Ni som inte dricker kaffe, äter/dricker ni mer sötsaker/energidryck?

Oj, flera som skriver att energidryck inte är uppiggande haha är det inte det som är idén med dem, det trodde jag.
det blir ju en tillvänjningseffekt. I början blev jag klart piggare av både koffeintabletter och energidryck, men inte längre. Jag blir inte piggare men jag känner mig liksom mindre död😆
Jag dricker redbull eller tar koffeintablett på morgonen, annars går jag som en zombie med huvudvärk hela dagen.
 
Jag dricker inte kaffe. Blir skakig, får kramp i magen och får typ ligga darrande i fosterställning och hyperventilera :D Ingen hit. Kaffe smakar dessutom bara gott med ett kilo socker och massa mjölk, eller i bakelser :d. Däremot gillar jag lukten av kaffe.

För att bli pigg brukar jag inte göra något särskilt, det går liksom att överleva att vara lite trött i bland (eller ofta vissa perioder). Det går att jobba, åka till stallet, leva normalt när man är trött. Blir jag väldigt trött brukar jag sova en stund eller bara lägga mig en liten stund, och sen får jag fundera på vad jag gjort och vad jag kan ändra på så det inte händer igen.

För att jag ska hålla mig pigg gäller att jag lägger mig ungefär samma tid och vaknar ungefär samma tid. Dricka tillräckligt (jag är värdelös på att få i mig vätska). Äta på ungefär samma tider och äta okej mat och tillräckligt med mat. Sen tränar jag och det får mig oftast pigg men i bland gör det att jag blir tröttare. Vara utomhus, typ gå in i skogen en kvart och titta på naturen gör mig pigg.

Annars dricker jag te då och då bara för att det är gott eller som sällskapsdryck. Sötsaker äter jag kanske lite för ofta men det gör snarare att jag blir trött än pigg.
 
Periodvis i livet har jag druckit rätt mycket energidryck, och även en del kaffe - inga jättemängder men ofta 4-5 koppar/dag. Dels socialt, dels för att stävja trötthet, dels helt enkelt av vana.
Historiskt har jag haft lågt blodtryck men märkte i höstas att det stigit anmärkningsvärt. Delvis kunde jag koppla det till stress och till ålder, men jag valde ändå att sluta tvärt med både kaffe och energidryck. Efter någon vecka eller två såg jag tydligt resultat, men började ändå så småningom dricka igen varpå blodtrycket steg. Där tyckte jag att jag hade sett den kausalitet jag behövde se, och slutade igen.
Sedan i julas har jag druckit kanske fem koppar kaffe sammanlagt, och kanske en liten burk energidryck varannan vecka. Toleransen för koffein har förstås sänkts markant, vilket är bra. Blodtrycket är i överkant av vad det borde vara men inte på långa vägar så högt som när jag bälgade i mig kaffe och energidryck, och jag försöker tills vidare hålla det i schack utan medicin.
Och ifråga om substitut... jo, jag har bytt kaffe och energidryck mot kolsyrat kranvatten. Tre-fyra glas om dagen, har sodastream och minikyl på arbetsrummet, mycket smidigt. :)
 
Hmm ja det kanske generellt sett finns nåt samband där istället? Att de som dricker kaffe äter mer fikabröd och sötsaker...
Nej
Jag dricker flera koppar kaffe varje dag men aldrig en bulle kaka eller något sött till Äter väldigt lite godis ett par små bitar mörk choklad på kvällen är oftast allt
 
Jag dricker itne kaffe, tycker inte om det. Dricker te men inte för att bli pigg. Äter inte sötsaker/fika på daglig basis och energidryck går bort helt.

Visst är jag trött ibland, eller rätt ofta, men då vet jag ju vad det beror på och försöker fixa det. Min upplevelse av kaffedrickande partners/vänner/kollegor är inte att de blir piggare än mig av det, utan att det har blivit så att de behöver kaffe för att komma upp till någon slags normalnivå.
 
Men alltså, nej. Man kan inte dra generella slutsatser utefter hur någon beskriver sina arbetskamraters kaffedrickande/bulle-ätande.

Mvh dricker kaffe hela dagarna men tar givetvis inte en kaka till varje kopp.

Nej, det var bara en tanke. Man behöver inte dra några paralleller alls... det stämmer inte på mig själv heller, dricker bara kaffe utan kaffebröd.

Nej
Jag dricker flera koppar kaffe varje dag men aldrig en bulle kaka eller något sött till Äter väldigt lite godis ett par små bitar mörk choklad på kvällen är oftast allt

Samma som för mig då.

Jag dricker itne kaffe, tycker inte om det. Dricker te men inte för att bli pigg. Äter inte sötsaker/fika på daglig basis och energidryck går bort helt.

Visst är jag trött ibland, eller rätt ofta, men då vet jag ju vad det beror på och försöker fixa det. Min upplevelse av kaffedrickande partners/vänner/kollegor är inte att de blir piggare än mig av det, utan att det har blivit så att de behöver kaffe för att komma upp till någon slags normalnivå.

Jo men precis, det där känner jag ju igen... att man behöver det för normalnivå/att kunna fungera... det ser jag som ett varningstecken... (för egen del då, andra gör som de vill såklart).

Jag tycker ju om kaffe och som sagt ffa morgonkoppen på jobbet är underbar så den känner att den vill jag nog ha ibland, men då för att jag vill, inte måste. Kanske inte fylla muggen heller utan bara de där första slurkarna typ. 😍
 
Jag dricker mycket kaffe när jag är på kontoret, och inget kaffe när jag inte är det. Jag märker ingen skillnad i hur pigg eller trött jag är, kaffe är mest gott och en "comfort drink" på många sätt men jag verkar inte påverkas av koffeinet på det sättet. Äter inte sötsaker heller varse sig jag dricker kaffe eller inte. Om jag är trött eller pigg? Konstant mellan-zombie på vardagarna skulle jag säga, kaffe eller ej.
 
Så, jag funderar över dem/er som inte dricker kaffe, äter/dricker de/ni mer sötsaker för att bli pigga istället? Eller energidrycker?

Jag dricker te, men oftast bara till frukosten. I övrigt vatten. Nån gång när det varit riktigt illa , tänk "bakis, tvungen att jobba i sekretariat på stor hästtävling kl 8", har jag tagit en vanlig Coca cola, något som jag normalt sett aldrig dricker, och fått en liten energikick.
I övrigt äter jag nog för mycket sötsaker, försöker tänka på det, men framåt eftermiddagen kan jag lätt ramla dit på nåt :(
 
Dricker kaffe på jobbet helt enkelt för att det är enklaste drickan till fika (knäckebröd, ej sötsaker) då jag vill dricka något varmt.

Samma då jag ev dricker kaffe hemma så är det för att det är enkel varm dryck. Dricker ibland te eller varm choklad hemma men det är jag för kräsen för på jobbet. Undantag sista fikan innan hemgång då jag jobbar kväll eller natt ifall sömnen skulle vara känslig.

För att hålla mig pigg tycker jag bara vettig sömn och vettig mat hjälper. Mitt godisintag påverkas inte alls.

Kaffe hjälper en del men jag påverkas inte så mycket/dricker inte sådana mängder att jag skulle hålla mig vaken bara mha det. Upplever noll abstinens. Kan vara väldigt känslig och kan inte dricka kaffe alls i perioder jag är stressad. Normalt dricker jag som med 2 koppar på en dag (dricker alltid halvor med hälften mjölk).
 
Energidryck dricker jag bara som grogg btw 😁 Hatar sötningsmedel och undviker som pesten och inget behov av koffein som så. Dricker mycket sällan läsk också, meningslöst socker.
 
Jag varken dricker eller äter mer sötsaker (dricker aldrig energidryck). Enda jag dricker är en kopp te på kvällen när jag kommer hem, med lite honung och mjölk i. Alltid gjort men klarar mig utan också, så inget måste.
 
Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus.

Först slutade jag för att jag var hemma sjuk i två veckor och inte gjorde så mycket. Så behövde typ sluta för att alls kunna sova på nätterna.
Nu har jag börjat jobba igen, men har tänkt ha paus ett tag till. Men, jag är ju, förståeligt nog kanske eftersom jag är van vid att få lite koffein, rätt så trött på dagarna just nu.

Så, jag funderar över dem/er som inte dricker kaffe, äter/dricker de/ni mer sötsaker för att bli pigga istället? Eller energidrycker?
Jag tänker att detta kan ju vara omedvetet, jag har nog aldrig funderat så mycket över det... Men kom att tänka på t ex en gång när jag och min vän var på en liten resa och hon sa att hon minskat på sockret och inte åt så mycket socker längre... och då åt hon mer sötsaker på en dag än vad jag åt på ett halvår typ... Men, så drack ju jag kaffe vilket hon inte gör... (nu låter det som om jag dricker hinkvis, men det gör jag inte, dricker nog ganska lite jämfört med många kaffedrickare).

Jag menar i n t e detta ur något vikt-perspektiv och man får visst äta sötsaker om man vill. Tycker bara det är intressant!

Jag bara funderar över om det går att leva utan kaffe typ :p eller om de som inte dricker kaffe har nåt annat istället, så att det jämnar ut sig.

Jag vet att jag hade en ett år lång kaffepaus för några år sen iofs och det gick bra vad jag minns (utan nån annan ersättning), men ändå :p.
Jag äter ju gärna sötsaker till kaffe :D

Helst dricker jag te.

Faktum är att jag är lite osäker på om jag blir direkt pigg av kaffe, det är inget rakt av märkbart egentligen, men jag gillar det ju nu, även om jag hatade det förr, så någonting gör det antar jag (och kan få huvudvärk om jag druckit mycket men gör uppehåll). Men jag har hittills aldrig haft problem med att dricka en kopp kaffe och totalt slockna i TV-soffan en halvtimma senare. Inte så kul om den förmågan tar slut.:cautious:
 
Vad intressant!

Jag blir iofs trött om jag dricker för mycket kaffe, då vänder det liksom....

Kom att tänka på en annan sak - träning är ju också energigivande. Kanske någon som tränar mycket inte behöver vare sig kaffe eller sött?
Många som tränar dricker ju kaffe eller äter koffeintabletter innan för att prestera bättre (källa:.. har jag hört på träningspoddar :D).
 
Jag dricker inte kaffe, men dricker ungefär två koppar te/dag på jobbet (blir inte märkbart tröttare om jag skippar te). Brukar ta en liten chockladbit eller evt någon frukt/nötter vid tvåtiden när jag jobbar (vi har mackor till lunchen vid 11.30 så blodsockret droppar lite vid 2-3 annars).

Dricker inte läsk eller energidrycker med mindre det är någon extremt särskilt anledning och äter inte mycket godis - kanske några gånger i månaden typ på bio eller om man ska ha en trevlig lördagskväll hemma.

Har kontorsjobb nu, har jobbat i stall tidigare och då var det viktigast att äta tillräckligt och nyttigt för att hålla energin uppe.

Så näe, det behövs inte mera socker om man slutar med koffein, är nog bara en vanesak... Kroppen behöver lite tid på att vänja sig vid att vara utan.
 
Många som tränar dricker ju kaffe eller äter koffeintabletter innan för att prestera bättre (källa:.. har jag hört på träningspoddar :D).

Intressant!

Asså, det känns på ett sätt mycket "värre" att ta koffeintabletter än att dricka kaffe tycker jag, men egentligen är det väl inte det. Hur mycket koffein är det i tabletterna jämfört med en mugg kaffe..?
 
Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus.

Först slutade jag för att jag var hemma sjuk i två veckor och inte gjorde så mycket. Så behövde typ sluta för att alls kunna sova på nätterna.
Nu har jag börjat jobba igen, men har tänkt ha paus ett tag till. Men, jag är ju, förståeligt nog kanske eftersom jag är van vid att få lite koffein, rätt så trött på dagarna just nu.

Så, jag funderar över dem/er som inte dricker kaffe, äter/dricker de/ni mer sötsaker för att bli pigga istället? Eller energidrycker?
Jag tänker att detta kan ju vara omedvetet, jag har nog aldrig funderat så mycket över det... Men kom att tänka på t ex en gång när jag och min vän var på en liten resa och hon sa att hon minskat på sockret och inte åt så mycket socker längre... och då åt hon mer sötsaker på en dag än vad jag åt på ett halvår typ... Men, så drack ju jag kaffe vilket hon inte gör... (nu låter det som om jag dricker hinkvis, men det gör jag inte, dricker nog ganska lite jämfört med många kaffedrickare).

Jag menar i n t e detta ur något vikt-perspektiv och man får visst äta sötsaker om man vill. Tycker bara det är intressant!

Jag bara funderar över om det går att leva utan kaffe typ :p eller om de som inte dricker kaffe har nåt annat istället, så att det jämnar ut sig.

Jag vet att jag hade en ett år lång kaffepaus för några år sen iofs och det gick bra vad jag minns (utan nån annan ersättning), men ändå :p.


Gillar inte kaffe. Jag är te-drickare on mass istället. Det ger inte samma kick, men funktionen att ha en kopp med något varmt bredvid sig hela tiden lever te upp till aldelles utmärkt.

Börjar jag bli trött mentalt och behöver väcka hjärnan brukar jag äta en frukt samt ställa mig upp och veva runt lite med alla kroppsdelar. Ofta är det att jag suttit för länge och blivit stel, utöver att jag behöver ett mellanmål.

Generellt försöker jag ha någorlunda fasta mat och mellanmålstider just för att slippa bli trött och grinig.
 
Jag dricker ju både kaffe, te, pepsi max och äter massa socker så jag är inget bra exempel... men jag tror inte att uteslutandet av det ena ökar konsumtionen av det andra. Däremot vet jag andra som dricker enorma mängder cola/pepsi/energidryck "istället för" kaffe.
 
Intressant!

Asså, det känns på ett sätt mycket "värre" att ta koffeintabletter än att dricka kaffe tycker jag, men egentligen är det väl inte det. Hur mycket koffein är det i tabletterna jämfört med en mugg kaffe..?
Koffeintabletter verkar ligga på 100mg koffein per tablett och en vanlig kopp bryggkaffe har ca 70-80mg koffein, så tabletterna är lite starkare. Det är ju inte lika socialt accepterat att ta tabletter som det är att dricka kaffe, kaffe är ju väldigt mycket av en sällskapsdryck i Sverige, så det är kanske inte så konstigt om det förstnämnda känns "värre".
 
Intressant!

Asså, det känns på ett sätt mycket "värre" att ta koffeintabletter än att dricka kaffe tycker jag, men egentligen är det väl inte det. Hur mycket koffein är det i tabletterna jämfört med en mugg kaffe..?
Jag tror mycket mycket mer men har inte kollat eller ätit.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 405
Senast: emma-vsm
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 841
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp