Bukefalos 28 år!

Ni som har bronkit/kvickdrags hästar

tictac

Trådstartare
Hej
Ni som har hästar med kronisk bronkit eller kvickdrag (heter något annat nu men jag minns inte vad det är - några bokstäver?) - hur mycket hostade de innan ni fick konstaterat vad det var? Min häst har börjat hosta nu (ca en vecka) ganska djupa hostningar, ej förkyld, ej feber (37,8), kommer ut gulaktigt slem ur ena näsborren när han hostar. Han hostar kanske 2-3 hostningar i 2-3 omgångar när jag är i stallet (är där ca 2 timmar). Jag är bara ute och går med honom nu eftersom han har vintervila. Han står på halm, äter hö och ensilage - höet är jättfint, grönt dammar ej, han står på halm. Tyvärr är det ganska fuktigt i stallet, vattenkranen står och rinner för att inte frysa, det finns ingen ventilation mer än ett öppet fönster, det står fem hästar i stallet (sex boxar).

Om hostan inte blir bättre till måndag så tänkte jag ringa vet.

Jag ger honom vitlök nu, är det något mer jag kan göra? Skall han ha täcke inne? Är ej klippt, men har regntäcke ute.

MVH
/A
 
Min hade hostat lite ett litet tag bara.
Någon hostning sådär i början.

Att det är fuktigt och dålig ventilation i stallet är inte bra alls.
Man kan inte heller alltid se om det finns mögelsporer i höt, gör en hygienanalys för att vara säker.
Om jag var du så skulle jag ringa ut veterinären omgående för att kolla upp hästen.

Det finns en massa gamla trådar om kvickdrag och bronkit, sök på det så hittar du massor med info.
 
Det kan utvecklas från luftrörsinfektion till bronkit snabbt. Åk o kolla hästen. Det är väl bra att han inte blir blöt o kall, men oftast är miljön boven i dramat.

Lycka till1
 
Gör något åt stallmiljön, den verkar inte särskilt bra. Varken fukt eller halm brukar vara bra för hosthästarna. Har du tillgång till uteboxar? Lösdrift?

Ta ut veterinären, utvecklingen från 'vanlig hosta' till kroniska luftvägsproblem går skrämmande snabbt.
 
Hej
Tack för svaren

Jag har hästen inhyrd så för att göra något åt stallmiljön så måste jag flytta hästen. Jag tror att fukten löser sig nu, det är inte minusgrader längre och då behöver kranen inte droppa och det blir inte så fuktigt, samt att en dörr kan stå lite öppen, det ger mer luftväxling.

Höet är analyserat utan några anmärkningar på det mikrobiologiska.

Jag har läst på Agrias hemsida där en veterinär svarar på frågor och där var en del om hosthästar, det verkade vara ok att vänta 2-3 veckor innan man kontaktade vet för att se hur det utvecklar sig. Eftersom det inte blivit sämre, snarare bättre under veckan så tänkte jag att det var ok att vänta med att kontakta vet. Men efter de svar jag fått här så skall jag nog tänka om.
 
Själv väntade jag några veckor för länge, därför brukar jag rekommendera folk att på en gång kontakta vet.

Oftast är stallmiljön den största boven och man kan ibland bli tvungen att byta stall för att hästen ska kunna stå i tex. utebox.

Hoppas att det ordnar sig.
 
Skulle kontakta vet. direkt! Hosta blir lätt långvarigt, det är bara att se på sig själv, så det kan ju behövas medicin omedelbart innan det är värre. Men det finns ju ofta en hel del saker man kan göra själv för att miljön ska bli bättre. Låta hästen vara ute ännu längre, ev byta foder och strömaterial, aldrig sopa när hästen är inne osv. samt när man rider (sen när hästen blir bättre) värma upp mycket långsamt.

Men förmodligen är det din häst har något kortvarigt typ luftvägsinfektion, men man ska vara jäkligt försiktig och söka alla sorters möjliga orsaker!

Vad jag minns från en fd. medryttarhäst med hosta så sa vet. åt oss att vi skulle ut och promenera med honom (under medicineringstiden och därefter) varje dag för att då kommer slemmet upp lättare.
 
Hej :)

Jag har inga hosthästar nu (peppar..) men köpte en 17-årig hingst med kronisk bronkit för många år sedan, han hostade då nästan dygnet runt.. var van vid dammsugat kliniskt rent mellanvarmt stall, pappersströ, allt foder blött.. långsamt vande han sig vid vårt snålisolerade stall med halmbäddar, bra ventilation (självdrag), torrt hö, mkt utevistelse.. hostan minskade mer än 50% på 2 år (OBS! Hade ej utvecklat 100% kvickdrag)!!

De gånger han sen hostade ibland var sommartid, antingen för torrt & dammigt.. o/e vid hög luftfuktighet (värst då!), han blev 31,5 år.. dog av ålderdom, inte bronkiten :)
 
Mitt halvblod fick kvickdrag konstaterat vid 15 års ålder! Allt pga dålig miljö och dammigt hö.
Flyttade henne direkt!!!! och började vattna all mat, hade henne ute från tidiga morgon till sena kvällar. Efter 1 år köpte vi eget hus m stall å då kunde man äntligen få bestämma själv med mat, miljö osv.
Kunde efter några år sluta vattna all mat men hon var fortfarande ute mycket!!
Slutade tävla henne som 17 åring och när det var för varmt så behövde hon inte starta.
Hon hostade inte mycket varje dag men hade dubbla flankslag livet ut men mådde som en prinsessa.
Hon togs bort vid 31 år pga att jag tyckte hon gjort sitt och att jag var rädd att hon skulle må sämre och det ville jag inte. In till sista dag kunde hon slå en brall i hagen...
 
Jag skriver som de andra,ta kontakt med veterinär,en påbörjad hosta kan utveckla sig snabbt åt fel håll och bli kronisk.
Mitt hbl har kronisk bronkit och att vi upptäckte var snarare ren tur än nått annat.Han hade hostat nån gång varje dag ett par host,när vi började trava,men vi trodde iof att det berodde på att det var så ofantligt torrt och dammigt ute.Och eftersom han var i full tävlingskondis för fälttävlan och vi inte märkte nått i övrigt.
Vet. var ute för en enkle vaccination och jag frågade om han hade lust och möjlighet att gå ner och kika i luftrören.Och det gjorde han och suckade och sa att hästens hosta var helt klart kronisk..Han har genom åren klarat sig förhållandevis "bra" och de jobbigaste perioderna är väderomslagen och fukten.Han står på torv blandat med kutterspån,äter hö,och åker ut i hagen varje dag,är det pissdåligt väder så kan han bitvis må bättre av att vara inne i den torrare luften än att vara ute i fukten.Men han får aldrig stå inne en heldag,rids också regelbundet och när han hostar galopperas han en hel del för att hjälpa honom.OBS detta är på en i övrigt frisk häst utan förändrat allmäntillstånd.
Sen köper jag bisolvon att ha hemma,för när han börjar med sin hostperiod så får han en omgång och det hjälper honom en hel del.
 
Ta genast ut veterinären är mitt råd, jag väntade också några veckor och det visade sig att hästen inte gick att rädda pga det :cry:
 
Det du beskriver låter som en bakteriell övre luftvägsinfektion. Att det bara kommer snor ur ena näsborren kan tyda på att hästen har problem från bihålorna eller möjligen en lokal infektion i "ena sidans näshåla".

En hosta som inte åtgärdas, oavsett orsak, blir dock lätt kronisk. Därför bör du behandla din häst som en kvickdragsdito.

Att kranen står och droppar i stallet lär vara av mindre betydelse. Däremot sex varma hästar som står och avdunstar värme som kondenserar till fukt i ett stall som saknar ventilation - ajaj!

Du skriver att höet är fint och grönt, bra - mend detta är tyvärr ingen garanti för att det inte förekommer mögelsporer i det. Just mögel i hö anses vara en av de viktigaste utlösande faktorerna till just kronisk bronkit (COPD, RAO). Du skriver att hästen står på halm, hur är kvaliteten på den? Många glömmer att den hygieniska kvaliteten i såväl strö- som foderhalm är minst lika viktig som höets/ensilagets.

Du bör låta en veterinär undersöka hästen. Eventuellt kan en antibiotikakur behövas för att bekämpa en ev bakteriell infektion. En långvarig hosta tenderar, precis som andra skrivit före mig, att bli kronisk. Jämte veterinärvård MÅSTE du åtgärda hästens närmiljö. Bäst vore förstås att byta till ett stall med fungerande ventilation, alternativet är att låta din häst vara ute så mycket som möjligt (ut vid 6-7 in vid 11 är absolut inget problem för hästen, förutsatt att den fodras i hagen under dagen)). Lösdrift är naturligtvis att föredra i det här fallet. I stallet bör du byta ut halmen mot t ex torv. Torv ser ut att damma mer (och gör det kanske också) men det handlar om stora dammpartiklar som flimmerhåren i luftvägarna fångar upp innan de når lungvävnaden. Vattna höet är iofs bra, men ger egentligen ingen effekt annat än då höet blötläggs (t ex i badkar) under 10-15 minuter. Att bara vattna är mest en behandling för hästägarens ögon, det "ser" mindre dammigt ut, men de retande partiklarna fijns fortfarande kvar. Vidare ska man förstås inte förvara dammsamlare i stallet, täcken, strö, borstar etc bör ha ett eget utrymme. Aldrig mocka, sopa eller slänga ner hö/halm när hästen är inne eller strax innan den kommer in osv.

Sätt in alla tänkbara resurser nu, lyckas du bara bryta förloppet kan du säkert återgå till halmströ mm med tiden. Däremot bör ingen häst behöva stå i ett fuktigt stall utan ventilation. Ett fönster räcker inte. Kan ni inte ha stalldörren öppen?
 
Nu börjar jag bli rädd - skall nog ringa veterinär imorgon.

Stalldörren står öppen nu - inte helt utan med en ca 30 cm lång hasp. Det är bara när det fryser som den är helt stängd.

Att byta stall är inte det lättaste, de jag känner till som skulle kunna tänkas ha en box ledigt är inte bättre - möjligen stallmiljön i ett, men där går de bara ute ca 2-3 timmar och man vet inte om de får mat som de skall, där hästen står nu är de i alla fall ute ca 8 timmar.

Han får mest hösilage (ganska torrt dock), tre mål är hösilage, ett är hö. Jag skall ändra till bara hösilage.

Halmen är inte av bästa kvalitet (enligt min uppfattning), ganska korta strån och lite dammig. Vi sopar inte när det är hästar i stallet, mockar och strör gör vi dock med hästarna inne. Det är fem hästar i ett stall med sex boxar. Jag skall se om det går att ändra till torv (var får man tag på det i Skåne? vet ingen som använder det.)

Tyvärr ligger både hö och halm i stallet (storbalar), men tas inte in när det är hästar i stallet.
 
För mig blev det bättre när halmen byttes mot torv. Det blev riktigt stor skillnad faktiskt.

Granngården säljer torv (iallafall i mina regioner; Sthlm), kolla där. Vissa större trädgårdsbutiker ( ex; Plantagen) brukar sälja torv, tyvärr är det ganska dyrt men kan vara bra som nödlösning.
 
Jag köper för närvarande torv på Lantmännen (eller om det nu heter Granngården?). Kanske funkar i Skåne också!?

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 003
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp