Har ni känt tacksamhet för eran sjukdom/funktionsnedsättning?
Jag har känt tacksamhet (bipo, adhd), tex för vissa symptom/styrkor (som gör att jag är den jag är) eller när jag ser tillbaka på mitt liv (händelser tex). I nuet är det lite svårare för mig många ggr. Dock blir det lättare med övning...
Har upptäckt att öva på tacksamhet hjälper acceptansen.
IBSen är svårast att vara tacksam för, fast ibland har jag en bra ursäkt att dra till med, antar att skitenär bra ibland.
![]()
Jag är tacksam för att jag fick möjligheten att finnas för mina barn på ett helt annat sätt eftersom jag alltid var hemma från att de var 9 och 11 år gamla men det är nog också det enda faktiskt. På samma gång hade jag ju önskat att jag hade orkat göra mer med dem, att jag hade kunnat ställa upp mer osv. Det tuffaste blev faktiskt när jag inte längre kunde köra bil och det krånglade till sig för min son så att han hade behövt bli hämtad. Det var riktigt jobbigt att inte kunna slänga sig i bilen och hämta honom. Nu ordnade det sig ändå men det var tufft.
Förresten, jag har lärt känna mig själv på ett annat sätt och det kan ju faktiskt också vara en fördel men det känner jag att jag är klar med nu så nu vill jag bli frisk.