Ni andra med röriga hus?

Hade jag haft ekonomi till att bara ge bort sakerna så hade jag gjort det med. Tycker det är omständigt att sälja ibland men samtidigt så ger det lite klirr i kassan och det är aldrig fel. Har ju tex två aktioner ute på Tradera nu som är uppe i 1500 kr än så länge. Tråkigt att förlora dom pengarna. Men sånt som inte är värt att sälja ger jag också bort, eller slänger om jag inte orkar engagera mig att skänka.

För att ha ork till roligare saker så bryr jag mog inte om det ekonomiska i det som barnen växer ur. Det skulle ta massor av min tid till att sköta försäljningen. Så jag ger bort. Så fort barnen växt ur så ger jag bort, så det inte blir liggande. Det är vår melodi, att göra sig av med grejorna som vi sorterar ut, så snart som möjligt.
Jag köper en del begagnat, så jag har inget problem med begagnat, men jag orkar inte lägga ned tid på att sälja.
 
Fått iväg lite till idag. Känns som jag har flyt :D
Å snart undrar ni väl hur mycket grejer jag har egentligen :p
Fick kört till tippen häromdagen med, hela hästsläpet, fullt bagage i bilen och baksätet och den dubbla hundburen blev såld med till en som faktiskt hade bil :D
Igår åkte lite hästprylar iväg med.
Känns som det börjar bli lite ordning här hemma :)
 
För att ha ork till roligare saker så bryr jag mog inte om det ekonomiska i det som barnen växer ur. Det skulle ta massor av min tid till att sköta försäljningen. Så jag ger bort. Så fort barnen växt ur så ger jag bort, så det inte blir liggande. Det är vår melodi, att göra sig av med grejorna som vi sorterar ut, så snart som möjligt.
Jag köper en del begagnat, så jag har inget problem med begagnat, men jag orkar inte lägga ned tid på att sälja.

Nej, har man ingen ork till det så är det ju bara att göra sig av med sakerna och speciellt om man inte bryr sig om den ekonomiska förlusten av det som har ett andrahandsvärde. Då skulle jag med bara ge bort men jag är nog lite för snål för det ;)
 
Nu har jag inte läst hela tråden. Men mitt tips:
VAR SAK MÅSTE HA SIN PLATS!

Jag har ex en tendens att lägga saker på hög. Klädhögar, reklam/posthögar, "sånt där jag inte vet vart man ska ha högar ". Och då blir det stökigt. MEN, om man har någon plats ämnad för att lägga klädhögar, kanske där det går att stänga en dörr framför, eller ett skåp att lägga posten, så blir det mer ordning. Då kan man lägga det där man har avsatt plats, istället för att lägga det överallt där det inte ska vara för att man inte vet vart man ska lägga det.

Jag är oxå en samlare och har separationsångest för mina prylar. Då ber jag min sambo att slänga det när jag inte ser. Ex mina favoritridbyxor som varit utslitna i skoningen och legat söndriga på en hylla i flera år :eek:
för att jag inte haft hjärta att slänga dem!
 
OMG!

Min ena aktion med en helt ny medlem på T vann aktionen idag och swishade 1000 kr direkt :bow:
Alltid så nojjig med nya medlemmar men denna ska jag vara övertrevlig mot. Så himla kul med en ny som gör rätt för sig :) :up:
Andra aktionen går ut imorgon, hoppas det går lika smidigt!

Fick sålt en annan pryl innan idag med :)
 
OMG!

Min ena aktion med en helt ny medlem på T vann aktionen idag och swishade 1000 kr direkt :bow:
Alltid så nojjig med nya medlemmar men denna ska jag vara övertrevlig mot. Så himla kul med en ny som gör rätt för sig :) :up:
Andra aktionen går ut imorgon, hoppas det går lika smidigt!

Fick sålt en annan pryl innan idag med :)
då kan du snart tala om vad det är för pryl du lyckats sålt för så mycket då :p
 
  • Gilla
Reactions: MM
Idag har jag fyndat. Utemöbler för 400 kr. Bord med 4 stolar, så nu kan vi sitta på altanen :)
Ska bara ordnas lite mysfaktor där ute med.

Grannen hjälpte till att byta fönstret på toan förra helgen så nu står det inte där ute längre.

Men nu känner jag att orken tryter så vill ha pepp och höra med er andra vad ni fått gjort i dagarna :bump:

Det är lite kvar som är värt att sälja så det ska jag försöka orka snart och resten skänker jag eller slänger.
 
Nu har jag inte läst hela tråden. Men mitt tips:
VAR SAK MÅSTE HA SIN PLATS!

Jag har ex en tendens att lägga saker på hög. Klädhögar, reklam/posthögar, "sånt där jag inte vet vart man ska ha högar ". Och då blir det stökigt. MEN, om man har någon plats ämnad för att lägga klädhögar, kanske där det går att stänga en dörr framför, eller ett skåp att lägga posten, så blir det mer ordning. Då kan man lägga det där man har avsatt plats, istället för att lägga det överallt där det inte ska vara för att man inte vet vart man ska lägga det.

Jag är oxå en samlare och har separationsångest för mina prylar. Då ber jag min sambo att slänga det när jag inte ser. Ex mina favoritridbyxor som varit utslitna i skoningen och legat söndriga på en hylla i flera år :eek:
för att jag inte haft hjärta att slänga dem!

Min man är en sann högsamlare! Kläder i en hög och även prylar. Om man kollar i sovrummet så är min sida fin och hans rena prylboden :p
Förstår inte hur han lyckas heller. Jag skulle våga påstå faktiskt när jag tänker efter att mina personliga saker alltid är på sin plats men barnens och min mans aldrig är det.
Det är inte ofta jag plockar reda på mina saker men deras hittar jag överallt!
Jag är egentligen en riktigt pedantisk människa men det är svårt att vara det när alla andra gör oreda hela tiden.
Jag är inte perfekt men mina personliga saker bor på sin plats och övriga i hushållet har lite svårt för det där.
Har ändå satt lappar om att det är förbjudet med leksaker i vissa rum i huset (pga barn som behöver tydlighet på papper) men just nu prövas gränserna...
 
Hur förvarar ni andra era mediciner? Eller vågar man fråga :laugh:

Jag har lite i förrådet i källaren, lite i ett skåp i köket, å i ett annat skåp i köket, på en bänk, i min väska :o Överallt :banghead:

Borde gå igenom och slänga allt vi inte använder men jag tänker att det är bra att ha, oavsett om dom gick ut för fyra år sen :grin:
Vi har en hel del numer men försöker att hålla undan. Ett skåp i badrummet, rektangulärt kanske 60cm brett, 15 djupt och 30 högt. Håller som sagt undan det som inte används/kommer användas och försöker med att ha 1 av varje förutom de vi använder dagligen där målet är en oöppnad. I skåpet staplar vi friskt ;)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ligger i sängen hemma hos min mamma (helgbesök tillsammans med dottern) och läser tråden och vill bara åka hem och få ordning på vårt stökiga, skräpiga, skitiga hus. Men jag vet att så fort jag kommer hem och ser allt jävla stök så kommer peppen bara att flyga sin kos på två sekunder. Det är så illa ställt med handlingskraften att jag skulle vilja kontakta alla relevanta tv-program som finns för att kunna få ordning på skiten: Arga snickaren, Rent hus, Äntligen hemma, Roomservice...

EGENTLIGEN har vi väl inte överfullt med saker utan skulle var sak vara på sin plats skulle nog allt få plats utan problem. Problemet är att nästan ingenting HAR sin plats. Vi har inga garderober till våra kläder utan varsin underdimensionerad byrå, vi har knappt några skåp och hyllor förutom i köket, vi har inget förråd som det går att ställa sällan-saker i (vi har ekonomibyggnader men de är fulla med bråte plus att saker som står i den ena riskerar att få en konstig lukt eller bli nerpinkade av katt) och så vidare. Ovanpå det har ingen av oss ork eller lust att ägna kvällar och helger åt att röja. Jag försöker stundom på dagtid men känner att dottern blir sittande passiv vid tv/platta för mycket om jag ska hinna med annat än den dagliga ruljansen av disk och tvätt.

Blä.
 
Ligger i sängen hemma hos min mamma (helgbesök tillsammans med dottern) och läser tråden och vill bara åka hem och få ordning på vårt stökiga, skräpiga, skitiga hus. Men jag vet att så fort jag kommer hem och ser allt jävla stök så kommer peppen bara att flyga sin kos på två sekunder. Det är så illa ställt med handlingskraften att jag skulle vilja kontakta alla relevanta tv-program som finns för att kunna få ordning på skiten: Arga snickaren, Rent hus, Äntligen hemma, Roomservice...

EGENTLIGEN har vi väl inte överfullt med saker utan skulle var sak vara på sin plats skulle nog allt få plats utan problem. Problemet är att nästan ingenting HAR sin plats. Vi har inga garderober till våra kläder utan varsin underdimensionerad byrå, vi har knappt några skåp och hyllor förutom i köket, vi har inget förråd som det går att ställa sällan-saker i (vi har ekonomibyggnader men de är fulla med bråte plus att saker som står i den ena riskerar att få en konstig lukt eller bli nerpinkade av katt) och så vidare. Ovanpå det har ingen av oss ork eller lust att ägna kvällar och helger åt att röja. Jag försöker stundom på dagtid men känner att dottern blir sittande passiv vid tv/platta för mycket om jag ska hinna med annat än den dagliga ruljansen av disk och tvätt.

Blä.
Låter som det är dags för ett större projekt.

fundera ut var ni kan skapa förvaring. Finns det plats att ställa klädskåp/garderober någonstans i huset? Kattsäkra (med dörr) ställen i uthuset ni kan skyffla in bohag i.
Det krävs nog att ni gör en bygginsats - men tror att livet blir enklare sen?
 
@Jozze: IKEA har seminarier ibland med bla hur man skapar ordning och förvaring. Givetvis vill de sälja sina egna varor men förra jag var på var riktigt bra. Brita Hahne som grundat Smpl höll i det och det var riktigt inspirerande. Hon har kostnadsfria råd både på hemsidan och bloggen. Mycket av det hon sa var sådant som jag försökt göra men inte riktigt fått till det men seminariet gav verkligen en push att komma igång.

Jag ska på ett till liknande seminarium på IKEA i slutet på månaden.
 
Ligger i sängen hemma hos min mamma (helgbesök tillsammans med dottern) och läser tråden och vill bara åka hem och få ordning på vårt stökiga, skräpiga, skitiga hus. Men jag vet att så fort jag kommer hem och ser allt jävla stök så kommer peppen bara att flyga sin kos på två sekunder. Det är så illa ställt med handlingskraften att jag skulle vilja kontakta alla relevanta tv-program som finns för att kunna få ordning på skiten: Arga snickaren, Rent hus, Äntligen hemma, Roomservice...

EGENTLIGEN har vi väl inte överfullt med saker utan skulle var sak vara på sin plats skulle nog allt få plats utan problem. Problemet är att nästan ingenting HAR sin plats. Vi har inga garderober till våra kläder utan varsin underdimensionerad byrå, vi har knappt några skåp och hyllor förutom i köket, vi har inget förråd som det går att ställa sällan-saker i (vi har ekonomibyggnader men de är fulla med bråte plus att saker som står i den ena riskerar att få en konstig lukt eller bli nerpinkade av katt) och så vidare. Ovanpå det har ingen av oss ork eller lust att ägna kvällar och helger åt att röja. Jag försöker stundom på dagtid men känner att dottern blir sittande passiv vid tv/platta för mycket om jag ska hinna med annat än den dagliga ruljansen av disk och tvätt.

Blä.
Då tror jag ni behöver göra en större insats dvs kan ni avsätta mer tid än bara en timme här och där?
Börja med att fundera om ni kan sätta in garderober, förvaring etc
 
@tanten och @stjarnhimmel Absolut behövs det en större insats! Vi har försökt ett antal gånger att planera var vi ska få plats med garderober och skåp t.ex. eller bygga om hallen för att få ordning där. Ett stort problem är husets planlösning. Det är ett gammalt hus med bl.a. snedtak. Det är därför vi har byråer istället för garderober - garderober får helt enkelt inte plats i sovrummet. En tanke är att upplåta hallen på övervåningen åt förvaring - som det är nu använder vi ändå inte utrymmet eftersom det bara står grejer huller om buller.

Ekonomin sätter käppar i hjulet också. Vi har köpt en del förvaring begagnat men det blir ju sällan möbler som känns helt på pricken rätt. Men jag budade hem en hyfsad bokhylla i vintras som iaf fick någotsånär ordning på barnets leksaker i vardagsrummet, och förra helgen fick vi hem en fin gammal kökssoffa som kommer att sluka en del - gratis.

Det finns mao hopp, det går bara så förbannat långsamt när man inte har vare sig pengar, ork eller lust (och det sistnämnda beror till stor del på de två förstnämnda).

Jag får väl börja rapportera eventuella framsteg i den här tråden för pepp och hejarop. :D
 
@tanten och @stjarnhimmel Absolut behövs det en större insats! Vi har försökt ett antal gånger att planera var vi ska få plats med garderober och skåp t.ex. eller bygga om hallen för att få ordning där. Ett stort problem är husets planlösning. Det är ett gammalt hus med bl.a. snedtak. Det är därför vi har byråer istället för garderober - garderober får helt enkelt inte plats i sovrummet. En tanke är att upplåta hallen på övervåningen åt förvaring - som det är nu använder vi ändå inte utrymmet eftersom det bara står grejer huller om buller.

Ekonomin sätter käppar i hjulet också. Vi har köpt en del förvaring begagnat men det blir ju sällan möbler som känns helt på pricken rätt. Men jag budade hem en hyfsad bokhylla i vintras som iaf fick någotsånär ordning på barnets leksaker i vardagsrummet, och förra helgen fick vi hem en fin gammal kökssoffa som kommer att sluka en del - gratis.

Det finns mao hopp, det går bara så förbannat långsamt när man inte har vare sig pengar, ork eller lust (och det sistnämnda beror till stor del på de två förstnämnda).

Jag får väl börja rapportera eventuella framsteg i den här tråden för pepp och hejarop. :D
I min mammas hus finns det också snedtak och kattvindar. I deras sovrum har dom rivit väggen till kattvinden som då har snedtak, och så har dom satt upp skjutdörrar från Ikea och byggt in en garderob med stång i taket för galjar, och så har dom trådbackar som är lika höga som dit vägg möter snedtak mot ytterväggen. Hoppas du fattar hur jag menar :) Den lösningen är ju smart eftersom garderoben blir stor, lika bred som rummet och sväljer en hel del :)
 
@tanten och @stjarnhimmel Absolut behövs det en större insats! Vi har försökt ett antal gånger att planera var vi ska få plats med garderober och skåp t.ex. eller bygga om hallen för att få ordning där. Ett stort problem är husets planlösning. Det är ett gammalt hus med bl.a. snedtak. Det är därför vi har byråer istället för garderober - garderober får helt enkelt inte plats i sovrummet. En tanke är att upplåta hallen på övervåningen åt förvaring - som det är nu använder vi ändå inte utrymmet eftersom det bara står grejer huller om buller.

Ekonomin sätter käppar i hjulet också. Vi har köpt en del förvaring begagnat men det blir ju sällan möbler som känns helt på pricken rätt. Men jag budade hem en hyfsad bokhylla i vintras som iaf fick någotsånär ordning på barnets leksaker i vardagsrummet, och förra helgen fick vi hem en fin gammal kökssoffa som kommer att sluka en del - gratis.

Det finns mao hopp, det går bara så förbannat långsamt när man inte har vare sig pengar, ork eller lust (och det sistnämnda beror till stor del på de två förstnämnda).

Jag får väl börja rapportera eventuella framsteg i den här tråden för pepp och hejarop. :D
Det finns ju också nödlösningar dvs om du inte får plats med garderober etc får du plats med tex en låda under sängen? Under en byrå? Då får man leta efter smarta lösningar :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 698
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 461
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp