Bukefalos 28 år!

Ni som fött barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som fött barn

Jag har fyra barn:Första gick över tiden 13 dagar och då gick vattnet.Hade värkar i nio timmar innan hon föddes,blev värksvag på slutet så det blev klocka.Tvåan gick över tiden 8 dagar och tog sig ut på 4 timmar utan problem.Hade ryggbedövning på dom två första förlossningarna hur dom hann lägga den på andra fattar jag inte men men....Tredje 14 dagar över och igångsatt tog 2 1/2 timme hade bara lustgas till honom.Fjärde gick jag också över med 14 dagar och blev igångsatt hon kom ut på 55 minuter och bricanyl.Hade bara lustgas då också.
/Tesso
 
Det kommer inget barn!

Jag har nu gått över två veckor :cry: Men allt ser i alla fall bra ut därinne. Ingen mer som vill berätta om sin förlossning?
Ha en bra påsk alla i alla fall! Hoppas ni får mycket godis i påskäggen och jag en bebis :)
 
Sv: Ni som fött barn

Räcker också upp en hand!
Fick uppleva detta förskräckliga bedövningsspray och höll på att sparka ned barnmorskan- hon duckade!Och innan detta var jag en mycket snäll och medgörlig föstföderska. Syddes ca 20 stygn utan någon mer bedövning. Var värre än hela förlossningen. Jag fölät aldrig barnmorskan för att hon sprayade utan att säga till.

Om jag skall ha fler barn kommer jag att bli tokig om de gör så igen!!! :mad:

Sonen föddes i alla fall på samma dag som han var planerad. De ondaste jag har varit med om och jag ville gå hem när det var som värst. Fick ryggbedövning men den hjälpte inte så bra. Det gick ändå helt ok. han var frisk och kry och det är det viktigaste.

Lycka till - det är en otrolig kick att föda barn! :banana:
 
Sv: Ni som fött barn

Ja nu var det ett tag sedan, men kunde lika gärna ha varit som igår. Barn växer ohyggligt fort, och tiden bara försvinner när man har dem.

Men dotter nr 1 skulle komma 27/6, men lät vänta på sig några dagar och till slut den 3/7 var det då dags. Första värken dörk upp kl 8 på morgonen, och damen tittade ut 13.25. Allt gick ohyggligt fort, någon bedövning var det inte tal om även fast jag hade velat ha det från början. :cool:

Dotter nr 2 var tidsdaterad 27/7 men men, dottern hade tydligen en helt annan åsikt i de fallet. Hon lät nämligen vänta på sig, och det rejält kan man säga. 26/8 var det dags på kvällen, första värken kom vid 22 - tiden då var min man inte längre road av väntan så han slet in mig i bilen med orden "Nu ska den ut". :o Upp till BB där de smålog lite i mjugg åt oss, dottern är född 23.20 så här hanns inget alls med. Lavemang, nej, bedövning, nej, de hann iallafall få hål på fosterhinnan innan hon själv spräckte den. :eek: Kläderna jag hade på mig när jag kom in hade jag fortfarande kvar, så det blev till att duscha efteråt och allt det man skulle ha gjort före. :angel:

Lite kuriosa, första dottern gjorde sönder mig enormt och de berodde på att hon inte vred sig ut som små bebisar skall göra. Nähä, hon ägnade sig åt formela-1 vid förlossningen vilket kostade mig 20 stygn invärtes och 25 utvärtes. Hon vägde 4055 när hon föddes, dotter nr 2 vägde 4525 och ställde till med hela 4 stygn. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Det kommer inget barn!

Tja, jag har väl inte så mycket att komma med egentligen, för mina två första barn är ju födda med planerat kejsarsnitt, båda två. Det är ju iofs en förlossning det också, men mina berättelser skiljer sig ju betydligt från alla vaginala...
Båda två har hållit sig lugna till planerat snittdatum (ca 10 dagar före bf), inte en förvärk, ingenting alls innan dess.
Jag berättar gärna mer om kejsarsnitten, om någon är nyfiken, men det är ju, som sagt, inte lika "spännande" som de vaginala förlossningsberättelserna, där förlossningen oftast kommit igång spontant...

Just nu sitter jag ju bara och väntar på mitt tredje snitt. Har drygt 1½ vecka kvar till planerat datum, går just ni på bricanyl för att lugna ner förvärkarna. Tar min sista bricanyl i morgon så jag antar att förvärkarna kommer sätta igång igen på tisdag. Och då dröjer det nog inte så länge innan det blir "utplockning" av barnet. Man snittar alltså när förlossningen "kört igång" och är det före planerat datum så räknas det som ett akutsnitt.
 
Sv: Ni som fött barn

Jag är iaf nyfiken på dina snitt!Har själv världens förlossningsskräck å blir det inte snitt blir det inga barn alls så jag hör gärna på hur det var(om det inte är historier som att de glömde bedövningen osv).Alltid intressant att höra andras upplevelser!
 
Sv: Ni som fött barn

Hoppas du inte är lika förskräckt över hur de tillverkas, ja menar det gör ju inte särskilt ont och förlossningen kan tyckas skrämmande men att välja ett kejsarsnitt. :rofl: Det skulle i varje fall inte jag göra. :eek:
 
Sv: Ni som fött barn

Nä men det är snitt eller inga barn, gått på samtal å vågar faktiskt inte ens bli gravid innan jag vet att jag har en chans att få snitt.
Men visst är det sjukt att vara så rädd att man hellre skär upp magen, det tycker jag oxå, iofs känner man inte lika mkt som vid en vaginal förlossning när själva barnet ska ut, efteråt får man ju smärtstillande men då är ju barnet fött å man har fått det gjort så att säga.Nä usch, skulle sambon vela adoptera hade jag hellre gjort det men han tror inte på att man kan älska andra barn än sitt eget kött å blod vilket jag tycker är skitsnack :crazy:
 
Sv: Ni som fött barn

Om jag förstått saken rätt, detta refereras från en kamrat som också hade förlossningsskräck. Hon fick gå på samtal före, i efter hand valde hon vaginal förlossning och ångrde sig inte en sekund.
Men vad läkarna sa till henne var att riskerna både för dig och barnet ökar markant, och därför är inte kjesarsnitt en självklarhet om allt fortlöper normalt. Många barn tagna med snitt får andningsproblem, och själva förlossningen är en förberedelse på det som komma skall något som babyn mister vid ett kejsarsnitt.

Det medför även risker för den blivande mamman, sen tror jag att detta är en mognadsprocess när det känns rätt kommer man inte ens att bry sig. Själv hade jag en förfärlig förlossningskräck innan, men när det var konstaterat att jag var gravid något som jag önskade. Brydde jag mig inte ens, om jag så skulle ha behövt kräkas ut den så hade även det varit ok. :eek:
 
Sv: Ni som fött barn

Jag tror säkert många kommer över det men jag håller inte med om att det handlar om så mkt mognad.Syrran är 41 å har oxå förlossnings skräck, änndå är hon utbildad inom vård(sjuksköterska) å jag vet många äldre som har det oxå så jag tror inte det går över baar för att amn blir gravid eller vill ha barn så mkt så man "står ut" eller vad man nu ska säga.

Men jag vet om alla risker osv, för både vaginal å snitt, har pratat med kuratorer å barnmorskor osv å blir jag gravid måste jag väl gå på samtal då oxå för att få fast ställt att jag verkligen inte klarar av vaginal förlossning.Men det får jag ta när det kommer, kan inte göra så mkt åt det nu. :smirk:
 
Sv: Ni som fött barn

Slemproppen gick på måndagen (2,5 vecka innan BF). på onsdagen gick vattnet, på kvällen efter att jag varit i stallet som vanligt, och fått hjälp att hoppa min häst av en fd medryttare. Jag kånkade på bommar och hinderstöd, men inte så tunga sådana.. Strechade hästen osv..
Som sagt, vattnet gick på kvällen. Jag hade kännt på mig att "det börjar närma sig", men trodde att det skulle ha tagit 1 vecka längre.
Jag stod och väntade på att sambon skulle bli klar med maten, när vattnet gick. "Oj... Mats, jag kissade inte på mig, så det måste ha varit vattnet som gick..."
Duschade och klädde på mig. Så kom ännu mer vatten än förra gången.. Suck. Jaha, klä om igen.. På med en binda..
Satte mig och åt, sen gick jag upp för att skriva på sammetsmule (och här tror jag), att vattnet hade gått.. Och sen kom mer vatten. hoho, hur mkt som helst sammanlagt ju! Swoooch!

Ringde till förlossningen för att kolla läget. Skulle komma in när det var 5 minuter mellan värkarna (hade 40 min att åka till BB).
Väntade hemma några timmar, men åkte sen iväg på kvällen till BB för att "kolla läget", innan natten. Blev hemskickad med orden "ähh, det där är INGENTING, du kommer ha så oooooont sen!" och fick med mig en värktablett och en sömntablett..
Kunde inte sova mer än några minuter. Värkarna blev värre och värre. Ringde in till Förlossningen typ vid 3 för att höra med dem om något (fostervattnet?). hade oooont när värkarna kom, var tvungen att stå och luta mig vid spjälsängen. Kunde sen lägga mig och sova ett par minuter..

Åkte in på morgonen (hade bestämts dagen innan att vi skulle göra ny CTG på morgonen). Det var mellan 7 och 12 minuter mellan värkarna när vi åkte hemifrån.
Väl på BB så fick vi inget rum; det var fullt just då. 45 minuter senare, och med rejäla värkar var 5:e minut. Hängde med armarna om sambons hals för att ta mig igenom värkarna. Fick inte i mig någon frukost.
Kom in på ett rum, läkaren kände efter hur öppen jag var. 8 cm.. :O Inte konstigt att jag tyckte att värkarna gjort ont (BM hade ju skrämt slag på mig med det där om att hur jädra ont det skulle göra..).
Sen gick allt fort. Provade syrgas, men jag mådde illa och spydde, och den hjälpte inte mig (hade nog funkat bättre om jag fått ta den tidigare, så jag kunde lärt mig hur den funkade, bättre). Fick andas syrgas med den istället stundvis. en av personalen fick stryka mig över benet för hela benen hoppade och skakade :smirk: Hjälpte super när hon strök mig över benet.
Fick för mig att jag skulle ha en epidural, men den hanns inte med (inte akupunktur heller som BM föreslog). Så det blev utan smärtstillande.. Gick över försväntan. Andades lugnt och försökte vila mellan värkarna. Hade varit orolig över hur jag skulle klara andningen, eftersom jag brukar hålla andan när jag fåt ont och sådär.. Men det gick super; fick beröm :p

1,5 timme efter att vi fått tillgång till rummet så var Hanna född och jag fick upp henne på bröstet! Så UNDERBART! Vilket ögonblick! :love: :love:

nybliven_mamma.jpg



Sprack ingenting (en liten "blodådra" hade "spruckit" så jag blödde en del just då, men det slutade väldigt fort). Kändes inte farligt att få ut moderkakan, och gjorde inte såå ont att bli klämd på (när livmoderns ska hjälpas att dras ihop). Fick en spruta för att livmodern skulle dras ihop ordentligt. Ammade!
Straxt efter reste jag på mig så de kunde bädda om i sängen. Somnade efter att ha ammat Hanna. Mats somnade också, som en stock.. sittandes i fotöljen brevid oss.

Duschade sen, massor med levrat blod :S Kände mig mörbultad såklart. Men redan på kvällen/dagen efter kändes det rätt ok.

Var kvar på BB 2 dagar.

13 dagar efter förlossningen var jag tillbaks på hästryggen. Dollar var överlycklig, och skötte sig exemplariskt! :love:
Hade varit i stallet lite redan från dag 4 eller så (med betoning på lite/korta stunder). Hade klarat körkortet 6 dagar innan förlossningen, så 2 veckor efter förlossningen började jag åka (med Hanna, oftast), en stund till stallet. Innan dess åkte vi "allihop"; jag sambon och Hanna. Då fick sambon göra det mesta, och jag var med och träffade hästen i allmänhet bara.

http://www.mjkonsult.com/pyret/
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som fött barn

Jag tycker att du tänker helt rätt. Ala måste inte föda vaginalt. Det finns kejsarsnitt att tillgå så självklart ska du välja det om du känner det.
 
Sv: Ni som fött barn

En allmän fråga av mig som inte riktigt förstår koderna. Hur fungerar veckoangivelserna? Vad är det för skillnad på 35+6 och 41, vad betyder alla 39+5, 40+2 osv., osv...?
 
Sv: Ni som fött barn

Man räknar att en "normal" graviditet är 40 veckor. Och man fastställer datum för när befrukning ska ha skett när man är på ultraljudet (alla foster växer likadant de första ca 20 veckorna, eller nåt). Graviditeten räknas från senaste mensens första dag.
35+6 innebär att man gått 35 veckor och 6 dagar - då är man i 36e graviditetsveckan.
39+5 har man alltså gått 39 veckoroch 5 dagar, är i 40e veckan.
 
Han kom ut!

Efter 42+3 kom han äntligen ut! En stor grabb; 5220 gram och 56 cm. Allt gick bra, det räckte med lustgas och från att det satte igång på riktigt tog det bara några timmar. Tackar för att ni "underhöll" mig under min väntan :)
 
Sv: Ni som fött barn

GRATTIS!!!

Visst är dom värda all väntan :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 193
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Pengy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 655
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 880
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp