Bukefalos 28 år!

Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

S

_Sweetheart_

Vill veta allt. Vad har den för "fel"?
Hur påverkar det hästen?
Har den blivit halt eller liknande p.g.a det? Eller går den att använda som vanligt?

Lägg gärna in bild!
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Min pålle är X-bent i fram, böjt kotben och fransysk. Dessutom är han väldigt "smalspårig" och hög i bak. :o Nej, han går inte att rida som vanligt... Behöver lätt ryttare (peppar peppar) och får inte longeras eller jobbas på volt. Hoppning är inte att tänka på trots att pålle tycker det är jättekul.

Han var halt strax efter vi köpte honom, på tre ben. Ena framhoven var större än den andra så han hade haft det länge. Enligt vet. var det en överansträning av hov- och kotlederna i fram pga. felställningarna och sekundär hälta på ena bak då han försöker avlasta frambenen. Det tog lång tid att få honom ohalt, vi försökte göra exakt som vet. rekommenderade och skor honom enligt vet.s anvisningar. Det höll inte ens ett år, fast då blev han bra igen efter första behandlingen. Nu tar vi hjälp av en duktig instruktör för att bygga upp pålle så han förhoppningsvis ska hålla, men blir han halt igen kommer vi att ta bort honom - dels vill jag inte utsätta honom för behandling med långvarig boxvila igen (stod och svettades och darrade dagen efter senast), dels köptes han som ridhäst åt mig och funkar det inte ens med dottern så...
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Har du någon bild att visa?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Mitt sto är hjulig i bak och trång mellan kotorna. Hon sätter ner fötterna jämnt så det påverkar inte hennes rörelsemönster. Hon har inte varit halt på grund av det, har hållit på ridskola i åtta år, har två avkommor som båda är korrekta i benen. Hon har ärvt benställningen efter sin pappa som trots den fick över 1000 avkommor som har hållit bra även fast de är hjuliga.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jag har ett 12-årigt halvblodssto (egen uppfödning) som är extremt inåttåad på vänster fram.

Syns lite när hon står stilla:
Hstochhund022.jpg


och betydligt mer när hon går - syns bra här trots att elbandet skymmer lite
Helena2002.jpg


Hon har dessutom fått ett rejält överben strax under knäet - syns tydligt på översta bilden.

Hästen går i lättare motionsridning, dvs markarbete (dock inte för mycket jobb på volt), uteridning (inga problem med friska galopper i skog o mark!) och får hoppa små minihinder. Jag vet inte om hon klarar större belastning eftersom jag själv har valt att ta det lugnt med henne. Hon har varit ordentligt halt vid ett tillfälle och det berodde på en spricka i griffelbenet. Hon har också markerat emellanåt i höger varv på volt. Jag har fått henne kollad med jämna mellanrum på hästklinik och fått besked att jag kan rida henne ungefär som jag gör nu.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Vad har den för "fel"? Min nordsvensk är intåad fram, något som jag fått höra ligger i släkten då hennes pappa och i stort sett samtliga av avkommorna efter honom är mer eller mindre intåade.

Hur påverkar det hästen? Hon biljarderar lite men inte såpass att det på något sätt påverkar henne.

Har den blivit halt eller liknande p.g.a det? Eller går den att använda som vanligt? Nej, hon rids precis som vanligt utan problem. Hon blir dock mer intåad om hon går upp i vikt, är därför noga med att hålla henne i lagomt hull.

gammal bild och tjock pålle :crazy: nu är hon lättare i hullet samt oskodd..

samba111.jpg
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Vill veta allt. Vad har den för "fel"?
Hur påverkar det hästen?


Det finns ingen forskning som styrker att en inkorrekt benställning skulle ge sämmre hållbarhet än en rak benställning.

Det avgörande är, arv,bruk,gångart,underlag,prestationsgrad, ryttarens inverkan.

En redan inkorrekt benställning som är "insliten" och som senare försöker korrigeras till en rak benställning brukar leda till förödelse för individen.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Kan det vara för att jag fastnat för en häst jag vill köpa, som har inkorrekt benställning kanske?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Det kanske inte finns någon forskning (men jag vet att jag varit på föreläsning där det framhållits hur viktigt det är med en korrekt benställning) och man kanske inte kan/ska "sko bort" en skevhet som hästens muskler vant sig vid att kompensera, men om man tänker sig hästens ben som ett klosstorn så borde det inte vara svårt att inse att ett snedbyggt ben måste vara känsligare än ett rakt?

Visserligen, som du skriver, beror det ju på bruk, gångart, underlag osv om hästen får några problem eller inte, men om man ser på hållbarheten som sådan så måste man ju jämföra olika benställningar med samma typ av belastning.

Huruvida enbart en rotation av benet (utåt-/inåttåad) påverkar hållbarheten kan jag inte uttala mig om, det kan jag för lite om anatomin för, men när det som i mitt fall handlar om en X-benthet och dessutom i kombination med ett böjt skelettben är i alla fall jag övertygad om att det påverkar hans hållbarhet i allra högsta grad! Vår vet. var i alla fall inte helt säker på om han skulle kunna hålla för något annat än att gå i hage och skrota - om ens det med tanke på hans överbyggdhet.

Sedan vet vi ju inte vilken typ av inkorrekthet som TS undrar över?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

På vilket sätt är den hästen inkorrekt?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jag har en som är innåttåad fram, ungefär lika mkt som skogstokigs häst.
Det är ett halvblod som för närvarande tränas normalt, har bara haft honom i ett år och under den tiden har han inte varit halt. Innan dess så har han mest gått och skräpat och då vet jag inte om han varit frisk.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Dotterns häst är inåt tåad bf mer på höger än vänster.
Han har gått distans den största delen av sitt liv fram tills vi köpte honom för snart tre år sedan, han är nu 15 år och har peppar peppar aldrig varit halt.
Det påverkar honom inte på något vis vad vi har märkt.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

26767239.jpg


Bild, kommentera gärna.
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Någon som har något att kommentera ang bilden?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jag är dålig på att se, men i mina ögon har den inga större felaktigheter:angel:
Dem måste stå på hårt underlag o vara rätt uppställd o belasta lika.

FÅ!!! hästar är helt korrekta i benen. Sen kan de ha andra ext. avvikelser som är värre.

Vad har den fått på ext. bedömning?

I travet avlar man på nästan enbart prestation. I halvblodsaveln- inte sällan på ston som inte går att rida alls;)
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Tycker att den står konstigt med höger fram hov?
 
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Dubbelt vid redigering.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.

Jo lite, men å andra sidan står den andra helt snett.

Om hästen har stor felställning brukar den bygga upp överben. Denna har inte det.
Det är oxå viktigt att se hur den rör sig- framifrån.

Om den har mindre felaktigheter är det helheten som avgör- dess övriga kvalitéer o brister.

Om den rör sig balanserat med god takt o spänst, men har en grav felakighet- då överväger man noga.

ÄR den bedömd?????
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 243
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
512
Senast: jemeni
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 010
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 354
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp