Bukefalos 28 år!

Ni som har arbetande raser, hur ofta tränar ni, och tränar ni på samma saker?

Ni som har era hundar till specifikt arbete, tillexempel valla får, jaga älg eller så.
Frågar av ren nyfikenhet eftersom jag ofta hör hur mycket dessa hundar kräver för att må bra. Hur många gånger i veckan tränar ni? Tränar ni på samma sak då?

En draghund tillexempel, är det just drag ni tränar på varje dag/vid flera tillfällen? Eller tränar ni på att spåra med den för att variera? Blir den lika nöjd med att spåra?

Blir hunden nöjd ett par dagar av ett ordentligt pass eller behöver man hålla igång den rejält varenda dag?

Jag tycker exempelvis jaktlabbe är väldigt fina (kommer aldrig skaffa pga pälsen), kan en icke jagande person hålla en sådan hund nöjd genom att bara träna med dummiesar? Och hur många timmar per dag behövs man egengtligen lägga?

Som sagt, frågar mest av nyfikenhet!

Edit: Undrar också om det är så att man bara tränar ordentligt ett par dagar i veckan/varannan dag eller så, räcker det med vanliga promenader övriga dagar då för att hunden ska vara nöjd?

Jag har en Schäfer här hemma. Hon tränas varje dag under säsong, ofta två gånger. Fysträning sker dagligen. Den varieras, men det är aldrig vilodag om jag inte är sjuk eller bortrest. Utöver fysträningen är det antingen ett pass spår, lydnad eller skydd. En eller två dagar i veckan sker inget mentalt arbete pga tidsbrist, om det inte är tävling inom två-tre veckor. Då spåras hon dagligen. Det går nog två-tre timmar om dagen till träning.

Hunden är rätt nöjd med det och skulle säkert vara lika nöjd om jag bara fysade henne dagligen och tränade varannan dag, men ska jag hinna med att träna alla delar som behövs så måste vi köra nästan alla dagar. Jag är inte ledig så mycket att jag kan få in två discipliner en och samma dag tillräckligt ofta.

Dock tror jag inte det skulle räcka med bara promenader och träning några dagar per vecka för att göra henne tillfreds. Under vintermånaderna kör vi drag eller fystränar i snö dagligen samt kör lydnad eller skydd någon gång i veckan. Hunden är inte nöjd. Hon är inte direkt jobbig och håller sig lugn inne, men det märks nu i slutet av vintern att det börjar krypa rastlöst i kroppen på henne.
 
Jag visste inte om jag skulle svara i den här tråden, eftersom jag tycker det är skillnad på arbetande och arbetande hundar, alltså skillnad mellan praktiskt arbetande vall - och jakthundar och arbetande hundar som används till sport/tävling . Jag räknar mina som arbetande, men inte på långa vägar så arbetande som ex @Migo s vallhundar eller @AraSlei s jakthundar :D!

Men anyhow:

Mina två brukshundar tränas typ varje dag i veckan, i varierad form.

Nu är min äldre hund brukspensionerad och tävlar bara agility, så där har jag dragit ner enormt på lydnad - och skogsarbete så det sker bara ibland för att hon tycker det är kul, men istället höjt upp hennes punktmarkerade fysträning för att hon som är på sitt 9:e år och satsar på agility-SM ska vara i toppform. Min yngre är uppflyttad till elitklass i skydd och spår och tävlar även agility, så där är det mycket mer momentträning som sker för att kunna tävla med bra resultat.

Bägge två motioneras dagligen med skogspromenader i varierad terräng (fri rörelse med resten av flocken) och har två fasta träningstider i veckan; 1 agilityträning och 1 simpass i inomhuspool. Sen brukar det för den yngre (under högsäsong) bli 1-3 pass skydd, 1-3 pass lydnad, 1 pass sök, 1-2 pass upplet och 1-2 spårdagar.

Utöver detta slänger vi även in lite mer ansträngande fysträning som löpband, cykelturer (både lösspring och i draglina), hoppteknik, cavaletti/skritträning, dragträning med tyngder, budföringsintervaller, utesimning osv.

Mina hundar skulle utan problem klara sig en längre sammanhängande period med bara sina skogspromenader med lösspring om det skulle behövas, men vare sig de (särskilt den yngre) eller jag skulle tycka att det var särskilt kul till slut. Det är skillnad på att överleva och att leva brukar jag alltid säga, och även om hundarna skulle överleva på bara promenader, så skulle de inte leva om de inte fick jobba med både kropp och huvud flera gånger i veckan.
 
Haha, jag tycker iofs att du är hundra gånger mer aktiv med dina än vad jag är med mina @Miao :p
Jag tror att det beror mycket på typ av hund, den generella jakthunden (ställande hundar, drivande hundar) klarar sig väldigt långt på just motion och fysträning, medan de mer tänkande jakthundarna (retrievers och spaniels) behöver lösa problem och använda hjärnan på ett annat sätt. Mer som brukshundar :)
 
Haha, jag tycker iofs att du är hundra gånger mer aktiv med dina än vad jag är med mina @Miao :p
Jag tror att det beror mycket på typ av hund, den generella jakthunden (ställande hundar, drivande hundar) klarar sig väldigt långt på just motion och fysträning, medan de mer tänkande jakthundarna (retrievers och spaniels) behöver lösa problem och använda hjärnan på ett annat sätt. Mer som brukshundar :)

Det där låter som en rätt så korrekt generalisering i mina öron :) ! Sen är det ju givetvis #inteallajakthundar som hamnar i den mallen (om man ska ha ryggen fri för såna som har tänkande ställande hundar ex :D ;) ), men till stor del känns det som du säger.

Kan det vara för apporteringens skull som man avlat in lite "mer hjärna" i retrivers och spaniels tro, för att få in lite mer enkelhet i ett nära samarbete med föraren? Eller har hjärnan kommit just för att man avlat för apporteringen? Vad är hönan och vad är ägget liksom :D!?
 
Det där låter som en rätt så korrekt generalisering i mina öron :) ! Sen är det ju givetvis #inteallajakthundar som hamnar i den mallen (om man ska ha ryggen fri för såna som har tänkande ställande hundar ex :D ;) ), men till stor del känns det som du säger.

Kan det vara för apporteringens skull som man avlat in lite "mer hjärna" i retrivers och spaniels tro, för att få in lite mer enkelhet i ett nära samarbete med föraren? Eller har hjärnan kommit just för att man avlat för apporteringen? Vad är hönan och vad är ägget liksom :D!?

Haha, precis #inteallajakthundar :D med mina tycker jag att behovet har förändrats med ålder också, Ladda var krävande som unghund och behövde tänka mycket. Nu när hon är lite äldre är hon rätt nöjd med att få jobba ur kroppen rejält emellanåt och göra enklare hjärnjobb. Otis har aldrig varit så mycket för hjärna, men får han inte jobba fysiskt blir han vidrig.

Ja, jag tror du är på rätt spår där. Vad som är hönan och vad som är ägget vet jag dock inte :D Men deras arbete kräver ju en helt annan typ av problemlösning, och även mycket mera inlärning. Kanske särskilt i dagens läge, där jaktproven är tekniskt svåra (långa raka linjer t ex, som man sällan ser i jaktsammanhang) och det är fler som tränar jakt som sport än faktiskt jagar.
Det är ju också ett instinktivt arbete i mångt och mycket, men en wachtel t ex tränar man ju inte på samma sätt. Man ger den mycket skogsvana och sedan kommer jakten av sig själv. Man kan hjälpa den att bli tekniskt duktigare genom att lägga mycket artificiella spår över vägar och terrängskiften, men jag tror att det är en väldigt liten procent som gör det.
En retriever har ju mycket instinkt i sitt arbete (markera och hålla markeringar i minnet, bära, vilthantering, vilja att bära vilt osv), men utan mycket lydnadsträning (linjer, dirigeringar, lära in de olika visselsignalerna) så kan du inte gå med ut på en större andjakt t ex.
 
Vi har 3 jakthundar och en brukshund, våra fystränas i princip dagligen, gråhundarna går i dragsele + midjebälte på promenader och jogging, även brevid cykel. Har även börjat detta med münsterländern, mallen går oftast lös eller i koppel där hon inte kan vara lös.

Mallen är nästan pensionerad, går i alla fall inte så mycket som innan. När hon var på topp var det 4-5 lydnadspass i veckan samt minst 2-3 spår eller sökpass i veckan och utöver detta fysträning. Nu är det ett par pass i veckan med träning och sedan är hon mest med på våra jobb vilket innebär att vara med i skogen och strosa runt ett gäng timmar om dagen.

Under jaktsäsong går gråhundarna oftast 2-3 gånger i veckan, de snittar oftast runt 2 mil/släpp. Skäller de ståndskall på älg så kan de om möjlighet ges stå ett dygn och skälla utan problem, nu vill vi inte det såklart men just att stå och skälla är inget som tar på krafterna. Det är sökrundorna och den spårning som blir som gör dom trötta. Under icke jaktsäsong så är det något spår i veckan, de styrketränas någon eller ett par gånger i veckan samt lite godislet mm. Under icke jaktsäsong ser man inte att de är tillfredsställda, men de kan vara nöjda efter aktivitet. De är mycket i hundgård och när de är inne så vill de helst ut igen, men har en bra off knapp och sover/vilar mest när de är inne.

Münsterländern är inte ett år än men har hängt på promenaderna hitills, i övrigt blir det oftast ett pass om dagen med någon sorts träning - alltifrån spår, apportering till lydnadslydnad eller bara ren vardagslydnad. Vi har lagt en hel del tid på passivitetsträning med henne. Gissar på att det är ungefär så det kommer se ut i framtiden också men då blir det mer fysträning också.
 
Med min Aussie dragtränar jag 4-5 dagar i veckan och promenader. Blir det mindre är han missnöjd. Han vill inte göra något annat.

BCn är ju inte så gammal än men han blir nästan aldrig trött på riktigt. :angel: Alltid redo för att göra något. Blir nog bättre när vi kan valla regelbundet.
 
Alla mina hundar hade varit helt nöjda med 2-3 dagars jakt/vecka och promenader på det så klart. När de inte får jaga (eller jaktträna i labbens fall) blir de aldrig helt nöjda eller helt slut, utan laddar om väldigt fort.

Jag tycker exempelvis jaktlabbe är väldigt fina (kommer aldrig skaffa pga pälsen), kan en icke jagande person hålla en sådan hund nöjd genom att bara träna med dummiesar? Och hur många timmar per dag behövs man egengtligen lägga?

Ja, det kan den :) så länge det är en utmanande träning då. Jag tror att apportering är den enda jakten man till stor del kan fejka och att hundarna till stor del arbetar som vid praktisk jakt. Skillnaden däremellan är ändå milsvid eftersom det är en helt annan intensitet i praktisk jakt, men det går efterlikna väldigt mycket.

Mina är lugna inomhus och har en bra avknapp, men efter ett par veckor med mindre motion så blir de väldigt på tårna, larmar på ljud de inte larmar på i vanliga fall osv :p

Håller med, när de tränas "på riktigt" är de trötta. När man bara gör dem nöjda ( i mitt fall, springa lösa i skogen och lydnadsträning). så laddar de om vääldigt snabbt. (Nu jämför jag inte rakt av med AraSlei på något vis, eftersom jag är novis på retriever och jaktträning, men jag lär mig :) )
 
Håller med, när de tränas "på riktigt" är de trötta. När man bara gör dem nöjda ( i mitt fall, springa lösa i skogen och lydnadsträning). så laddar de om vääldigt snabbt. (Nu jämför jag inte rakt av med AraSlei på något vis, eftersom jag är novis på retriever och jaktträning, men jag lär mig :) )

Ja, precis samma här :) Floyd blir liksom inte nöjd av att springa lös i två timmar i skogen, efter 1h vila är han lika pigg igen. När vi kört markeringar, gått på linje och tränat linjer i 2h sover han däremot som en liten gris :D
Äsch, jag är också novis :p Detta är ju min första retriever!
 
Med min Aussie dragtränar jag 4-5 dagar i veckan och promenader. Blir det mindre är han missnöjd. Han vill inte göra något annat.

BCn är ju inte så gammal än men han blir nästan aldrig trött på riktigt. :angel: Alltid redo för att göra något. Blir nog bättre när vi kan valla regelbundet.
Inte för att göra dig besviken, men jag har aldrig träffat en bra BC som inte alltid är redo när man erbjuder dem arbete ;) När vi gick sank på Haukeli för några år sen så sprang hundarna på fjället och samlade djur i typ 30 timmar på två dygn, med bara 6 timmars vila mitt i. Visst var de stela dag 3, men de hade gärna gått 15 timmar till...
 
Inte för att göra dig besviken, men jag har aldrig träffat en bra BC som inte alltid är redo när man erbjuder dem arbete ;) När vi gick sank på Haukeli för några år sen så sprang hundarna på fjället och samlade djur i typ 30 timmar på två dygn, med bara 6 timmars vila mitt i. Visst var de stela dag 3, men de hade gärna gått 15 timmar till...

Jag blir inte besviken, det var därför jag ville ha BC. :laugh: Men när hunden skriker av lycka varje gång man går ut och ska rasta den även om man spårat och tränat på klubben hela förmiddagen (utom när han fått valla, då kan man kissa sansat) så är man lite väl glad över väldigt lite. :rofl: Sen så har han ju en väldigt fin avknapp så han ligger ju och sover när vi är inne, men studsar i öronhöjd på mig när kopplet åker på. :angel:
 
Ras: Schäfer
Användning: Tävling IPO.

Vi tränar lydnad/ skydd 2-3 ggr i veckan. Spår (under barmarkssäsongen) 2-3 ggr v. I perioder läggs mer vikt vid spår och mindre på lydnad/skydd och vise versa. Fysträning ca 3 ggr v.
Våra hundar har vilodagar varje vecka.
Ja- de är nöjda med det. De har en bra av och påknapp.
Tränar ni alltså normalt sett typ sex dagar i veckan?
Låter spännande med skyddsträning!
 
Ja det är ju en arbetande ras men blev först osäker på om du enbart menade hundar som användes i praktiskt arbete :)

Jag tror framförallt att de kräver olika typer av arbete. En schäfer blir ju nöjd om den får använda kropp och knopp och det är inte så viktigt HUR bara den får utmaningar. Medans en BC verkligen behöver valla. Tidsmässigt dock vet jag inte om det skiljer sig så mycket. Som Migo nämnde är ju vallning väldigt energitömmande :D
.
. Haha, min frågeställning är ganska luddig... Jag är intresserad av vad en arbetande hund egentligen kräver liksom. Tycker att det verkar finnas så olika uppfattningar. Superintressant med era svar:)
 
Jag har två jaktlabradorer hemma, bara de två individerna är det otrolig skillnad på. Den ena ljudar mycket och gärna, och reser sig med mig nästan direkt när hon inte får jobba. Högenergisk och kan lätt gå upp i stress, känslig, förarvek och arbetsnarkoman. SÅ rolig att träna med, vill bara ha mer!

Den andra älskar också att jobba, hon är i sitt esse då absolut, men hon är otroligt lätt att ha hemma, hon tar det lugnt hemma, oavsett vad hon får jobba med på dagen eller inte jobba med.
Intressant! Skulle den lugna passa som familjehund tror du? Eller skulle hon stressa upp efter en längre tid utan arbete?
 
Ni som har era hundar till specifikt arbete, tillexempel valla får, jaga älg eller så.
Frågar av ren nyfikenhet eftersom jag ofta hör hur mycket dessa hundar kräver för att må bra. Hur många gånger i veckan tränar ni? Tränar ni på samma sak då?


Jag har två raser, wachtelhund och jaktlabrador. Det är väldigt stor skillnad på dem, även om bägge raserna är jakthundar.
Wachtlarna får främst fysträning. De går i dragselar + midjebälte (de kan inte vara lösa utanför jaktsäsong) i princip varje promenad. Försöker gå åtminstone 4-5km/dag, men längre på helgerna. Vi varvar det med att de får springa framför kickbiken (och dra den), pulsa djup snö (när det finns då), simträna efter roddbåt sommartid osv. Under sommarhalvåret lägger jag en del spår också, och sedan får de enklare hjärngympa varje dag som godissök, shejping eller balansboll.
De blir inte trötta av ”vanliga” promenader i koppel, däremot blir de faktiskt rätt nöjda både mentalt och fysiskt när de får gå i dragselarna. Det blir kanske en uppgift på ett annat sätt?

Labben hänger med på all fysträning, men jakttränas och tränar tävlingslydnad utöver det också. Han har ett behov av att tänka och lösa uppgifter på ett helt annat sätt än vad Wachtlarna har. Nu har vi nyligen börjat med tävlingslydnaden och jag kan tänka mig att vi kommer köra den periodvis - jag har skaffat honom för jakt och jaktträning. Normalt ligger vi på 2-3 jaktträningspass/vecka.

Under jaktsäsong springer Wachtlarna 1,5-3mil/jaktdag och vi jagar vanligtvis lördag + söndag. Under de veckorna får de oftast bara sina vanliga promenader.

En draghund tillexempel, är det just drag ni tränar på varje dag/vid flera tillfällen? Eller tränar ni på att spåra med den för att variera? Blir den lika nöjd med att spåra?

Blir hunden nöjd ett par dagar av ett ordentligt pass eller behöver man hålla igång den rejält varenda dag?

Alla mina hundar hade varit helt nöjda med 2-3 dagars jakt/vecka och promenader på det så klart. När de inte får jaga (eller jaktträna i labbens fall) blir de aldrig helt nöjda eller helt slut, utan laddar om väldigt fort.

Jag tycker exempelvis jaktlabbe är väldigt fina (kommer aldrig skaffa pga pälsen), kan en icke jagande person hålla en sådan hund nöjd genom att bara träna med dummiesar? Och hur många timmar per dag behövs man egengtligen lägga?

Ja, det kan den :) så länge det är en utmanande träning då. Jag tror att apportering är den enda jakten man till stor del kan fejka och att hundarna till stor del arbetar som vid praktisk jakt. Skillnaden däremellan är ändå milsvid eftersom det är en helt annan intensitet i praktisk jakt, men det går efterlikna väldigt mycket.

Mina är lugna inomhus och har en bra avknapp, men efter ett par veckor med mindre motion så blir de väldigt på tårna, larmar på ljud de inte larmar på i vanliga fall osv :p
Kul med olika raser. Vilken hade du skaffat om du bara fick välja en? Om man jämför dina raser, vem har bäst offknapp?
 
För vinthundar är det lätt att fejka jakten, och framförallt lätt att få dem att trötta ut sig (även mentalt) på i princip samma sätt som vid riktig jakt. Det är också anledningen till att de fungerar bra att ha här i Sverige, trots att de inte får jaga riktigt vilt. Men det är klart, de är inte högaktiva raser i stil med brukshundar och BC. Dock tillräckligt aktiva för att bli skitjobbiga om de inte får utlopp för sin jaktlust ofta och regelbundet.
Hur fejkar man det? Har sett en person med vinthundar som brukar släppa dem lösa på ett stort, inhägnat fält. Räcker det?
 
Jag har en Schäfer här hemma. Hon tränas varje dag under säsong, ofta två gånger. Fysträning sker dagligen. Den varieras, men det är aldrig vilodag om jag inte är sjuk eller bortrest. Utöver fysträningen är det antingen ett pass spår, lydnad eller skydd. En eller två dagar i veckan sker inget mentalt arbete pga tidsbrist, om det inte är tävling inom två-tre veckor. Då spåras hon dagligen. Det går nog två-tre timmar om dagen till träning.

Hunden är rätt nöjd med det och skulle säkert vara lika nöjd om jag bara fysade henne dagligen och tränade varannan dag, men ska jag hinna med att träna alla delar som behövs så måste vi köra nästan alla dagar. Jag är inte ledig så mycket att jag kan få in två discipliner en och samma dag tillräckligt ofta.

Dock tror jag inte det skulle räcka med bara promenader och träning några dagar per vecka för att göra henne tillfreds. Under vintermånaderna kör vi drag eller fystränar i snö dagligen samt kör lydnad eller skydd någon gång i veckan. Hunden är inte nöjd. Hon är inte direkt jobbig och håller sig lugn inne, men det märks nu i slutet av vintern att det börjar krypa rastlöst i kroppen på henne.
Oj, vad mycket träning! Vad menas egentligen med fysträning? Löpning eller drag?
 
Jag visste inte om jag skulle svara i den här tråden, eftersom jag tycker det är skillnad på arbetande och arbetande hundar, alltså skillnad mellan praktiskt arbetande vall - och jakthundar och arbetande hundar som används till sport/tävling . Jag räknar mina som arbetande, men inte på långa vägar så arbetande som ex @Migo s vallhundar eller @AraSlei s jakthundar :D!

Men anyhow:

Mina två brukshundar tränas typ varje dag i veckan, i varierad form.

Nu är min äldre hund brukspensionerad och tävlar bara agility, så där har jag dragit ner enormt på lydnad - och skogsarbete så det sker bara ibland för att hon tycker det är kul, men istället höjt upp hennes punktmarkerade fysträning för att hon som är på sitt 9:e år och satsar på agility-SM ska vara i toppform. Min yngre är uppflyttad till elitklass i skydd och spår och tävlar även agility, så där är det mycket mer momentträning som sker för att kunna tävla med bra resultat.

Bägge två motioneras dagligen med skogspromenader i varierad terräng (fri rörelse med resten av flocken) och har två fasta träningstider i veckan; 1 agilityträning och 1 simpass i inomhuspool. Sen brukar det för den yngre (under högsäsong) bli 1-3 pass skydd, 1-3 pass lydnad, 1 pass sök, 1-2 pass upplet och 1-2 spårdagar.

Utöver detta slänger vi även in lite mer ansträngande fysträning som löpband, cykelturer (både lösspring och i draglina), hoppteknik, cavaletti/skritträning, dragträning med tyngder, budföringsintervaller, utesimning osv.

Mina hundar skulle utan problem klara sig en längre sammanhängande period med bara sina skogspromenader med lösspring om det skulle behövas, men vare sig de (särskilt den yngre) eller jag skulle tycka att det var särskilt kul till slut. Det är skillnad på att överleva och att leva brukar jag alltid säga, och även om hundarna skulle överleva på bara promenader, så skulle de inte leva om de inte fick jobba med både kropp och huvud flera gånger i veckan.
Oj!

Vad är det för raser (om du vill svara)

Du verkar träna väldigt varierat. Är de lika nöjda oavsett vad ni tränar?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 236
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
610
Senast: Ramona
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 645
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp