Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

jag bor förtillfället i Göteborg. Har hästen ikollektivstall där alla hjälps åt med alla åtaganden (jag har 8 utsläpp/månad) = billigare hyra.
allt som allt går nog hästen på ca 3000/mån ibland mer.ridhuskortet är ganska dyrt med.

jag jobbar endast 50-60% (ibland mer men max 130h) och brukar få ut mellan 11-15000 kr e.skatt
klarar mig mkt bra på det.
har även bil här i storstan det är dyrt men jag är lite för lat just nu föratt åka buss överallt då det dubblar restiden till stallet och fyrdubblar restiden till jobbet :/.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Ja, jag har också svårt att tänka mig hur det skulle gå ihop. Jag jobbar i Stockholm men pendlar dit från Västerås och har hästarna i Västerås. Om man har en "normal" lön på runt 20-25.000kr så blir det tight. Jag resonerar som så att man antingen får bo nära stallet eller jobbet, annars är det svårt att äns hinna med båda på dygnets 24h, för att inte säga att ha råd att åka hit och dit, än till stallet, än hem, än till jobbet.

I Stockholm ligger inte en normal lön på 20-25.000. Jag tror snittlönen i riket ligger på 22-23.000 och i Sthlm är det nog 3-5-000 högre.
Ska man bo i stan och ha häst får man helt enkelt se till att dra in kulor. När jag bodde i Sthlm för ett par år sedan lade jag runt 5.000/mån när jag hade en häst inackorderad. När jag sedan hade ett eget litet stall lade jag ca 8-9.000/ mån för tre hästar.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

I Stockholm ligger inte en normal lön på 20-25.000. Jag tror snittlönen i riket ligger på 22-23.000 och i Sthlm är det nog 3-5-000 högre.

Säg det till min arbetsgivare! :cool:

Kan ju svara på TS fråga, jag jobbar heltid som projektledare för en statligt finnansierad organisation.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Min häst står ca 3 mil utanför Sthlm, jag betalar 5000 kr per månad i kallhyra, foder samt försäkring. Sedan är det bara att lägga till för träning (minst 1000 kr) samt hovslagare.
Utöver detta är en buffert ett måste tycker jag, för veterinärutgifter som aldrig kommer när man har pengar över...
Utrustningen måste ju också alltid bättras på, utslaget över året. Det är alltid ngt nytt täcke eller benskydd eller schabrak som behöver köpas. Jag måste sko min häst var 5:e vecka, en kostnad på ca 700 kr per gång.
Så totalt ca 7000 kr i fasta kostnader.
Nej just det, bensinen också. Lägg på en tusenlapp till då.
8000 kr per månad.:banana:
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Säg det till min arbetsgivare! :cool:

Kan ju svara på TS fråga, jag jobbar heltid som projektledare för en statligt finnansierad organisation.

Kan jag väl göra om du vill. Jobbar du som projektledare i Sthlm och har utbildning så bör du verkligen inte tjäna under 30.000.
Byt jobb är annars ett bra tips, arbetsmarknaden i Stockholm är god.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Håller med dig. Nu har jag inte hästen inakorderad men pengarna springer iväg fort ändå.

Det brukar stå 21-22000 på mina lönebesked och det är inget att ropa hej för. De få kronor som blir kvar efter skatt och alla :devil:räkninga räknas noga.
Då är vi två med likvärdig lön som delar på alla kostnader...

Har man barn, djur (hund, katt, häst och får) med alla kostnader vad det innebär, jordbruksfastighet och alla möjliga fordon (allt från moppe till traktor) finns det alltid något som ropar efter pengar....:crazy:

Som höginkosttagare räknar jag >25000 beroende på vart man bor. Här i jämtland så räknas nog 25 som en bra lön. Medans det i sthlm är en mer medel kanske.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

vi betalar runt 6.000 i månaden på hästen. Jag går gymnasiet och lägger kanske 1.000-1.500 i månaden själv och resten betalar mamma.

stallhyran ligger på 2700 och då ingår ridbana, ridhus och skrittavstånd till större anläggningar/ridskolor samt 4 fodringar om dagen + in och utsläpp på vardagar.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Nu kommer jag med dagens dummaste fråga, men hur mycket kan man tjäna på att ha en blogg? Jag hade inte ens en aning om att man kunde tjäna på det..
/U (nyfiken som vanligt)

Tack för att du frågade.. jag undrar också.. :confused: ingen ger mig pengar för min blogg :crazy::o
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Håller med dig. Nu har jag inte hästen inakorderad men pengarna springer iväg fort ändå.

Det brukar stå 21-22000 på mina lönebesked och det är inget att ropa hej för. De få kronor som blir kvar efter skatt och alla :devil:räkninga räknas noga.
Då är vi två med likvärdig lön som delar på alla kostnader...

Har man barn, djur (hund, katt, häst och får) med alla kostnader vad det innebär, jordbruksfastighet och alla möjliga fordon (allt från moppe till traktor) finns det alltid något som ropar efter pengar....:crazy:

Som höginkosttagare räknar jag >25000 beroende på vart man bor. Här i jämtland så räknas nog 25 som en bra lön. Medans det i sthlm är en mer medel kanske.

Jag tror man räknas till höginkomsttagare om man måste betala statlig inkomstskatt, gränsen ligger på 28.000/mån nu, men ska höjas till 31.000. Vill man veta hur medellönerna ligger så kan man kolla SCB. 25.000/månaden tror jag inte många skulle se som höginkomsttagare, medel skulle jag säga.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

jag bor visseligen i Malmö, har hästarna på full service, betalar 5500 för den ena och 4800 för de andra. jobbar i en vanlig hästbutik ca 50% får ut ca 8 - 9 fär i från, sen från mitt eget företag ca 5, så slutar väl på ca 13 - 14 i månaden. Jag har helt enkelt prioriterat, jag dricker inte, går aldrig ut och köper sällan saker till mig själv. Sambon får ut ca 18, vi hare n hyra på 5. Inga lån på bilen eller något annat så vi har det bra ställt på den biten, men helt enkelt prioritera.

Jag måste ha hästarna på fullservice för att hinna med dem helt enkelt, men då ingår precis allt också vilket är de sköna med de hela. Och fast än de står på en "topp anläggning" får de gå ute i hage ända tills de blir mörkt :)
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Nu kommer jag med dagens dummaste fråga, men hur mycket kan man tjäna på att ha en blogg? Jag hade inte ens en aning om att man kunde tjäna på det..
/U (nyfiken som vanligt)
Beror på hur statestiken på bloggen ser ut och vad man skriver om.
Om man "smyg marknadsför produkter" då detta leder till smygreklam och har annonser på bloggen.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

jag bor visseligen i Malmö, har hästarna på full service, betalar 5500 för den ena och 4800 för de andra. jobbar i en vanlig hästbutik ca 50% får ut ca 8 - 9 fär i från, sen från mitt eget företag ca 5, så slutar väl på ca 13 - 14 i månaden. Jag har helt enkelt prioriterat, jag dricker inte, går aldrig ut och köper sällan saker till mig själv. Sambon får ut ca 18, vi hare n hyra på 5. Inga lån på bilen eller något annat så vi har det bra ställt på den biten, men helt enkelt prioritera.

Jag måste ha hästarna på fullservice för att hinna med dem helt enkelt, men då ingår precis allt också vilket är de sköna med de hela. Och fast än de står på en "topp anläggning" får de gå ute i hage ända tills de blir mörkt :)

Tja....egentligen har du väl inte PRIRITERAT, snarare valt att delvis bli försörjd av din sambo?

För din stallhyra uppgår till 10.300 (5500+ 4800) och du tjänar max 14.000. Kvar att leva på och betala en hyra är såleds inte ens 4000 och för det kan du inte både bo och äta i Malmö i alla fall.

Nyfiken fråga (är själv Malmö-baserad): VAR finns stallet?
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

med tanke på att även han rider så är de lika mkt hans pengar som mina som läggs på hästarna bara de att jag har yttersta ansvaret över dem, och eftersom vi har GEMENSAM ekonomi så får var och en kallade vad man vill,

men om man ska vara NOGA och räkna som kära du gjort så, 2500 till hyra för "min" del alltså och mat hos oss går på 2000 i snitt så blir det 3500kr för "min" del vilket jag galant klarar. Vi har det toppen sen 6 år tillbaka vi klarar oss samtidigt som hästarna får det lyxigt och vi kör lyxig bil utan lån :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

med tanke på att även han rider så är de lika mkt hans pengar som mina som läggs på hästarna bara de att jag har yttersta ansvaret över dem, och eftersom vi har GEMENSAM ekonomi så får var och en kallade vad man vill,

men om man ska vara NOGA och räkna som kära du gjort så, 2500 till hyra för "min" del alltså och mat hos oss går på 2000 i snitt så blir det 3500kr för "min" del vilket jag galant klarar. Vi har det toppen sen 6 år tillbaka vi klarar oss samtidigt som hästarna får det lyxigt och vi kör lyxig bil utan lån :rofl:

Jag menade med min uträkning att du inte hade kunnat BO ensam enligt din uträkning ovan. Det finns inga lägenheter att hyra + att man kan köpa mat + annat för 4000:--/ månad TOTALT.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Tre mil! Åker du dit varje dag?

Jag har 100 m till stallet och det är alldeles gratis! Skulle aldrig klara mig om jag hade en stallhyra på 3000.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Jag jobbar som socialsekreterare och mina hästar (sto med föl) kostar mig ungefär 4 000 per månad. Lönen är på medelnivå men jag tror att kommunen jag bor i har landets lägsta skatter så jag får ut rätt bra ändå.

Har man häst har man ändå inte tid att göra av med pengar på så mycket annat:D
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

svårt att få närmre i storstad, jag har dryga 3,5 mil enkel väg och är där ca 6ggr/veckan.
 
Sv: Ni som har häst i storstaden vad jobbar ni med?

Att stall skulle va dyra bara för att de ligger i sthlm håller jag inte med om. I alla fall inte om du inte kräver en anläggning med ridhus, skrittmaskin och topptränare.

Min stallhyra går på ca 3000 och då ingår allt - full service alla dagar och allt foder, strö mm. För ridhus en tusenlapp extra men det är bara på vintern.



vart står du då om man får fråga?
de flesta ställerna jag känner till ligger på 3000:- utan ridhus och bara dåliga banor. 1 spån i veckan och begränsat med mat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 030
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 614
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp