Ni med som har vänner med egen häst

mollyphlox

Trådstartare
En liten funderare jag har haft och som jag blev nyfiken på hur ni ser det.

Ni som har egen häst och som har vänner som har häst, hjälper ni varandra med varandras hästar vid behov? Allt från småsaker som att komma med åsikt gällande små sår till lastning, till klinikbesök och ta hand om den andras hästar när de åker bort osv.

Jag är en hjälpsam person till sättet och jag har absolut inget emot att vara en hjälpande hand till mina vänner om det behövs. Det slog mig bara häromdagen att jag knappast skulle få samma hjälp i samma utsträckning.. Exempelvis har jag ett par vänner som jag träffar ofta, men alltid hos dem och ofta blir det automatiskt något hästpyssel på det. Samtidigt som samma människor knappt frågar hur det går med min häst och inte ens sett min häst mer än ett par ggr även om jag ägt den i över ett år. Intresset verkar inte riktigt finnas heller. Bör dock tilläggas att jag också har vänner som jag vet att skulle ställa upp utan problem om jag skulle fråga :)

Så hur är det för er del? Hur ser ni det med att hjälpa vänner med egen häst?
 
Bara de vänner som har häst i samma stall som jag själv rider i, inte annars.
Det kanske händer ngn gång att man följer med på ngn tävling eller hjälper till med ett insläpp om jag ändå är där men generellt umgås vi utan hästar.
 
De vänner som har egen häst blir det ju mycket hästprat med, vi hjälper varandra med råd och bara det här att diskutera saker som uppstår.
I stallet jag står hjälper vi varandra och passar hästar om någon ska åka bort. Kompisarna som står i andra stall hjälper jag inte på samma sätt med passning av hästar osv (det gör folk i det stallet) men jag åker med på tävling eller träning om hjälp efterfrågas. Ibland åker man även till kompisars träningar/kurser bara för att det är trevligt att titta.
Jag själv behöver sällan åkhjälp av kompisar till träningar, klinikbesök m.m. då min mamma är mycket engagerad i hästeriet och väldigt gärna åker med, men hon bor 1h bort och vid akuta klinikbesök har då snabbt kompisar hoppat in och åkt med.

Ja, vi hjälper varandra i den mån den behövs och det gäller åt båda hållen.
 
Med de vänner som har hästar i samma stall som jag så faller det sig naturligt att man hjälps åt om det är nåt, allt från second opinions om småsår, mockning om nån plötsligt får förhinder, hästvakt om någon åker bort till skjuts till kurser och klinikbesök. Är det något som dyker upp akut så hjälper man ju till om man kan.

Blir mer sporadiskt med vänner som har hästar i andra stall, men visst händer det att man är med som lasthjälp och sällskap på kurs eller tävling, och att man hör av sig till varandra om småsaker, typ "hur gör du med styngflugelarver?"

(siktar på körkort nästa år och ser fram emot att kunna vara den som ger andra skjuts till kurser och sånt också)
 
Japp. De flesta i byn som har hästar hjälper varandra när det behövs. Allt ifrån att vara häst- och stallvakt, råd och hjälp vid skador och hältor, kolla vatten, klippning av häst m.m. Ja, sammanhållningen "oss hästfolk emellan " i byn är otroligt bra. :love::love:
 
En liten funderare jag har haft och som jag blev nyfiken på hur ni ser det.

Så hur är det för er del? Hur ser ni det med att hjälpa vänner med egen häst?

Oj!

Jag har många vänner/bekanta som har egen häst, och jag har många hästar...

En kompis hjälper jag rätt regelbundet genom att rida/träna en av hästarna. Ska också göra en insats med en annan häst där (ridning, igen).
Jag kikar då och då på sår och liknande på hästar där och det har hänt att jag åkt dit för att hjälpa till med lastning.
Vi bor väldigt nära varandra...

Jag får hjälp när jag behöver, från de vänner jag ber.
Oftast med att passa hästar de få gånger jag övernattar hemifrån, men någon gång när jag behövde ett extra par armar vid gårdskastrering, och någon gång när häst varit på rymmen.
 
I egna stallet hjälps vi åt med det som behövs. Allt från mockning till sårrengöring eller lastning.

I övrigt kan jag såklart hjälpa till om jag får frågan. Följer med på tävling, träning eller till veterinär om behovet finns och det passar.
 
Jag flyttade till nuvarande stall för att min bästa "hästkompis" har sin häst uppstallad där. Vi hjälpte varandra även innan flytten, mest med råd, stöd, åka med vid träning osv, men ännu mer nu när vi delar stall. Det känns tryggt och skönt att ha någon som bryr sig om min häst lite extra och vi sköter den andras häst en gång/vecka samt när någon av oss är bortrest. Ingen av oss har medryttare, så det är ett bra upplägg för oss.

Jag har många bekanta som har häst och då blir det mycket hästsnack, samt utbyte av någon tjänst emellanåt. Skulle det vara så där ojämnt som du beskriver skulle jag nog tappa intresset för att umgås med den personen i hästsammanhang ganska snabbt.
 
Jag har en kompis som bor några km ifrån mig. Vi har båda eget stall. Vi hjälper varandra med råd och förslag inom hästbranchen.
Vi hjälper varann när någon reser bort. men också annan hjälp. Ex för någon dag sedan var jag med kompisen och hämta nya hästen, en lång resa. Och i helgen ska hon vara hästvakt åt mig när jag är bortrest. Tjänster och gentjänster...

Skulle det bli som du skriver skulle jag tröttna snabbt, det ska vara någolunda jämnvikt på tjänsterna/hjälpen.
Går det inte att prata med kompisen? var tydlig!
 
En vän har sin häst hos mig, vi hjälps åt en del med sysslor och fix på gården. Rider ihop, nästan varje dag. Mina andra hästvänner bor längre bort men vi hjälps åt mycket över nätet, telefon ibland. Om man behöver råd om något, allt från foder till träning. Jag brukar hjälpa till att prova sadlar och räkna foderstater för det är två av mina "nörderier" som jag gärna gör :D
 
Måste tillägga att jag hjälper ju till helt frivilligt, kan absolut tacka nej om jag inte hinner eller vill :)

Jag tror situationen fått sin början eftersom vi varit kompisar länge (sisådär 15 år) och hästintresset har alltid funnits. Hon skaffade egen häst många år innan jag gjorde det, så jag har bara hakat på och det har väl fortsatt trots att jag skaffat egen häst. Jag trodde faktiskt att hon skulle vara mer intresserad av att hjälpa till med min häst, men så blev det inte. Absolut inget jag kräver heller. Egentligen tycker jag inte att situationen är jobbig på något sätt men kanske lite ensidig emellanåt.

Skillnaden kanske ligger i att jag har hästen uppstallad och hon har sina hemma. I mitt stall har vi bra sammanhållning och alla hjälps åt, skulle aldrig vilja byta stall :love:
 
Mina vänner med egen häst som jag delar stall med hjälps åt med allt det du tar upp - råd, assistans, mocka /se över hästen lite extra om nån ska resa bort (även om stallägarna sköter allt utom mockning och ffa har koll på hästarnas allmäntillstånd) .

Mina nära vänner med egna hästar i andra stall snackas det givetvis häst med också , några som har fler än en ridhäst brukar jag rida tillsammans med ibland, har även lånat väns häst för att rida kurs när min egen var skadad tex

Att ta pass i andra stall är aldrig aktuellt för min eller mina vänners del eftersom det inte är nåt stallen accepterar att utomstående dyker upp och gör och det tycker jag är högst sunt . Mina vänner med hästar på egen gård har aldrig behövt mina tjänster då de och grannar med liknande läge har etablerade relationer/samarbete de gånger nån vill åka bort.

@mooi s tidigare post beskriver mitt läge superbra för övrigt . Följa med på träning/kika på varandras träningar, klinikbesök osv.
 
En liten funderare jag har haft och som jag blev nyfiken på hur ni ser det.

Ni som har egen häst och som har vänner som har häst, hjälper ni varandra med varandras hästar vid behov? Allt från småsaker som att komma med åsikt gällande små sår till lastning, till klinikbesök och ta hand om den andras hästar när de åker bort osv.

Jag är en hjälpsam person till sättet och jag har absolut inget emot att vara en hjälpande hand till mina vänner om det behövs. Det slog mig bara häromdagen att jag knappast skulle få samma hjälp i samma utsträckning.. Exempelvis har jag ett par vänner som jag träffar ofta, men alltid hos dem och ofta blir det automatiskt något hästpyssel på det. Samtidigt som samma människor knappt frågar hur det går med min häst och inte ens sett min häst mer än ett par ggr även om jag ägt den i över ett år. Intresset verkar inte riktigt finnas heller. Bör dock tilläggas att jag också har vänner som jag vet att skulle ställa upp utan problem om jag skulle fråga :)

Så hur är det för er del? Hur ser ni det med att hjälpa vänner med egen häst?

Jag står nu i ett stall där folk är hjälpsamma. Man kan byta tjänster(fordringar, mockning etc).
Och de/vi erbjuder oss ta folks ev pass eller hästar vid sjukdom/skada.
Det är trevligt!

Sen har jag många hästkunniga vänner som likt jag själv jobbar med häst. Vi brukar vara rätt noga med att betala om den man ber om hjälp sas med ett specifikt problem jobbar med just det.

Och mina kunder som också är mina vänner ber inte om en ridlektion utan att betala.
Sen kan jag ibland hjälpa dem mer än de inplanerade lektionerna om vi tex råkar vara i ridhuset samtidigt etc.

De flesta av mina vänner med gårdar har redan folk som de ringer in vid behov. Jag hinner inte hjälpa med sånt och har inte bett dem när jag skött alla fordringar etc av mina hästar.
De kan också åka själva alt har någon som hjälper till vid resor till klinik, träning/tävling.

Däremot de jag står i samma stall som blir ju lättare att hjälpa. Och detsamma med att de lättare kan hjälpa mig.

Min kille jobbar också med häst och är alltså fullt kapabel att sköta min om jag måste bort. Han tycker nog det är konstigt att jag inte frågat honom mer. Men jag är van att lösa sånt och tycker inte han ska behöva sköta mina djur.

Jag har en del nära vänner jag vet att jag kan ringa till om det blir kris och de tar min häst(på sina gårdar). Och de vet att jag gör detsamma för dem.
Jag har inte behövt nyttja det själv. Men har tagit hem en del vänners hästar i krislägen(sjukdom, foderhäst som kom åter när man låg på sjukhus etc).
 
Ja, vi har hjälpts åt ganska friskt. Både som sällskap och som byta av tjänster.
Har även varit hundvakt och då fått nån extra hjälp med hästarna när det behövs.

Annars hjälps vi åt i stallet, familjen hjälper till mycket (nu har vi hästarna väldigt nära) och innan så bytte jag och min granne tjänster. :up:
 
En liten funderare jag har haft och som jag blev nyfiken på hur ni ser det.

Ni som har egen häst och som har vänner som har häst, hjälper ni varandra med varandras hästar vid behov? Allt från småsaker som att komma med åsikt gällande små sår till lastning, till klinikbesök och ta hand om den andras hästar när de åker bort osv.

Jag är en hjälpsam person till sättet och jag har absolut inget emot att vara en hjälpande hand till mina vänner om det behövs. Det slog mig bara häromdagen att jag knappast skulle få samma hjälp i samma utsträckning.. Exempelvis har jag ett par vänner som jag träffar ofta, men alltid hos dem och ofta blir det automatiskt något hästpyssel på det. Samtidigt som samma människor knappt frågar hur det går med min häst och inte ens sett min häst mer än ett par ggr även om jag ägt den i över ett år. Intresset verkar inte riktigt finnas heller. Bör dock tilläggas att jag också har vänner som jag vet att skulle ställa upp utan problem om jag skulle fråga :)

Så hur är det för er del? Hur ser ni det med att hjälpa vänner med egen häst?


Jag lägger mig aldrig i andras hästeri med mina åsikter om jag inte blir tillfrågad. Liksom jag inte vill att andra lägger sig i mitt hästeri om jag inte ber om det.

Jag hakar på till andras ställen om jag känner för det just då.

Jag pratar enbart häst med vänner som har hästintresse. Många andra vänner som inte har det och då håller jag tyst på det området. Det ger mig ändå inget att prata häst med någon som inte är insatt :)

Hade jag haft en vän som bjöd över mig ofta men att det alltid slutade i 'jobb' när jag var där hade jag nog sagt 'jag kommer över när ni är klara i stallet' OM det nu inte var så att jag tycker det vore kul att vara med på :)
 
Det är väldigt olika. Jag hjälper dom som jag står i samma stall som med mockning/in- och utsläpp osv så att dom kan vara stallediga ibland och dom gör samma för mig. Sen har jag en kompis med egen gård som jag hjälper en hel del (hyrde tidigare hus på den gården) med allt ifrån att ta hand om hästarna när hon är bortrest till att hjälpa till att lasta/åka på tävling osv osv. Hon hjälper mig också vid behov, kan t.ex. ta emot hästen när jag reser bort osv. Sen har jag vänner som jag bor en bit ifrån, vi diskuterar hästarna och bollar tankar och idéer men hjälper inte varandra i vardagen.

Jag skulle inte fortsätta ge hjälp om jag inte kände att jag fick ungefär liknande tillbaks (vid behov). :)
 
Jag har eget stall och de flesta av mina hästkompisar har eget stall. Vi hjälper varandra vid behov - som att kolla till hästar på bete, ta in och fodra, följa med till klinik, hjälp v lastning, låna ut ngn pryl mm. Jag hjälper till om jag kan och mina kompisar hjälper mig om jag frågar!
 
När jag hade häst blev det ofta att jag hjälpte min väninna med hennes hästar då hon hade två och jag bara en. När jag var klar med mina sysslor och min häst hjälpte jag henne om det behövdes ibland men inte jätteofta. Hon hjälpte i princip aldrig mig då det inte behövdes. När det kom till råd och tips backade vi upp varann båda två. Vi körde ofta och handlade foder tillsammans och sånt. Reste hon bort passade jag hennes hästar och när jag reste passade hon min. Det fungerade alltid bra och kändes bra för mig med henne som stallkamrat.
 
Jag är ensam inackorderad hos mina stallägare men vi hjälps åt med allt möjligt.
Ser alla hästarna som våra och ser till att hästarna alltid får det den behöver oavsett vems det är.
Ibland skjutsar jag tex på stallägarens häst till veterinär/seminstation ibland kör hen någon av mina för att vi ska få ihop det med resten av livet.

Jag har andra hästvänner också och vissa hjälper jag mer än andra.
Vissa vet man liksom alltid ställer upp och då ställer jag upp tillbaka.
Sen tycker jag att det går lite i perioder, framförallt en vän har jag hjälpt mycket tidigare i perioder och nu har hon inte behövt hjälp på länge.
Däremot har jag behövt en hel del hjälp av henne på sistone och då är hon snäll och fixar om hon kan :heart

Så det är ett fint givande och tagande vid behov.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 483
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 085
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 477
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp