Ni med OKLIPPTA hästar

Sv: Ni med OKLIPPTA hästar

Besten är kallblodstravare och hiskligt långhårig. :smirk:

Ute har hon ett regntäcke med fleecefoder (Källqvists Light Protector). På nätterna - i kallstallet - slipper hon täcke.

Immer

Aha, jag tolkade den här frågan: "Ni som har 300gr täcken på era hästar nu, vad har ni sen när det blir riktigt kallt??" som att du inte hade nån koll.

Okej, jag är ingen expert på området men nog har jag koll på läget iaf! ;) Frågan var lite klumpigt forumlerad håller jag med om...

Inne är de "nakna" likaså ute om det inte regnar. Än så länge.
Vid regn (eller snöfall) har de fleecefodrade regntäcken.
Men det börjar väl bli dags att plocka fram vintertäckena snart antar jag...

Senast ändrad:

Min häst har inget täcke alls, vi nästan bara haft plusgrader här en så länge så det har inte behövts. Vid extremt mycket regn kan min pålle få sitt regntäcke på sig men jag har aldrig täcke inne.... Tycker att folk använder alldeles för mycket täcke till sina hästar helt i onödan!

min häst får ingen fluffig vinterpäls, inte ens på halsen där han är täckeslös.. bara en aning tätare och mörkare.
HAn har iaf inget stalltäcke på sig i stallet, för tempraturen brukar ligga på +9 i stallet.
Ute har han vid fint väder ofodrat regntäcke eller helst inget alls, brukar ha det på honom på morgonen när det är som kallast isåfall, sen tar jag av det.
Annars om det regnar och är kallt får han ett tunt ulltäcke under regntäcket, då regntäcket är ofodrat och det rengnar mkt kyler det ner han.
Sen har jag ett Thermo MAster vinter täcke, tror det är 280-300 g fyllning, det ska han ha på sig imorrn eftersom det ska bli storm, ev snöstorm här!!

Jag har ett fleecetäcke på hästen när vi har varit i ridhuset på ridlektion. Eftersom hon har kraftig päls blir hon svettig efter lektionen.
Resten av veckan har hon inget täcke.
Att mina hästar är oklippta är för att de ska kunna gå utan täcke.

Min har fram tills 3 veckor sen varit täckeslös men har efter inrådan av massören slängt på ett ofodrat regntäcke för att hålla ryggen varm. Har sytt fast en fleece filt över ländryggen som ger lite värme där han är känsligast.
Senare i vinter OM det behövs så lär han gå med sitt fleecetäcke + 100 gr fyllt regntäcke över.

Måste tillstå att jag gillar täcken när det är såååååååååååå lerigt ute :o ...

Shettisen har inget täcke.
Halvblodet har täcke med fleece tills det blir under 0. Då åker det på ett varmare. Hon sätter inte så mycket päls och dessutom har vi väldigt öppen terräng där vindarna kan komma in direkt från havet.
Hon står i kallstall så hon har samma eller lika varmt täcke på sig inne som ute.

Hon har gått med ett thermo master täcke med kanske 200g foder. Igår bytte jag till hennes combotäcke med hals. Inne står hon än så länge utan (varmt stall) men kommer nog att täcka henne om temperaturen smyger långt nedåt.

Bägge går ute dygnet runt, har inget täcke på någon av dem då det inte behövs, men däremot fri tillgång på grovfoder och mycket naturligt vindskydd (skog) och ett "vanligt" vindskydd som dock inte används speciellt mycket, dom föredrar skogen.

Min häst har just nu bara ett bucas-regntäcke på sig ute och inget täcke inne, hoppas dock på att få tag i en klippmaskin så jag kan klippa henne och då blir det vintertäcke alt. termo + regntäcke ute och termo, fleece eller ingenting inomhus.

*knapplån*

Alla ni som bett mig skicka pmet om täcken från Sterömshom - det är bara en av er som kunnat ta emot det. Alla ni andra har för mycket post i er inbox. Om ni fortfarande är intresserade så får ni tömma inboxen och meddela mig er mailadress igen.

Elektron skrev:
Inga alls, dessutom har det ingen större betydelse hur många gram det är i täcket eftersom hästen har en komfortzon på ca. 20 grader så du behöver inte sätta på ett tjockare täcke för att temperaturen växlar.

Jag har ett PM på 19 sidor från Strömsholm om hästar och täcken som många av er behöver läsa. Mailas gärna om nån mot förmodan är intresserad av hur det där djuret under täcket fungerar.

"Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion.

För en klippt häst ersätter du pälsen med ett termotäcke. Täcket uppgift är främst att hålla hästen torr och dragfri. Hur känslig hästen är beror främst på hur mycket foder den får. Mer foder = klimattåligare vid kalla temperaturer."

Jag har ju läst PM:et (tack, jättefin service av dig att hålla på och skicka ut det! :bow: ) och det handlar om den termiska komforten och nedre kritisk temperatur, dvs när hästen måste producera extra värme. Det handlar inte om att hästens muskler kan bli nedkylda och stela (det nämns inte vilket inte är så konstigt då det inte är det PM:et handlar om). Jag märker i alla fall skillnad på min häst, som tycks vara lite klen av sig, inom mindre intervaller än 20 grader. Hon blir kall och stel, däremot tror jag inte att hon "fryser".

En annan sak som jag inte riktigt fattade var varför de skrev om hur mycket extra hö hästen behövde med intervall på 10 grader, om det är 20 grader som är komfortzonen. Jag måste läsa igen.

Till trådskaparen:
Idag, några minusgrader, halv snöstorm
Ponny, 20 år, fryslort som är oklippt men sätter just ingen vinterpäls - fodrat regntäcke. Skulle haft vintertäcke om det inte hade varit på tvätt fortfarande.

Vbl, 23 år, kort men tjock päls som en teddybjörn - fodrat regntäcke. Vill inte att han ska bli blöt när han står i snön hela dagen + att jag är lite extra rädd om honom som är så gammal.

HBl, 4 år, oklippt men sätter just ingen vinterpäls, blir lätt kall och stel om ryggen - stalltermotäcke med ofodrat regntäcke över. Skulle haft vintertäcke om det inte hade varit på tvätt fortfarande.

Hur många gram det är i täcken har jag ingen aning om. :confused:

majola skrev:
Jag märker i alla fall skillnad på min häst, som tycks vara lite klen av sig, inom mindre intervaller än 20 grader. Hon blir kall och stel, däremot tror jag inte att hon "fryser".

Jag kom på en grej...det hela kanske beror på att jag lägger på för tunt täcke från början? :confused: hade jag slängt på ett rejält vintertäcke redan när temperaturen var strax under noll så hade ju antagligen inte dessa skillnader visat sig. *lite korkad*

Min oklippta men känsliga häst har ett 200 g vintertäcke m halvhals på sig nu, både ute & inne.
Hon har haft det sen några dagar tillbaka bara, för temperaturen har börjat krypa ner under nollan här i Småland nu.
Tidigare i höst har hon haft regntäcke me fleecetäcke under.
När det blir kallare, typ mer än 5 minus, får hon ha ett 300 g vintertäcke på sig istället.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 864
Senast: Görel
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Senast tagna bilden XVI