Ni som gått på evenemang med väskförbud hur har ni löst det?

Från mässan in till arenan kan jag inte tänka mig att det är ngr problem, det finns för det första ingen mening med det och skulle vara helt ogörligt om de inte bygger om hela alltihopa.
 
Har dålig koll då jag inte bor i Sverige. Gäller detta för alla typer av evenemang? Åker till Stockholm varje år för att gå på Elitloppet och gissar att det gäller där med? Eller är det annorlunda för att det är utomhus?

Hoppas ok TS att jag frågar i din tråd☺️🙏

Självklart ok! Här finns polisens information

https://polisen.se/lagar-och-regler/vaskforbud-pa-storre-evenemang/

Sen är det arrangörernas ansvar att gå ut med tydliga instruktioner för sitt evenemang. Har man köpt biljett så ska arrangören gå ut med information till biljettköpare också. Men har ingen betydelse att det är utomhus i sig utan mer storlek på evenemang o.s.v men bra att hålla koll på hemsidan för evenemanget när det närmar sig.
 
Men så var det inte här iallafall, här stod det väldigt tydligt att lämna väskor hemma för man inte kom in i konserthuset med dom ens. Vad det står på GHS biljetter vet jag inte men man ska vara försiktig om man inte vill riskera att inte komma in alls. Det är inte självklart att man får lämna väskan i någon garderob, om det inte tydligt står att man får det ska man inte ta för givet att det går.
Men jag kan väl inte svara utifrån hur det varit på något annat ställe? Jag svarade att jag fick ta med en handväska in, ingen kollade den eller någon annan. Det värsta som kunde hända för mig var att jag fått gå ned igen och lämna den.
Kan ju verkligen inte svara för hur någon annan upplevt situationen någon annan stans, eller hur?
Tror dock att jag lämnar denna diskussion nu.
 
På ett evenemang som GHS där jag kanske är 11 timmar plus nån timme där jag är ute och äter använder jag både våtservetter, handkräm, vattenflaska och brukar ha några bars och frukter med mig för snabb energipåfyllning. Då jag tycker det blir för dyrt att köpa allt inne och dessutom mest dåliga alternativ med snabb energi för att få i mig något snabbt på läktaren. Men vi är alla olika och bra för dig att få det att fungera ändå. Jag ser att det blir krångligare och dyrare för mig personligen. Så jag tar gärna emot konstruktiva förslag på hur man kan få se att fungera ändå.
Ledsen att jag föreslog att se över vad du/man faktiskt måste ha med sig och att det generellt är mycket färre saker än man tror och inte så komplicerat bara för att man inte får göra som man brukar.

Jag vet hur en dag på GHS fungerar. Jag vet hur längre dagsevenemang än så utan att allt är som det brukar funkar fint att lösa så man både får vettig mat i sig som inte kostar skjortan osv. Nej det är inte som det brukar eller okrångligt men det behöver inte vara så komplicerat som det verkar. Men jag ska inte ge fler "dumma" råd.
 
För att lägga lök på laxen på irritationen kan jag meddela att vi som gick in på SIHS via kundinformation (lövstabiljetter, ackreditering mm) visiterades inte alls. Jag hade en liten påse i byxfickan, där jag sen la jackan.
 
Jag älskar tröjor av den här modellen. Ordentliga fickor med blixtlås så att man kan ha saker i fickorna utan risk att det trillar ut :up:
Screenshot_20240104_014436_Chrome.jpg
 
Det blir inte alls lika bra översikt och tar dessutom längre tid.

Knapplån:
Det är klart att jag överlever utan pennor, lypsyl, tuggummi, handkräm, huvudvärkstabletter och flaska. Jag tycker främst att det är urbota korkat och helt meningslöst. Lite sila mygg och svälja kameler.
Ja jag tycker också det är bökigt och trist. Samtidigt tänker jag att om polisen gjort den bedömningen så antar jag att det är befogat.
 
Kan ju bli som på SIHS att man får plocka ut allt i fickorna och lägga på ett bord enligt tidigare svar i tråden. Då lär ju en sådan väska ryka

Om det är mitt tidigare svar du tänker på, så var det inget bord utan en plockade upp sakerna ur fickorna och höll dem i handen vid visitation. Men enligt informationen jag läste innan, fick en inte ha med nån typ av väska eller kasse öht in på arenan. Jag tänker att en väska eller kasse som en hade i fickan, hade fått nobben just för att de visiterade besökarna.
 
Senast ändrad:
Jag var på en klassisk konsert i november efter väskförbudet. De skrev att de godkände små handväskor. Mindre än 20×20 cm. Det tycker jag är bra!

Utan väska hade jag använt jackfickorna för att få med mig det jag behöver ha med. Jag hade dock minimerat och inte haft med så mycket. Plånbok använder jag inte utan ett litet etui med bara korten. Nycklar hade jag försökt rationalisera bort. Åkt kollektivt så jag slapp bilnycklarna. Mobilen behövs så klart men får plats i en jackficka. I övrigt behöver jag inte ha med saker på konserter.

Jag kommer dock inte åka till Falsterbo Horse Show i sommar om jag inte får ha med mig min ryggsäck. Jag vill inte köpa lunchen där inne (dels pga specialkost och dels kostnad och ointresse för den maten) utan vill ha med mig egen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp