Nervös häst som mår dåligt (långt) .

L

Liten Ponny

Jag vet inte vad jag ska göra längre, känns som att jag har försökt allt.


Islandsvalack, 25 år. Född på island
Vi har haft den här hästen i snart två år. Han har varit likadan med de förra och förrförra ägarna så det är inget som vi har orsakat.

Problemet är att han är mycket avvaktande mot människor. Han vill inte bli fångad i hagen, man får inte röra vid öronen osv. Detta tyder enligt mig på att han om och om vill berätta för oss att han inte vill ha med oss att göra och att han är otrygg med oss. Han står och fnyser ofta, stora näsborrar osv. Rycker till såfort man gör en hastig rörelse. Ibland så står han och sover när man borstar honom i stallet, men börjar fnysa så fort någon annan ställer sig i boxdörren för att prata t.ex. När man ska binda upp honom ute så händer det inte sällan att han sliter sig helt enkelt. Detta problem jobbar vi dock med, men det är ju ännu ett tecken på att någonting är fel. Ena dagen så stoppar han bokstavligen in huvudet själv i tränset och andra dagen kastar han sig baklänges. Han blir väldigt trampig och fnysig så fort det är barn eller män som vill hälsa på honom. Innan sparkade han även bakut mot en när man släppte honom i hagen men det gör han inte för tillfället.

Däremot kan jag ärligt säga att den här hästen har ett hjärta av guld. Verkligen snäll och vill alltid väl. Är väldigt rädd för att göra fel känns det som, då han blir jätterädd när man har fångat honom om han har varit extra svårfångad. Ungefär som att han väntar sig en bestraffning (som vi aldrig ger förstås). Han drar aldrig öronen bakåt av tjurighet, han har aldrig visat aggresivitet eller något liknande. Bara rädsla. Jag är inte överdrivet bra på att läsa hästar, men mitt sto som är den tjuriga typen är den här hästens raka motsats.


Miljö
Vi har den här hästen i en relativt stor hage, ute dygnet runt tillsammans med mitt islandssto och de har gått ihop i många år. De fungerar bra men trots att hon är ledare så kan han bita henne och försöka flytta på henne osv. När han har blivit hanterad så brukar han direkt gå och nafsa efter henne några gånger. Det känns som någon form av aggresivitet som får utlopp när han blir fri igen. Svårt att förklara, men han går ju direkt och bråkar med henne, något måste det betyda? Och det lär inte vara något positivt.

Det är jag och mamma som har hand om honom alltså. Eftersom stoet är mitt så ägnar jag honom inte jättemycket tid men innerst inne märker jag att jag har bättre hand med honom. Jag är lugn, tålmodig och blir inte arg på honom. Jag känner en väldigt stor kärlek till honom just för att han är den där oförstådda hästen som skriker efter hjälp men vad vill han? Åh..

Vi har försökt allt känns det som. Gick en NH-kurs men det gjorde ingen skillnad, vi kunde allt som de sa och den sortens NH passar inte oss tror jag. Det är liksom "flytta runt lite på hästen och gå runt några varv så är du dess ledare och den blir dig trogen i vått och torrt". Nej.. det funkade inte på vår häst i alla fall. Vi har inte hittat fler NH-kurser i närheten heller. Vi har aldrig blivit arga på honom, betett oss lugnt och tryggt med honom och straff osv är ju uteslutet. Mamma har ju inte direkt tiden för att hålla på med honom många timmar varje dag. Hon borstar och rider i princip och går promenader med honom. Jag vill att han ska må bra och få självförtroendet tillbaka. Det är han värd.



Vad skulle ni gjort om ni hade denna hästen? Hur skulle ni behandla honom?
Vad tror ni om honom, kan han ha blivit slagen eller har han bara ett sådant psyke?

Vad borde jag göra? Ska jag lägga mer tid på honom och låta min mamma ta mitt sto ibland?

Sälja går ju inte, för jag tror faktiskt ingen vill köpa honom och vi är alldeles för oroliga var han hamnar.
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Han låter ju helt klart stressad, exakt så där gör (eller framför allt gjorde) mitt nervösa kallblodssto när hon blivit utsatt för något jobbigt - avreagerar sig på de andra hästarna. Kanske har han också fått en del spö för att han är svårfångad, det låter iaf så med tanke på att han blir jätterädd när ni väl får fast honom.

Jag tror inte han skulle må bättre av att bli såld, i alla fall min häst blir som mest nervös när hon måste byta miljö och när det är massa nya människor runt henne. Lugn och ro, konsekvent hantering med tydliga regler, fasta rutiner, lagom motion utan vare sig för mycket upprepningar av samma övningar eller för mycket nytt :p och bra foder så hon är mätt i magen har hjälpt henne en hel del. Nu går hon också med en kolugn shettis och jag lovar, ingen skulle kunna gissa att hon egentligen är en väldigt lättstressad häst nu :D hon är som lugnet själv!

Vad gäller foder undviker jag både havre och korn på henne, utan ger istället en hel del lucern och soja (hon magrar lätt också och har svårt att bygga muskler). En annan sak som hjälpt henne och fått bort en del av hennes "ryckighet" och fnysningar är magnesiumtillskott.

Jag tror också att hästen skulle må bra av att ha lite mer att göra. Absolut inte hårdträning och inga pressande situationer men så att han känner att han har lite uppgifter i livet. På Sessan funkar det bäst med korta, lugna pass (absolut ingen konditionsträning, typ trava två mil :p kondition har hon som ett jäkla ånglok redan) Gärna något lite tyngre som att harva ridbanan, då tar hon i och jobbar i en trevlig form istället för att bara stressa upp henne mer med massa trav eller galopp. Efter ett sådant lugnt pass är hon jättelugn och avslappnad :)
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Det enda är att vara cool lugn. Man tycker att han borde lugna sej om bara ni är lugna. Annatgligen så är ni inte flockledare över honom. DÅ en flockledare bestämmer över flocken om den ska vara lugn eller se upp.
Sen är inte en NH kurs och så är man ledare. Jag har jobbat mycket med hästar som slutat lita på människan helt. Det tar några månader och inte fören hästen litar på en så lugnar en sån häst ner sej.
Sen kanske han aldrig haft en bra människa som flockledare och som är en kompis.
han ser fortafarande att han inte kan lita på att ni kan avgöra vad som är farligt för honom och då måste han göra det själv.
Blir han rädd för något måste man titta på saken som att man bedömmer det och tänker det är inte farligt och sen sluta ge det uppmärksam och focusera framåt. Energin måste vara över tygande och en känsla av jätte lugn som man helst försöker över föra till hästen. Blir man arg kommer hästen aldrig lita på än...

Ett sätt att lugna en stressad häst är att klia de i man kammen. Det gör häst mamman med ett nervöst föl. Brukar funka på mina hästar. Även klia de som hästar gör med varann. Klia de på ställen de inte når själva, så gör hästar för att bygga förtroende för varann.

Vad det låter som är det nog båda som bestämmer i hagen. Om stoet skulle bestämma hade han fått en smäll om han gick och naffsa efter henne.
Mitt sto klarade inte av att vara ledare, men när jag köpte hem en bra vallack ledare på 20 år blev hon jätte lugn. Man kan i stort sätt göra allt jämnte honom och han bryr sej inte. Red förbi någon som sågade ner träd och han bara gick. Där i mot är han inte van vid att gå utan en massa vänner så här berömmer jag han mycket och bygger förtroendet för mej om flockledare och kompis.
om han gått på island är han van vid stora flockar. Ni känner ingen som har en helt cool lugn häst, helst en vallack? Någon som ni kan rida ut med i alla fall.

Här gäller massa beröm och massa tålamod och lugn. Beröm när han är lugn, speciellt när han går från stressat till lugn. Inte jätte upp piggande BRA utan en lugn klapp och så lugnt bra.
Va bara ute och skritta honom på långa tyglar karvlöst och ha kul med han.
Kräv inget fören han har lugnat ner sej...
Långa tyglar ger tecken om att du litar på honom att han sköter sej. Korta tyglar stressar jätte mycket. Ni måste lita på honom och inte tro att då stressar han upp sej mm.
Sjung för han om han blir stressad det är mest för att lugna ner sej själv. Vare sej man blir arg eller nervös själv så överförs det negativt till hästen. sjunger man och focuserar på det så blir hela situtionen lugn. Eller prata med han om allt möjligt..

Har också haft kallblodtravare, men de är arbetsnarkomaner och är precis så som hon här uppe beskriver. Min var sönderdragen i munnen mm. Men jag skrittade bara henne i början och annvände långa backar att jobba upp i. SÅ hon fick ut sin över energi. Men svårt att säga om eran häst har över energi.
Tror mer han bara är nervös...

Sen gör bara saker som han tycker är kul och koppla av med han och gör de tipps jag gav, gör inte saken värre i alla fall.
Ni måste få honom att förstå att han kan lita på er som flockledare och att han kan slappna av och ge jobbet till er och det handlar om tillit..

Om amn är ute och rider med en grupp hästar så brukar hästen längst bak, lyssna bakåt, den i mitten vid sidorna och den längst fram, framåt. Det är en överlevnadsinstinkt.
Nu måste han lita på att ni vet vad som är farligt och inte. Det ska inte han avgöra utan ni.

Visst kan man bli arg på sånna hästar och tycka de är löjliga och dumma. Men nu förstår ni varför han gör som han gör och han känner minsta arghet från er som en energi och då blir han väldigt misstänksamm. Nu menar jag inte dej och jag vet inte om din mamma bli arg, men det lät lite så.

HAn är ingen häst som behöver räddas mm han behöver bara börja lita på människor igen och det tar tid. att sälja hen hjälper inte. han behöver någon som er som gör allt och försöker lösa det så gått det går. Bara att du skriver här gör att ni förösker allt. Vilket är jätte bra!!
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Hoppas inte ägaren blir arg när jag lånar denna film. FÖr den är perfekt. Här jobbar hon med sin nya häst. I början är han nervös och tittar åt alla håll och är vädligt spännd. Allt eftersom hon jobbar med han, lugnar han sej, sänker huvudet och börjar slappna av i hela kroppen. Hon gör precis rätt. Berömmer och jobbar lugnt med han. Bryr sej inte om det farliga han letar efter.

http://www.youtube.com/watch?v=koO5ABA_nyk
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Vad det låter som är det nog båda som bestämmer i hagen. Om stoet skulle bestämma hade han fått en smäll om han gick och naffsa efter henne.

Du skriver många väldigt bra saker, meen det kan vara så att stoet fortfarande bestämmer trots att han ger sig på henne när han blir stressad. Mitt kallblodssto iaf kan bita efter sin ledare i hagen (och det är definitift ledaren, en jäkel till dominant sto är det som är flockledare! :D ) när hon är riktigt stressad. Det känns nästan som att hon VILL göra något förbjudet och att flockledaren säger ifrån. Då kan hon bli lugn igen, ordningen är som den brukar vara - reglerna gäller fortfarande liksom trots att det har hänt otäcka grejer :D
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

en undran.... har han 100 procentig syn?? 25 år och detta fnysande m.m .... jag skulle nog kolla upp synen på honom.
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

skygg för öronberöring... vanligt att folk "bremsar" hästar i öronen. Har säkert råkat ut för det.
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Hej!
Vet inte vart du bor men jag har en ponny jag jobbat mycket nh med och vi har kommit väldigt långt den vägen men vi hade en liten konflikt/problem kvar som jag inte kände att vi "kom åt" med nh. Har fått hjälp av en feldenkreizpedagog som gjort att det sista lossnat. Hon har varit fantastiskt duktig med digra träningsprogram från grunden. Kanske det kan vara något att prova. Men precis som med nh så är det ju inte tillräckligt med en kurs o så fungerar allt utan även detta kräver tid o engagemang. Har tyckt det var ett perfekt komplement:bow: till vår nh-träning.
Lycka till!:)
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

har träffat flera islandshästar som har dom här fixa ideerna.

Dessutom äger jag en själv.
Det finns en del som har tagit kontrollen över ägaren och bara kommer när den själv vill, tror inte din häst hör dit.
Det finns många olika varianter på varför dom inte kan fångas, vissa hästar blir aldrig riktigt bra.
Min häst har varit extremt svårfångad men nu efter 10 år så är det bara att gå ut och hämta.
För det mesta, kommer man på förmiddagen så tycker han det är fel tidpunkt.
Är det knottigt på kvällen har han nästan tagit på sig grimman själv.
Karlar har svårare att fånga honom. och han kan verka svårfångad ibland när någon annan skall hämta honom.
När han väl var fångad så slappnade han av helt, är en supercool häst som jag litar på i alla lägen.
Det har han varit hela tiden trots sina ideer.
När det gäller öronen så kunde jag inte tränsa på vanligt sätt på över ett år.
Nu kan jag ta tag i öronen och dra grimmor och träns över huvudet.
Men är han tränsad eller utan någonting får man inte röra öronen, det kommer aldrig att gå över.
Det mesta går att fixa om hästen litar på ägaren, förutsatt att hästen inte har lynnesfel.
Om synen är ok så är det miljöträning som gäller. Göra saker som hästen tycker är läskigt under kontrollerade och säkra former.
Undvik inte sånt som han ogillar, risken är att han då utvecklar fler fobier.
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Vad skulle ni gjort om ni hade denna hästen?

Jag skulle först be vet titta på honom för att utesluta att han reagerar som han gör pga synfel/öroninfektion eller liknande. 25 år är ändå en ansenlig ålder - ni har bara haft honom i 2 år och har alltså ingen större koll på 23 år av hans liv då vad som helst kan ha hänt medicinskt, fysiskt, och psykiskt.

Hur skulle ni behandla honom?

Jag skulle inte bry mig såmycket utan behandla honom på samma sätt som jag behandlar övriga hästar. Lugnt, säkert och förutsägbart. Blir han rädd och spänner sig så kommenterar jag inte det. Blir han så rädd att han håller på att flippa så har jag förhoppningsvis märkt det innan det händer och lugnat ned situationen. Kastar han sig i grimskaftet och kommer lös så går jag och hämtar honom.

Vad tror ni om honom, kan han ha blivit slagen eller har han bara ett sådant psyke?

Han kan ha blivit slagen, många hästar blir/har blivit slagna. Han kan också ha ett medicinskt problem som går att åtgärda. Om han inte blivit bättre på två år så står någonting troligen inte helt rätt till. Det behöver inte vara ert "fel", det handlar om att hitta själva ursprungsproblemet.

Vad borde jag göra? Ska jag lägga mer tid på honom och låta min mamma ta mitt sto ibland?

Ja det kan du göra. Kolla upp honom så han verkligen är fräsch, motionera honom så att han får utlopp för all den där stressen och inte går runt med en massa adrenalin i musklerna. Beröm när han är duktig, kommentera inte om han stressar.

Uppdatera så vi får veta hur det går. :laugh:
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Det låter som om hästen är väldigt känslig.
Ridningen och hela levands stilen är helt annorlunda på island.. eftersom han är 25år så är han väl kanske "inkörd" på den mer islänska stilen?

Jag tror att hästen skulle bli mer lugn om han fick gå med fler hästar, inte enbart med ett sto. På island kan dem gå i flockar om ca 50individer! det är en stor skillnad och sen vara i en "flock" med två.
Sen tror jag att han behöver veta vart han har er. Om du ex. ska borsta honom och byta sidaså håll en hand på rumpan hela tiden när du går runt, så han har koll -lugnade min gamla islands vallack förut. Sen kan ni tänka på att inte göra hastiga rörelser, men samtidigt så ska ni inte vara överdrivet försiktiga och "dalta" med honom. Börjar man "smyga" runt hästen så blir det bara ännu värre, då vet hästen verkligen inte vad ni håller på med. Utan var som vanligt, men ha i åtanke att inte göra allt för hastiga rörelser.

Ni kan även prova att rida ut i lite högre tempo. Våga rida på i friskt tempo, knappt skritta alls och låt hästen springa av sig lite. -kan hjälpa lite små stressade hästar som behöver "pumpa ut" all stress.
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Tack så mycket för alla svaren!

Hästen är kollad av massör, veterinär osv osv. Först misstänkte veterinären att han hade problem med synen men då skulle han tydligen reagerat annorlunda på hästar och hastiga rörelser. Hon trodde att han var yngre än vad han var, för han hade otroligt fina tänder. Det började spekuleras i om han helt enkelt var tagen för tidigt och blivit behandlad för hårt. Jag tror mest att det handlar om att han har blivit hårt behandlad och aldrig riktigt kunnat lita på en människa riktigt.

Han ska gå i flock om några veckor, hoppas bara vi lyckas fånga han i den jättehagen hehe.. :grin:

Jag brukar rida ut på honom, styra ut på ängar och bara springa. Han borde ju tycka det är kul, eftersom han ökar frivilligt och jättegärna vill gå ut på ängarna? Jag rider jättemycket på långa tyglar också när vi rider ut och jag brukar ha honom stående lös i boxen osv. Det känns (som någon i tråden nämnde) som att det stärker hans självförtroende när man visar tillit till honom. Mamma är en typisk "ridskoletjej" som bara har lärt sig allt på ett sätt liksom, men hon börjar nog förstå nu också att allting inte handlar om regler utan att hästen ska ha roligt också. Vi har egentligen alltid varit lite "nh-människor", haft som regel att hästen ska kunna flytta sig för en och följa en lös osv. Efter ridturer följer han mig lös och ibland får jag även ta på öronen då tills han märker att jag gör det hahah! :rofl:
Men i vilket fall har inte den grundläggande nhn hjälpt något på hans nervositet. Han är undergiven, men det är ju för att han är rädd och inte för att han har respekt och litar på oss.

Jag ska börja ge honom mer tid, jag löshoppade honom idag och han var faktiskt inte alls nervös. Något fnysig när jag fångade honom men verkligen inte som vanligt. Haha, han sprang faktiskt lite långsamare idag och ville vända i ett hörn några gånger och det ser jag på något sätt positivt. Han vågade visa lite egen vilja. Haha nu kanske jag tänker helt fel så ni får gärna säga till mig men jag vill nästan att han ska börja visa lite egen vilja. Jag blir ju inte arg då, utan rättar honom bara men innerst inne blir jag glad. Vet inte varför jag blir glad, antagligen för att jag inte vill ha en häst som är rädd för mig.
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

*KL*

Han är en i mängden av MÅNGA.
Jag har sett ett otal islandshästar med exakt samma problematik som den du beskriver.

Det gick väldigt bra med den jag hade själv. Efter flera års intensiv träning med trygghet och ledarskap fungerade det oftast. Men då och då betedde han sig som om han aldrig hade varit hanterad förut eller visste vem jag var, eller trodde att jag skulle döda honom eller något ännu värre..

Jag har två teorier om detta:

1. Importskada. Dvs. hästen som kommer från en gård där man har brukat väldigt "gammalmodiga" och inte så häst-etiska metoder, vilket har ärrat hästen för livet.

2. Vildhästgener.
Det här är det jag mest tror på. Jag tror helt seriöst att det faktiskt ibland pluppar upp väldigt starka "vildhäst-gener" hos Islandshästen. De är alltså födda med den här "skyggheten". Man ser ju ibland föl som är inbyggt skygga. Det är ganska lätt att träna bort när de är små, men får de aldrig chansen så är det ju så.

Sen tror jag att "Vildhästgen" i kombination med människor som inte vet hur de ska hantera det på rätt sätt, gör saken MYCKET värre ... En häst som är 25 år har sett en del.

Jag tror så här: Han är född sån. Efter 25 år har han dessutom skaffat sig en hel del erfarenhet. Med andra ord: Det är säkert otroligt svårt att rehabilitear honom.

Men jag tycker absolut att det är en jättedålig idé att sälja honom. Det skulle absolut inte vara honom till någon hjälp. Acceptera honom för den han är och behandla honom konsekvent, lugnt och med ett tydligt ledarskap. Åk till en annan NH instruktör eller läs på själv och testa på stoet som du har.
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Jag känner så igen mig i det du skriver, nästan som om du beskrev min valack.

Jag har en islandsvalack, 19 år som är importerad från Island.

När vi köpte Filipus för ca 10 år sedan (herregud vad länge sedan) så var han nästan precis som din häst och lite av problemen tränar vi på fortfarande.

Han är rädd om öronen fortfarande och svår att fånga i hagen ibland. När vi fick honom så hoppade han till och spände sig så fort man råkade nysa eller hosta till, han var spänd hela tiden.

Han visade heller aldrig aggressivitet, bara rädsla. Och det tar tid att jobba med sånt men är du beredd på att lägga ner mkt tid på detta så är det bra! :)

Det jag har gjort med min häst är att jag har tränat mkt NH med honom, med hjälp av en tränare. Jag har spenderat tid med honom, bara stå och borsta i boxen, sitta i hagen och kolla på honom. Gå promenader, låta han beta lite, berömma när han är avslappnad. Vara lugn när jag märker att han spänner sig.

När det gäller öronen har jag gjort så att jag börjat klia på halsen för att klia upp mot öronen, reagerar han då flyttar jag ner handen och börjar om på nytt. Allt för att han inte ska bli rädd för mig. Idag kan jag klia honom nedanför örat och då trycker han huvudet mot min hand, det är ju så skönt tycker han.

Enligt förra ägarna så blev min häst misshandlad och fel inriden på Island. Om det stämmer vet jag ej, men min häst är en väldigt känslig kille. Än idag kan han bli spänd/rädd men då tar jag bara ett djupt andetag, pressar han inget alls utan bara är där med honom.

Och han har blivit så mkt bättre i hanteringen, nu kan vem som helst hålla på med honom, vi kan stå och klappa händerna i boxen medan han står och halvsover (förut slet han sig nästan så fort vi höjde händerna som sagt) och han är en riktig pärla i alla lägen! Till och med min halvt hästrädda mamma har börjat rida honom nu.

Sen hade jag även en unghäst, 6-årig islandsvalack, dock svenskfödd som också spände sig otroligt, slet sig när man skulle släppa han i hagen, slet sig i boxen, la sig nästan ner av rädsla om man gjorde en hastig rörelse och skulle man lyfta hovarna på honom så sparkade han rakt ut (och rakt på min hand en gång). När hovis kom så levde han rövare i boxen - av rädsla. Det enda jag gjorde då var att ta in honom i boxen, mysa lite, borsta, gå promenader, sitta i hagen och låta han komma fram till mig. Hela tiden behöll jag lugnet. Nästa gång hovis kom var det en helt annan häst, h*n kunde verka alla fyra hovar utan att hästen kastade sig mot väggen, stegrade och levde rövare som sagt.

Man måste låta det ta tid och se till att man själv är lugn även i de situationer där hästen blir stressad/rädd/spänd. Jag önskar dig ett stort lycka till med pållen! :)
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Det låter som min Islandsvalack .
Har ägt honom i 14 år, och han kan fortfarande vara mycket känslig i all hantering . Jag känner ( tyvärr ) flera importerade islänningar med detta beteende . Det är bara att vara lugn i all hantering !
Tex när jag tränsar, så knäpper jag alltid tränset bakom öronen, så att jag aldrig behöver vidröra hans öron . Jag gör likadant med grimman .

Detta har funkat alldeles utmärkt för oss !

Hej från Hambo
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Intressant tanke med "vildhästgener". Det som dyker upp för mig är att om hästar inte blir invanda på människor som föl/unghästar, så blir de för alltid mer skygga för människor. Precis som hundvalpar, kattungar och gäss måste hanteras av människor innan en viss ålder för att kunna knyta familjeband/präglas på människor. Kanske detta är förklaringen på vildhästgenerna?

Kan det kanske också vara så att när man på Island har så pass stora flockar som 50 hästar, så har man helt enkelt inte tid att hantera fölen/unghästarna så som vi gör i större utsträckning här?

Jag har för mig att jag lästa någonstans att vissa hästhållare på Island inte hanterar unghästarna förrän de tas till en fålla för inridning vid två års ålder, men det kanske inte stämmer? (Hoppas jag.)

/V
 
Sv: Nervös häst som mår dåligt (långt) .

Intressant tanke med "vildhästgener". Det som dyker upp för mig är att om hästar inte blir invanda på människor som föl/unghästar, så blir de för alltid mer skygga för människor.


/V

Det finns en vidoe med en "känd" NH-tränare där hon tar upp flera olika fall. Bla. en Islandshäst med just exakt det här "vild-häst-beteendet".
Jag blev så här: :eek: , när jag insåg att den är född i Sverige och visserligen uppfödd i flock men inte alls på något fjäll bortom sans och rimlighet, utan normalt hanterad, tom. inriden.

Jätteintressant.

Så jag tror tyvärr inte att det bara handlar om socialisation.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 300
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp