Ni med morgontrötta hundar...

nyponros

Trådstartare
Hur gör ni på lediga dagar/sovmornar?
Sätter ni klockan och släpar ut vovven så det inte går för många timmar mellan rastningarna (det gör jag, inte jättetidigt men annars skulle vi säkert sova till eftermiddagen... :angel: ), eller låter ni den sova så länge den vill?
Hur länge är för länge? ;)'

/ägare till en vääldigt morgontrött hund :D
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

tja, jag försöker ju alltid gå ut så sent som möjligt om jag ska sova länge, men det har varit dagar då hon sovit till 1 :p hon går aldrig upp om inte vi har gått upp. men då har vi som sagt varit ute på natten för trots att jag vet att hon gärna slappar och håller sig så känns det ju inte så schysst. Men vanligtvis går vi upp runt 9-10. och då har vi varit ute kvällen innan vid 11-01
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Då mina tidigare hundar varit morgontrötta, och man har fått släpa ut dom oavsett vad klockan är vart det en chock när nuvarande vovve börjar skallra i galret in till sovrummet kl 5 en söndag morgon :angel:
Nu behövs det ingen klocka längre, det är säkert!

Innan gick jag ut med gamelvovven runt 9-10 på helgerna, men då tog jag alltid nattpromenader runt 1 på natten.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Min får sova tills vi vaknar om jag är ledig. Oftast blir det inte så sent eftersom jag sitter och skriver på morgnarna, men vi går inte ut direkt när jag vaknar utan jag äter frukost i lugn och ro och jobbar lite först.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Uno får sova, eller iaf ligga i sin korg, tills jag vaknar. Tidigare var han väldigt morgonpigg men insåg att matte blev väldigt arg om han började leva om 06.00 även på helger.

När jag går och lägger mig så säger jag åt han att lägga sig i korgen, därifrån får han inte gå förrän jag säger att han får det på morgonen. Rätt skönt faktiskt att kunna göra alla morgonbestyr utan ha hunden rännande runt en :)

(Vardagar är sista kissen runt 20-21 och upp och ut 6, helger ca 24 resp 08 förutom om jag ska ut på helgen då får han sova mellan 18-19 och 08-10. Så jag sover dock aldrig så väldigt länge)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Jag är väldigt kvällstrött så sista kissen blir vid 21.30-22.
På vardagar så blir första kissen vid 7-snåret,
på helger så blir den vid 8-8.30.
Vovvsan sover tills vi vaknar.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Vi sover. Att väcka dem för att rasta dem känns bara onödigt då mina säger till om de behöver ut. Eftersom jag pluggar på distans blir det att vi har samma dygnsrytm hela tiden (iaf på ett ungefär) och det kan utan problem vara så att damerna sover från 10 på kvällen till 10-11 på morgonen utan att ha blivit rastade.
Verkar de vara vakna, eller om jag måste putta ner dem ur sängen när jag ska lägga mig så rastar jag dem då, men skulle de ligga och sova i hundbäddar och inte se ut att vilja ut så väcker jag dem inte. Behöver de ut på morgonen därefter så väcker unga damen mig.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Hur gör ni på lediga dagar/sovmornar?
Sätter ni klockan och släpar ut vovven så det inte går för många timmar mellan rastningarna (det gör jag, inte jättetidigt men annars skulle vi säkert sova till eftermiddagen... :angel: ), eller låter ni den sova så länge den vill?
Hur länge är för länge? ;)'

/ägare till en vääldigt morgontrött hund :D


Nej, verkligen inte!
Här hemma sover vi tills jag vaknar och först då går vi ut. Det är sällan jag tycker att vi sover för länge, men om klockan börjar närma sig ett på dagen så är det väl kanske dags att gå upp.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Jag förstår inte, vad är morgontrötta hundar? Min tik ligger förvisso på sin plats tills vi vaknar, men så fort jag öppnat ögon kastar hon sig upp och är överlycklig över att vi äääääntligen är vakna! Strax efter kommer vita trasslet och hoppar upp i sängen och överöser en med pussar..usch och jag som är så morgonsur.....:crazy:
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Nej, verkligen inte!
Här hemma sover vi tills jag vaknar och först då går vi ut. Det är sällan jag tycker att vi sover för länge, men om klockan börjar närma sig ett på dagen så är det väl kanske dags att gå upp.

Samma här. Skulle de däremot behöva gå ut så tvekar de inte att tala om det. Oavsett tid på dygnet. Alltså sover jag lugnt vidare och äter frukost i lugn och ro.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Mina säger till om dom vill gå ut, och alla har dom olika intervaller. Alltså sover jag tills någon väcker mig, om vi har sovmorgon.
Dom vuxna sover mer än gärna i 12 timmar, och hanen får man släpa upp ur sängen om kl är före lunch.
Valpen behöver gå ut tidigare på morgonen, och brukar säga till då.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

En morgontrött hund är en sån som man först knuffar ur sängen så man själv kommer upp och sedan snubblar över i köket, där den istället lagt sig, när man ska fixa kaffe. När man har ätit, duschat, kolla buke (:angel:) och känner sig allmänt redo så rasslar man med kopplet framför nosen på hunden och ropar "höjj, ska'ru ut idag...?". Får man inget svar - morgontrött hund.

:D

Jag sover tills jag vaknar, dricker kaffe och går sen ut med hunden. Oftast rastas hon dock sent av sambon som är mera kvällsmänniska. Behöver hon ut så stor hon och gnyr så då får jag väl pallra mig upp, men det är rätt sällan.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

En morgontrött hund är en sån som man först knuffar ur sängen så man själv kommer upp och sedan snubblar över i köket, där den istället lagt sig, när man ska fixa kaffe. När man har ätit, duschat, kolla buke (:angel:) och känner sig allmänt redo så rasslar man med kopplet framför nosen på hunden och ropar "höjj, ska'ru ut idag...?". Får man inget svar - morgontrött hund.

Det där lät som min hund. Fast han hoppar ur sängen o ner i sin bädd.. :angel:
Han vill inte gärna gå ut före 10-11. När jag ska till jobbet (börjar 6 så han får gå ut vid 5 ung) får jag ta på kopplet i sovrummet o tvinga honom. Han ser ut som en zombie typ. ;)
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

En morgontrött hund är en sådan som buffar på en för att man ska vakna så att hon kan ta över den varma platsen i sängen och sova vidare :angel:

Min hund får sista kissrundan allt mellan 20-01, ibland senare på helger, och första på morgonen mellan 8-11. Behöver hon gå ut säger hon till, och det har hänt, men inte ofta alls.

När jag bodde på landet erbjöd jag henne att gå ut direkt när jag vaknade, men det var sällan hon ville. Nu äter jag frukost och gör mig i ordning mig innan vi går ut, och då ligger hon ändå kvar i sängen tills jag tar på mig jackan.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

En morgontrött hund är en sån som man först knuffar ur sängen så man själv kommer upp och sedan snubblar över i köket, där den istället lagt sig, när man ska fixa kaffe. När man har ätit, duschat, kolla buke (:angel:) och känner sig allmänt redo så rasslar man med kopplet framför nosen på hunden och ropar "höjj, ska'ru ut idag...?". Får man inget svar - morgontrött hund.

:D

HAHA! Klockren beskrivning! Precis så är det här :D Och sedan, när man väl fått på kopplen så ska det sträckas på heeela kroppen, gäspas ljudligt, sträckas lite till, och sedan lååångsamt vingla mot dörren för att komma ut.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Hunden sover sålänge vi sover. Vi går ut med honom det sista vi gör innan vi lägger oss och sen går han ut bland det första som görs när vi vaknar.
Samma gäller oavsett hur länge vi sover och om vi har klocka på eller inte.

Han har aldrig varit hysteriskt kissnödig på morgonen. Det är sällan han väcker oss, men det händer. Det verkar dock mer som att han har ledsnat på att vi sover än att han är kissnödig sådana gånger.

Om vi går upp tidigt så ligger Sigge och glor surt när vi tycker att det är dags att gå ut ;)
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Som sin matte så är Ganti morgontrött, även om vi går upp tidigt på vardagarna trots jag pluggar hemma...
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Ruben sover sålänge som vi sover, helst hela dagen ;)
Men går ngn upp tidigt så hänger han på för att sedan gå o lägga sig o sova vidare.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Mina hundar är inte direkt morgontrötta, märker de att jag ska gå ut flyger de efter och är superglada.
Men sover jag säger de aldrig ett knyst om inte klockan blir allt för sent, sådär 13-14 brukar de tröttna :angel:

På helgerna släpper jag alltid ut dem så de får kissa på trädgården vid 9-10-tiden, sedan äter jag frukost och fipplar runt lite innan morgonpromenaden.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Jag förstår inte, vad är morgontrötta hundar?
Min chihuahua är nog en av Sveriges morgontröttaste hundar. Sambon mer eller mindre tvingar ut henne när han går upp. Första kissningen är 07.30, det är ingen promenad för det får man inte ut henne på. Hon kissar under tvång och sen ska hon in i sängen igen tycker hon. Så fort hon kommit in springer hon in till mig i sovrummet och hoppar in under täcket.

Jag går upp och gör vad jag gör på morgonen och hon ligger kvar under täcket. Jag brukar gå in och fråga om hon vill gå ut och kissa titt som tätt från kl 11 och framåt. Oftast får man bara ett stön under täcket, ibland är hon helt tyst som att hon låtsas som att hon inte hör mig. Vid 13-tiden brukar hon röra på sig under täcket när jag frågar och det är ofta då hon kommer fram under täcket och kan tänka sig att gå ut på en liten promenad.

På helt lediga dagar sover vi alla så länge vi vill.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 844
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 888
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp