Bukefalos 28 år!

Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Tror du att detta kan bli ett problem i framtiden?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Hur ska jag veta det?

Du måste titta på hela hästen- även i rörelse o under ryttare samt Vet. besikta.
Vet kan nog göra en bedömning.

Förmodar att du inte bara ska ha den att titta på.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Min häst (7 år) är lindrigt inåttåad på vänster fram och något rashasig. Hon har haft hovledsinflammation på vä fram en gång, men det har troligen med andra saker att göra.

Att hon är skadad ideligen beror mer på att det är något fel i hennes huvud än hennes ben :angel:. Som Axel säger, man måste se till helheten. Hur ser hästen ut för övrigt, hur rör den sig, hur fördelar den vikten?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Min häst såg ut så här
bruno.jpg


Dvs,ngt hjulbent och innåttåad bägge fram,lindrigt kohasig bak.
Han avlivades som 17-åring pga hälta fram,hovbroskförbening och förändringar på strålbenet.

Fram tills dess hade han varit halt 3 ggr,en gång som 6-åring,då ett ärtben i ena framknät som fått sig en smäll.
En gång pga senskada,och sen denna gång som 17-åring då han fick kotledsinlammation och senare avlivades.

Fräsch runt om i övrigt,då han årligen kollades upp före och efter tävlingssäsong.
Han tävlades 10 fulla säsongen i fälttävlan (upp till dåtidens nationella fälttävlan) och dressyr (upp till LA:5),en å annan banhoppning också (upp till 1.20).
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Min häst har fransysk benställning. Väldigt trång i bringan (ehe.. korrekt ord, någon?) vilket gör att han slår i knäna ibland när man rider på volt, så han har knäkappor. Han har överben på båda fram. Han har aldrig vart halt eller skadad. Han rids rätt lugnt och försiktigt, mest dressyr och några vändor i skogen. Han biljarderar bak också, har hört att han ska vara kohasig av några, (tränare, domare osv) men enl vetrinär så är han inte det.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

:eek: Men där ser man:bow:

Fast jag skulle nog inte köpa på mig uppenbara brister.
Skador får man ändå:crazy:
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Det kanske inte finns någon forskning (men jag vet att jag varit på föreläsning där det framhållits hur viktigt det är med en korrekt benställning) och man kanske inte kan/ska "sko bort" en skevhet som hästens muskler vant sig vid att kompensera, men om man tänker sig hästens ben som ett klosstorn så borde det inte vara svårt att inse att ett snedbyggt ben måste vara känsligare än ett rakt?

Visst, man brukar nämna på fortbildningsblocken vikten av att sko hästen i den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Man lägger oxå stor vikt på att skelettet i belastningen ska tas upp i benets styvaste riktning

På en äldre häst som är född inåttåad eller x bent (bara som 2 ex) och där korrigering inte skett innan tillväxtzonerna tillslutits så kompenserar ledbrosket detta genom en icke rak inslitning utan en sne inslitning. Skelletet strax under den sneinslitna leden brukar oxå kompensera sig på så sett att den mest belastade sidan i ledbrosket får i dirketanslutning i den skelettdelen en hårdare struktur.

Ex: Vi tar en häst som är parallelförskjuten i b.f. (hästar som är paralellförskjutna i ett eller b.f. uppvisar alltid en innåt bruten tåaxel) och det är mkt vanligt att man på en sådan individ från fyraårs ålder upp till sex års ålder (beroende på när den börjar utsättas för yttre påverkan och arbete) finner ett aktivt överben på skenbenets insida strax under carpus (framknät). Så snart skelettet har "förstärkt" det överbelastade området så kommer överbetets aktiva skede att avta. Detta/dessa överben kommer hästen få leva med resten av sitt liv.

Här har vi nu förståelsen för hur viktigt det är med att redan i fölstadiet och under unghästens första 2 levnadsår ha täta kontroller och verkningsintervaller där man utgår ifrån skelettes olika leder och kunskapen om vilken månad varje leds tillväxtzoner försluts.

"Hysterisk" fölkorrigering har tidigare utförts främst på galoppisar i Australien av en av landets skickligaste fölkorrigerare Billi Newely (risk för felstavning) där viken las vid optimal rak benaxel och korrigeringar med div sjukbeslag titt som tätt. Detta främst för att vid åringsauktionen kunna uppvisa en optimalt rak benaxeel och "korrekt" individ.

En studie (obs läs studie!) gjordes några år senare på dessa individer efter att dom startat som 2,3,4 åringar och dom gick sönder/bröt benen mer än dom fölen som inte hade fölkorrigerats med syfte att vid varje tidpunk som föl uppvisa en optimal rak benaxel. Man drog slutsatsen att för hysterisk konsentration på optimal rak benaxel under fölets första levnadsår ledde till en senare överkorrigering med försvagning som secundär åkomma.

Slutligen får vi inte glömma att även ett föl och unghäst (främst) behöver med täta intervaller kollas upp av Veterinär, chiropraktor eftersom dom som alla andra barn är dom som ramlar omkull och slår sig mest. En skada som ett föl tidigt ådrar sig och som inte åtgärdas kommer ofelbart leda till en avlastning i det skadade området med en secundär överbelastning i en annan kroppsdel.

Mitt råd är: Hovslagaren ska så snart fölet föds kontrollera exteriören, verka hovarna lite men ofta (var 4:e vecka) för att undvika att den överkorrigeras eller verkas för mkt när fölet för dagen är i obalans i sin tillväxt mellan skelett,muskelatur. Man ska alltid verka fölet med utgångspunkt från stots benställning/exeriör för att i framtiden förhindra fölets liknande exteriöra avvikelse som stoet har och alltid nedärver. Så snart en avvikelse uppdagas från hästägaren eller hovslagaren ska en chiropraktor kontrollera fölet för att konstatera att fölet inte gått omkull och ådragit sig en bäckenrotation,ex. En ggr 1/2 året bör man låta sin Veterinär titta på fölet och ännu viktigare omgående om fölet plötsligt börjar uppvisa Bockhov för då föreligger med garant att ett trauma inträffat på senan/gaffelbandet. Vid fölets 2 års ålder ska det friröntgas för att kontrollera ev. lösa benbitar eller övriga defekter i lederna. Vid samma ålder ska även tandstatusen kontrolleras första gången och därefter en ggr /året.

Då har man lagt en bra grund för individens framtida hållbarhet och eleminerat risken för en fullvuxen individ med inkorrekt benställning. Man vet oxå att den dagen hästen ska börja utsättas för arbete och yttre påverkan (från ryttare) så kan man med "ganska gott samvete" ha klart för sig att man startar upp en frisk individ.

Gjorde alla så här så skulle vi här om 10 år aldrig mer behöva se en tråd som handlar om en häst med inkorrekt benställning.

Jag lyckades,,,, skrev ett inlägg som är så långt att ingen orkar läsa det!!:rofl:
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Min häst såg ut så här
bruno.jpg


Dvs,ngt hjulbent och innåttåad bägge fram,lindrigt kohasig bak.

Den här hästen hade det varit otroligt intressant att se en bild på som föl (2 månader) med tanke på bringan. Min tanke går till att denna häst som föl hade långa ben och kort hals.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Har tyvärr varken fölbilder eller unghästbilder då jag köpte honom som oinriden 5-åring.. (glömde få med att han även var en aningens sabelbent bägge fram och han hade rejäla överben på insidan under carpus också,precis som du skrivit om i din text ovan)

Men så här såg han ut från sidan när han var 8-9 år nånting.
HORSE.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Och jag skulle inte heller köpa en till häst med så uppenbara brister,definitivt inte för de pengar som jag ändå gav för honom som oinriden 5-åring,rädd för allt och dessutom visserligen med ett ua på böjproven men med ej rekomendation till köp.

Men han hade så otroligt vackra ögon..:love::o (jag var helt såld på hans ögon!!)
Och jag hade bara tänkt å ha en "skogsmulle med normala gångarter för att träna ibland på".. (Som utvecklades till fullfjädrad tävlingshäst med många plac. och vinster i dressyr och fälttävlan)

Och jag har haft en mkt engagerad hovslagare och med hovslagarperiod på 3-4 veckor på somrarna och 4-5 veckor på vintrarna,med "specialskor" där broddhålen flyttades på osv för att få en så bra naturlig överrullning osv som det gick för honom.
Mkt noggrann träning med mkt uppbyggnad osv..
Snällare häst är svårt å hitta och en underbar tävlingsindivid!
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Ja han ser mkt vänlig o även snygg ut:bow:

Tänk om den hade fått rätt vård från början.
En eloge till Dig som gav honom ett rikt liv:bow:

Jag såg förra sommaren en MYCKET stor 2årig som var helt megasned utåt i kotan.
Den( outbildade) hovisen tänkte helt fel o den hade redan stora pålagringar.

Vet faktiskt inte om den lever nu.
Där var det en omöjlighet att den skulle fungera- alls:crazy:
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

http://www.pixbox.se/pic_show_id26774268.html

Mitt varmblod, som ni ser hade han inte sån bra benställning, men är ganska extremt på den här bilden, för han stod lite konstigt...

Är ju fransysk och och vet inte allt...

Iaf hade han under 1 år, 2 månader efter vi köpt han började han få problem med lederna, han hade inflammation v.f knä och kota och v.b knä.

Behandlade i 3 månader och han blev bra, men fick sedan återfall igen, på v.f kota där han även hade pålagringar.

Han skulle antagligen aldrig hålla för riktig ridning och var ingen häst som skulle trivas med att vara promenadhäst, så vi tog bort honom.

Så när jag kollade på en ny häst kollade jag mkt på benställningen så att det inte såg konstigt ut.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

http://www.pixbox.se/pic_show_id26774268.html

Mitt varmblod, som ni ser hade han inte sån bra benställning, men är ganska extremt på den här bilden, för han stod lite konstigt...

Är ju fransysk och och vet inte allt...

En fransysk benställning innebär en uttåt roterad benaxel ända från bogen och hela vägen ner till hoven. Men andra ord dessa hästar ska vara "tåvidda". Hur konsigt din häst än står när du tagit dessa foton så uppvisar den att den är innåttåad. Kotan visar även en innåt roterad rotation och därmed faller alla bitarna på plats.. återkommande kotledsproblem med pålagringar i kotan eftersom belastningen i lederna inte tagist upp i benets styvaste riktning.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Har tyvärr varken fölbilder eller unghästbilder då jag köpte honom som oinriden 5-åring.. (glömde få med att han även var en aningens sabelbent bägge fram och han hade rejäla överben på insidan under carpus också,precis som du skrivit om i din text ovan)

Men så här såg han ut från sidan när han var 8-9 år nånting.
HORSE.jpg


Överbyggd bak och lågställd fram med onormalt förstorad muskelmassa i bogpartiet.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

En fransysk benställning innebär en uttåt roterad benaxel ända från bogen och hela vägen ner till hoven. Men andra ord dessa hästar ska vara "tåvidda".

Ursäkta alla frågor, men vad menar du med "tåvidd"?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Ja,stämmer bra att han var överbyggd,eller ja med "för korta framben" eller ja vad man nu än kallar det,har fått höra det mesta.
Ingen skönhet exteriört,även om det var en snygg häst under ryttare trots sina ben+röreslemönstret men hans storhet var hans otroliga lynne och älskvärdhet och ridbarhet. :love:

om hans muskelmassa var onormal eller inte kan jag inte påminna mig om att jag eller någon annan tyckt.
Däremot så var han vriden hela vägen uppifrån",dvs redan i bogen och ner..
Ska se om jag hittar ngn fler bild..
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Om man jämför "längden" på benparen,så hade han "för korta framben" som det alltid sas utan folk då.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Ja,stämmer bra att han var överbyggd,eller ja med "för korta framben" eller ja vad man nu än kallar det,har fått höra det mesta.

När en häst är överbyggd så är höjden över korset större än mankhöjden. Så ser inte fallet ut med denna häst som dessutom verkar stå lite i nedförsbacke på stallplanen.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 244
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
512
Senast: jemeni
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 010
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 360
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp