Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

paradiset

Trådstartare
Får inga svar konstigt nog på ff. Om man INTE arbetat 6 mån i sträck på en arbetsplats och t ex får sådan foglossning att man inte klarar av att arbeta, får man ändå ersättning? Hur mycket??
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Vet inte riktigt hur de räknar, min kompis hade bara jobbat några få timmar i några månader. Som vikarie och visstidare. Hon fick HP och hennes arbetsgivare skickade in vad hon tjänat och hon får några kronor mer om dagen än lägsta nivån på föräldrapenningen.


Har du jobbat någonting innan? För om du jobbat ihop en SGI på kanske 250.000:- och blir arbetslös eller pluggar så är din SGI skyddad.
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Tyvärr, min SGI är nollad det är det som är problemet. Jag har aldrig hunnit arbeta upp den och hoppas kunna göra det nu men jag vågar inte lita på att min kropp håller ihop i 4 mån till men hoppas ju. Lägsta nivån hade varit väldigt tufft för oss om jag hade :crazy:

Det dumma är ju att man som nyanställd inte vill vara besvärlig förrän man fått fast iallafall, hur goa de än är så är det en liten privat firma. Jag säljer fisk och just nu har de satt mig i en av deras kallaste butiker eftersom det är en fiskbod ute. Vissa grejer gör det tufft för min höft som aldrig riktigt återhämtat sig efter andra barnet. Det är kallt så jag blir stel och golvet lutar, tunga klumpiga stövlar och tunga lyft i trånga utrymmen. Änsålänge är mina problem minimala men det är så det börjar...och förra gången började det i v 17 nu är jag i v 5 :cry: Det enda positiva är att det är så lite kunder att jag kan sitta mycket om än trist... Nu är det veckan före påsk och jag bävar det blir ett mandomsprov för hur min höft mår eftersom jag kommer ha fullt upp tis-fre då som jag jobbar. Å varför finns det inget mirakelpiller eller bot mot mina problem :(
Varför ska jag behöva betala ett så högt pris för att föda så lätt? 9 mån av smärta, vara pank och känna mig handikappad.
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Jag tror att sjukskrivningen inte påverkar SGI. Så att vara sjuk är samma sak som att vara anställd, liksom. Så en sjukskrivning gör varesej till eller från. Om jag inte missuppfattat det hela.
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Sök havandeskapspenning, tror det är från 3e månaden du ska bli omplacerad och kan du inte det så får din arbetsgivare stänga av dig. Jag stod ut till v.26 då gick jag på HP men ångrar att jag inte sökte minst 4 veckor tidigare.

Sjukskriven var jag i v.12-17 på halvtid.

Jag hittade detta på FK hemsida:

Du som anställs för minst en månad eller har arbetat sammanhängande i 14 dagar har rätt till sjuklön från arbetsgivaren de första 14 dagarna i din sjukperiod. Den första dagen betalas ingen ersättning ut, den kallas för karensdag. Sjuklönen är 80 procent av lönen dag 2–14.

----------------

Du som inte har rätt till sjuklön kan få sjukpenning från Försäkringskassan. Den första dagen i sjukperioden betalas ingen ersättning ut, den kallas karensdag. Du kan också få sjukpenning när du varit sjuk i 14 dagar och inte längre får sjuklön från arbetsgivaren. Det är Försäkringskassan som bedömer om du har rätt till sjukpenning.

* Du kan få sjuklön och sjukpenning samtidigt om du

* har inkomst från flera arbetsgivare

* har inkomst både av anställning och som egen företagare

* är delvis arbetslös

* har uppdragsinkomst kombinerad med inkomst av anställning och/eller som egen företagare.

Din sjukpenning beräknas då på den inkomst som du inte får sjuklön för. Försäkringskassan beslutar om du har rätt till sjukpenning. Sjukpenning betalas ut av Försäkringskassan. Om du vistas utomlands gäller särskilda regler för sjuklön och sjukpenning.

----------------------


Så har du jobbat i 2 veckor, eller vart anställd i minst 1 månad, så har du rätt till betald sjukskrivning!
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Tack, det låter väldigt bra! Självklart ska man stå ut sålänge man kan! Dvs sålänge min kropp håller ihop i bäckenet utan smärtor! Det som är mitt andra frågetecken är ju mitt extrajobb. Det är mitt men min mamma avlastar mig och arbetar där i mitt ställe väldigt ofta, arbetsgivaren vet om det såklart och allt är ok. MEN om jag blir sjukskriven så är ju frågan hur man gör där med sjuklönen. Det borde ju egentligen inte vara ngt problem för när jag blir sjukskriven och FK tar över kostnaden för min inkomst från arbetsgivaren, så är det ju bara för honom att anställa min mamma istället? Eller?
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Japp bara v 5 och lite ont redan :crazy: Det kan ju gå över om man har tur...ville inte ha ett till barn i nov vad tror du man får då :love:
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Om han vill ha din mamma som vikarie så är det ju smidigt, men han kan sparka dig för du är gravid.
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Nu är ju vår situation på den arbetsplatsen unik eftersom det är en överenskommelse oss emellan med en anställd, 2 som arbetar där och hjälps åt liksom dock inte samtidigt, men sparka, det får de väl inte enligt lag göra egentligen? Och, även om han gör det så påverkar det väl inte min sjukpenning från FK? Och som anställd i ett år snart där kan han ändå inte säga upp mig direkt, 1 mån gäller ju.

Dessutom har han tjänat på att ha mig anställd som har lägre timlön men att mestadels morsan arbetar där med bra mycket mera arbetslivserfarenhet inom yrket:smirk: Det skiljer typ 10 kr i timmen, lite juste borde han ju vara då...
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Hoppar in här, HP påverkar det en SGI som man håller på och jobbar upp? Höfterna är faktiskt bättre likaså illamåendet ( v 10 nu ) jag hoppas det håller i sig nu när hormonerna stabiliserar sig! Kan man få HP tidigare än 60 dagar innan BF?
 
Sv: Ngn som vet kraven för betald sjukskrivning?

Nej HP påverkar inte SGI. Jag gick på HP i v.26 vilket enligt min BM och FK var alldeles för sent. Ja t.om FK tyckte jag skulle sluta jobba tidigare!

Det är då arbetsmiljöverket som går in om du inte kan bli omplacerad och du blir då avstängd ifrån jobbet. Kan bero på stötar, vibrationer, belastning av ryggen, högt buller.
Sök på gravid på www.av.se


Där emot om man när barnet fyller 1 år inte har 100% sysselsättning och man blir gravid igen så påverkas sjukersättningen och HP. Men ens FP sänks inte om man blir gravid inom 1 år och 9 månader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 208
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 310
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 679
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp