Ni som är lyckligt barnfria...

Bukefalos 30 år!

En fundering till er som svarat - har ni aldrig haft nån form av längtan efter en egen familj? Eller känns det som att ni helt funnit det sammanhanget med partner/hund eller liknande.? Alt att känslan inte är relaterbar alls förstås.
Jag kan inte relatera till den känslan alls faktiskt. Var singel i 10 år före maken och älskade det! Nu vill jag inte vara utan maken, men det är ju för att han är han, inte för att "vi är familj".

Har väldigt stark tillhörighetskänsla med mina hundar. Kan inte föreställa mig ett liv utan minst ett par hundar som följeslagare.

Mina bästa dagar är dock när jag är helt själv hela dagen, så jag är kanske mer introvert än du. Jag tror man kan skapa sina egna gemenskaper helt enkelt.

Juste! Det reflekterade jag över under covid för att alla andra pratade om det/det var en stor grej i nyheterna med påtvingad ensamhet/isolering. Mitt liv påverkades inte öht. De gångerna jag fysiskt träffar eller pratar med någon annan än hästarna är ju på jobbet som regel. Inget jag noterar alls normalt sett och inget som jag heller saknar. Har en kompis jag behöver ringa för att hålla kontakt med och ja det går ju sådär trots att jag egentligen vill hålla kontakten. Med det menar jag att det går många månader.

Kanske det är en del i att inte önska barn @Glasbubblan, att inte önska/se sig som en del av den typen av fysisk närhet hela tiden?

En fundering till er som svarat - har ni aldrig haft nån form av längtan efter en egen familj? Eller känns det som att ni helt funnit det sammanhanget med partner/hund eller liknande.? Alt att känslan inte är relaterbar alls förstås.

Själv så har jag dock ändå känt en stark längtan efter en egen familj att få bygga upp livet tillsammans med. Men jag tror ju inte att den familjen behöver bestå av barn utöver två vuxna, utan att det handlar om att jag söker ett gemensamt ansvar/sammanhang med djur tillsammans snarare...

Jag älskar mina syskonbarn och har bitvis haft starka känslor kring önskan att ha en familj såsom brorsan har. Men nästa dag känner jag att jag älskar att ha mycket frihet i livet och att jag inte heller vill ta på mig för stora ansvar, som omöjligt kan reverseras.

En gammal manlig vän sa något som fick mig att känna "eeuw nej", när jag vid ett tillfälle beklagade mig lite över att jag inte var säker på om jag vill ha barn samt att min partner inte vill ha några, varav han kommenterade nått i stil med - "men tänk när du går där med mjölksprängda bröst och en liten bebis att ta hand.." Det var något med mjölksprängda bröst som fick mig att känna mig som någon form av avelsmaterial och mjölkko... Kände mig för stunden bombsäker på att jag inte skulle skaffa barn då. 😅 🤪

Oavsett, - ska man skaffa barn ska man nog inte vela såsom jag gör. Det är bättre att satsa på ett spännande och fritt liv utan i så fall...

Jag anser att familj kan vara så mycket mer än två vuxna och barn. Drt känns som ett extremt gammalmodigt och konservativt tänk.

Jag är heller ingen vän av klassiska familjehögtider som jul, påsk osv. Det är skönt att vara ledig mitt i veckan och kunna ligga i soffan och läsa böcker, i övrigt bryr jag mig inte alls.

Har ändå hunnit testa på en del under åren, olika boendeformer, varit gift, ägt hus, sambo med ytterligare ett par män. Har alltid slutat på samma sätt, jag tröttnar, längtar efter mitt eget där jag får bestämma allt själv, slipper ta hänsyn till någon annan och kan göra vad jag vill, när jag vill.
Bor sen två år tillbaka ensam i lägenhet med mina katter och älskar det. Har skapat mitt drömhem här, mitt hemma som är precis som jag vill ha det.
Det är jättefint att ha vänner över några timmar då och då och min fantastiska partner. Men lika skönt är det när de åker och jag blir själv igen.

Juste! Det reflekterade jag över under covid för att alla andra pratade om det/det var en stor grej i nyheterna med påtvingad ensamhet/isolering. Mitt liv påverkades inte öht. De gångerna jag fysiskt träffar eller pratar med någon annan än hästarna är ju på jobbet som regel. Inget jag noterar alls normalt sett och inget som jag heller saknar. Har en kompis jag behöver ringa för att hålla kontakt med och ja det går ju sådär trots att jag egentligen vill hålla kontakten. Med det menar jag att det går många månader.

Kanske det är en del i att inte önska barn @Glasbubblan, att inte önska/se sig som en del av den typen av fysisk närhet hela tiden?

Samma här!
För mig var covid en fantastisk tid i livet!
(Självklart inte att så många dog)

En gammal manlig vän sa något som fick mig att känna "eeuw nej", när jag vid ett tillfälle beklagade mig lite över att jag inte var säker på om jag vill ha barn samt att min partner inte vill ha några, varav han kommenterade nått i stil med - "men tänk när du går där med mjölksprängda bröst och en liten bebis att ta hand.." Det var något med mjölksprängda bröst som fick mig att känna mig som någon form av avelsmaterial och mjölkko... Kände mig för stunden bombsäker på att jag inte skulle skaffa barn då. 😅 🤪
Hugger en knapp på detta stycke. Jag har ändå ammat två barn men känner lite äckel av att en man säger såhär. Till dig eller till vem som helst. Blä vad sunkigt faktiskt. Förstår att du reagerade.

Hugger en knapp på detta stycke. Jag har ändå ammat två barn men känner lite äckel av att en man säger såhär. Till dig eller till vem som helst. Blä vad sunkigt faktiskt. Förstår att du reagerade.
Ja men verkligen, tänkte precis skriva något om det. Två mjölkstinna bröst, det låter ju inte som ett kvinnoperspektiv direkt, eftersom det knappas är något åtråvärt för en kvinna att ha den känslan. Jäkla märklig syn på hur det är att vara mamma tänker jag från den mannen, obehaglig typ.

Jag har nog skrivit liknande saker i liknande trådar förut, men nej, jag har aldrig funderat/tvekat. Alltid varit bombsäker på att det inte kommer bli några barn för mig. Och ja, jag har såklart också fått höra att jag kommer ångra mig osv. Än så länge har jag inte gjort det.

För mig räcker det med att tänka på en vanlig vardag för att känna mig lycklig över att vara ensam med mina hundar. Vakna på morgonen, ligga och krama hundarna lite, rasta dem och vakna till, äta frukost, iväg till jobbet... Allt enligt mina planer för en lugn och stressfri morgon. Efter jobbet, hem, äta middag utifrån vad jag själv känner för just den dagen, ta en promenad med hundarna och sedan njuta av att det är tyst och lugnt hemma, återhämta mig och ha energi nog att orka med morgondagen. Städar jag lite men ofta så går det snabbt och jag har tid över för hobbys, läsa en bok eller umgås med vänner.

De vardagarna hade sett helt annorlunda ut med barn i bilden, och jag hade troligen dött av stress efter en vecka. Att det är tyst och lugnt när jag är hemma är extremt viktigt för mig och min återhämtning. Jag mår katastrofalt annars, och det säger sig självt att det aldrig blir så tyst och lugnt med barn hemma (om de inte sover, men troligen sover de ju inte varje minut som man är hemma med dem).

Jag kan absolut umgås med barn, i måttliga doser, någon gång ibland och när det är barn som jag trivs med (dvs, barn som inte skriker, har sönder saker osv). Men det räcker gott och väl så. Jag umgås med dem på samma sätt som jag umgås med vuxna vänner. Jag vill inte ta ansvar för dem och saknar dem inte när vi inte umgås utan njuter av min egentid.

När det gäller julfirande och annat så tycker jag mest att jag hör från föräldrar om hur stressigt det är. Det ska shoppas enligt förväntan, det ska resas kors och tvärs och mitt i allt kaos så ska man försöka hålla alla på gott humör. Hur många gånger kollegor kommit tillbaka till jobbet efter julfirande och verkat helt utmattade, det kan jag inte ens räkna. Det är många(!) som uttryckt att det är skönt att komma tillbaka till vardagen efter all julstress.

Jag längtade ett tag efter sammanhang sen blev jag tillsammans med mitt ex och då följde det med bonusbarn och svärföräldrar och en hel ganska nära släkt. Även om jag på ett sätt trivdes med dom, så kändes det också fullständigt överväldigande med detta ständiga umgänge och allt som det drar med sig. Jag trivs ändå med att bo själv med min katt (hade nog haft fler om hon tyckt det var ok, men det gör hon inte) jag kan liksom slappna av hemma på ett sätt som inte gick när jag bodde i familjen. Det är trots allt ett dygnet runt arbete att vara förälder, man ska vara diplomat, projektledare, lärare, omvårdare, inköpare, städpersonal, kock osv. Inget är enkelt, bara något som att ta sig en kopp te innebär att alla ska tillfrågas om de vill ha te osv allting måste schemaläggas, osv, jag kan inte bara göra det när jag behöver/vill. Jag kan inte bara äta när jag är hungrig utan det är ett arrangemang osv. Samtidigt så finns det ju alltid någon att umgås med om man vill det. För mig hade nog det bästa varit om någon bott i närheten så jag kunde droppa in eller de kunde droppa in på en fika med några minuter förvarning. Som när man bodde på studentområde och bara skickade ett sms om att det fanns kaka för den som ville ha.

Det var under covid-19 jag förstod att nåt var annorlunda med mig. Jag gick från att jobba fyra dagar/vecka på kontoret, till att bara svänga förbi kontoret nån timme kvällstid för att fixa lite grejer. Jag älskade det! Men alla andra tyckte det var så hemsk och ville tillbaka så fort det gick.

Tacksam över att mina chefer lyssnat på mina behov så jag nu mestadels jobbar hemifrån.

Till alla som funderar på barn eller inte barn säger jag numera följande:

Om ditt barn föddes med eller fick ett funktionshinder som gjorde att du var tvungen att ge upp all din frihet och ta hand om barnet 24/7 resten av livet, alltid oroa dig för barnets framtid utan dig, isolera dig, kanske göra att du är utan sömn—vill du fortfarande ha barn då?

För min egen del har jag kommit fram till att det är stor skillnad på att "vilja ha barn" och att vilja vara förälder. Du tar på dig en roll för resten av livet, som behöver bli en del av din identitet. Vilken slags förälder vill du vara? Är du den typen av människa som verkligen vill sätta dina egna behov och önskningar åt sidan för ditt barn för resten av livet?

Om ditt barn föddes med eller fick ett funktionshinder som gjorde att du var tvungen att ge upp all din frihet och ta hand om barnet 24/7 resten av livet, alltid oroa dig för barnets framtid utan dig, isolera dig, kanske göra att du är utan sömn—vill du fortfarande ha barn då?

För min egen del har jag kommit fram till att det är stor skillnad på att "vilja ha barn" och att vilja vara förälder. Du tar på dig en roll för resten av livet, som behöver bli en del av din identitet. Vilken slags förälder vill du vara? Är du den typen av människa som verkligen vill sätta dina egna behov och önskningar åt sidan för ditt barn för resten av livet?
Efter att ha jobbat med barn med omfattande funktionsnedsättningar som personlig assistent känner jag väl till hur föräldrarna har det. Visst älskar de (inte alla dock) sina barn, men det krävs så mycket av en som förälder.
Jag kanske skulle orka med ett barn utan dessa omfattande funktionsnedsättningar, men har helt enkelt inte egenskaperna som krävs för att ha ett sådant barn. Jag skulle aldrig kunna organisera upp livet tillräckligt.

Minns när vi assistenter skulle fara utomlands med barnet och familjen. Var ju typ ett heltidsjobb för en av föräldrarna i ett par veckor innan med all förberedelse.
Dessutom har jag aldrig stött på ens ett hyfsad jämställt förhållande i en sådan familj.

De gör ett fantastiskt jobb, och jag förstår ju att det inte har något annat val än att steppa upp som förälder och göra jobbet.
Jag är imponerad, men jag hade aldrig fixat det.

Jag vet inte om det är ett rättvist mått som alla föräldrar måste leva upp till. Det är ju som att man inte borde skaffa en partner om man inte är beredd på att bli dess vårdare vid allvarlig sjukdom. Föräldrar till svårt handikappade och sjuka barn gör en övermänsklig insats med betoning på övermänsklig. All styrka och heder till dom, man jag ser det inte som en måttstock för föräldrarskap det vore orimligt.

Jag skulle gärna vilja höra era berättelser, om ni tvivlat och vad ni tänker kring ert beslut att vara barnfria idag.

Jag tvivlar fortfarande själv och märker dock ett starkt mönster att jag veckorna innan mens känner att jag inte vill missa att ha barn och egen familj. Därefter tänker jag att jag värderar min frihet i livet för mycket och vill ju leva ett enkelt liv utan för mycket måsten eller oåterkalleliga beslut. Men det är ju bara min kropp som skickar ut hormoner, och jag kan ju inte basera mitt beslut om jag vill skaffa barn eller inte på det...

Men ibland, som efter jul, känner jag en stark längtan efter familjegemenskap och att ha mer mening i mitt liv. Särskilt när jag just nu känner att jag har tappat allt mitt driv i karriären och är less på allt med prestation att göra. Att flytta närmre mina syskonbarn har varit en tanke länge, så jag åtminstone kan vara en större del av deras liv och få känna meningsfullhet i att stötta dem på bästa möjliga sätt som en rolig faster. Och att ha djur att fokusera på istället, då det också är en pusselbit som fortfarande fattas i mitt liv.

Jag hade några år strax innan och runt 40 med mer funderingar och tvivel, fastän jag egentligen aldrig varit sådär förtjust i barn som koncept. Och fastän jag värdesätter min frihet och min egentid väldigt högt. Jag tror idag att det förutom den åldersmässiga "deadlinen" hängde ihop med att mina föräldrar blev gamla och sjuka under de åren, och att det drog igång mer sådana tankar när en äldre generation var på väg att försvinna. Men idag som 50 + så är jag 100 % tillfreds och hade inte velat ha något annorlunda i hur livet ser ut nu.

Hade jag under 35-40-åren träffat och levt med en fantastisk man som ville ha barn så hade det ju varit annorlunda och det hade kanske blivit helt okej då. Men det jag nu känner allra störst lättnad över är att inte ha skaffat barn med en inte fantastisk man "bara för att". Antingen hade det tvingat ihop ett olyckligt och dåligt förhållande alldeles för länge eller så skulle det ha blivit en massa krångel med vårdnad och umgänge. Eller möjligen båda delarna. Och de alternativen hade fått mig djupt eländig och bitter. I stället för som nu stark, trygg, positiv och lycklig.

Ovanpå detta aspekten att det inte ser så lovande ut för klimat och demokrati i världen under kommande decennier. Så när min tid är över så kommer jag inte känna någon ånger utan bara tacksamhet över de fyrbenta individer som jag fått dela vardagen med, och över de människor som fyller en viktig roll som goda vänner.

Jag vet inte om det är ett rättvist mått som alla föräldrar måste leva upp till. Det är ju som att man inte borde skaffa en partner om man inte är beredd på att bli dess vårdare vid allvarlig sjukdom. Föräldrar till svårt handikappade och sjuka barn gör en övermänsklig insats med betoning på övermänsklig. All styrka och heder till dom, man jag ser det inte som en måttstock för föräldrarskap det vore orimligt.
Men det är ju en inte helt osannolik framtid om man väljer att skaffa barn? Hur kan det vara orimligt?

Det var under covid-19 jag förstod att nåt var annorlunda med mig. Jag gick från att jobba fyra dagar/vecka på kontoret, till att bara svänga förbi kontoret nån timme kvällstid för att fixa lite grejer. Jag älskade det! Men alla andra tyckte det var så hemsk och ville tillbaka så fort det gick.

Tacksam över att mina chefer lyssnat på mina behov så jag nu mestadels jobbar hemifrån.
Åh jag hade älskat det!

Men det är ju en inte helt osannolik framtid om man väljer att skaffa barn? Hur kan det vara orimligt?
För att det är att utgå från ett worstcasescenario, jag vet inte hur jag ska förklara det. Om det värsta händer och man får ett svårt multihandikappat barn så får man ju hantera det, vilket de flesta gör efter bästa förmåga. Men att liksom utgå från det som en nivå för att överhuvudtaget skaffa barn känns knepigt. Som att man inte ska ingå en relation med någon utan att sätta sig in i hur det skulle vara att bli bedragen av denna person eller förlora den i ett svårt olycksfall. Jag menar sånt händer absolut, men det är kanske inte i det man ska basera sitt beslut på om man vill ha en relation eller ej.

För att inte tala om den vad det låter som skenande psykiska ohälsan i lägre och lägre ålder, hemmasittande osv som ju också kräver sin förälder.
Det är ganska långt emellan den vård och omsorg som krävs av ett barn som har svåra multifunktionella handikapp mot ett barn som är hemma sitter eller har ångest.

Man växer ju också in i föräldrarollen (eller de flesta gör det) så man lär sig på vägen.

Jag har levt med barn med den typen av problem du beskriver, det har sina utmaningar men det är inte direkt på nivån som hos de av mina bekanta som har ett svårt multihandikappat barn som behöver assistans för sina mest grundläggande behov och alltid måste vara under övervakning för att inte kvävas eller på något annats sätt riskera att dö. Det är i högsta grad en helt annan nivå av krav på omsorg. I stort sett blir de föräldrarna undersköterskor och företagsledare etc som jobbar dygnet runt för att både vårda barnet och administrera assistenter, hantera myndigheter och sjukvård etc.

För att det är att utgå från ett worstcasescenario, jag vet inte hur jag ska förklara det. Om det värsta händer och man får ett svårt multihandikappat barn så får man ju hantera det, vilket de flesta gör efter bästa förmåga. Men att liksom utgå från det som en nivå för att överhuvudtaget skaffa barn känns knepigt. Som att man inte ska ingå en relation med någon utan att sätta sig in i hur det skulle vara att bli bedragen av denna person eller förlora den i ett svårt olycksfall. Jag menar sånt händer absolut, men det är kanske inte i det man ska basera sitt beslut på om man vill ha en relation eller ej.
Jag håller inte med 🤷‍♀️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka