Ni andra med röriga hus?

Tips för att få tummen ur och göra sig av med mycket kan-vara-bra-att-ha: skaffa lite ohyra! :idea:
Hittade spår av pälsängrar häromdagen så nu har jag tömt huset på ett gäng sopsäckar av textilier och vädrat och kollat igenom resten.
Allt som tidigare var kan-vara-bra-att-ha blev möjlig-boning-för-småkryp. Ut med det bara! :angel:
 
Denna tråd passar för mig. Vi har allmänt kaos alltid och jag är sjukt less på det. Han också läst Marie Kondos bok konsten att städa efter tips här. Men jag har liksom aldrig tid att ta tag i så stora projekt. Så det blir lite skåp till skåp typ. Men tanken är att alla saker ska få ett "hem" en plats där de ska vara när de inte används.
 
Tog tag i kläderna, typ. Köpte en gigantisk garderob till dom :p
Behöver rensa men hade ändå behov av en till garderob. Denna är 200x60x236 och allt borde ju rymmas, men nej.. Meningen var att jag och mannen ska dela. Han har fått plats för två skärp i den just nu :D
Men lägger allt på sin plats i den och går igenom sen vad jag vill ha kvar och inte. Är så mycket kläder så bättre ha allt i ordning och sen ta en hög i taget och gå igenom :)
 
Förresten, hur mycket kläder är normalt att ha? Jag vågade bara räkna troshögen för den såg minst ut och fick ihop 80 par med det jag hade på mig och så dom som låg i tvätten på det.
Hur många är rimligt att ha? Hur många har ni andra av varje plagg? Jag vågade inte räkna något mer sen :p
 
Förresten, hur mycket kläder är normalt att ha? Jag vågade bara räkna troshögen för den såg minst ut och fick ihop 80 par med det jag hade på mig och så dom som låg i tvätten på det.
Hur många är rimligt att ha? Hur många har ni andra av varje plagg? Jag vågade inte räkna något mer sen :p

Jag har nog underkläder för två veckor kanske? :idea: Plus några "fina" :D

Två par jeans (ett par ljusa och ett par mörka, svarta saknas). Ett par ljusa chinos och ett par mörka. Hyfsat lagom, när jag hittar ett par svarta, tror jag :)

T-shirts, tröjor och klänningar har jag inte riktigt koll på.. Vill att de ska passa in i min tvätt-frekvens ;)
 
Förresten, hur mycket kläder är normalt att ha? Jag vågade bara räkna troshögen för den såg minst ut och fick ihop 80 par med det jag hade på mig och så dom som låg i tvätten på det.
Hur många är rimligt att ha? Hur många har ni andra av varje plagg? Jag vågade inte räkna något mer sen :p
Jag har runt 20-30 par trosor kanske? Men det är nog 15 som jag använder, och resten är såna där "fintrosor" som jag kanske använder en gång om året, men kan ju vara bra att ha nått annat än bekväma boxers :p
Byxor 2 mjukis, 3 jeans, ett gäng leggings 8-10 st (mest för att jag sytt en del på senaste tiden).
Toppar 10-15 kanske.
Långärmat både tjocktröjor och tunnare koftor runt 7-8 st
Klänningar ca 6 st (sytt typ 6 st på några veckor så därför lite mer av det nu...)

Jag överväger dock att börja använda klänningar och kjolar mer än jeans, så därför har jag börjat sy lite mer såna på sistone :)

Jag gjorde en rensning nu när jag skulle flytta, fyllde en hel STOR resväska.... Tror den rymmer runt 120 liter... :o Men det ska säljas, för det är fina kläder :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Angående sängkläder så var det ett uppvaknande för mig när svägerskan berättade att hon bara hade ett per säng och något i reserv. Dom tvättade och tumlade över dagen och behövde inte fler. Köpte nya med jämna mellanrum och gjorde sig av med de gamla. Jag som växt upp med en mamma med "linneskåp" bara häpnade. Jag har nog inte ens som singel haft färre än 10 set. Vi hade nog då på 4 personer 15 set plus lite extra underlakan. Så nu har jag minskat mängden allteftersom. Har två oanvända i reserv och kanske 8 set. Slänger nu när sömmar går upp och det blir sladdrigt o snett. Förr sparade jag till trasor. Kan säga att "trasorna" upptog en stor garderobs golvyta. Skulle det vara så så kan jag göra trrasa av något som är på dekis. Ja just det svägerskan säger nu att hon har något fler set nu.
 
Hur står ni ut? Eller ni vill upp bo så?
Hur jag än gör så blir det fel :(
Får aldrig ordning här hemma trots miljoner försök. Vet inte vad jag ska göra längre.
Jag vill bara ha ett fint hem!

Men det är saker överallt som ger mig ångest mycket som ska fixas med. Mycket sälja, skänka, behålla. Huset är fullt av prylar!! Kan man inte bara slänga ALLT och inte se tillbaka?
Hur blir man en bättre planerare?
Hur undviker man berg av saker som måste säljas? :arghh: :banghead: :cry:
Jag ger bort alla mina barns saker, kläder, cyklar, skidor etc. Jag säljer inget, jag bara ger bort. Orkar inte sälja. Har massor av småkusiner som gärna tar över. Annars har jag gett till grannar. Min man och jag har också slängt våra saker, alternativt gett bort till en second-hand butik.
Jag sparar endast sådant jag verkligen vill ha. Jag försöker också dra ned på shoppingen till mig själv, men jag lurar alltid på annonser för kristall-ljusstakar/skålar etc, så visst samlar jag på mig ibland.
 
Jag ger bort alla mina barns saker, kläder, cyklar, skidor etc. Jag säljer inget, jag bara ger bort. Orkar inte sälja. Har massor av småkusiner som gärna tar över. Annars har jag gett till grannar. Min man och jag har också slängt våra saker, alternativt gett bort till en second-hand butik.
Jag sparar endast sådant jag verkligen vill ha. Jag försöker också dra ned på shoppingen till mig själv, men jag lurar alltid på annonser för kristall-ljusstakar/skålar etc, så visst samlar jag på mig ibland.

Hade jag haft ekonomi till att bara ge bort sakerna så hade jag gjort det med. Tycker det är omständigt att sälja ibland men samtidigt så ger det lite klirr i kassan och det är aldrig fel. Har ju tex två aktioner ute på Tradera nu som är uppe i 1500 kr än så länge. Tråkigt att förlora dom pengarna. Men sånt som inte är värt att sälja ger jag också bort, eller slänger om jag inte orkar engagera mig att skänka.
 
Kom på vad jag ska göra med alla trosor jag ska rensa ut, jag säljer dom blocket. Det borde ge en slant :D
Och ett gäng snuskmänniskor efter sig :p

Inser när jag läser hur mycket kläder ni har att jag troligen kan rensa ut en hel del. Blir både slänga, skänka och sälja. Så svårt att göra mig av med dom bara. Tänker ju att garderoben är full så blir jag luspank en dag så behöver jag inte oroa mig för att gå naken..
 
Jag lämnar in kläder på second hand, det jag tror går att få några mynt för försöker jag sälja på Tradera.
Lämnade in två kassar förra veckan. Kläder som bara legat.
Angående påslakan så tvättar jag det som är i sängen och bäddar med. Finns ju ngr till men det finns ingen riktig struktur i detta hus.
 
Här ska jag stå på loppis på lördag. Har fyllt den 7 sitsiga bilen. Det som blir sålt blir sålt och resten åker till myrorna så att jag blir av med det. Efter helgen är jag alltså fri! Köpte några höns och stoppade in där all skit tidigare varit. Mycket roligare, så det rekommenderas.
 
Här ska jag stå på loppis på lördag. Har fyllt den 7 sitsiga bilen. Det som blir sålt blir sålt och resten åker till myrorna så att jag blir av med det.

Rekommenderas varmt (hönsen också ;))

Just att ha en fullständig plan för att slippa komma tillbaka med grejorna är viktigt.
 
Angående sängkläder så var det ett uppvaknande för mig när svägerskan berättade att hon bara hade ett per säng och något i reserv. Dom tvättade och tumlade över dagen och behövde inte fler. Köpte nya med jämna mellanrum och gjorde sig av med de gamla. Jag som växt upp med en mamma med "linneskåp" bara häpnade. Jag har nog inte ens som singel haft färre än 10 set. Vi hade nog då på 4 personer 15 set plus lite extra underlakan. Så nu har jag minskat mängden allteftersom. Har två oanvända i reserv och kanske 8 set. Slänger nu när sömmar går upp och det blir sladdrigt o snett. Förr sparade jag till trasor. Kan säga att "trasorna" upptog en stor garderobs golvyta. Skulle det vara så så kan jag göra trrasa av något som är på dekis. Ja just det svägerskan säger nu att hon har något fler set nu.
Nu är jag imponerad och avundsjuk! Jag har för mycket lakan men inte ett helt linneskåp, bara några hyllor. Jag har också för mycket handdukar. Eller snarare jag skulle vilja ha lite andra lakan och lite nya handdukar. Men de går ju inte sönder!!!! De är år gamla men de håller som berget. IKEA tio år gamla (mina bästa och favoriter iofs) tror du någon söm är trasig? nope, är de lite lite urtvättade? inte alls. Likadant med övriga packet (utom ett Lexington... såklart, påslakan som havererade redan första tvätten, i en söm, men det har fått vara kvar ändå).

Handdukar, många år gamla, urtvättade? nej, trasiga Nej? Vill jag ha fyra nya handdukar att fylla skåpet med- ja! helt desperat. Men jag kan ju inte gärna köpa nya för 300 kr stycket om de gamla är helt hela och jag bara vill ha våfflade istället för luddiga. Vissa exemplar har säkert löjliga 15 år på nacken och köptes billigt men är i tiptop skick. Men barnets handdukar med Disneymotiv har jag lite hopp om att de blir urtvättade sinom tid.

Men jag ska nog ta mod till mig och donera de jag tycker minst om (sladdrigt satinvävt) till klädinsamling, lyckades bli av med ett par extra fula till mamma :D. Jag har bara inte plats.

(Lakanen och handdukarna travar in då och då i juletid, lakanen från jobbet till mig eller min man och handdukarna till sonen. Har inte fått köpa några själv på åratal, iofs kanske lika bra att slippa köpa speciellt som min faiblesse för tjocka lakan inte stämmer med alla andras förtjusning i tunna och sladdriga så tjocka finns inte.)
 
Senast ändrad:
Sålde precis av två prylar till. Erbjöd hemkörning nu när jag ändå skulle förbi där nu med pållen för vaccinering. Då gick det fort :D

Lite hästprylar sålda och skänkta med och åker snart till sin nya ägare :)

Å vi köpte på oss en extrafrys igår att ha i källaren men det behövdes, nu kan jag plocka alla rabarber och frysa in och handla mer att frysa när det är bra pris! :)
 
Jag gillar inte att ha för mycket prylar så samlar sällan på mig och har inga problem med att slänga.
Har inget onödigt och småtjoller som man behöver förvarar jag i korgar, papper slängs eller stoppas in i pärmar. Diskar i stort sett före vi sätter oss och äter för att slippa ha disk framme.

Samma sak gäller i stallet. Jag har mycket täcken till mina hästar. Men har bara framme dom som används för säsongen, resten ligger snyggt vikt på hyllor i förpackningarna. Träns som inte används hänger i tränsväskor och benskydd och annat i lådor. I stallet hänger det aldrig framme täcken på boxar utan allting hängs in i värmen i sadelkammaren.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 938
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 462
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp