Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt?

poniihest

Trådstartare
Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt?

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller formulera mig men ska samla tankarna bäst det går så får jag ta mothuggen sen.. :)
Ni som hyr ut, om ni inte trivs med de som hyr, hur resonerar ni då kring det?
Jag har ganska nyligen börjat arrendera ett stall och hyr ut lite boxar.

En familj hyr två boxar. Det är barn i åldrarna låt oss säga 12-15 ihop med sin förälder äldre generation (70) Barnen var glada och trevliga i början, nu hälsar dom inte alltid, blänger och säger inte ett knysst när jag är där och stämningen känns så tråkig. Jag känner mig inte omtyckt. Känner mig ivägen för dom i mitt "egna" stall och så vill jag inte ha det. Vi har aldrig haft några tjafs och jag har aldrig gjort något jag inte ska eller borde göra, jag är alltid snäll och trevlig. Jag misstänker att jag helt enkelt varit för snäll från början. För på något vänster kom dom hit och liksom tog över. Dom städar inte efter sig längre, talar illa om mig för jag är dum mot min häst för jag bara rider varannan dag och inte 7 dagar i veckan stenhårt på banan som dom.
Dessutom blir vi tjuriga på varandra varje månad vid betalning - föräldern kan inte betala över nätet för hen får pengarna av den andre föräldern, jag måste ha pengarna över nätet för att kunna betala gårdsägaren, hen vet inte hur hen ska sätta in pengarna som hen får av den andre föräldern på mitt konto för att bankerna inte tar emot kontanter, men vad f*n ska jag med 1100 i kontanter till när bankerna inte tar emot det..

Lulligt skrivet och ta det lugnt med eventuella mothugg, jag är så dålig på att uttrycka mig rätt och det går att diskutera varandra fjortonhundra gånger fram och tillbaka men det är en sådan konstig röra med dessa hyresgäster hela tiden bara. Vi bråkar som sagt inte men stämningen är allt annat än god och jag vill inte känna obehag för att åka till mitt eget stall för att dom kanske är där. Men jag kan inte säga upp någon för att stämningen inte känns god, eller? Prata med varandra javisst, personen är SVÅR som tusan att prata med. Hen är gammal och framstår som förvirrad. Ibland bossar hen så man kan tro att det är jag som hyr av hen.

Sedan funderar jag på om jag tar ut en rättvis hyra.

550kr per box.

Vi hjälps åt med utsläpp, ett utsläpp var per häst, 2 hästar = 2 utsläpp/veckan, 1 häst = 1 utsläpp veckan. Vid utsläppen så öppnar man bara boxarna så går hästarna ut själva = smidigt!! Ingår alltså 6-5 utsläpp.

Belyst ridbana, fritt att använda, hindermaterial, fritt att använda.

Gräspaddock perfekt för ridning även där, löshoppning osv.

Jag ordnar med allt hösilage och ser till att det kommer till stallet.

STORA betesmarker, både stor skogshage och stora ängar.

Uppvärmd Sadelkammare storlek RYMLIG för 6 sadlar men skulle kunna rymma 20 sadlar på väggarna och 20 till på golvet..
Torkskåp, avfuktning.
Vattenkran precis utanför boxen. Slangar för påfyllning av vatten i stora kar ute. Väldigt värdefullt när man tidigare kört vatten i bilen..
Ganska attraktivt område, tänk er ett stort fint hus med vita nymålade staket till ridbanan och paddack osv, möjlighet att rida till attraktivt ridhus.

Tack på förhand.. :)
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Jag tycker att du har väldigt billig stallhyra. Vi hade samma stallförutsättningar, dvs vi tog vissa utsläpp eller morgonfodringar (hästarna släpptes ut på samma sätt som era, våra hade dock aldrig täcken men det hade de andra så våra hade mindre jobb på så vis). Vi hyrde två boxar, en stor och en liten. Belyst ridbana. Stallet ägdes inte av ägaren utan arrenderas väldigt billigt (8000/år, tror jag). Gödselhämtning kostade 1500:-/varannan månad och ingick i hyran.

Vi hade dock 2 mil till närmaste ridhus, stallet ligger 1 mil ut på landet med bra bussförbindelse MEN med landsväg precis bredvid (man måste rida över för att nå ridvägar). Stora hagar, inte uppvärmd sadelkammare (sadelkammaren var en igenbyggd box). Stor verkstad dock med plats för täcken och grejer, foder och strö stog vi själva för. Hinkar i boxarna, man får bära vatten till hagarna på vintern då slangarna fryser etc. Ja du förstår nog!

Vi hade 800:-/häst i hyra och det är väl rimligt i det området tror jag, med våra förutsättningar. Hade nog varit dyrare om stallägaren ägt stallet och på så vis stått för mer av grejerna själv. Tycker du ska höja stallhyran!
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Vad ingår i hyran? Ingår foder, strö? Om det gör det så skulle jag säga att det är för billigt..en silageboll kostar väl nästan den summan?
Att ha tillgång till en ridbana i den hyran låter också väldigt billigt.

Men det beror kanske på tillgång och efterfrågan i området.

Omkring mig skulle en liknande stallplats kosta säkert minst 1500 i månaden om det fanns ett ridhus nära och man hade tex grovfoder minst i hyran som ingick..exklusive ridhuskort/anläggningskort som säkert kostar 2-4000/år häromkring eftersom att vi "bara" har 2 anläggningar i staden.
Bra beten kostar också en slant och ofta finns dem inte i anknytning till stallet utan de flesta jag känner till hyr in sig på beten under sommaren.

Ang det andra:

Jag hade påtalat att det inte lämnas rent efter sig som det borde, att stämningen känns dålig och att du som stallägare känner att det är viktigt med god stämning. Ställ ett krav på betalningen, att xx i månaden SKA pengarna finnas på kontot annars finns risk om uppsägning eftersom att det är så du vill ha betalningen, inget annat..likaså ta upp att dem talar illa om dig och att du inte tycker att det är okej.
Jag hade sagt rakt ut "trivs ni inte så finns det andra stall"..

Många tycker jag verkar glömma bort vad som står i avtal, dvs varken mer eller mindre av det som står..tyvärr finns det de som av någon anledning ska ha mer, trots att de också skrivit på avtalet? Och lite så är det ju..är man inte nöjd som hyresgäst trots att man får det som står i avtalet, då måste man ju leta nytt stall..det är liksom det som erbjuds.

Kanske ändra kontraktet, skicka ut ett nytt med fler krav? Där det tydligt står att xx ska avtalet vara underskrivet/godkänt annars påbörjas uppsägning. Avtalsändringar har man rätt att göra som jag förstått det, såvida man gör det före en uppsägningstid, dvs att det nya avtalet i så fall börjar gälla om tex 2 månader eller vad man nu har i uppsägningstid.. så att berörda har möjligheten att accepetera nya avtalet eller säga upp sig.

Du får sätta ner foten lite tror jag och tala om hur du vill ha det i stallet.
Jag hade gett dem en chans till..men sedan hade jag hittat en väg att säga upp dem på och det hade jag talat om.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

har du uppsägningstid?

Klart du kan säga upp dem. Behöver inte ge skäl. Du kan ju säga "Jag måste säga upp er från och med 1/1" och ge det skriftligt också.

Alt. 2, fixa kontrakt där det klart och tydligt står att pengarna ska finnas på ditt konto senast den första varje månad.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Åh, jag blir i lika delar beklämd och smått arg att läsa sånt här. Sannolikt för att jag känner igen mig i delar av det. ;)

Jag har också för inte så länge sedan snittat på att hyra ut under motsvarande förutsättningar till en idiotlåg stallhyra som 550 kr i månaden. Jag har också känt att jag inte trivdes i mitt eget stall för att jag inte var bekväm med inackorderingarna och jag har känt att jag behövde be om ursäkt och ange ingående skäl när jag till slut vågade dra upp hyran till 800 i månaden, under vintertid.

Men, när jag till sist kom fram till att säga upp inackorderingarna för ett och ett halvt år sedan, var det som en enorm befrielse och en känsla av varför har jag varit så korkad att jag inte gjort detta för länge sedan? Nu vet jag inte om du är helt beroende av att få in någon form av inkomster eller om du är beroende av att ha någon att dela in- och utsläpp med. Men även om det är så, så blir det aldrig bra om man börjar vantrivas! Gör inte som jag och gå flera år och vänta för att du känner någon form av diffust dåligt samvete och tycker det känns jobbigt att säga upp någon, det går över mycket snabbt... och sedan är det så otroligt skönt att göra precis som man vill - om man nu kan det som sagt och inte måste ha in någon för att det ska gå ihop med tid och pengar.

Hyr du hela stallet, så är det hur som helst du som är chef och då har du rätt att förvänta dig att bli bemött som sådan. Det är ingen mänsklig rättighet för andra att hyra platser i "ditt" stall och det är inte acceptabelt att du ska behöva höra att de talar illa om dig, även om det är barn. Har du egna hästar så lägger du redan så mycket tid och pengar på ditt intresse att DU måste värna om att själv ha det så trevligt och bra som möjligt i stallet. Och det har man inte om man känner att man ägnar sig åt välgörenhet till folk som inte förstår att uppskatta det.

Stå på dig! Annars gör någon annan det. :)
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

TACK så jättemycket för alla svar och stöttning alla :) strö och foder ingår inte, men det är jag som ser till att hösilaget kommer till stallet osv. Ja jag hyr hela stallet och vill kunna känna att det faktiskt är jag som är chef. Finns fler som vill hyra annars. Jag får försöka stå på mig mer och inte vara så snäll :) 650-700kr kanske är en mer lämplig hyra?
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Tycker du har väldigt låg hyra jag skulle nog lägga mig minst runt 700-800 kr och säg upp hyresgästerna. Jag har själv varit i ett stall där jag undvek stallet när vissa personer var där och det är inte kul och man känner sig så lättad när de flyttar.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Om du ska höja hyran, så gör det ordentligt... höj inte med en hundring eller 2, och sedan inse om ett par månader att det är för lite.... Räkna på dina kostnader... vad betalar du? El, staket, slitage på boxar och stall? Lägger du tid på att hämta strö och foder någonstans? Detta ska du räkna med...Tex Varför skall du åka och hämta foder gratis åt dom? Jag har svårt att se att kallhyra för en box skulle hamna under en tusenlapp med tillgång till stora hagar och ridbana som du erbjuder.

Kolla också på omgivningen, vad tar andra stall runtomkring i kallhyra? Det är ju en vägledning, men helt klart ligger du lågt......
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Du är för billig ja.

Sen ang hyran, det är ju ett onödigt tjafs från föräldrarnas sida, men om du vill komma runt det och 'bjuda till' där så du har inte några kontantutgifter? T ex hovslagare?

Där brukar jag göra av eländes kontanter jag får. Istället för att då ta ut pengar till t ex hovslagaren, så tar jag av kontanterna jag fått av annat håll.

Annars, det är ju bara skriva in i det nya kontraktet att hyran skall finnas på konto nummer 12345 senaste den X:e i månaden. HUR de löser det, det är ju inte ditt problem. Utan endera betalar de stallhyran i tid till konto, eller så har de brutit avtalet och är i dröjsmål med hyran.

Det går att sätta in pengar trots att bankerna inte vill ha med kontanter att göra. Haken är att det kostar, här kostar det typ 25 kr/insättning och man får sätta in på tobakshandeln. Så de KAN ju sätta in pengar. Om de tycker det är bökigt, inte vill ta extrakostnaden etc så är det ju fortfarande inte ditt problem.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

+ 1 på den!

Det låter väldigt billigt med 550:- med tillgång till allt det.
Jag ser till att ta betalt för det tyngsta först dvs jobbet med silaget (och halm o ev hö). Jag köper mitt silag för 1.40:-/kg men jag tar betalt 2.50:-/kg av inhyrda. på så sätt får jag betalt för att hämta och att göra jobbet med fodret utan att jag känner mig utnyttjad. Jag får alltså 1.10:-/kg foder =16:- dag (15kg) *31 dagar =496:- i månaden för jobbet om jag räknar rätt.
Om deras häst äter 10kg silage så börja med att lägga på 1:-/kg o dag för jobbet. Det är viktigt att räkna noga annars riskerar du att det är du som får betala för vad deras häst äter.

Självklart kan du säga upp dem om du vill och känner du att ändå vill ge dem en anledning så säger du som det är att du MÅSTE ha stallhyran via Internet och att du tyvärr inte tycker att det fungerar i stallet.
Lycka till!
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Klart att du kan säga upp dem. "Ditt" stall = dina beslut.

När jag och mamma hyrde ut boxplatser fick vi först två personer, släktingar med varsin häst. Jag själv hade ingen häst ju då men skaffade en efter någon månad. Pratade med inack. och sa att nu har jag skaffat häst, och ni får rätta er efter mina rutiner eller så sköter jag fodringar/in-utsläpp osv. Men jag fick inte sköta någonting med deras hästar och det blev ju kaos. Min häst var ute vid 7, de kom vid 9 och fodrade och släppte ut sina. Jag lunchfodrade, de gjorde inte de men de tog in hästarna vid 16 och min gick ute till tidigast 21.
Vi sa upp dem fortare än kvickt och skaffade en foderhäst som sällskap till min. Detta var typ 7-8 år sedan och jag ser på annonser idag att de fortfarande letar stallplatser titt som tätt... :grin:

Nästa omgång inackorderingar blev jättebra!
Vi skrev ett tydligt kontrakt, jag och mamma skötte in-ut med täckesbyten, ut med friskt vatten och middagsfodring. Lunchfodringen hade vi jour på vilket funkade helt suveränt då alla inblandade familjer jobbade olika varje vecka så vi kunde pussla ihop det. :) Tror det var 1-2 gånger det inte löste sig men då fick de dubbel frukost och tidigare middag. Då hade vi varmvatten i stallet, ca 4-5 km bilväg till stadens ridklubb, superbra ridvägar men tyvärr små hagar. Foder och strö ingick inte. För detta tog vi 800 kr/månad/box.

Just för att få en bra stämning så, tycker iaf jag, att man får vara lite militärisk om det ska funka bra. Ett övertydligt kontrakt och övertydliga stallregler i en bilaga till kontraktet. Kanske t o m ett litet häfte eller en pärm med hur DU vill ha det i stallet? Dina tankar om hästeriet och stallordning. Är det inte någon som följs så säg upp.

Hoppas det löser sig. Vet hur det är med stall där man inte trivs med sällskapet!

Tillägg!
Om du bestämmer dig för att säga upp nv inack. så behöver du inte förklara i minsta detalj varför. Det kanske kan räcka med ett stallmöte och en varning i dagsläget. Ändras ingenting så är det uppsägning.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Jag har skrivit i kontraktet tydligt att hyran ska faktureras månadsvis i förskott varje månad till konto nr clear nr. De senaste tre månaderna har vi haft diskussioner om att han måste sätta in det på mitt konto för det går inte ihop sig annars. Han förklarar att det är svårt för honom och rycker på axlarna. Tyvärr har jag ingen som helst användning av så mycket kontanter, hovslagaren vill ha överfört likaså höbonden, och som ni skriver så är det ju inte mitt problem att det blir krångligt att sätta in pengar. Nästa gång sätter jag ner foten och tar inte emot några kontanter, blir han sen med hyran så påbörjas uppsägning. Usch jag är inte van vid att vara "hård".. :)

Om jag ska höja hyran, då måste jag säga till om detta i ganska God tid innan? Och av anledning att det helt enkelt inte går ihop. För jag tjänar inte ett uns på inackorderingarna för tillfället. Först och främst har jag bara hyresgäster för jag behöver hjälp med utsläppen i veckorna då jag inte bor vid stallet. Tanken var ju även att jag skulle ha några att rida med och ha kul med, så blev det inte riktigt med dessa.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Mot bakgrund av vad du skriver: chockhöj hyran och hoppas att de självmant ger sig av. Får du t ex 1500 kr/månad för samma box, kan det kanske vara värt att ha dem där. Meddela också att följande kontrakt gäller (lägg fram det för underskrift) och där stipulerar du vad som gäller med betalning (till konto senast 25 varje månad).

Uppsägningstid etc regleras också i avtalet.

Vill de inte skriva på, får de flytta (har ni uppsägningstid nu? Ge dem den tiden innan kontraktet börjar gälla, väljer de att stanna över uppsägningstiden gäller automatiskt nya kontraktet).

De trevliga och ordentliga människorna tycker om att ha avtal, då vet de ju vad som gäller. MEN då får du också tänka på att du har skyldigheter enligt avtalet.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Såhär står det i en del av kontraktet:

Uppsägning, överlåtelse
Uppsägningstid 1 månad. Kontraktet är personligt och får ej överlåtas. Andrahandsupplåtelse är ej tillåten.

Boxplatshyra
För boxplats erlägger hästägaren förskottsvis kalendermånad 550 SEK. Hyra faktureras månadsvis.

Hyran inkluderar
Uppstallning av häst i anvisad box. Utsläpp angivna dagar. Ridbana, fri att använda. Hindermaterial, fritt att använda. Hagar, kammare, el, vatten.

Hyrans betalning
Betalning sker till ovan angivna nummer i förskott.


Detta har han skrivit på, men han sa i början när jag sa att vi ska skriva kontrakt "kan vi inte bara ta i hand?". Jag vill ha ordning och reda och svart på vitt, han vill gärna förhandla på "gammalt" vis. Det står inte i kontraktet men Jag har bestämt till kommande månad att hyran ska in 20e varje månad så jag själv inte blir sen med min hyra för hela anläggningen, detta är ok för den andra hyresgästen som det inte varit några som helst problem med, men hans respons på de har jag inte fått höra än.

Ett stall som ligger närmre stan tar 650kr per box, då ingår även strö och utsläpp vardagar. Finns ny ridbana och nya fina hinder. Det stallet är alltid fullt. 10 boxar. Jag anser att det är mer attraktivt för en hästägare än mitt, för det ligger så nära stan och ännu närmre det attraktiva ridhuset och nya ridbana. Mitt stall ligger 12 minuter utanför stan, detta ligger ca 5 minuter från stan.
Ett annat stall som ligger närmre vårt tar 1000kr och de hjälps åt med utsläppen, finns en liten ridbana och hösilaget ingår. Inte alls lika fint som ovanstående stall, inte lika fint som mitt heller. Så jag tycker det är så svårt att sätta en bra rättvis hyra, om man ser hur dom andra sätter sina.
Medan anläggningen med ridhuset tar 1000kr/månaden och då ingår ingenting.
En vän tar 850kr bara för box och hon har sitt stall 20 minuter utanför stan.
Ungefär så ser det ut häromkring..
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Om du nu har kö in så hade jag ABSOLUT sagt upp nuvarande hyresgäster, höjt hyran till säg 800kr och skrivit ett ordentligt kontrakt med de nya! :laugh:
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Håller med Vogue där! Inte ska du slita skiten ur dig för människor som får dig att vantrivas.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

550 kr per box?! Var någonstans är detta? När kan jag flytta dit?!

Här ligger stallhyrorna i kollektiv med ridbana och hagar på runt 2 500 kr i månaden. Då iofs vanligen (men inte självklart) inkl strö och en begränsad mängd hö/hösilage.

Angående problem med kontoöverföring och städning, ditt stall = dina regler. Krasst.

Man kan dock inte kräva att folk ska ha social kompetens - men fortfarande är det ditt stall, du har rätt att säga upp hyresgästerna om det uppstår någon form av problem.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Blir nästan irriterad närjag läser detta!
Det är väl bara att sätta ner foten och berätta vilka regler som gäller.

Exempel:
1: Vi respekterar varandra, vilket innebär att man hälsar och agerar på ett trevligt sätt.
2: Hyran skall betalas in på konto xxxx senast den x varje månad.
3: Prylar som ligger kvar på gången efter att man lämnat stallet återfinns i bästa fall i soptunnan (om denna inte tömts vill säga).
3: Man sopar alltid efter sig och gör hästen i från sig på gången plockas detta omedelbart upp. Inte efter att man ridit utan omdelbart när de sker!
4: Utrustning hängs upp snyggt och prydligt på angiven plats.
5: Saker skall inte förvaras i stallgången eller på golvet runt sitt skåp / sin låda.


Och det viktigaste av allt.
Höj stallhyran.
Vågar inte säga hur mycket du ska höja men du måste räkna på det.
Ser att du fått rådet tidigare men kan inte nog poängteras, kolla vad andra tar betalt.

Framförallt hoppas jag att du har ordentligt skrivna kontrakt -där även stallreglerna skall läsas och signeras för att säkerställa att man förstått.

Vad gäller att man inte kan betala hyran via banken... Det var det löjligaste jag hört!
Gör de likadant med telefonräkningen? Åker de in till teliabutiken och lämnar en bunt pengar varje månad?
Eller hyran/lånet på huset?
Löjligt att inte banken skulle ta emot kontanter!
Det är väl klart att de gör.
Nog för att de vill dra ner på sin kontant hantering men nog tusan tar de emot insättningar!

Kan de inte bättra sig och följa dina regler och rutiner så är de välkomna att söka sig en ny stallplats - vilket jag tycker att du omgående ska meddela dem!
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Jag har skrivit i kontraktet tydligt att hyran ska faktureras månadsvis i förskott varje månad till konto nr clear nr. De senaste tre månaderna har vi haft diskussioner om att han måste sätta in det på mitt konto för det går inte ihop sig annars. Han förklarar att det är svårt för honom och rycker på axlarna. Tyvärr har jag ingen som helst användning av så mycket kontanter, hovslagaren vill ha överfört likaså höbonden, och som ni skriver så är det ju inte mitt problem att det blir krångligt att sätta in pengar. Nästa gång sätter jag ner foten och tar inte emot några kontanter, blir han sen med hyran så påbörjas uppsägning. Usch jag är inte van vid att vara "hård".. :)

Om jag ska höja hyran, då måste jag säga till om detta i ganska God tid innan? Och av anledning att det helt enkelt inte går ihop. För jag tjänar inte ett uns på inackorderingarna för tillfället. Först och främst har jag bara hyresgäster för jag behöver hjälp med utsläppen i veckorna då jag inte bor vid stallet. Tanken var ju även att jag skulle ha några att rida med och ha kul med, så blev det inte riktigt med dessa.

Hur menar du med att den faktureras?
Sitter du och skriver ut pappersfakturor som du sedan ger dem?
Det måste väl iså fall vara bättre att bara avtala om att pengarna skall finnas på kontot den 25:e varje månad.
Då slipper du ju jobbet med att fakturera..
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Jag har skrivit i kontraktet tydligt att hyran ska faktureras månadsvis i förskott varje månad till konto nr clear nr. De senaste tre månaderna har vi haft diskussioner om att han måste sätta in det på mitt konto för det går inte ihop sig annars. Han förklarar att det är svårt för honom och rycker på axlarna. Tyvärr har jag ingen som helst användning av så mycket kontanter, hovslagaren vill ha överfört likaså höbonden, och som ni skriver så är det ju inte mitt problem att det blir krångligt att sätta in pengar. Nästa gång sätter jag ner foten och tar inte emot några kontanter, blir han sen med hyran så påbörjas uppsägning. Usch jag är inte van vid att vara "hård".. :).

Gud vad jag blir förbannad på sånt där :devil:
Nu är inte jag stallvärd, men jag har stått i samma stall i 5 år och blivit god vän med stallägaren och sett från hens sida hur det blir när folk inte betalar i tid. Att stallägaren ska lösa andras problem, att stallägaren ska lyssna på diverse ursäkter, att stallägaren ska vara "bank" åt folk och betala t ex höräkningar med egna pengar för att hyran inte kommit in i tid. Det finns INGA URSÄKTER!!! :devil::devil: Dom utnyttjar dig bara. Släng ut dom och skaffa dig trevliga hyresgäster som förstår att betala i tid!
"Min" stallägare är inte heller en "hård" person men jag har sett hur hen har fått mera skinn på näsan genom åren. Så det får du bereda dig på att göra :)

Jag tycker också att du är billig. Höj!

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 705
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 883
Senast: svea
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp