Ni som INTE vaccinerar era barn...

Sv: Ni som INTE vaccinerar era barn...

Vi fick hem kallelse till vaccinering i början på veckan men tackade nej.
Jag och min sambo är rörande överens i den här frågan, vi tycker båda att vaccinet är för otestat och är framtaget för snabbt. Man vet inte vad det kan finnas för eventuella biverkningar på kort och lång sikt.
Vad händer när influensan muterar sig om tre veckor? Kommer ett nytt vaccin tas fram i samma hastighet som detta?
Vi anser likaså att detmåste vara bättre för kroppen att själv få ta hand om saker och ting och inte bara tryckas i vaccin mot allting.
Måste vi vaccinera mot elefantinfluensan till våren och kamelsnuvan till nästa höst?

Nu är Liten dessutom lite snuvig och då vill jag än mindre påfresta hans kropp med att injecera ytterligare sjukdomar...

Att t.ex. schweiz intealls vaccinerar de som här anses som högprioriterade riskgrupper får oss oxå att käna oss tveksamma.

Senast ändrad:

Av alla manniskor i Sverige som haft svinis ar det tre som dott som inte varit i riskgruppen som jag forstatt det. Det kanns sa otroligt avlagset att det skulle handa, nar sa manga haft influensan och blivit friska igen.

Jag ar betydligt mer radd att mitt barn ska satta i halsen och kvavas.

Av alla manniskor i Sverige som haft svinis ar det tre som dott som inte varit i riskgruppen som jag forstatt det. Det kanns sa otroligt avlagset att det skulle handa, nar sa manga haft influensan och blivit friska igen.

Jag ar betydligt mer radd att mitt barn ska satta i halsen och kvavas.

Word! :bow:

Jobbar i vården och inte en enda sjuksköterska jag känner tänker vaccinera sig - och de borde ju veta. Läkarna säger också att svininfluensan inte är värre än nån annan influensa, bara fruktansvärt överdriven.

Jag har varit väldigt anti vaccinet av orsaker ni redan nämnt...kanske främst att möjligen ge kroniska/långvariga biverkningar hos sonen.

Så var vi på bvc i Tisdags pratade där med två läkare som menade att nej risken att dö är inte stor MEN risken för kroniska sjukdomar EFTER en eventuell sjukdom är betydligt större än vid vanlig influensa.

Tänker inte vaccinera mig själv (läser nu till ssk och ALLA med väldigt få undantag är vaccinerade i min klass)...jag själv menar att min kropp nog fixar svininfluensan själv dock vågar jag inte ta risker med Isak.

En bra grej som de läkare jag pratat med sa var att varför skulle ett vaccin tas fram och ges gratis med alla de kostnader det innebär till HELA befolkningen om detta bara var "en liten influensa".

Att schweitz inte vaccineras beror på snålhet ....vad jag har hört iaf...

Nejfan det är inte lätt alls detta med vaccin speciellt inte med barn, allt man vill är ju att skydda sina barn och allt blir ju så himla svårt när man inte vet säkert vad som är bäst.

....vad har ni för anledning till att inte vaccinera? Ja mot svininfluensan då.

Det finns många orsaker men bla att tillverkarna av vaccinet har avsagt sig ansvaret för det och att dom själva säger att man inte ska ge det till barn under 18år säger ju en hel del...

Jag blir lite nyfiken på vart du läst att GlaxoSmithKline avsäger sig helt ansvar och att företaget påpekar att det enbart skall ges till dom över 18 år.

:)

Det står inget på GlaxoSmithKlines hemsida vad jag kunde se om att företaget rekomenderar att bara ge till personer över 18 ..

Någon som vet om det finns någon "ingridiens" i vaccinet som INTE är använt i traditionella vacciner? Dvs. vad är det för "nytt" ämne i detta vaccin som inte ingått i undersökningar förr?

Som jag förstått så är det ingen ny substans, däremot delar av själva viruset A-H1N1 ( inte att förknippa med levande vaccin ) och viruset är ju "nytt"..

Men hur mycket jag än har läst om detta vaccin så kan jag ha missat något :)

Senast ändrad:

Word! :bow:

Jobbar i vården och inte en enda sjuksköterska jag känner tänker vaccinera sig - och de borde ju veta. Läkarna säger också att svininfluensan inte är värre än nån annan influensa, bara fruktansvärt överdriven.

HJÄLP! Vart jobbar du?! JAg är sjuksköterska på en akutmottagning, här har minst 90% av alla som jobbar här vaccinerat sig. Jag arbetar med väldigt utsatta och sjuka människor och vill inte gå runt och sprida smittan. Dessutom vill jag inte ta hem den till min son.
Han är också vaccinerad. Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om han får influensan och blir dålig av den och hamnar i resp med en ecmo - om jag hade kunnat förhindra det på något sätt.

Jobbar man på akuten är det nog annorlunda kan jag tänka mig. Ni vistas ju definitivt i en mer utsatt miljö än andra.

Vi fick hem kallelse till vaccinering i början på veckan men tackade nej.
Jag och min sambo är rörande överens i den här frågan, vi tycker båda att vaccinet är för otestat och är framtaget för snabbt. Man vet inte vad det kan finnas för eventuella biverkningar på kort och lång sikt.
Vad händer när influensan muterar sig om tre veckor? Kommer ett nytt vaccin tas fram i samma hastighet som detta?
Vi anser likaså att detmåste vara bättre för kroppen att själv få ta hand om saker och ting och inte bara tryckas i vaccin mot allting.
Måste vi vaccinera mot elefantinfluensan till våren och kamelsnuvan till nästa höst?

Precis så resonerar vi också.

Jag som jobbar utanför Sverige ser också hur lite det vaccineras på alla andra håll. Har även en fransk kollega som berättat att fransk sjukvårdspersonal vägrar vaccinera sig på grund av riskerna och de borde ju veta bättre än jag. Jag själv fick otroligt bra sjukvård inklusive pediatrik med dottern under mina år i Belgien jämfört med vad jag fått i Sverige genom åren så jag litar mer på den typen av sjukvård.

För otestat för att jag ska vilja utsätta plutten för vaccinet när det inte är en så farlig sjukdom.

Staten vill ju bara att alla ska vaccineras för att man inte har råd att låta folk vara hemma från jobbet i två veckor :p

KL

Är ni medvetna om att det inte finns några mediciner eller vaccin som är testade på barn när de kommer ut till befolkningen? Läkemedel testas vanligtvis på män i sina bästa åldrar och sedan räknar man ut "rätt" dos till kvinnor, gamla och barn.

Är det någon som ifrågasätter när de kommer till läkaren med sitt sjuka barn, hur många barn som fått ett visst läkemedel innan ditt eget?? Eller till dig själv som kvinna? Nej, då litar man på läkemedelsbranschen...

Att läsa, tro och länka till skräckpropaganda skrivet av expressen och aftonbladet är bara dumt, alla vet att det som skrivs i tidningen kan vara påhittat av vem som helst. TA reda på riktig fakta innan myter sprids.

Trodde denna tråden var till för dem som INTE vaccinerar sina barn... Uppenbarligen är ju du för vaccinet och det finns det massa andra trådar att diskutera det i.

Jag tror de flesta här inne är medvetna om att alla vaccin testas på friska män mellan 25-45 år. Men just detta vaccinet är ju så nytt, det finns ju inte tillräckligt med tester (enligt mig). Bara för att inget händer de närmsta veckorna betyder ju inte att det är riskfritt. Kan läkemedelsföretagen svara på vad som händer med kroppen om 10 år tex? Och just att det är olika bud hela tiden...Först skulle inga barn under 3 vaccineras men nu ska dem det, men fortfarande vaccineras inga barn under 6 mån. Men det är helt okej att vaccinera en gravid kvinna som bär på ett foster?! Logik?
Jag är själv gravid och har inte vaccinerat mig, min barnmorska rekommenderade INTE en vaccination. Just pga för få och osäkra tester på vad som kan hända med fostret. Medans det i tidningarna skrivs att gravida ska vaccinera sig...

Alla som har en dator eller tv kan ju ta del av vad kvällspressarna skriver, det är knappast att sprida skräckpropaganda. Lika mycket påhittat som det kvällspressarna skriver kan ju vara lika påhittat som det någon annan skriver på ett internetforum ;)
Jag tror att alla är vuxna tänkande människor här inne och kan gallra ganska bra bland informationen på world wide web.

*kl* (inte riktat till dig Hoppla10)
Jag tycker det är jättetråkigt och är jättetrött på att alltid behöva försvara mitt beslut om att inte vaccinera. Ibland är det riktigt elaka saker man får höra... Av vuxna människor dessutom. Det senaste var att jag kommer få föda fram mitt döda barn om jag inte vaccinerar mig ifall jag drabbas av svininfluensan. :crazy:
Jag hoppar knappast på dem som väljer att vaccinera sig och sina barn. Min kropp, mitt barn = mitt beslut!

Nu är det ju så att trådarna är öppna för alla att skriva sin åsikt i :)

Men även om jag på det stora hela håller med i det hoppla10 skriver så respekterar jag ändå att andra inte tänker så och som väljer att inte vaccinera.

Det är helt upp till var vuxen människa att besluta om detta..

Nu ska jag inte diskutera emot det du skrev i kring vaccinet i ditt inlägg, man vill ju uppenbarligen inte ha en diskussion i denna tråd ;)

Nu är det ju så att trådarna är öppna för alla att skriva sin åsikt i :)

Men även om jag på det stora hela håller med i det hoppla10 skriver så respekterar jag ändå att andra inte tänker så och som väljer att inte vaccinera.

Det är helt upp till var vuxen människa att besluta om detta..

Nu ska jag inte diskutera emot det du skrev i kring vaccinet i ditt inlägg, man vill ju uppenbarligen inte ha en diskussion i denna tråd ;)

Jo men det är ju lite fel att komma in o "idiotförklara" i en sån tråd :D
Okej om det hade varit en tråd allmänt om vaccinet.

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 105
Senast: Dunet
·
Småbarn En kollega sa till mig idag att hon inte använder parfym för att hon har barn ( som är drygt 1 år). Är detta en rekommendation att även...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Fille
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Blyger
·
Småbarn Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett...
Svar
19
· Visningar
853
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka