Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Knapplån

Så har jag inte tänkt, eller snarare har jag inte gjort någon större skillnad på hästar som djur. Visst kan de ha lite olika kroppsform, och olika nära till stress, men jag har inte tänkt att vissa (av de raser som används av människan) skulle vara mindre domesticerade... Men det borde väl vara fysiskt möjligt.

Man vad är poängen med att skydda öronen specifikt? Jag kan förstå "skydda sig från anfall" och "skydda hovarna" (utan dem blir det svårt att överleva), liksom allmänt skyggt beteenden; men en specifik rädsla för att bli vidrörd på öronen även om det går bra att bli vidrörd på huvud och hals måste väl ändå komma från någon form av tidigare trauma?

Kvarnlycka: vill du länka till videon du talar om så vore det intressant att se!
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Man vad är poängen med att skydda öronen specifikt?

men en specifik rädsla för att bli vidrörd på öronen även om det går bra att bli vidrörd på huvud och hals måste väl ändå komma från någon form av tidigare trauma?

Kvarnlycka: vill du länka till videon du talar om så vore det intressant att se!

Min tolkning angående "öronen" är att det inte "bara" är öronen som är drabbade utan ganska stor del av hela hästens huvud.
Hovarna är ju en sak, men det är sällan man ser någon binda, leda eller hålla fast en häst i hovarna. Man binder fast hästen, leder den i grimman, kontrollerar den med träns+bett vid ridning. Allt detta involverar hästens öron.

Jag tror inte att videon ligger online, det är "Hästar med problem" av och med Ellen Ofstad i alla fall. Jag har den här hemma. Man får följa valacken som har just såna här "vildhäst-tendenser" genom en härlig resa. Han blir riktigt bra till slut.

Jag tror att många av de här hästarna får en ganska osentimental inridning på Island vilket säkert förstärker deras naturligt väldigt starka instinkter.
Men den här hästen i videon är ju svenskfödd.
otroligt intressant!
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Tack - jag ska kolla upp videon! Alltid spännande med nya tankar och idéer...
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Vad jag har hört så kan dom dra i öronen när hästarna fångas in på island.
Man fångar in och klämmer ihop ett stort antal unghästar i liten fålla för att avgöra individernas fortsatta öde.
Då klättrar dom omkring inne i fållan, och är det en häst som skall flyttas eller stegrar sig så tar man tag i öronen och vrider i stället för att sätta på grimma.
Skröna eller ej ingen aning.
Min häst är inte huvudskygg på nått sätt.
Men öronen är ett kapitel för sig.
Små ljusa killar med glasögon göres sig icke besvär med att försöka fånga honom.
Vi har en kille i stallet med det utseendet, vi pratar 10 år.
Trots det så är min häst jätterädd för honom och det kommer aldrig att gå över.
Han kommer inte i närheten av hästen.
Jag tror att en kille med det utseendet har "ridit in" och hanterat honom med våld.
Vi har haft en mycket stabil och extremt trevlig islandshäst i stallet, tyvärr borta nu.
Han var inte rädd för någonting utom 2 saker.
Kliva över strömmande okänt vatten och man kunde inte mocka boxen när han stod i den. Otäcka minnen som satt spår i hans liv.
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

*KL*


Jag har två teorier om detta:

1. Importskada. Dvs. hästen som kommer från en gård där man har brukat väldigt "gammalmodiga" och inte så häst-etiska metoder, vilket har ärrat hästen för livet.

2. Vildhästgener.
Det här är det jag mest tror på. Jag tror helt seriöst att det faktiskt ibland pluppar upp väldigt starka "vildhäst-gener" hos Islandshästen. De är alltså födda med den här "skyggheten". Man ser ju ibland föl som är inbyggt skygga. Det är ganska lätt att träna bort när de är små, men får de aldrig chansen så är det ju så.

Sen tror jag att "Vildhästgen" i kombination med människor som inte vet hur de ska hantera det på rätt sätt, gör saken MYCKET värre ... En häst som är 25 år har sett en del.

Jag håller med dig. Jag köpte min islandsvalack som 1,5-åring. Han var inte hanterad alls, så det var heller ingen som hade varit dum mot honom eller så. Han var mycket skygg för människor, men det blev snabbt bättre. Han blev sedan nyfiken och mycket social. Dock var han inte helt trygg med mig. Han var mycket bakskygg och rädd om sin kropp. Verkade tro att jag skulle äta upp honom.

Efter NH-träning för instruktör är alla dessa symptom borta och han är helt orädd för mig, men fortfarande respektfull. Helt underbar och någon jag kan lita på i alla väder. Fortsätt jobba med hästen så den blir trygg med dig och om du inte lyckas själv så ta hjälp. Det funkade för mig. Lycka till :laugh:
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

En sak som är viktig som man kanske inte alltid tänker på är att inte berömma hästen (klappa den) när den är rädd eller orolig. Många menar att man ska lugna hästen genom att klappa den, men då talar du om för hästen att du är nöjd med den i detta sinnestillstånd. Detta är ju ett icke önskvärt beteende som vi inte vill premiera. Man kan tex titta åt ett annat håll om hästen tittar nervöst åt något håll eller bara se till att vara lugn själv och andas med djupandning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 300
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 346
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp