Hon sattes på hårddiet på en gång, fick åka till strömsholm med henne... Ägaren blandar Hö och halm, Hon står nu i box och har gjort i 3 månader nu... Har gått ner rejält, men var noga med att hästen måste ha vitaminbehövet, Selen är viktigt att det ligger rätt.. fosfor också. Skulle vara bra om du går till en foderrådgivare och frågar vad han/hon tycker är lämpligast foderstat, det är olika på olika hästar. Vi har foderstatprogram som fungerar UTMÄRKT! Om du vill så skriv upp vilket foder ni ger henne/honom och hur mycket hästen väger och rör sig så kan jag kolla upp lite med fodret. Man kan även ställa in om hästen är övergödd eller undernärd.

/ Jessica
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Morsan skrev:
Kraftfoder finns inte ens på världskartan i vårt stall till såna hästar :cool:
klart dom måste ha kraftfoder, i måttliga mängder, kan ibland räcka med fodertillskott. Hästen måste få i sig rätt mängder vitaminer och mineraler. Självklart ska man inte vräka i en liten shettis 1 kg torrfoder. Men dagsbehover lär dom ha för att funka och träna också..
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

En shettis som inte arbetar klarar sig utmärkt på bete alternativt bra hö. En av anledningarna till att den här ser ut som hon gör är just att hon fått kraftfoder "för att de andra får och hon blir avundsjuk".
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Hejsan!
Jag har en granne som har en shettis med samma problem. Hon använder en slags "munkorg" som gör att den inte får i sig lika mycket gräs åt gången... kanske kan vara något att pröva? Då kan ju lilldamen få vara ute med kompisarna hela tiden och det är ju mycket skojigare an att stå ensam inne i stallet pa nätterna.
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Tack för svaren men vi vill nu har reda på vad man kan göra för att damen ska få motition !
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Haha stackarn! såg ut som rena mobbningen där i hagen ju!:p
Söt var hon iaf!:love:
Mycket motion är väl det som gäller för att få ner vikten på henne, longera, köra osv.
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Det var nog en del "mobbing" också, dock inte så allvarligt. Gammelmärren (30 år) höll på att ta knäcken på sig när hon hunsade nykomlingen på sin plats. Nu är det dock lugnt på den fronten.
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

ta bort Lucern och kraftfoder. Det behövs ju inte. Om hästen har tillgång till mycket bete räcker det gott. Varken mera energi eller protein behövs. Promenera, skritta, ha med som handhäst är bra förslag tycker jag. rid inte för mycket med tanke på att kroppen ska bära övervikten. det kan bli belastningsproblem. se till att hästen rör på sig så mycket som möjligt, men lugnt och gärna mycket utan ryttare på ryggen. Tömkör.
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Lucern och kraftfoder lämnades på gamla stället..:D
Ska i dagarna prova att ha med damen som handhäst.. Tur att hennes tränare är en lätthanterlig 4-åring:p
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Hahaha....så ni har det blött!! Här är det kanon i marken :) fast jag har hört att simning är desto bättre:rofl:
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Fast de är nog inge skönt o simma i det vattnat, grönt o äkligt! :rofl:
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

En bild på min lilla pålla.

Lolli1050606.jpg


Hon fyllde 3år i helgen. Blev inkörd vid ca 2,5år. Kördes lugnt under vintern och nu har jag börjat öka på turerna. Går i en gammal ängshage. Kommer säkerligen få motionera henne ordentligt hela sommaren för att hon inte ska bli för rund!
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Nu har det ju gått någon vecka och hon har gått ner massa kilo på betet ! :rofl: Grönbete, gräs i mängder, men hon har gått ner ändå ! xD Ungarna rider en liten sträcka några gånger i veckan och idag inhandlades en ny sadel, som passar ! :D Haha
Så det kommer nog gå jätte bra.
Tack för alla svaren :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 028
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 335
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp