Bukefalos 28 år!

Ni med pollenallergi?

Tassa

Trådstartare
Ni som har någon form av pollenallergi, vad har ni för symptom och vilka mediciner tar ni? Och hur märkte ni att det var just allergi det berodde på? Jag blev rejält förkyld i mars och har inte varit helt frisk sen dess. Jag har haft problem med bihåorna (nästäppa och värk) och hosta, samt extrem trötthet.

Jag har inte de typiska symptomen på allergi, som kliande ögon, nysningar och är inte jätte snorig. Men jag har läst en hel del och man kan vara tex enbart trött, eller problem med hosta mm även om man inte har andra symptom. (Men det är bara sånt jag har läst på olika hemsidor, så jag har ingen aning egentligen)

Nu är jag i kontakt med vårdcentralen angående detta, så ska väl förhoppningsvis få det utrett, men det verkar ta tid, då dom mest verkar tycka att vi ska vänta ut det och se om det blir bättre... Så under tiden undrar jag hur det är för er som har pollenallergi, för att se om något kan stämma in på mig. Kan tillägga att jag har lämnat blodprov och där ser allt bra ut, så jag har ingen bakterieinfektion.
 
Jag hade konstiga "förkylningar" på våren ett par år innan jag insåg att det var allergi. Min allergi är rätt mild om det inte är ett överjävligt pollenår (årets säsong har varit mycket lindrig): rinnig och svullen näsa och ögon samt nysningar. Tyvärr har jag inte skött min medicinering ordentligt så jag har utvecklat astma också (lindrig den med, märks på våren och när jag är förkyld).

Jag tar Zyrlex vid behov (enda tabletten som har verkan utan vidriga biverkningar för mig) men brukar oftast klara mig på Nasaleze, ett cellulosapulver man puffar upp i näsan. Det gör att pollenet inte kommer åt slemhinnorna och orsaka en allergisk reaktion. Är jag mycket svullen i näsan har jag kortisonspray också.

Du kan ju köpa några receptfria tabletter att testa, de verkar fort. Det viktiga om man är allergisk är att medicinera vid behov, inte torka tvätten utomhus under säsongen (pollenet kommer med in) och undvika att motionera utomhus om det ger en besvär.
 
Jag nyser, är tröttare och blir täppt i näsan. Använder vanliga pollenallergitabletter och nässpray när jag ska sova.
Gick och var extremt täppt i näsan i flera månader på vintern (ehh blev allergisk mot mina djur) och sen gjorde jag ett prick-test.

Har fått astma en gång när jag var väldigt förkyld men hoppas verkligen att det inte blir värre än så.
 
Ni som har någon form av pollenallergi, vad har ni för symptom och vilka mediciner tar ni? Och hur märkte ni att det var just allergi det berodde på? Jag blev rejält förkyld i mars och har inte varit helt frisk sen dess. Jag har haft problem med bihåorna (nästäppa och värk) och hosta, samt extrem trötthet.

Jag har inte de typiska symptomen på allergi, som kliande ögon, nysningar och är inte jätte snorig. Men jag har läst en hel del och man kan vara tex enbart trött, eller problem med hosta mm även om man inte har andra symptom. (Men det är bara sånt jag har läst på olika hemsidor, så jag har ingen aning egentligen)

Nu är jag i kontakt med vårdcentralen angående detta, så ska väl förhoppningsvis få det utrett, men det verkar ta tid, då dom mest verkar tycka att vi ska vänta ut det och se om det blir bättre... Så under tiden undrar jag hur det är för er som har pollenallergi, för att se om något kan stämma in på mig. Kan tillägga att jag har lämnat blodprov och där ser allt bra ut, så jag har ingen bakterieinfektion.
Man kan ju alltid prova lite själv.
Nasonex t.ex, är allerginässpray, som även är godkänt för att behandla bihåleinflammation. Finns receptfritt på apoteket.
Allergitabletter finns också receptfritt - prova och se om symptomen försvinner! (de receptfria är generellt såna man inte blir trött av, även om det finns undantag)

Jag har en del udda symptom jag också.
 
Ni som har någon form av pollenallergi, vad har ni för symptom och vilka mediciner tar ni? Och hur märkte ni att det var just allergi det berodde på? Jag blev rejält förkyld i mars och har inte varit helt frisk sen dess. Jag har haft problem med bihåorna (nästäppa och värk) och hosta, samt extrem trötthet.

Jag har inte de typiska symptomen på allergi, som kliande ögon, nysningar och är inte jätte snorig. Men jag har läst en hel del och man kan vara tex enbart trött, eller problem med hosta mm även om man inte har andra symptom. (Men det är bara sånt jag har läst på olika hemsidor, så jag har ingen aning egentligen)

Nu är jag i kontakt med vårdcentralen angående detta, så ska väl förhoppningsvis få det utrett, men det verkar ta tid, då dom mest verkar tycka att vi ska vänta ut det och se om det blir bättre... Så under tiden undrar jag hur det är för er som har pollenallergi, för att se om något kan stämma in på mig. Kan tillägga att jag har lämnat blodprov och där ser allt bra ut, så jag har ingen bakterieinfektion.


Tar allergitabletter, kortison nässpray, ögondroppar och kortisonspruta fast jag har astma också och astma mediciner. Förkylningar är försödande för mig så de sätter sig i andningsvägnarna.
Mvh
pudlan
 
Har gjort både pricktest och blodprov. Äter tavegyl och inhalerar bricanyl vid behov, ibland även receptfri nässpray och ögondroppar.
 
Tack för era svar. Verkar inte helt ovanligt med astmasymtom vid allergi. Det låter rätt jobbigt. Nu fick jag en tid rätt snart hos vårdcentralen för allergitest, så vi får se vad proverna säger.
 
Frö mig började det med att jag reagerade mot min katt + fick en hemsk sveda i ögonen när jag cyklade på en väg med björksnår på sidorna. Har konstaterad kattallergi, pollen är inte konstaterad med prov men jag får loratadin/desloratadin på recept, tar oftast året runt. Brukar få korsreaktion av nötter, kiwi, mandel, nekatarin, trollhassel...hmm minns inte mer... Använder även Livostin ögondroppar.
Tipsar om en gammal tråd: http://www.bukefalos.com/threads/ni-som-tar-antihistaminer-mot-allergi.1303068/
:(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 802
Senast: Lillefrun
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 405
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Har under lång tid haft problem med min mage vilket har påverkat både arbetslivet och det privata.. Har nu läst på om glutenintolerans...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: Quiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp