Bukefalos 28 år!

Ni som köpt häst utomlands ifrån.....

Harbor

Trådstartare
Betalade ni hästen FÖRE ankomsten eller efter? Gällde veterinärgranskningens papper utomlands för försäkring hemma? Eller var hästen försäkrad enligt förra ägarens försäkring ända tills hästen kom till er?
Skräckscenario, man betalar för en häst i förväg till utländska ägaren, hästen blir sjuk på vägen och typ dör när den kommer fram..Hur går juridiken?
Annat att tänka på?
 
Jag har betalat och försäkrat mina innan de lastades i Tyskland. Besiktningspapperen gäller för försäkring i Sverige.
 
Eftersom du inte bor i Sverige så är det nog vettigare att fråga nån finsk som vet. Och absolut kontakta ditt försäkringsbolag. De om nån vet.
 
Betalade ni hästen FÖRE ankomsten eller efter? Gällde veterinärgranskningens papper utomlands för försäkring hemma? Eller var hästen försäkrad enligt förra ägarens försäkring ända tills hästen kom till er?
Skräckscenario, man betalar för en häst i förväg till utländska ägaren, hästen blir sjuk på vägen och typ dör när den kommer fram..Hur går juridiken?
Annat att tänka på?

Jag har både köpt och sålt utomlands. Köpt från Tyskland (samt förmedlat från USA), sålt till Finland, Norge, Danmark. Aldrig i min värld att någon skulle släppa iväg en såld häst utan att få betalt för den!
Vissa bolag godkänner inte utländska veterinärer, det får man kolla med sitt eget bolag. En del gör en bedömning från fall till fall.
De flesta försäkrar dock in importhästar innan de lämnar säljaren och reser, i någon omfattning men var noga med att försäkra in den i god tid så karensen är över när hästen väl åker!
Kolla också upp vilka bolag som faktiskt täcker tex transportsjuka.

I alla de fall jag har varit inblandad är det köparen som försäkrat in hästen innan den lämnat säljaren.
 
Så försäkringen gäller alltså då också i utlandet, före den kommit hit? Jo, måste kolla försäkringsbolagen. Det är en djungel i sig.
 
Så försäkringen gäller alltså då också i utlandet, före den kommit hit? Jo, måste kolla försäkringsbolagen. Det är en djungel i sig.

Ja men man måste kolla med sitt bolag och tala om att hästen är på väg till Sverige. Det är olika i olika bolag.
Mitt bolag tex försäkrar in importhästar när dom står kvar i ursprungslandet i viss omfattning men så det täcker det man främst är rädd för under en resa (liv, olycksfall, kolik, transportsjuka, foderstrupsförstoppning tex).
Sedan om man vill ha en mer omfattande försäkring måste man göra en svensk veterinärbesiktning när hästen är hemma.
Dock kan bolaget göra undantag, om det tex är en bra kund och man har gjort en omfattande besiktning med röntgen som bolagets veterinär då bedömer. Men det är en individuell bedömning då (i mitt bolag).

Samma när man skickar en häst på träning utomlands under en begränsad tid, då har det varit okej för mitt bolag om man kontaktat dom och sagt till innan. Och då har det gällt för utländska veterinärer (och det var inga problem med ersättning när det faktiskt hände något). Men återigen, det var en individuell bedömning. Inget dom hade gått med på om det varit en helt ny kund med bara en häst försäkrad till exempel.
 
Nej, jag bara skojar :)
Vi ska skaffa en till, det har varit lite jobbigt med våran dam, den är ganska svår. Den får hänga med ett tag till och så ser vi efter nåt år vad vi gör. Det är ju bara fråga om några år ännu tills dottern flyttar hemifrån, börjar jobba, pluggat färdigt osv. Sen kan hon knappast ha två hästar mer. Föräldrar kan inte betala hästar i all evighet.....
 
Nej, jag bara skojar :)
Vi ska skaffa en till, det har varit lite jobbigt med våran dam, den är ganska svår. Den får hänga med ett tag till och så ser vi efter nåt år vad vi gör. Det är ju bara fråga om några år ännu tills dottern flyttar hemifrån, börjar jobba, pluggat färdigt osv. Sen kan hon knappast ha två hästar mer. Föräldrar kan inte betala hästar i all evighet.....

jamen utifrån det isåfall så vet du väl en del om att importera och det du frågar om ? förstår inte riktigt att du frågar här öht? nog finns det betydligt bättre källor om du har frågor än sociala media när det är så viktigt det du frågar om osv kan jag tycka och utifrån att ni utifrån förra köpet inte riktigt fick det ni förväntade er enligt dina rapporter/kunskap osv? Nu har ni ju haft den hästen länge och lärt er en del om inte annat kan jag tycka????
 
Förra hästen hade vi på prövotid och köpte först efter ca två månader. Så då gjordes vet.granskningen här och försäkringen här, så situationen var lite annorlunda då. Nu köps hästen ( eventuellt, ska åka dit nästa helg) av privatperson direkt.

Dessutom vill jag ännu tillägga, att en häst kan visa nya sidor efter ett tag hos nya ägare.....
 
Vi har tre utlandsköpta hästar i stallet för närvarande, alla tre mycket lyckade köp. I båda fallen (ena hästen är en på köpet-häst) har vi betalat och försäkrat innan ankomsten. Vårt försäkringsbolag har varit jättebra med det, men då har vi också pratat mycket med dem och de har gjort individuella bedömningar. Samma sak när vi varit utomlands på tävlingar.
 
En A2-försäkring kan du ju alltid lägga så att du får ut den utifall hästen dör på vägen till Sverige.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 188
Senast: Mia_R
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 771
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 298
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp