Ni med "krävande" hobby och partner..

Men @Lenis säger ju inget om problem med just det, det var väl @lil-sis du svarade om just flaska. Och det här är ingen debattråd utan en tråd där Lenis behöver hjälp. Dessutom är det inte meningen att man ska fortsätta på ett spår när moderator sagt ifrån.

@LenaH Jag tycker att du kan ta bort inläggen som kom efter ditt inlägg.

Ja, och ska jag vara ärlig hör det inte till ämnet här. Jag hade gärna ammat längre men min bebis hör till den ovanligare typen som föredrar flaska framför tutte. Kunde bara delamma och han sa stopp vid 4 mån.. så det är inte aktuellt i det här problemet faktiskt. Vi har våra jämlikhetsproblem oaktat flaskmatning.
 
Och det här är ingen debattråd utan en tråd där Lenis behöver hjälp.
Frågan var:
Ni med "krävande" hobby och partner..
Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn?
Jag svarar på ursprungsfrågan.
Om man hittar varför det blir som det blir så kan det ibland gå att lösa.
Ofta så blir det så i en familj att pappan känner att det ändå bara är bröstet som duger så kan han ju lika gärna gå och göra något annat.
I det läget så handlar inte amningen om barn utan om relationer.
Pappan känner sig överflödig och litet utanför så han går och gör något roligare.
Kvar ensam blir mamman med hela ansvaret.
Inte bra. Alls.
 
Frågan var:

Jag svarar på ursprungsfrågan.
Om man hittar varför det blir som det blir så kan det ibland gå att lösa.
Ofta så blir det så i en familj att pappan känner att det ändå bara är bröstet som duger så kan han ju lika gärna gå och göra något annat.
I det läget så handlar inte amningen om barn utan om relationer.
Pappan känner sig överflödig och litet utanför så han går och gör något roligare.
Kvar ensam blir mamman med hela ansvaret.
Inte bra. Alls.
Men du, det där hjälper ju inte nu?
De sitter ju redan i skiten och kan inte spola tillbaka tiden. Här och nu är ju amning vs flaska helt ointressant.

Att diskutera jämställdhet blir liksom lite feltajmat. Mannen i fråga beter sig ju som han gör oavsett hur mkt kloka diskussioner som förs här kring flaskmatning..
 
Trams. Vissa barn kan man hålla på tills man blir blå och ändå vill de inte ta flaskan och det spelar ingen roll om man började när de var nyfödda. Vissa vill bara ha tutte.


Jag har jobbat många år på neonatal o prematur och aldrig, jag säger aldrig, var det någon som inte tog flaskan, alltså napp.
Inte ens om de kom in och blev inlagda som napp/matvägrare.
Däremot fanns såklart motsatsen, vägra ta tutte, i de fallen berodde det helt enkelt på svagare barn och tutte med trånga mjölkgångar, blev för ansträngande att suga då.

Även friska, läs glupska bebisar kan vägra tutte om det är trångt och den får flaska som rinner lätt.
 
@MiniLi Framförallt får man väl ha lite jäkla känsla och se hur tråden utvecklats och vad som är relevant. Amning har överhuvudtaget inte nämnts från TS sida så alla som diskuterar det gör det ju uppenbart bara för sin skull, inte TS.

Starta en tråd om amning, ni som vill. Superenkelt.
 
Mannen i fråga beter sig ju som han gör oavsett hur mkt kloka diskussioner som förs här kring flaskmatning..
Ja just detta exemplar verkar inte vilja sin partner väl.
Och det är ju betydligt värre än att ha råkat hamna i ett mönster utan att mena det.
 
Trams. Vissa barn kan man hålla på tills man blir blå och ändå vill de inte ta flaskan och det spelar ingen roll om man började när de var nyfödda. Vissa vill bara ha tutte. Sen kan man ju fråga sig hur mycket man vill plåga en liten bebis.

Jag tycker det alltid är lika lustigt hur tvärsäkra alla verkar vara att bara för att det funkade på mina barn så funkar det på alla barn.

En av mina fyra barn tvärvägrade nappflaska. Det var bara att acceptera att bröstet var det enda som funkade på kvällen. Det rör sig trots allt om bara några månader. Vad gör det i ett helt liv liksom? Med största sannolikhet väldigt lite.

Fast alla barn kan lära sig inta föda från annat än bröstet. Det handlar om överlevnad samt att vara nödd och tvungen. Annars skulle de dö av svält om modern helt plötsligt dör eller av annan anledning försvinner.

Hur mycket man sedan vill krångla för att barnet ska ta flaska när det inte är ett måste, det är upp till var och en.
 
Jag har tyvärr inte hunnit läsa hela tråden (ännu) men hajade till lite med att han inte vill ha strulet med valp. En hund är valp under rätt kort tid, unghund under rätt kort tid. Sen är den en hund som alla andra, typ. Att han inte ens vill "härda ut" den tiden, när han vet hur enormt mycket det betyder för dig, känns ledsamt. Jag vet inte hur jag själv hade gått vidare i din sits, men det hade definitivt blivit någon form av vägskäl.
 
Jag vill inte försvara @Lenis sambo på något sätt, tycker han gnäller orimligt mycket och förstår verkligen att det är ett stort problem. Men det är så lätt att råda om att separera och leva singel. Jag tycker inte att det är det enklaste beslutet att ta när det nu finns ett barn med i bilden. Det kan absolut finnas många fördelar, även för barnet, att gå isär, men om TS fortfarande känner att det finns något i relationen att bygga på tycker jag att parrådgivning är ett första steg. Det är otroligt mycket som händer i relationen när man får barn och det är lätt att missa att kommunicera. Det behöver man inland hjälp med.
 
Jag tycker att du beskriver en sadist. Särskilt det där med att strypa strömmen till spisen låter över gränsen till stört.
Ja det är stört. Idag blev jag kallad dålig förälder som lät barnet åka traktor. Barnet kunde ha fått olja på händerna och därmed fått i sig oljan vilket kan ge cancer om 15-20 år. Det var inte ok att låta barnet som är jätteintresserad av fordon att få göra en sådan sak. Jag blev uppläxad vid köksbordet. :crazy:

Jag tror jag uppriktigt sagt kan kalla exet för värre saker än så nu. Jag är så förbannat trött på att behandlas som :turd: och jag måste sluta tycka synd om honom och känna att allt alltid är mitt fel. Hoppas jag inte förlåter honom mer nu, då blir jag verkligen besviken på mig själv. :cry:
 
Ja det är stört. Idag blev jag kallad dålig förälder som lät barnet åka traktor. Barnet kunde ha fått olja på händerna och därmed fått i sig oljan vilket kan ge cancer om 15-20 år. Det var inte ok att låta barnet som är jätteintresserad av fordon att få göra en sådan sak. Jag blev uppläxad vid köksbordet. :crazy:

Jag tror jag uppriktigt sagt kan kalla exet för värre saker än så nu. Jag är så förbannat trött på att behandlas som :turd: och jag måste sluta tycka synd om honom och känna att allt alltid är mitt fel. Hoppas jag inte förlåter honom mer nu, då blir jag verkligen besviken på mig själv. :cry:

I så fall skull vi inte ha några bönder kvar, de som tar över gårdarna har sprungit i ladugården och bland traktorerna sedan de var små :meh: Vilket rikspucko. Och nej, det är inte ett dugg synd om honom.
 
Ja det är stört. Idag blev jag kallad dålig förälder som lät barnet åka traktor. Barnet kunde ha fått olja på händerna och därmed fått i sig oljan vilket kan ge cancer om 15-20 år. Det var inte ok att låta barnet som är jätteintresserad av fordon att få göra en sådan sak. Jag blev uppläxad vid köksbordet. :crazy:

Jag tror jag uppriktigt sagt kan kalla exet för värre saker än så nu. Jag är så förbannat trött på att behandlas som :turd: och jag måste sluta tycka synd om honom och känna att allt alltid är mitt fel. Hoppas jag inte förlåter honom mer nu, då blir jag verkligen besviken på mig själv. :cry:
Jag vinkade åt vår stallbondes två barn i traktorn imorse, som satt med sin pappa :love:
 
Ja det är stört. Idag blev jag kallad dålig förälder som lät barnet åka traktor. Barnet kunde ha fått olja på händerna och därmed fått i sig oljan vilket kan ge cancer om 15-20 år. Det var inte ok att låta barnet som är jätteintresserad av fordon att få göra en sådan sak. Jag blev uppläxad vid köksbordet. :crazy:

Jag tror jag uppriktigt sagt kan kalla exet för värre saker än så nu. Jag är så förbannat trött på att behandlas som :turd: och jag måste sluta tycka synd om honom och känna att allt alltid är mitt fel. Hoppas jag inte förlåter honom mer nu, då blir jag verkligen besviken på mig själv. :cry:
 

Liknande trådar

Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
935
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
997
Senast: Human
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 000
Senast: Sasse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 416
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Jag gpr sönder
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp