New Forest

P

PonnyProvecia

Hur är new forest?Ridskolan sa att de aldrig mer skulle skaffa en sådan ponny p.g.a att de är sura
 
New Forest är en av Sveriges populäraste och mest omtyckta ponnyraser. Jag rider och tävlar en New Forest, och känner otaliga till som gör så. Hon är den trevligaste och bussigaste häst jag nånsin träffat, och har absolut inget "tjurigt" intryck av rasen över huvet taget. Det låter väldigt oseriöst att döma rasen så efter en individ dessutom, det kan man inte göra med någon ras.
 
Hej!

De erfarenheter jag har av New Foresponnyer är enbart goda. De är absolut inte tjuriga!!! Vi har en New Forest på ridskolan där jag rider som är en helt otroligt bra ponny, särskiljt i dressyr!! Bäst i stallet....

New Forest är som sagt en av sveriges mest populära hästraser...... Helt otroligt bra ridponnyer, och de toppar tillsammans med welsh och connemara listav på hopponnyer :rofl:

Kram/Gullan
 
En ras behöver inte vara sur bara för att en ponny är det. En new forest i mitt förra stall var helt underbar! trestade lite, mn om man inte visade sig rädd var hon den goaste ponnyn i de stalle då!:D
I mitt nuvarande stall står det fyra new forest tror jag. Tre fredriksbergshästar:Nelson, Orkan och Strauss, sedan har vi Lukas (kommer int ihåg härstammning på honom). Alla e jättemysiga och visst, alla hästar kan ha en dålig dag! Lukas kan gå hur bra som helst på framridningen på dressyr, men inne på banan blir han ett litet monster... :devil:vägrar gå fram för fem öre... :crazy:
så protestera och säg att alla new forest inte är elaka! Håller med om att en ponny föds inte elak, den blir elak av felaktig behandling! :cry:
 
Min älskade lilla new forest är sur som en citron! Han tycker INTE om barn, han tycker inte om att ha boxgrannar. Men han älskar mej och jag älskar honom. Han gör alltid sitt bästa. Han vill gärna testa nya människor och se om han lyckas skrämma dem. Hans morfar (Belmondo RNF 70) ska tydligen också vara sur och testa människor. :cool:
 
min new forest e bannemaj inte sur...hon e glad så jag vet inte vad...att dom e sura beror ju inte på rasen...det e ju olika från häst till häst...o om dom e sura o ilskna beror det kanske på att dom inte mår så bra ... :smirk:
--------------------------------
//miss vanessa är min drömprinsessa :love:
 
Vi har en new forest i stallet. Han är alltid snäll, go och schysst även min lilla dotter på 6 år har kunnat borsta och pysslat med honom utan några problem. Att rida är han lite het och en kanon duktig hoppare.. Nää varför dömma en ras efter någon enstaka individ??
Det e som folk som säger, shettisar nää dom e tjuriga och russ skall vi inte nämna, taxar är gläfsiga mm det finns alla individer inom alla raser av djur och ibland träffar man dåliga exempel, men tror nog det mesta beror på uppfostran, omgivning mm... inte föds många djur sura, tjuriga mm
 
Min NF var rädd och ängslig när han komm. Och gubben som inte kunde så mycket om hästar frågade om han var sur, men då jag svarade att han bara var ängslig, började min rara, ibland, gubbe pyssla lite extra med honom och nu är han stallets kelgris. Fel behandlad kan vilken som helst häst bli. Ibland tolkas deras ängsla som tjurighet. Men rätt behandlad är alla hästar rätt trevliga. Och jag rider min NF och bara myser. Trots att jag är förgammal för att tävla, så skulle jag aldrig göra mej av med honom. Så nu har jag en "halv" connemara och en hel new forest. En perfekt blandning.
 
Jag har bara bra erfarenheter av NewForest-ponnier.
Mycker trevlig och populär ras som passar till det mesta!

// Anna
 
jag håller fullkomligt med new fgorest e verkligen den bästa hästrasen man kan ha jag tävlar oxå med min häst och hon everkligen hur underbar som helst...vi har även tre andra new forestar hemma och funderar på att börja avla. :bump:
 
värdens underbaraste vacasso är New Forest och inte sur .
säj åt den där ridskolan att behandla sina hästar bättre så blir dom inte suriga heller .
 
på min ridskola fanns förut en new forest och hon kunde vara ganska sur men vem skulle inte bli det om det sprang en massa småbarn runt benen på en hela dagarna. på sommarn när hon var med på ridläger och bara hade en ryttare i en hel vecka och det inte var lika mycket spring i stallet då var hon som en helt annan häst, jättetrevlig och inte minsta antydan till surhet.
 
Man kan ju inte döma en hel ras efter en individ.
Min kompis har en New Forest korsning och hon är den sista häst man skulle kalla sur
 
FAAAAAAN va söööööööööööööööööööööööööööööööt :love:

//Vaccan -ponnysektionen :D
 
new forest e bäst... :love: det handlar om personkemi, vänner... bara för att en häst e sur e ju inte alla de... jeg bliver så arger...! :mad: :rofl:

adjö NF-vänner...
 
Hej!
New Forest är jättebra för alla ryttare!
Det finns både större och mindre. Att korsa med New Forest är oxå mycket vanligt. Min häst är troligtvis 25% new forest, eller 50%, vi vet inte riktigt, men hon ser mest ut som en arab och jag älskar araber!
Men New Forest är i alla fall jättebra ponnysar, ridskolor brukar ofta ha sådana, att säga att de är sura är unjefär samma sak som döma Svenskar för någonting, alla behöver ju inte vara lika menar jag! Därimot så brukar de flesta new forest ha rätt lätt å lägga på sig... :)

Ha dé! // Hästtoken
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 645
Senast: Mineur
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
455
Senast: Robina
·
Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
975
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp