Ni som har/haft Norfolkterrier, hur fungerar de som första hund?

Bukefalos 30 år!

Jag är ju av den fasta åsikten att alla hundar går att ha som första hund så länge man läser på om vad man köper sig.

Tycker norfolken verkar trevlig, bor nån här på området och den ser käck ut.
Jag håller med - så länge man köper en insida eller ett användningsområde och inte ett vackert yttre eller ett par blå ögon. TS låter som en jättebra hundägare och jag tror att chansen att en liten terrier blir perfekt mycket god

@Piggelin23 jag hade en cairnterrier för många år sedan och rekommenderar gärna de små terrierraserna till nya hundägare som vill ha en bästa kompis som glatt hänger med på det mesta. Gå valpkurs, ta till er av kunskap och var någorlunda konsekventa i uppfostran så tror jag det blir jättebra! :love:

Jag håller med - så länge man köper en insida eller ett användningsområde och inte ett vackert yttre eller ett par blå ögon. TS låter som en jättebra hundägare och jag tror att chansen att en liten terrier blir perfekt mycket god
Tack, vad fint sagt och kul att du tror på Norfolk :) Håller helt med om att det är egenskaperna som är viktigast, så vi försöker verkligen tänka igenom valet ordentligt.

@Piggelin23 jag hade en cairnterrier för många år sedan och rekommenderar gärna de små terrierraserna till nya hundägare som vill ha en bästa kompis som glatt hänger med på det mesta. Gå valpkurs, ta till er av kunskap och var någorlunda konsekventa i uppfostran så tror jag det blir jättebra! :love:
Kul att höra, det låter lovande med Norfolk. Det är också den bilden jag fått av rasen, pigga och hänger med på det mesta :D

• Gilla
Reactions: Sel
Vågar man Norfolk om man har höns frigående? Eller är en gång terrier alltid terrier typ?
Jag hade både min russel och shiban lösa med frigående fåglar, men de växte typ upp på 4Hgård. De gjorde total skillnad mellan gårdsdjur och vilt (förutom hamstern jag hade, den knep russeln vid ett olyckligt tillfälle.) så jag tror absolut att det går ha en mindre driftstark terrier med lösa djur - men det finns ju ingen garanti oavsett ras på hund.

En annan liten terrier som kan vara värd en titt är australisk terrier. :) En sån blir det nog nån dag när jag måste sadla om till liten hund.

Har kikat på rasen men vi uteslöt den pga att vi fick känslan att de var mer vaktiga och skälliga än Norfolk? Det är ju även förstås individbaserat, men då lockade Norfolk oss mer :)

Kikade också på dsg, de verkar trevliga men blev sedan att jag lutar mer åt Norfolk, vad var det som gjorde att du valde dsg? :)
Kompisen har en tik som jag var helt kär i, och har inte träffat någon Norfolk eller norwich då. Och så vägde de över oxå att slippa trimma/rycka päls.

Kompisen har en tik som jag var helt kär i, och har inte träffat någon Norfolk eller norwich då. Och så vägde de över oxå att slippa trimma/rycka päls.
Åh förstår! intrycket vid ett faktiskt möte med rasen kan ju vara avgörande i valet, och ja trimmandet är ju en aspekt man slipper

Har kikat på rasen men vi uteslöt den pga att vi fick känslan att de var mer vaktiga och skälliga än Norfolk? Det är ju även förstås individbaserat, men då lockade Norfolk oss mer :)

Dom har en del vakt men det ska inte vara så svårt att styra upp den, vad jag har förstått från ägare och uppfödare. Jag har nära nolltolerans för skällande utöver att säga till om nån kommer, så jag frågar alltid om det när jag gör efterforskningar om raser. Än har ingen aussiemänniska sagt att rasen inte skulle passa mig för det, så jag tycker inte att ni ska bli avskräckta bara för att dom eventuellt är lite vassare än en Norfolk.

Generellt så har dom flesta terriers skall i nån grad, så oavsett vad det blir för ras får ni vara beredda på att jobba med det.

Oj dom jag träffat visserligen ett fåtal men dom har varit oerhört lugna och trevliga.

Oj dom jag träffat visserligen ett fåtal men dom har varit oerhört lugna och trevliga.

Ja, jag förstår inte heller var TS fått det ifrån. Visst finns det sämre exemplar av aussieterriern precis som det finns dåliga individer i alla raser, men känslan jag har fått är att dom är glada och lättsamma typer med alldeles lagom mängd go. En ras som gärna är med på allt men inte kräver massor, kan trivas både som promenadsällskap och som träningskompis.

Alltså en rätt bra första hund. Dom är ju inte svårfostrade bara för att dom har lite klös, jag tycker att det gör dom roligare. :heart

Liknande trådar

• Ni som har/haft finsk lapphund
  • Hundras som första hund?
  • Border collie?
  • O
    Dogue de bordeaux, någon som har eller haft?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka