Ni med pomerainan!

Scandi

Trådstartare
Jag undrar lite om hur ni upplever dessa hundarna? Är de mycket aktiva? Sällskapliga/keliga/gosiga? Lydiga/lättlärda?

Har helt förälskat mig i dessa hundarna, framförallt utseendet då jag inte träffat så himla många och undrar därför lite om hur de är?
Kenneltips? Får man stå i kö länge eller liknande?

Är det STOR skillnad på att äga en sån liten hund vs. en medelstor hund (runt 35kg)? Något man ska tänka på?

TACk på förhand! :)
 
Sv: Ni med pomerainan!

Hej!

Jag har en pomeraniankille på 2 år. Köpte honom som min första hund när han var ca 1 år ifrån uppfödaren efter mycket letande! Han är krypt och därför valde hon att sälja honom vidare istället för att avla på honom. Jag letade länge efter min hund, hade kontakt med flera olika kennlar innan jag hittade min skatt. Då de är så små har tikarna svårt att föda fram valparna och därför bilr det inte många valpar per kull. Det gäller att ta reda på mycket innan du bestämmer dig, mitt råd är att kolla runt vääldigt mycket och inte vara rädd för att åka långa sträckor med bil :D De är väldigt dyra och det finns många oseriösa uppfödare som säger "100% pomeranian" ofta är det dock inte det..

Som individ är min hund oerhört positiv och "egen". Han tyr sig till mig som matte och till de som står honom närmast. Han gör ingen ansträgning till att hälsa på folk om de inte visar att de vill hälsa på honom. Lugn inne, sover mest men ute är det lek! Lär sig trixs GRYMT fort! tycker att det är roligt att följa med och har skällt 4-5 ggr under tiden jag har haft honom. Många anser att spetsarna (då de är en vakthundstyp) är en skällig typ av hund men enligt mig är det en träningssak! Sen är jag väldigt medveten om att jag har tur med en kille som aldrig skäller.. Han älskar andra hundkompisar men blir aningen skrämd om de är för framfusiga.

det var lite grann om hur jag upplever min pomme iaf.. :o
 
Sv: Ni med pomerainan!

Tack så jätte mycket för svaret. Din hund verkar ju faktiskt.. helt perfekt :D
Men de är alltså "skälliga" generellt sett? Hur är din gentemot andra främmande hundar?

okok har hört att de är svårfödda och dyra. Men när det väl gäller en liten vän man ska ha i flera flera år förhoppningsvis, känns det verklugen värt det! Kan tänka mig att det finns många oseriösa uppfödare :(
 
Sv: Ni med pomerainan!

Jag har haft en elev som hade flera stycken och födde upp. Hon sa att man fick uppfostra dem som en schäfer fast de är så små. Hemmes hundar var helt underbara, de hängde med på det mesta.
 
Sv: Ni med pomerainan!

min hund är ju inte direkt glupsk i maten men han håller hullet och enligt vår veterinär så har han lagom med hull. Han får mat två ggr om dagen men äter lite när han känner för det i princip.

Med tanke på att det är åt vakt istället för jakt så har de inte jaktinstinkten som en ex. jack russel. Det var det jag menade med att de skäller, alltså exempelvis om någon knackar på osv. Detta är vad jag har HÖRT och inget jag själv håller direkt med om. Nu blev det lite rörigt...

Jag håller fortfarande fast vi att det är en uppfostringssak och jag tror inte att de skäller mer än andra hundar med vakt i sig... :)

Alla hundar kräver uppfostring, små som stora! :)

När han möter andra hundar är han väldigt lydig, han går nästan alltid lös. Om jag möter en hund brukar jag säga att han får sätta sig ner och vänta. Han sitter lugnt (bortsett från om det inte är en tik som löper, då är det fart). Vill gärna gå fram coh hälsa men gör det om jag säger att han får.

mycket stolt över min lilla vovve! :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 133
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 767
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp