Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

S

Sandra_L

Och hur ser eran ekonomi ut? Hur mycket pengar måste man egentligen ha för att ha råd med häst i exp-vis stockholm? Nu menar jag inte i innerstaden men överallt häromkring är det ju en några tusen om man vill ha någorlunda nära stan..

Vad lägger ni varje månad på häst och vad betalar ni utöver det hemma men lgh och allt? Jag har alltid trott att man måste vara miljonär för att kunna ha råd med egen häst? men sen har jag sett folk här som är eller varit studerande eller jobbar på ett vanligt jobb med normal lön.. hur funkar det ekonomiskt för er hästägare?
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Ja det undrar jag också !!Var i Stockholm i helgen i ett stall där stallhyran var runt femtusen/månad.Sedan tillkommer ju skoning var sjätte vecka och försäkringar m.m.:crazy:
Paret hyrde en liten villa där rätt nära stallet för tiotusen/månad -kallhyra.
Hur tusan klarar man det på en norml lön????
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Jag har häst i stockholm, en bit utanför, men jag betalar 2600kr per månad och har en hyra hemma på 7000kr, jag är mamma ledig och får inte speciellt mycket. jag har dessutom barn och sambo. Men vi klarar allt tillsammans. Han har inte heller ngt väl betalat jobb. Men vi prioterar bort att åka på semester varje år, och handlar smart. Så man behöver inte vara miljonär för att ha häst i stockholm.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Är det inte ganska ofta som priserna i sthlm är för helinackordering? I så fall är ju inte 5 000:- så mycket om nu allt foder ingår samt tjänster som fodringar och ut/insläpp mm. Men det kanske var kallhyra?
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Jag bor inte i Stockholm, men utifrån vad jag hört/sett verkar det inte omöjligt att få hyfsat billigt också om man har lite tur och inte alltför höga krav, skulle ändå räkna med att kunna avvara 3-4000.-/månad. Sen får man ju räkna med att om man måste flytta hästen kanske man inte akut får tag på en lika billig stallplats och att det kan bli längre att åka.

4-5000:- verkar standard i "tävlings-stallen".
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

det finns såklart både billiga och dyra stall. Jag är nyfiken på vad det kostar på Ryttarstadion, ngn som vet??

Det finns ett ställe utanför Sthlm (10-15 min med tåg) som är väldigt fint och ligger på 2800 kr helinackodering om jag inte minns fel.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

med vad är en normal lön då? de flesta jag känner som är sambos (både med och utan utbildning) har ut 40-45 000/mån tillsammans.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Jag har ett vanligt heltidsjobb som ekonom.
Min häst bor ca 3,5 mil utanför sthlm och går lös på ca 6 000kr i månaden. Knepet är väl att vara rätt billig själv, jag bor tex i en hyresetta för 3 000kr i månaden.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

ryttis tar runt 6-7 000 i månaden vad jag hört.
Min stallhyra är 2600, då tillkommer strö. Ridbana, inget ridhus men full service på vardagar, helger kollektiva.

Vill man ha ridhus är det från 3500 och uppåt.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Det beror väl alldeles på vad för slags stall du vill stå i? De flesta större anläggningar (med ridhus, möjlighet till helinackodering, tillgång till tränare etc) kostar iaf på norra sidan 5-7000 kr (då finns ju tillgång till hagar).

På Ryttis kostar det enl en av anläggningarna 7350 kr månad för häst. Då höjs priset 1/9 med 5-600 till.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Jag står på en ridanläggning med ridhus, travbana, rakbana, egen ridslinga i skog, man tar ca. 4 fodringar per vecka (morgon, lunch, eftermiddag eller kväll), fri tillgång på torv, 14 kg god analyserat hö, have, kalk, mineraler, betfor ingår.
Detta för 3100kr månad.
sedan kostar skoningen 900kr.
Försäkring går för ca. 450kr.
Sedan köper jag extra foder för ca. 350x2 kr i månaden.

Jag är 17 år och jobbar ej. Ska försöka börja jobba på helger snart. Och sen tjänar jag lite pengar på min blogg som jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Ja, jag har också svårt att tänka mig hur det skulle gå ihop. Jag jobbar i Stockholm men pendlar dit från Västerås och har hästarna i Västerås. Om man har en "normal" lön på runt 20-25.000kr så blir det tight. Jag resonerar som så att man antingen får bo nära stallet eller jobbet, annars är det svårt att äns hinna med båda på dygnets 24h, för att inte säga att ha råd att åka hit och dit, än till stallet, än hem, än till jobbet.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Jobbar inom IT och har väl en ganska trevlig lön, men långt ifrån miljonär, maken jobbar i butik och har lite mindre trevlig lön.

Vi har våra tre hästar i Vallentuna (3 mil norr om sthlm) där vi betalar ca 1700/häst, totalt kostar varje häst med förs osv ca 2000/mån.
Vi hyr även en lgh i Vallentuna för ca 8000/mån.

Vi har nog haft tur med både boende och installning, det funkar, men är inte billigt ju :grin:
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Föräldrarna betalar stallhyran. pengarna till resten tar jag själv ut från mitt studiebidrag, pengarna jag tjänar på min blogg och summan medryttaren betalar per månad går till skoningen.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

med vad är en normal lön då? de flesta jag känner som är sambos (både med och utan utbildning) har ut 40-45 000/mån tillsammans.

Det är ju höginkomsttagare. Här där jag bor i norr är inte sådana löner speciellt vanliga, även för akademiker med mååånga års utbildning.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Jag studerar och har häst i stockholm.
Hästen fick dock bosätta sig några mil utanför, men det tar 30 minuter med pendel och sen cykel 8 minuter. Därute finns det ridvägar, ridhus och lösdrift och det är inte så dyrt.
Boende har jag hittat ett billigt så då fungerar det.
Men jag er framemot att börja jobba och få ut en riktig lön varje månad=)
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Ja, jag har också svårt att tänka mig hur det skulle gå ihop. Jag jobbar i Stockholm men pendlar dit från Västerås och har hästarna i Västerås. Om man har en "normal" lön på runt 20-25.000kr så blir det tight.

Ehm, jag är med på att har man barn så blir det större utgifter (men då är man å andra sidan oftast två som delar på det) och att boendekostnaderna är högre i sthlm.
Men jag som tjänar knappt 17000:- före skatt har ändå råd med ca 6000:-/mån för hästen. (bor inte i sthlm, men jämför man så lägger jag ju ungefär samma pengar...)
Däremot kan jag tänka mig att pendlandet tar MASSOR med värdefull tid.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Föräldrarna betalar stallhyran. pengarna till resten tar jag själv ut från mitt studiebidrag, pengarna jag tjänar på min blogg och summan medryttaren betalar per månad går till skoningen.

Nu kommer jag med dagens dummaste fråga, men hur mycket kan man tjäna på att ha en blogg? Jag hade inte ens en aning om att man kunde tjäna på det..
/U (nyfiken som vanligt)
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Jobbar som konsult och tjänar ca 38, sambon är läkare och tjänat 55. Lägenheten går på 20 000 nu när räntorna stiger.

Att stall skulle va dyra bara för att de ligger i sthlm håller jag inte med om. I alla fall inte om du inte kräver en anläggning med ridhus, skrittmaskin och topptränare.

Min stallhyra går på ca 3000 och då ingår allt - full service alla dagar och allt foder, strö mm. För ridhus en tusenlapp extra men det är bara på vintern.

Förut stod vi mer centralt och hade då 6000 kr inkl allt och då även ridhus. Ekonomiskt var de inga problem, men däremot har jag märkt att utevistelsen är väldigt kort på de flesta anläggningar runt om i sthlm. Valde ett litet, billigt stall 3 mil utanför city för att hästen ska få vara ute.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 030
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 617
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp