Ni med morgontrötta hundar...

Sv: Ni med morgontrötta hundar...

*kl

Min sover mer än jag gör:o. Oftast har hon nattat sig själv 20-21 och då tvingar jag ändå ut henne innan jag lägger mig vid 22-23 bara för att jag ska slippa känna stressen morgonen efter. Ska jag däremot upp tidigt dvs kring 7-8 då kan jag låta henne slippa gå ut efter 21.

På mornarna sover hon oftast längre än mig. Hon vaknar till liv då sambon åker vid 6 men det är bara för att se om hon får nåt av honom när det skramlar i köket. Får hon inte det lägger hon sig i sängen och ligger ofta kvar 15-30 min efter att jag klivit upp vid 8-9.
På helger blir hon glad när hon ser att vi vaknat men inget mer. Vill hon ut vet jag att hon säger till, det händer ibland men inte ofta. Ibland går jag ut första svängen kl 10 men isf har hon varit ut runt 23-24 kvällen innan då.

Visst är det fler timmar än hon får hålla sig på dagarna men hundar liksom vi behöver inte kissa lika mkt nattetid, kroppen går ju ner i varv liksom. Skulle det vara annat säger hon till.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Haha... Gamlingen är en morgontrött hund. Hela morgonrundan (om den inträffar före kl 9-10) går han och gäspar samt håller sig 5 meter bakom matte. Då kan han till och med sitta och kissa eftersom det är jobbigt att lyfta på benet. Valpen är än så länge morgonpigg. Imorse var han igång vid halv fem och skulle ut.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Jag ställer ingen klocka men brukar vakna till liv mellan kl.03.00-04.00, då passar jag på att gå upp och ta en kort kissrunda med hundarna och sen går vi och lägger oss igen och sover vidare. Är väl inte direkt frivilligt de följer med ut så tidigt på morgonen, det krävs lite(mycket) lockande innan alla står redo i hallen :angel:. Nu är dock ovanstående lite ändrat då vi har en valp i huset som ibland vill ut mitt i natten, då brukar jag passa på att ta med de övriga när jag springer ut med den.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Sovmorgon? Väckarklocka? Vad är det? Här vaknar man av en tass i huvudet om man inte vaknar i tid...enligt herr schäfers tycke. Och har man haft dörren stängd under natten så får man den öppnad med buller och brak. Så länge man kommer upp av det så är han glad. :devil: Vaknar man inte av det så har han kommit på att man kan dra av täcket också...men bara matte...husse måste ju få sin skönhetsömn? :grin:

Och vad är klockan när detta sker? Jo alltid halv sju på helgerna. På vardagarna när man ska till jobbet så är det lugn i hel-te att få upp honom...fast jag har ju fem dagar i veckan att ge igen på för helgerna mina som förstörs ;)
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Vilken underbar tråd! Jag har alltid skämts så för de dagar när familjen har haft sovmorgon och hunden inte kommit ut förrän vid 10-snåret. Hon brukar få sova så länge vi sover och hon är inte dummare än att hon kan säga till om det är promenadnödigt.

Tanten tycker att 9 är en ganska lagom tid att masa sig upp ur soffan/sängen/whatever för att kissa. Kommer man med kopplet och ser hurtig ut en timme tidigare får man den där onda blicken som säger "du är en dålig hundägare!". Annars är favoriten när hunden ligger som en pannkaka i soffan, man går fram och rotar runt i pälsen efter halsbandet, Knäpper på flexikopplet och drar ut det till sin fulla längd, drar lite, ropar lite och går för att sätta på sig skorna. När man kommer tillbaka har tanten fortfarande inte behagat lyfta på nosen :grin:
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Och vad är klockan när detta sker? Jo alltid halv sju på helgerna. På vardagarna när man ska till jobbet så är det lugn i hel-te att få upp honom...fast jag har ju fem dagar i veckan att ge igen på för helgerna mina som förstörs ;)

:eek::eek::eek::eek::eek:


kl
Här hemma är det aldrig någon som ber om att få gå ut. Vovven går upp när jag går upp, när jag under en period i somras jobbade natt rastade jag honom när jag kom hem från jobbet vid sju-tiden en halvtimmespromenad. Sen sov vi till 15-16 på eftermiddagen utan problem. Han är bra, för han är pigg om man bestämmer sig för att gå upp klockan fem, men kan lika gärna sova till elva om matte är trött en dag.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Nu börjar ceasar få mycket päls, då är han inte lika kinkig men annars så ska han ligga på mitt täcke när jag kliver upp och äter frukost. Alltså får man släpa med sig hunden som ett dragankare när man går på toa, fixar te osv trillar han av så suckar han mycket surt och kollapsar igen så fort man står stilla.

Mina hundar vaknar till och blir piggare när jag visar tecken på att vilja gå ut. Dvs om de inte är nödiga för då väcker de en, om det så är 2 på natten. Det är ingen risk att man missar det. Alltså slöar jag med gott samvete. Ceasar hade dock en period när han alltid väckte särbon vid åtta tiden. Fråga mig inte varför... Men det gick över.

Kvällspromenaden däremot. Den är det mycket noga med. Ceasar kan börja tjata redan vid 21. (oavsett när han varit ute!) och skulle jag inte gå och lägga mig förrens efter 23.00 så är han skitsur och går runt och suckar och stampar tills han slutligen ger upp och mycket demonstrativt går och lägger sig själv.

Rottweilern har inte alls så mycket åsikter om något. Han bara slöar tills något händer. Men efter morgonpromenaden så måste man in till särbon och få rumpan kliad. Han går in och sätter sig på sängkanten med rumpan (precis som en människa) om särbon sover. Så han får klia hunden i sömnen....
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Min hund är av sorten som sover så länge jag sover. Och går jag runt i lägenheten på morgonen och fixar, så slääääpar han sig runt efter/framför mig tills jag säger åt han att han faktiskt fåår sova om han är trött ;) Då lägger han sig på fläcken med benen i vädret - alltid i vägen - alternativt i sitt eget lilla "fack" i bokhyllan, och sover tills jag råkar komma i närheten av hallen..

DÅ är han minsann inte trött längre! Då kanske man får gå ut, och det vore ju dödstraff att missa en sån chans..Då är han helt plötsligt så pigg att man nästan blir lite avundsjuk på honom - att man inte själv kan piggna till på samma sätt? :angel:
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Hon väcker mig när hon är nödig, alltså sover jag tills hon kommer och börjar pussas :love::laugh:
Klockan brukar vara runt nio och uppåt tio om det är en vanlig sovmorgon, vill jag sova längre går hon ut senare (senaste rastningen var halv fem en morgon..eller tidigast..vilket man vill :D).
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

(senaste rastningen var halv fem en morgon..eller tidigast..vilket man vill :D).

haha den har jag också kört några gånger, rastning tiiidigt på morgonen innan jag somnar... då kan man sova lite längre med gott samvete :D

Skönt att höra att fler än jag har morgontrötta vovvsingar! Min gosar ner sig lite extra i sängen när jag går upp och ligger där medans jag duschar och gör iordning mig, kanske att hon flyttar sig till soffan... sen är hon ganska skeptisk hela morgonpromenaden om den inte sker efter 10-11 nån gång :D
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

*KL*

Jag sitter och undrar lite för mig själv vad min kära mor skulle säga om hon såg den här tråden...

Hon har nämligen för ovana att ringa mig vid 9 på morgonen oavsett veckodag och blir alltid jätteförvånad över att jag inte är uppe och igång. (istället svarar jag argt att jag faktiskt sover och att hon borde lärt sig det vid det här laget..)

Hennes svar till varför hon tycker att det är ok att ringa tidigt är iaf alltid:
"Men du är ju hundägare! Hundägare går alltid upp tidigt på morgonen för att rasta sina hundar och då tycker man ju att även du borde göra det."

:D
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Har jag jobbat natten, släpas unge herr weim obönhörligen ut. Det är varierande om han väntar innanför dörren eller inte. För det mesta ligger han kvar i bädden under sin fleecefilt och är av åsikten att jag är en ond varelse som jagar upp honom.

Han ger igen ett par timmar senare. Vid 11-snåret tycker unge herr Weim att nu är matte en tråkpotta som bara ligger under täcket och nu ska tanten upp!
Ett par tillsägelser brukar köpa en timme eller två till för Mattes del.

Nattrunda gås runt 01 eftersom både Matte och Husse är nattsuddare. Då har unge herr Weim sovit sedan kvällsrunda och middag vid 19-snåret. Herr Weim tycker att man är knäpp som stökar runt sent men orden 'gå ut' brukar motivera tillräckligt för att man ska komma ut på nattrundan.

Lediga dagar väcks Matte & Husse runt 09 av unge Herr Weim. Det är givetvis särbehandling av Husse. På hans sida av sängen lägger man bara huvudet på sängkanten och inväntar att Husswe ska vakna. Husse är en sjusovare så det kommer aldrig hända! Då går man över på mattes sida och där piper man, boffar och slickar i öron till hon snavar ur sängen, i kläderna och går ut med unge herr Weim :grin:
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

När jag är ledig så kommer vovven ut runt nio ungefär då går jag bara upp klär på mig och går ut med honom...och då har jag varit ute med honom mellan 22-24 på kvällen.
Men när jag jobbar så är han ute mellan 5-7 på morgonen och då blir sista kisserundan vid tio.
Och han är inte morgon trött som tur är.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Min förra hund var både morgon- och kvällstrött. När vi bodde hemma i stan så fick hon vackert gå upp och ut när jag rastade den andra hunden men visst fick man stå i hallen och ropa ett tag innan damen masade sig upp. Var det riktigt tidigt fick jag helt enkelt gå och hämta henne och koppla henne i sängen.
När vi var i sommarstugan fick hon sova längre, väckte man henne inte så kunde hon ligga och tryna till bortåt 13-14-tiden.

Min nuvarande hund går upp när jag går upp men om vi inte går ut med en gång brukar hon lägga sig i sängen en stund till.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Kl

Belgarn är käck, han älskar att kliva upp men sover/ligger tills jag slår upp ögonen. Han är hysteriskt pigg vid varje chans till aktivitet, men är väldigt lugn innan något händer. Då kommer han upp i sängen, väcker sambon och sedan hånglar vi allihop en stund. Därefter måste han kissa, så jag släpper ut honom på tomten. Sedan kan jag tryna igen, om jag vill.
Jag är dock morgonpigg själv, och vaknar aldrig senare än typ 9 vare sig det är vardag eller inte.

Är det kris så väcker han mig, jag öppnar dörren, han går ut och sedan sover vi igen.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

*kl*

Akilles lämnar sälskapet framför tv:n kl 22.00 på kvällen. Då lufsar han in och lägger sig själv i sovrummet. Sen får man locka och pocka för att få ut honom på sista kisserundan så att man med gott samvete kan få lite sovmorgon dagen efter.
Dock väcker han aldrig oss eller vaknar innan oss. Men ingen av oss kan med att ligga längre än 10. Jag ligger och fantiserar om hur stor hans blåsa är när han inte tömt den på hela natten:crazy:.
Frukosten kommer efter hundens kisserunda.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

En morgontrött hund är en sådan som buffar på en för att man ska vakna så att hon kan ta över den varma platsen i sängen och sova vidare :angel:

Exakt så gör mitt lilla kräk oxå:grin:
Väcker mig genom att antingen tokstirra på mig tills jag vaknar,(blir lika rädd varje gång jag slår upp ögonen och hans är ca 1 mm från mina),eller så trycker han sin kalla våta nos i örat,sen i ögonen och om det inte gett tillräckligt snabbt resultat boxar han till mig med tassen rätt i ansiktet:crazy:
Jag går upp och tror varje ggn att han ska med ut till köket...men neeeeej då, han har redan krypit under täcket igen!
När jag klätt mig och tatt en kaffe,och tycker att vi ska gå så får jag bokstavligt talat draaaa ut honom ,á lá tecknad film,från sängen och sovrummet.
Är det pissväder så VET han det och gräver sig ännu längre in i dunet. Han har även försökt att spela död,men jag genomskådar honom allt:devil:
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

Jag går ut när hunden kommer upp. Men vanligtvis kommer hon fram när jag börjar göra frukost, förvisso lägger hon sig i sängen i köket och somnar om men börjar det röra sig i huset så vaknar hon till. Vi har ju fyra hundar varav två är ganska sega på morgonen, ska man ut med de två morgonpigga vaknar dock slöhögarna till och vill följa med de också.
Hur lång tid det gått mellan rastningar bryr jag mig dock inte i, blir de nödiga så vaknar de väl och då är ju problemet löst.
 
Sv: Ni med morgontrötta hundar...

*kl*
Sam sover gärna till efter 11... Iofs bruka vi ta sista turen strax före midnatt, men ändå... det är många timmar utan att lätta på trycket.

Om han mot all förmodan behöver gå ut andra tider (ont i magen eller så) så väcker han mig med en blöt nos och en uppfodrande blick. Han vet mycket väl hur man gör för att kommunicera till de dumma tvåbeningarna!

Nu är det nog snart slut på sovmornarna för honom dock - eftersom det väntas valp i huset:love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 844
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 888
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp