Nervös valp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare molly50
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 6 847
M

molly50

Vi har en 5 månaders bichon havanais hane som vi har lite problem med.

Det ena är att han vägrar att göra sina behov ute. Uppfödaren använde tidningar på golvet och detta har han även tagit fasta på här. Även om man är ute med honom länge så kissar han och bajsar inne när man kommer tillbaka.
Vi har försökt med att lägga tidningar ute,att gå ut med honom efter mat,sovstund och lekstund,även att lyfta ut honom så fort vi ser att han är på väg att sätta sig inne. Vi har försökt allt utan att lyckas.
Han vill gärna gå ut och gå,men vägrar att göra ifrån sig ute.

Det andra problemet är att han är nervös och verkar lite rädd för andra människor. Det börjar bli bättre och han börjar våga sig fram. Men försöker man ta honom så skyggar han tillbaka eller sitter och darrar i famnen.
Den enda som han verkligen har tytt sig till är min mamma. Oss andra börjar han våga sig fram till så sakteliga,men är fortfarande rädd. Och så vill vi inte ha det.
Han är väldigt snäll,glad och pigg,men lite nervös.

Är det någon som har erfarenheter av det här och hur man ska göra för att komma tillrätta med problemen?
Alla tips och råd mottages tacksamt!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nervös valp

Jag hade tagit bort tidningarna och haft stenkoll på honom och bära ut varje gång han sätter sig för att kissa eller bajsa och stannat ute 15-20 min, inget, in igen och ut om han sätter sig och vara ute 15-20 min.
Alternativt ha kvar tidningarna men gjort det jag skrev ovan.
När han väl kissat eller bajsat ute - BERÖM MASSOR och återvänd dit igen VARJE gång ni är ute så han lär sig att kissa och bajsa där. Typ speciellt kiss-/bajsställe.
Nyckeln är att han ska kissa och bajsa UTE. Inte låta honom göra det inomhus. Låter ni honom göra det inomhus kommer han inte sluta.

Det andra vet jag tyvärr inte hur ni kan göra mer än att försöka uppmuntra honom till lek och godis, han ska lära sig att det är roligt och trevligt att vara med er.

En annan fråga som jag tycker kan vara relevant.
Har ni haft valpen sen han var 8 veckor gammal eller tog ni över honom nyligen?

Precis som den före skriver, hittat ett favoställe att göra sina behov och håll er till dessa, då blir hunden trygg på det stället.
Om hunden visar rädsla för okända så låt hunden vara, varför ska andra ta på hunden om den är blyg? Tids nog så blir den tryggare och säkrare och då kommer nyfikenheten att kanske hälsa. Eller så är den en blyg valp!
Nu ser jag att den är även lite blyg för familje medlemmar, det har jag inget råd på. Lär hunden att var trygg med alla så kanske det kommer.

Vi har en 5 månaders bichon havanais hane som vi har lite problem med.

Det ena är att han vägrar att göra sina behov ute. Uppfödaren använde tidningar på golvet och detta har han även tagit fasta på här. Även om man är ute med honom länge så kissar han och bajsar inne när man kommer tillbaka.
Vi har försökt med att lägga tidningar ute,att gå ut med honom efter mat,sovstund och lekstund,även att lyfta ut honom så fort vi ser att han är på väg att sätta sig inne. Vi har försökt allt utan att lyckas.
Han vill gärna gå ut och gå,men vägrar att göra ifrån sig ute.

Det andra problemet är att han är nervös och verkar lite rädd för andra människor. Det börjar bli bättre och han börjar våga sig fram. Men försöker man ta honom så skyggar han tillbaka eller sitter och darrar i famnen.
Den enda som han verkligen har tytt sig till är min mamma. Oss andra börjar han våga sig fram till så sakteliga,men är fortfarande rädd. Och så vill vi inte ha det.

Är det någon som har erfarenheter av det här och hur man ska göra för att komma tillrätta med problemen?
Alla tips och råd mottages tacksamt!

Hoppar in i tråden då jag har precis samma problem..:o
Fick hem tiken som 13 veckors valp...hon hade aldrig varit ute ens...

Och detta är från seriösa uppfödare:confused:? Att en valp aldrig fått vara ute i den åldern är skandal:(.

Jag hade tagit bort tidningarna och haft stenkoll på honom och bära ut varje gång han sätter sig för att kissa eller bajsa och stannat ute 15-20 min, inget, in igen och ut om han sätter sig och vara ute 15-20 min.
Alternativt ha kvar tidningarna men gjort det jag skrev ovan.
När han väl kissat eller bajsat ute - BERÖM MASSOR och återvänd dit igen VARJE gång ni är ute så han lär sig att kissa och bajsa där. Typ speciellt kiss-/bajsställe.
Nyckeln är att han ska kissa och bajsa UTE. Inte låta honom göra det inomhus. Låter ni honom göra det inomhus kommer han inte sluta.

Det andra vet jag tyvärr inte hur ni kan göra mer än att försöka uppmuntra honom till lek och godis, han ska lära sig att det är roligt och trevligt att vara med er.

En annan fråga som jag tycker kan vara relevant.
Har ni haft valpen sen han var 8 veckor gammal eller tog ni över honom nyligen?

Hej! Tack för svaret! Vi har provat det här som du skriver,men vi får väl fortsätta att kämpa på så kanske han lär sig till slut.
Men det lustiga är att när vi fick hem honom så kissade han ute till en början,sen,efter en vecka ungefär,så började han kissa och bajsa inne på tidningarna igen.

Vi har haft honom sen han var 4 månader. Jag vet inte om det kan ha någon betydelse.

Precis som den före skriver, hittat ett favoställe att göra sina behov och håll er till dessa, då blir hunden trygg på det stället.
Om hunden visar rädsla för okända så låt hunden vara, varför ska andra ta på hunden om den är blyg? Tids nog så blir den tryggare och säkrare och då kommer nyfikenheten att kanske hälsa. Eller så är den en blyg valp!
Nu ser jag att den är även lite blyg för familje medlemmar, det har jag inget råd på. Lär hunden att var trygg med alla så kanske det kommer.

Det börjar så sakteliga bli bättre med det sociala,så det kommer nog bara vi tar det i hans takt,så att säga. Att helt enkelt låta honom komma fram själv.
Det är framförallt det här med familjemedlemmarna jag tänker på. Om han är blyg inför andra tycker jag inte är lika noga,men jag vill inte att han ska vara så blyg inför familjen.

Hoppar in i tråden då jag har precis samma problem..:o
Fick hem tiken som 13 veckors valp...hon hade aldrig varit ute ens...

De här valparna fick vara ute i trädgården hos uppfödaren,men inte mer. Han var t ex inte koppelvan när vi fick hem honom.

Vår valp var heller inte koppelvan från uppfödaren, hade varit ute i trädgården i valphagen eller inne i huset i valphage. Har gått fint ändå.

Vi hade tidningar i början, men eftersom han åt upp dem/slet sönder dem innan han blev kissis, så skippade vi det. :crazy:

I början "sprang" vi bara ut till en liiiiten gräsplätt precis utanför huset(hyreshus) och väntade där med valpen tills han kissade/bajsade och berömde massor. Vi gick inga "promenader" förrän han gjort ifrån sig, och tillsammans med ett kiss/bajskommando så gjorde han ifrån sig strax utanför huset, och sedan gick vi ut och hade skoj, sedan kunde vi prova att stanna en stund på "toa-fläcken" innan vi gick in också, om det runnit till under leken.

Har gått fint, enda problemet vi haft är väl att han varit väääldigt diskret med att signalera när det är dags, först nu (9 månader gammal) går han tydligt till dörren när han är nödig.

Ni kanske skulle skippa tidningarna? Han har kanske svårt att fatta att de plötsligt INTE är till för att kissa på?

Och detta är från seriösa uppfödare:confused:? Att en valp aldrig fått vara ute i den åldern är skandal:(.

Ja, det hade jag inte en tanke på...att fråga om valparna varit ute liksom...det trodde jag ju givetvis...även om det var kallt så i alla fall korta stunder. Fick reda på det när vi hämtade henne, så dags då liksom...:crazy:

Jag förstår dig, man brukar ju faktiskt inte förutsätta att uppfödare INTE släpper ut sina valpar alls liksom..

Jag har en korthårig ras, ingen underull eller annat som hjälper till att skydda. Fick valpar i oktober förra året, så dom fick verkligen växa upp under den kallaste vintern på mycket länge! Dom ville inte vara ute längre än max 15 min, så då fick jag ju ha dom ute många gånger om dagen istället. Oftast landade det på kanske 10 ggr/dag.

Mycket konstigt tycker jag, att er valp aldrig hade fått komma ut vid den åldern. Och sorgligt!

Vår valp var heller inte koppelvan från uppfödaren, hade varit ute i trädgården i valphagen eller inne i huset i valphage. Har gått fint ändå.

Vi hade tidningar i början, men eftersom han åt upp dem/slet sönder dem innan han blev kissis, så skippade vi det. :crazy:

I början "sprang" vi bara ut till en liiiiten gräsplätt precis utanför huset(hyreshus) och väntade där med valpen tills han kissade/bajsade och berömde massor. Vi gick inga "promenader" förrän han gjort ifrån sig, och tillsammans med ett kiss/bajskommando så gjorde han ifrån sig strax utanför huset, och sedan gick vi ut och hade skoj, sedan kunde vi prova att stanna en stund på "toa-fläcken" innan vi gick in också, om det runnit till under leken.

Har gått fint, enda problemet vi haft är väl att han varit väääldigt diskret med att signalera när det är dags, först nu (9 månader gammal) går han tydligt till dörren när han är nödig.

Ni kanske skulle skippa tidningarna? Han har kanske svårt att fatta att de plötsligt INTE är till för att kissa på?

Vi provade med att ta bort tidningarna ett tag. Vi provade t om med att lägga ut den tidningen han brukar kissa på utanför dörren. Men då kissade han inne på golvet istället.
Så det är mycket möjligt att det kan vara så att han inte har fattat att tidningarna inte är till för att kissa på. De fick ju göra det hos uppfödaren också. Hon hade dem instängda i köket med ett par tidningar på golvet som de fick göra sina behov på. Sen fick de gå ut i trädgården och springa ibland.
Men vi kanske skulle prova att leka en stund med honom ute så kanske han blir nödig bara av det. :)
Han blir ju jätteglad när han får se kopplet och har lärt sig att det betyder att han får gå ut och han springer och skuttar och snurrar som ett riktigt litet yrväder när han får komma ut. :)
Så det kanske skulle kunna funka.

Låter som din uppfödare missat en del grejer....

För att jobba på den sociala: Låt bli att plocka upp hunden, låt bli att ta i den överhuvdtaget om den inte gillar det.
Gör däremot saker tillsammans, självförtroendehöjande övningar att att balansera på saker. Tex ute i skogen, hoppa upp på stenar, balansera på stockar. Kör små lydnadsövningar hemma i köket. osv.

Jag skulle nästan göra tvärtom, leka och busa inne, och sedan bara gå ut för att kissa. Bara stå på en fläck och vänta tills han kissar, man kan ju öka chanserna genom att ge mat efter buset, direkt innan utgång.

Det är kanske för roligt att vara ute, han kan inte slappna av nog för att kissa/bajsa ute. Så då skulle jag göra ute "tråkigt"/lugnt istället, tills han fattar att man kan slappna av ute också.

När vi har "stått på en fläck" för att han ska kissa/bajsa, har vi sett till att han inte "får" fastna med nosen på något spännande, det ska vara en avskild plats med så lite störningar som möjligt, och inte massa spännande grejer i gräset heller. Hållit honom i lite rörelse, så han inte sätter sig på rumpan och bara sitter, men inte så mycket rörelse att det blir busigt.
Efter kisset får man beröm och DÅ kan det bli bus :idea: som beröm liksom.

Vi begränsade utrymmet också, då vi märkte att han gärna smet undan någonstans istället för att säga till att han måste kissa. När man hade honom i synfältet hela tiden så lärde man sig se på hans rörelsemönster när det var "dags".

Och så var det förståss ut MASSOR av gånger om dagen, ganska länge ändå kan jag tycka. Så snart han vaknade, hade ätit, busat och precis kom ner i varv...

Tja, det var det som funkade på vår lille iaf, vissa verkar svårare än andra.

Låter som din uppfödare missat en del grejer....

För att jobba på den sociala: Låt bli att plocka upp hunden, låt bli att ta i den överhuvdtaget om den inte gillar det.
Gör däremot saker tillsammans, självförtroendehöjande övningar att att balansera på saker. Tex ute i skogen, hoppa upp på stenar, balansera på stockar. Kör små lydnadsövningar hemma i köket. osv.

Ja,uppenbarligen så är det så. Även fast vi tyckte att hon verkade bra.

Vi får prova med de där övningarna och se hur det funkar.
Fast när jag har tagit honom i knät en stund så har han t om börjat pussa mig litegrann i ansiktet så det går så sakteliga framåt. :)

Jag skulle nästan göra tvärtom, leka och busa inne, och sedan bara gå ut för att kissa. Bara stå på en fläck och vänta tills han kissar, man kan ju öka chanserna genom att ge mat efter buset, direkt innan utgång.

Det är kanske för roligt att vara ute, han kan inte slappna av nog för att kissa/bajsa ute. Så då skulle jag göra ute "tråkigt"/lugnt istället, tills han fattar att man kan slappna av ute också.

När vi har "stått på en fläck" för att han ska kissa/bajsa, har vi sett till att han inte "får" fastna med nosen på något spännande, det ska vara en avskild plats med så lite störningar som möjligt, och inte massa spännande grejer i gräset heller. Hållit honom i lite rörelse, så han inte sätter sig på rumpan och bara sitter, men inte så mycket rörelse att det blir busigt.
Efter kisset får man beröm och DÅ kan det bli bus :idea: som beröm liksom.

Vi begränsade utrymmet också, då vi märkte att han gärna smet undan någonstans istället för att säga till att han måste kissa. När man hade honom i synfältet hela tiden så lärde man sig se på hans rörelsemönster när det var "dags".

Och så var det förståss ut MASSOR av gånger om dagen, ganska länge ändå kan jag tycka. Så snart han vaknade, hade ätit, busat och precis kom ner i varv...

Tja, det var det som funkade på vår lille iaf, vissa verkar svårare än andra.

Tack,ja det där kan vara värt att prova! :)
Jag är beredd att prova allt för att hjälpa vovvsingen. :)

Hejsan, jag har lite liknande erfarenheter och vi löste problemet, men det tog tid. Det brukar kvitta hur långa promenader man tar, valpar vill kissa och bajsa på samma ställe varje gång. Fortsätt med att gå ut efter lek, mat och sovpauser. BERÖM mycket, gärna med godis varje gång eran valp lyckats utomhus. Angående blygheten så ska du aldrig plocka upp valpen i knät o dalta med den när du märker att den blir osäker, utan låtsas som ingenting. Håll aldrig valpen i famnen eller kopplet o låt folk komma fram o hälsa. Valpen måste få välja själv. Sätt dig ner på huk och lek med valpen utan att hålla fast den eller bära den. Sluta alltid leka när du märker att valpen är glad och avslappnad. Så småningom kommer du att kunna umgås längre stunder utan att valpen känner det som ett hot. Jag vet inte om du har din hund i soffan (det har jag) jag brukar hämta eller ropa på min hund och lägga henne i soffan och kela med henne tills hon är avslappnad (i början brukar hon inte vilja) sen är det jag som säger till när det får vara nog. På det sättet så stiger jag i rang det är alltså jag som är ledaren och hon får på så sätt förtroende för mig. Lite taskigt att dissa dem kanske, men det funkar bra. Lycka till

Hejsan, jag har lite liknande erfarenheter och vi löste problemet, men det tog tid. Det brukar kvitta hur långa promenader man tar, valpar vill kissa och bajsa på samma ställe varje gång. Fortsätt med att gå ut efter lek, mat och sovpauser. BERÖM mycket, gärna med godis varje gång eran valp lyckats utomhus. Angående blygheten så ska du aldrig plocka upp valpen i knät o dalta med den när du märker att den blir osäker, utan låtsas som ingenting. Håll aldrig valpen i famnen eller kopplet o låt folk komma fram o hälsa. Valpen måste få välja själv. Sätt dig ner på huk och lek med valpen utan att hålla fast den eller bära den. Sluta alltid leka när du märker att valpen är glad och avslappnad. Så småningom kommer du att kunna umgås längre stunder utan att valpen känner det som ett hot. Jag vet inte om du har din hund i soffan (det har jag) jag brukar hämta eller ropa på min hund och lägga henne i soffan och kela med henne tills hon är avslappnad (i början brukar hon inte vilja) sen är det jag som säger till när det får vara nog. På det sättet så stiger jag i rang det är alltså jag som är ledaren och hon får på så sätt förtroende för mig. Lite taskigt att dissa dem kanske, men det funkar bra. Lycka till

Hej! Och tack för tipsen!

Vi kämpar på med rumsrenhetsträningen,men han vill fortfarande inte kissa och bajsa ute.
Men vi kämpar på,så förr elller senare så lär han väl förstå vad det är han ska göra. Hoppas jag i alla fall. :crazy:

När det gäller det sociala så börjar han faktiskt bli lite bättre. I alla fall när det gäller familjen. Om han är lite blyg för främmande människor tycker jag faktiskt inte gör lika mycket.
Han kommer gärna upp och lägger sig i soffan när vi tittar på tv och vill gärna bli kliad på magen och så. :)
Så jag hoppas det ska lösa sig med det här också,så småningom. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 136
Senast: __sofia__
·
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor... 2
Svar
34
· Visningar
5 427
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
841
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
478
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck