Ni som kan det här med bett..

Om det skummar ur hästens mun vid ridning så är det positivt. Skummet uppkommer då hästen suger på bettet så det är alldeles korrekt. Om hästen däremot slänger tungan utanför munnen tycker den inte om det.

Hästar kan ogilla ett bett långt innan de slänger tungan utanför munnen eller lägger tungan över bettet. När det har kommit så långt och uppvisar sig så drastiskt och starkt, ja då är det ingen tvekan att de inte gillar bettet. Men man borde vara uppmärksam och ta tag i problemet innan det kommer så långt.

Hästar som överskummar, slår med huvudet, rycker i tyglarna, gapar eller undandrar sig bettets verkan är ju lika illa ute de också. Antingen hårda händer eller fel bett.
 
Jag missade att hästen slog med huvudet. Hade bara tankarna kring skummandet.Givetvis ska inte hästen slå med huvudet, då är det ju något som inte är riktigt bra förstås.Men en häst som går normalt och arbetar som den ska och det skummar då är det positivt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Fick nyss hem första ponnyn, och skulle behöva lite betthjälp. Han rids just nu på 3-delat med fasta ringar men skulle vilja ha...
Svar
0
· Visningar
414
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
902
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 954
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp