Ni som inte dricker kaffe, äter/dricker ni mer sötsaker/energidryck?

strawberrysylt

Trådstartare
Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus.

Först slutade jag för att jag var hemma sjuk i två veckor och inte gjorde så mycket. Så behövde typ sluta för att alls kunna sova på nätterna.
Nu har jag börjat jobba igen, men har tänkt ha paus ett tag till. Men, jag är ju, förståeligt nog kanske eftersom jag är van vid att få lite koffein, rätt så trött på dagarna just nu.

Så, jag funderar över dem/er som inte dricker kaffe, äter/dricker de/ni mer sötsaker för att bli pigga istället? Eller energidrycker?
Jag tänker att detta kan ju vara omedvetet, jag har nog aldrig funderat så mycket över det... Men kom att tänka på t ex en gång när jag och min vän var på en liten resa och hon sa att hon minskat på sockret och inte åt så mycket socker längre... och då åt hon mer sötsaker på en dag än vad jag åt på ett halvår typ... Men, så drack ju jag kaffe vilket hon inte gör... (nu låter det som om jag dricker hinkvis, men det gör jag inte, dricker nog ganska lite jämfört med många kaffedrickare).

Jag menar i n t e detta ur något vikt-perspektiv och man får visst äta sötsaker om man vill. Tycker bara det är intressant!

Jag bara funderar över om det går att leva utan kaffe typ :p eller om de som inte dricker kaffe har nåt annat istället, så att det jämnar ut sig.

Jag vet att jag hade en ett år lång kaffepaus för några år sen iofs och det gick bra vad jag minns (utan nån annan ersättning), men ändå :p.
 
Jag dricker (för mycket...) Cola Zero så jag får i mig en del koffein, men upplever inte att det gör mig särskilt mycket mer energisk, däremot lite mindre stirrig och jag får enklare att fokusera. Iofs har jag läst att hos personer med autism och/eller ADHD så är det vanligt att man reagerar annorlunda på koffein jämfört med neurotypiker, så det kan vara något där som spelar in.

Edit: Har smakat kaffe en gång i livet och blivit permanent avskräckt, for the record.
 
Jag dricker (för mycket...) Cola Zero så jag får i mig en del koffein, men upplever inte att det gör mig särskilt mycket mer energisk, däremot lite mindre stirrig och jag får enklare att fokusera. Iofs har jag läst att hos personer med autism och/eller ADHD så är det vanligt att man reagerar annorlunda på koffein jämfört med neurotypiker, så det kan vara något där som spelar in.

Vad intressant!

Jag blir iofs trött om jag dricker för mycket kaffe, då vänder det liksom....

Kom att tänka på en annan sak - träning är ju också energigivande. Kanske någon som tränar mycket inte behöver vare sig kaffe eller sött?
 
Jag har aldrig druckit kaffe.

Och jag tycker ärligt talat absolut ingenting hjälper för att 'bli pigg' och har aldrig druckit/ätit nåt för just den sakens skull.

En energidryck tex är fullständigt onödigt för en vanlig dödlig, och det är väl samma sak med övriga snabba kolhydrater för det syftet.
Man blir istället ganska snabbt ännu tröttare än innan när blodsockret sjunker till under det var innan höjningen.
Är jag trött beror det i regel på någonting naturligt sas.

Jag äter en(hel)del sötsaker men det är inte som ett substitut för kaffe. Jag tycker bara det är gott med sött 😎

En nackdel är dock att när man inte dricker kaffe bjuds det inte alltid på något annat utan det händer att man får vara utan nånting alls... det blir rätt tråkigt🙈
(om man 'bara ska ta en kopp' alltså, en planerad fika är ju annorlunda. )
 
En nackdel är dock att när man inte dricker kaffe bjuds det inte alltid på något annat utan det händer att man får vara utan nånting alls... det blir rätt tråkigt🙈
(om man 'bara ska ta en kopp' alltså, en planerad fika är ju annorlunda. )

Jobbigast är när de vill vara snälla och erbjuder te istället, som inte heller är gott, så man får avböja och känna sig som världens grinigaste... :o
 
Jobbigast är när de vill vara snälla och erbjuder te istället, som inte heller är gott, så man får avböja och känna sig som världens grinigaste... :o

Min faster brukar säga att hon bara vill ha kokhett vatten, kallas visst för "silver-te" har jag hört ^^. Så har man iaf en kopp att hålla i eller nåt ^^.
 
Jag dricker inte kaffe och har aldrig gjort. I perioder äter jag en hel del godis men i perioder inget alls. Cola zero dricker jag ibland och upplever en svagt uppiggande effekt men det kan lika gärna vara placebo.

Tycker det är rätt skönt att inte vara beroende av koffein, även om det verkar rätt mysigt i teorin att sitta med en kaffekopp :D
 
Jag har heller aldrig lärt mig att dricka kaffe. De gånger jag testat så har heller aldrig fått någon positiv effekt utan istället blivit darrig och dålig i magen.

Lustig nog får jag bra effekt av koffein i andra drycker. Dricker te och Cola zero dagligen (borde sluta med colan men orkar inte just nu) och känner en viss uppiggande effekt av det. Är jag riktigt trött så slinker det även ner någon energidryck.

Socker får jag ingen nämnvärd kick av, utan det äts mest för att det är gott eller för att rädda upp blodsockerfall. Det slinker väl ner någon sötsak 2-3 gånger i veckan.

Träning tror jag hjälper på lång sikt men den där kicken direkt efter ett pass som en del pratar om har jag aldrig varit med om. Jag blir senare sömnig.
 
Jag slutade dricka kaffe för några månader sedan pga magkatarr. Upplevde absolut att jag blev mer sockersugen, eller mer allmänt sugen på snabba kolhydrater. Ville liksom ha ”kicken”. Te dög inte åt min kropp.
Nu efter några månader när jag vant mig la jag av med allt socker också och tycker att allt känns mer balanserat. Jag är pigg ibland, trött ibland :D
Känns skönt att vara fri från kaffe trots att jag bara drack 1-2 koppar per dag.
 
Jag vräker i mig glass, i övrigt äter jag inte så mycket onyttigheter. Energidricka tar jag ibland på jobbet om jag sovit ovanligt dåligt, då kan jag dricka en halv burk under förmiddagen.

Det jag märkt är att jag har tveklöst mest energi när jag varken äter godis/glass/onyttigheter och inte heller dricker energidricka. Kaffe har jag aldrig druckit. Genom att sova bra och äta bra mat som kroppen får energi av, träna regelbundet och göra sådant som jag mår mentalt bra av så får jag enorma mängder energi.

Men ja, det gäller ju att kunna stå emot det där med att tex ta en riktigt god glass också, att faktiskt lägga sig i tid även när man ser något ovanligt spännande på nätet, ta sig iväg och träna även när motivationen inte är på topp... Just nu är jag i en lite dålig period med allt sådant, men ska försöka ta itu med allt igen. Är tyvärr väldigt mycket "allt eller inget" så att göra något lite halvdant fungerar inte för mig.
 
Tycker det är rätt skönt att inte vara beroende av koffein, även om det verkar rätt mysigt i teorin att sitta med en kaffekopp :D

Jo men precis, jag vill inte känna att jag måste ha kaffe eller dricka det bara på rutin. Utan ta en kopp för att jag vill just då.
Jag dricker ganska mycket koffeinfritt kaffe 👍. Funkar fint för gemenskaps-känslan tycker jag.

Jag har heller aldrig lärt mig att dricka kaffe. De gånger jag testat så har heller aldrig fått någon positiv effekt utan istället blivit darrig och dålig i magen.

Lustig nog får jag bra effekt av koffein i andra drycker. Dricker te och Cola zero dagligen (borde sluta med colan men orkar inte just nu) och känner en viss uppiggande effekt av det. Är jag riktigt trött så slinker det även ner någon energidryck.

Socker får jag ingen nämnvärd kick av, utan det äts mest för att det är gott eller för att rädda upp blodsockerfall. Det slinker väl ner någon sötsak 2-3 gånger i veckan.

Träning tror jag hjälper på lång sikt men den där kicken direkt efter ett pass som en del pratar om har jag aldrig varit med om. Jag blir senare sömnig.

Darrig kan jag också bli om jag dricker för mycket kaffe på samma gång. Det är otäckt, tycker jag.

Åh, hoppas du får vara med om den! Såna kan jag få (kickar direkt efter pass/lopp), det är häftigt. Fast visst, det är mer en kortvarig kick, effekten av kaffe håller i sig längre.

Haha, senast pappa var med efter ett lopp sa jag till honom typ att träning kunde de använt de som vill pressa info ur folk, jag blir helt pratig och tjattrig efter ett lopp ^^.


Jag slutade dricka kaffe för några månader sedan pga magkatarr. Upplevde absolut att jag blev mer sockersugen, eller mer allmänt sugen på snabba kolhydrater. Ville liksom ha ”kicken”. Te dög inte åt min kropp.
Nu efter några månader när jag vant mig la jag av med allt socker också och tycker att allt känns mer balanserat. Jag är pigg ibland, trött ibland :D
Känns skönt att vara fri från kaffe trots att jag bara drack 1-2 koppar per dag.

Ja, jag känner också att jag inte vill måsta ha kaffe... första dagen jag var utan fick jag huvudvärk och det känns så fel. Så vill jag inte ha det, det tar jag som ett tecken att det är dags att minska ner.
 
Kaffe gör inte så mycket för piggheten tycker jag.
jag dricker kaffe för den sociala biten - för det är vad man gör på fikaraster och när man kommer hem till folk.
När jag inte jobbar är jag utan kaffe.

Däremot har jag en burk koffeintabletter i bilen för de gånger när jag behöver bli piggare vid ratten. De hjälper väldigt påtagligt!
 
Dricker inte kaffe. Däremot Cola Zero och tar en koffeintablett på morgonen för att få igång huvudet. Jag är nog rätt invand på koffein eftersom jag sen gymnasiet druckit mycket cola och ätit koffeintabletter. Koffeintabletten hjälper oftast, men inte alltid.
Äter på tok för mycket sött, men det har nog inte med det att göra.
 
Jag dricker aldrig kaffe. Saknar heller inte koffeinet. Kan dricka energidryck om jag jobbar vaken natt men inte varje gång.
Upplever inte heller att jag äter mer onyttigheter. Dessutom äter jag i princip alltid onyttigheter för att det är gott, inte för att bli pigg :p Enda undantaget är om jag ska köra bil en längre sträcka då jag hellre tar en godisbit då och då än sörplar energidryck :)
Läsk dricker jag i stort sett aldrig utan en vanlig vecka dricker jag vatten och mjölk. Möjligen något glas juice, saft, Pucko eller O'boy :)
 
Dricker energidryck för att det är gott. Ibland för att vakna till. Men jag blir inte piggare av det. Är nog mer själva grejen av att jag dricker nått som gör att jag vaknar till i huvet. Upplever samma med vilken dryck som helst. Men det är godast med powerking
 
Har aldrig druckit kaffe.
Men får energistopp runt kl 11-12 så har numera ett beroende av berocca som innehåller koffein.
Blir klipp slut om jag inte tar den brustabletten varje dag - säkert nyttigare än kaffe iallafall :angel:
 
Ingen påverkan på hur jag äter, har däremot lyckats bli beroende av koffein så jag dricker energidryck eller tar koffeintabletter varje dag. Får huvudvärk annars..
 
Dricker inte kaffe och är periodare på godis och läsk. Är piggast när jag håller mig ifrån godis, läsk och snabba kolhydrater.
 
Aldrig gillat eller druckit kaffe, te eller energidryck.
Onyttigt som godis i perioder. För att bli pigg? Ja om jag känner att jag behöver höja blodsockret snabbt (och ytterst tillfälligt). Annars frukt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 382
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 483
Senast: emma-vsm
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 008
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp