Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt?

Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Såhär står det i en annan del av kontraktet:

Regler, mm.
Det åligger hästägaren att hålla hästen försäkrad och vaccinerad.
För skada på häst eller utrustning ansvarar inte hyresvärden. Hyresvärden ansvarar inte heller för skador som hästen orsakar tredje man.
Hästägaren garanterar att hästen är till fullo frisk och inte har symptom på någon smittsam sjukdom. Veterinärintyg ska kunna uppvisas vid anfordran.
Vid avflyttning skall boxplatsen vara tömd, väggarna tvättade och platsen i sadelkammaren och foderrummet tömd.

Allmäna regler
Ingen häst ska bli lämnad ensam i hagarna om inget annat är sagt.
Vi vill ha en mycket trevlig stämning i stallet, tala om direkt om det skulle vara några konstigheter.
Du får jättegärna sjunga och skratta högt, men undvik onödigt spring och skrik.
Du får gärna ge hästarna morötter, men vi håller oss främst till våra egna hästar så inget spring i varandras boxar i onödan.
Du får gärna smutsa ner och spilla ut vatten, men städa och sopa upp efter dig. Lämna inga borstar och sadlar i stallgången, täcken hängs upp på sin plats i sadelkammaren. Risk för skada på både häst och utrustning annars.
Tag bort eventuell spillning på ridbanan efter ditt ridpass.
Ställ in hindermaterialet efter dig även om du ska använda det dagen efter.
Undvik att sopa mer än nödvändigt när hästarna står inne pga dammspridningen.
Parkera bilar på angiven plats. Ej på grannens sida eller ivägen vid maskinhallen.
Både den röda och den svarta dörren in till foder/kaniner måste alltid hållas stängd.
Rökning är strängt förbjudet inne i stallet och på området runt stallet. Detta gäller inne i stallet, utanför stallet, även förbjudet i hagar, trädgård, paddock, ridbana. Rökning sker på busshållplatsen, längre in i skogen eller i den egna bilen om fimpen slängs i bilen.

 
Ort och datum________________________________________

_____________________ __________________________
Hyresvärd Hyresgäst

Vad det gäller rökning så röker han i bilen.. eller i hagen..... SUCK..
Trevlig stäming, njaa..
Städa efter sig, njaee...

Vad det gäller banken och kontanter så har Swedbank, där jag är kund tagit bort sin kontanthantering helt här. Man kan få hjälp att sätta in pengar genom deras väktarbolag, men då tar det 3-7 dagar för pengarna att komma in och kostar 70-160kr. Handelsbanken som jag gått till senaste gången för att sätta in dessa kontanter får egentligen inte ta emot av mig som inte är kund men hon gjorde ett undantag denna gången, 60kr kostade det. SEB har en instättningsautomat men då måste jag vara kund hos dom. Men fortfarande, detta är inte mitt problem, jag ska väl inte behöva betala för att kunna få betalt av dom? Nej, nu sätter jag ner foten. Kommer han med kontanter nästa gång så får han tillbaka dom, om jag ens tar emot dom. Tack för ert stöd, hehe :) :bump:

Faktura kanske var fel ord, skriver inte ut fakturoer utan vi har kommit överens om att det ska in förskottsvis varje månad den 20e. Funkar kanon för den andra hyresgästen.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Tycker det låter som att du har ett bra kontrakt.

Blir faktiskt lite chockad när jag läser om att man inte hanterar kontanter på er bank.
Jag vet ju som sagt att man vill ha bort kontanthanteringen men att man inte vill ta emot pengar alls låter ju konstigt.
Ok om man satte en gräns på mindre summor ex max 5000kr per insättning och dag.
Men men.. Det är väl så samhället kommer att se ut i framtiden..
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Blir faktiskt lite chockad när jag läser om att man inte hanterar kontanter på er bank.
Jag vet ju som sagt att man vill ha bort kontanthanteringen men att man inte vill ta emot pengar alls låter ju konstigt.
Ok om man satte en gräns på mindre summor ex max 5000kr per insättning och dag.
Men men.. Det är väl så samhället kommer att se ut i framtiden..

Så är det tyvärr när det gäller Nordea med, som har tagit bort kontanthanteringen helt och hållet på många kontor. Om jag vill sätta in pengar på mitt Nordea konto så måste jag åka 3 mil, trots att jag har 2 Nordea kontor inom 8 km från där jag bor. Funderade på att byta bank men hörde att fler banker börjat med samma sak, så då kändes det meninglöst att byta.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Bisarrt att banker inte gör bankärenden längre... Men visst kan man sätta in pengar på ICA om man har ICA-konto?

(Inte för att jag tycker att det är någon lösning på TS problem, där den största delen av problemet är att hon är invaderad av familjen Dryg)
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Tycker det låter som att du har ett bra kontrakt.

Blir faktiskt lite chockad när jag läser om att man inte hanterar kontanter på er bank.
Jag vet ju som sagt att man vill ha bort kontanthanteringen men att man inte vill ta emot pengar alls låter ju konstigt.
Ok om man satte en gräns på mindre summor ex max 5000kr per insättning och dag.
Men men.. Det är väl så samhället kommer att se ut i framtiden..

Ja det är så samhället kommer att se ut.....
Där jag bor (norrländskt småstad) är det bara en "storbank" som tar emot eller betalar ut kontanter numera, och även den kommer snart att sluta. Det är som TS skriver att man får gå någon annan stans, hos oss är det hos tidningskiosken, och där kostar det att sätta in sina EGNA pengar i sitt EGET konto hos banken på andra sidan torget! :devil:

Så jag förstår precis varför TS inte vill ha kontanter och det ska en hyresgäst förstå och respektera :cool:
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Dessutom blir vi tjuriga på varandra varje månad vid betalning - föräldern kan inte betala över nätet för hen får pengarna av den andre föräldern, jag måste ha pengarna över nätet för att kunna betala gårdsägaren, hen vet inte hur hen ska sätta in pengarna som hen får av den andre föräldern på mitt konto för att bankerna inte tar emot kontanter, men vad f*n ska jag med 1100 i kontanter till när bankerna inte tar emot det..

Men varför skulle det vara ett problem för dig? Den som ska betala måste väl ändå ha andra pengar att betala med via banköverföring? Och kan sedan använda de kontanter hen får till andra inköp? Fattar inte problemet... Låter som ett svepskäl...
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Är du missnöjd med dina hyresgäster så kan du (om du vill) vara rättvis och prata med de om varför du är missnöjd och ge de en chans att ändra sig.
Ändrar de sig inte, säg upp dem!
Jag har drivit inackorderingsstall i 6 år och fått erfara en hel del "lustiga" hyresgäster.
För att göra en lång historia kort så är det mycket bättre att kicka ut de som orsakar tråkig stämning.
Då blir det trevligare för både dig och dina andra hyresgäster att vistas i stallet.
;)
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Jag tycker du låter som en snäll hyresvärd. :)
Om du tar överpris eller inte går inte att säga föränn vi vet var stallet finns (vilken region). Allt beror på efterfrågan och tillgänligthet men jag tycker det låter billigt.

Jag har själv varit den inhyrda som "bossade runt och ställde orimliga krav" vid några tillfällen men då handlade om stallägare som tex inte ville gå med på att fodra hästarna med bra hö (det var mögligt, slemmigt, äckligt silage), på ett ställe ville ägaren inte ha fri tillgång till hö men behagade inte heller att fodra mer än 2 ggr per dag och det fanns inget att beta på. Istället fanns där ett par gamla mögliga halmbalar som vindskydd. De funkade bra tills dess att hästarna var hungriga (pga 2 fodringar/dag) och började äta på dom.
Jag hade också det Orimliga kravet att hästarna skulle ha rent och friskt vatten! Och att det vintertid togs bort is så att det inte frös igen lika snabbt. Väldigt jobbigt tyckte stallägaren som ju hade 5 hästar medan jag hade 3 och gjorde lika mkt arbete som ägaren.

Men i ditt fall låter det som att du ändå försöker att tillgodose deras önskemål och respektera dom.
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Håller med och kl till TS :
Jag hade sagt upp dem . Anledningar behöver du egentligen inte redogöra för alls men vill du vara schysst kan du ju ge dem en varning och se om se skärper sig . Den varningen hade jag utdelat muntligt och sen dokumenterat skriftligt .

Sen skulle jag när du reviderar ditt kontrakt inför nya hyresgäster , lägga till påföljden om inte hyran betalas enligt angivna specifikationer o kontraktet . Dvs i stil med " utebliven betalning eller ej korrekt inbetalning på konto senast xxx datum leder till uppsägning"

Du bör även ha med standard klausulen att du förbehåller dig rätten att närsom , inom ramarna för angiven uppsägningsperiod , säga upp inackorderade av vilken orsak eller ingen orsak .
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Hon kanske inte behhöver säga upp dom om de inte betalar via konto men däremot tar mer betalt. Säg 500:- extra m hon ska utföra servicen att se till att pengarna kommer in på kontot?
 
Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal

Ja om man tycker pengarna uppväger så visst absolut !
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 695
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 880
Senast: svea
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp