Ni som lyckats.....

Gick upp närmare 40 kg under ca 10 år. :(
En del var graviditet och en del depression och medicinering.
Pga medicinen fick jag lägre ämnesomsättning (hypothyreos) så vikten verkligen galopperade uppåt. Har tidigare alltid varit liten och smal (stl 34-38) och har under dessa år vägrat att ändra min inre bild av mig själv. I huvudet är jag fortfarande smal.

Har gjort en gastric sleeveoperation för snart en månad sedan.
Var ganska desperat och började få en massa fetmarelaterade sjukdomar så jag funderade i ett år och sen bestämde jag mig för operation. Sex veckor senare var jag opererad.

Gick ner 10 kg ganska snabbt men nu har vikten stått och stampat senaste veckan trots att jag inte kommer upp i mer än 1000 kcal per dag (om ens det).
Det är helt klart lättare med operationen som verktyg.
Man blir mätt fortare och man är tvungen att välja "bra" mat för att få i sig det man ska.
Man måste också äta långsamt och tugga ordentligt. Bara det gör att man inte kan slänga i sig mat och få i sig mer än vad man borde.
Känns som jag ständigt jagar proteiner för att få i mig det jag ska. ;) Ännu ligger jag i underkant, men jag hoppas det kommer gå lättare framöver.
Får inte äta fast föda ännu så länge och det gör ju matutbudet lite mindre.

Ska gå till min fysioterapeut och be om ett personligt träningsprogram om ca två veckor. Tänkte också att jag kan börja med att simma för att få motion men inte belasta kroppen.
Äta rätt saker är inga problem. Jag skulle kunna leva på typ rawfood. Älskar grönsaker, frukt, bönor och linser.

Jag hoppas att jag ska nå mitt mål med att gå ner trettio kg till under de kommande två åren. Det skulle verkligen sitta fint. :)

Jag tror detta är kärnan till att du inte får resultat. Du måste hålla i detta, att kontrollera vad och inte minst hur mkt du äter i nån form av matdagbok tror jag är a och o för viktnedgång. Viktigt också att du inte ger upp för lätt, det kan ta lite tid innan resultatet kommer, men det kommer!

Ja det drar iväg fortare än vad man anar...

(Och lära sig exakt hur lite man kan äta när man är som en lättfödd shettis kan vara mentalt knepigt.)

Sen VAD du äter är viktigt. Det är bättre att äta 500kcal i riktig mat, grönsaker bra kolhydrater och protein än att äta 500kcal i choklad eller macdonalds.
Det gör väldigt mycket för psyket och hur du kommer må samt att du faktiskt blir mätt länge = mindre mat/socker sug.

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på kcal i appen, men att ha ett hum är rätt viktigt. Men att på pricken vara rätt gör inte så mycket om du nu inte ska bli en body builder :D
Typ Middag ~500kcal istället för Middag 564kcal Xgram fett Xgram dittan och Xgram dattan.
Kan räcka med att slänga ett öga på förpackningen av vad du äter och komma ihåg eller skriva upp någonstans istället för att hålla på att logga allt.
Dock blir det svårare med lagad mat, men efter kanske en vecka bör du ha ett hum om hur mycket 2 potatisar med 5 köttbullar är, och ca vad hemmalagade lasangen är per potion.

Motion har också sin part såklart.

Har Lifesum och har under en längre tid räknat kalorier med hjälp av den, 1500 knappt skulle jag få äta enligt den. Tyvärr hjälpte det inte mig och jag tröttnade på att hålla på och föra in allt utan att få resultat.
Jag har också försökt att gå ner genom att räkna kalorier samt hålla det under en viss nivå men det fungerade aldrig för mig. Det är vissa som säger att det enda som räknas är kalorier in och kalorier ut, men enligt vad som fungerat för mig så är det inte så utan var kalorierna kommer ifrån har spelat en större roll…

Jag har gått ner ca 10kg två gånger i mitt liv. Första var när jag skaffade häst, då ändrade jag inte kosten alls (minns inte ens hur jag åt på den tiden). Den enda förändring jag gjorde var att cykla till och från stallet 6/7dagar i veckan samt mocka osv. Ridning blev det max 2 ggr/veckan då hästen var skadad och skulle sättas igång långsamt.

Andra gången hade jag en bakgrund i att jag åt riktigt dåligt en period (1500kcal/dag) utan att gå ner, till att öka på matintaget ordentligt under hösten 2014. Vägde mig först i början av 2015 då jag bytte från att ha varit allätare till att äta hclf/rawtill4 och gick under lite mer än ett halvår ner 11kg. Loggade inte kcal var dag, men de dagar jag loggade så blev det mellan 1800-2500kcal.

Tyvärr gick jag upp nästan allt igen då jag började fuska med kosten och gick tillbaka till en lakto-ovo-vegetarisk kost som tyvärr innehöll en hel del fett, men är nu på rätt spår igen med en mer hclf/rawtill4-inspirerad kost. Hade helst ätit 100% raw då det är på den kosten jag mår som allra bäst, både kroppsligt som mentalt, men får inte det att gå ihop i vardagen som den ser ut just nu… Har dock betydligt mer energi nu när dagarna är frukt/kolhydrat-baserade än när jag åt lakto-ovo med en massa fett.

Enda pulver jag gillar är Slanka men det går bara att köpa av konsulenter, går att köpa på nätet om man inte har någon i närheten. Favoriten är mintchoklad som jag börjat dricka till frukost. :d

Min vikt har pendlat de senaste åren; jag har provat det mesta (GI; LCHF; VV.....:crazy:) och gått ner lite men har oftast gått upp igen. Som mest vägde jag nog 10 kg mer än nu. Det som fungerade för mig var VV, men jag hade svårt att fortsätta äta enligt den dieten och gick upp igen. Så testade jag 5:2 förra året, och bingo! De övriga dagarna äter jag som jag vill, men jag har blivit mer kalorimedveten och håller nog igen lite utan att reflektera så mycket på det. Är jag sugen på t ex en semla eller choklad så äter jag det, men det blir inte lika ofta längre.

Jag tror detta är kärnan till att du inte får resultat. Du måste hålla i detta, att kontrollera vad och inte minst hur mkt du äter i nån form av matdagbok tror jag är a och o för viktnedgång. Viktigt också att du inte ger upp för lätt, det kan ta lite tid innan resultatet kommer, men det kommer!

Höll ut 6 månader med Lifesum utan resultat, alltså verkligen inte ett gram. Jag har bra koll på vad olika saker innehåller i form av kalorier osv, har som sagt varit hos dietist och som konstaterade att jag hade bra koll. Vet att 6 månader inte är mkt för en viktnedgång men det blir tröttsamt att sitta och fylla allt man äter och sen inte få det minsta resultat för det. Det positiva är att jag efter de 6 månaderna har riktigt bra koll på kalorier i olika typer av mat och jag använder den fortfarande lite, t ex nu när jag fastar så lägger kollar jag upp det jag äter där så att jag inte går över de 500 kalorier jag får äta.

Höll ut 6 månader med Lifesum utan resultat, alltså verkligen inte ett gram. Jag har bra koll på vad olika saker innehåller i form av kalorier osv, har som sagt varit hos dietist och som konstaterade att jag hade bra koll. Vet att 6 månader inte är mkt för en viktnedgång men det blir tröttsamt att sitta och fylla allt man äter och sen inte få det minsta resultat för det. Det positiva är att jag efter de 6 månaderna har riktigt bra koll på kalorier i olika typer av mat och jag använder den fortfarande lite, t ex nu när jag fastar så lägger kollar jag upp det jag äter där så att jag inte går över de 500 kalorier jag får äta.

Märkligt! Vägde du maten med matvåg? Hur låg du i kcal-mängd?

Har Lifesum och har under en längre tid räknat kalorier med hjälp av den, 1500 knappt skulle jag få äta enligt den. Tyvärr hjälpte det inte mig och jag tröttnade på att hålla på och föra in allt utan att få resultat.
Du menar att du inte klarade att hålla dig till 1500? För om du hållt dig till det så går du ner

Det låter ju väldigt konstigt! Om du äter 1500kcal om dagen och är någorlunda aktiv bör du gå ner 0,5-1kg i veckan. Jag tänker inte förolämpa dig genom att tro att du fuskat/gjort fel, så undrar istället om du kollat upp om du är fysiskt frisk? Ämnesomsättningssjukdomar har jag dålig koll på, men kanske kan vara något som strular i din kropp?

Jag har gått ner (och upp) vikt i omgångar. Jag tröstäter och/eller tröstsvälter mig när jag mår dåligt. För ca 10 år sen, när jag gick på gymnasiet gick jag ner 15kg med Viktklubb. Då gillade jag att jag kunde se och "ta på" kalorierna. Har testat det igen på senare år, men nu tycker jag det är jobbigt att föra in. När jag började på högskolan och flyttade hemifrån gick jag upp till 97 kg då jag kämpade med stress och ångest som ledde till depression. Tog mig ur både det och vikten genom att börja fri vikter på gymmet. Upptäckte att styrketräning var min grej! Gick ner 15 kilo utan att direkt bry mig om maten. Jag motiverades av att se musklerna växa, vilket gjorde att jag efterhand ville äta "muskelmat", vilket av naturliga skäl även gjorde att jag åt bättre.
Då fastade jag även efter 16:8-modellen, vilket innebär att man fastar 16h av dygnet. För mig innebar det att jag åt lunch, mellanmål och middag. Mellanmålet bestod oftast av frukt+proteinshake. Måltiderna åt jag som vanligt, ibland med fokus på fett och protein.
Jag kan säga att jag aldrig mått så fysiskt och psykiskt bra som under den tiden. Vägde då 82-84kg. En del av vikten var ju muskler, så även om jag vägde mindre så har jag aldrig varit så "tajt" i kroppen som då. Så för mig är träning den bästa viktminskningsmetoden.

För 2år sen gick jag ner 10kg av svält och onyttig mat. Levde på godis och färdigrätter, och svälter mig däremellan. Detta pga psykisk ohälsa. Jag vägde 78kg som minst (är 180 cm) och har aldrig mått sämre rent fysiskt. Började må bättre när jag träffade min partner och har legat på 80-82 ett bra tag, men har nu börjat öka igen (förmodligen stress som leder till tröstätning). Idag ligger jag på 85. Själva vikten har jag inget problem med, utan det är hur kroppen känns. Är helt otränad och det känns, både fysiskt och psykiskt.

Nu fick du en hel utläggning om min vikthistoria! :angel: Summa summarum så är det träning som passar mig. Att hitta en träningsform om man tycker är kul! Jag har så kallad "kraftig benstomme", är rejäl i kroppen och bygger muskler väldigt lätt. Och har alltid varit stark i ben och rygg, och tyckt det är snyggt med muskler. Så att kunna lyfta tyngre och tyngre och samtidigt se att muskler började synas var otroligt peppa de för mig! Under tiden då jag tränade mycket vägde jag mig kanske varannan månad. Jag gick på kroppens utseende och känsla istället.

Jag hoppas du hittar en metod som passar dig! Lycka till! :)

Senast ändrad:
För några år sedan gick jag ner 15 kg, och det var verkligen inte lätt. Det tog mig nästan ett år. Kändes verkligen hur tråkigt som helst att min kropp inte släpper fettet om jag inte anstränger mig maximalt. Tappade ca 200-300 gram i veckan.

Jag åt inga sötsaker alls, inte minst lilla chockladbit som bjös på fikat. En del blev faktiskt riktigt irriterade på mig när jag vägrade smaka på sånt de bakat själva. Första fem veckorna var hemska, ren sockerabstinens och jag kunde knappt tänka på nåt annat än godis. Sen släppte suget och det var en befrielse att sitta vid ett fikabord och inte dregglande fundera på möjligheterna att ta en bit till utan att skämmas för mycket.

Sen uteslöt jag kolhydrater i rätt stor utsträckning, inga mackor!

Och till sist åt jag anvisade portioner när jag lagade mat eller köpte halvfabrikat. Jag åt för stora portioner helt enkelt och behövde lära mig att bli mätt på mindre. Vilket gjorde att jag gick och la mig hungrig i flera månader, sen hade magsäcken krympt ihop till en lagom storlek.

Har hållt mig rätt bra, gick upp tre kg rätt snabbt när jag började acceptera fika igen. Men sen lagat stadigt fram tills i höstas. Stress, förkylningar som avlöst varandra och allmän trötthet har gjort att det blivit extra mycket godis och extra lite motion. Så jag har gått upp fem kg till.

Har funderat länge på att ta tag i vikten igen, hade ett par kg kvar till målvikten när jag "gav upp" förra gången. Så totalt ner tio kg från dagens vikt hade varit nice. Men jag minns ju hur segt det var förra gången...

Jag trivs väldigt bra med 5:2, dessutom mår magen bra av fastedagarna! Nu är jag ju gravid och sen tänkte jag försöka amma, så då bör man inte använda sig av 5:2 för att inte äventyra med mjölken. Men längtar tills jag kan börja igen :)

Det låter ju väldigt konstigt! Om du äter 1500kcal om dagen och är någorlunda aktiv bör du gå ner 0,5-1kg i veckan. Jag tänker inte förolämpa dig genom att tro att du fuskat/gjort fel, så undrar istället om du kollat upp om du är fysiskt frisk? Ämnesomsättningssjukdomar har jag dålig koll på, men kanske kan vara något som strular i din kropp?

Jag har gått ner (och upp) vikt i omgångar. Jag tröstäter och/eller tröstsvälter mig när jag mår dåligt. För ca 10 år sen, när jag gick på gymnasiet gick jag ner 15kg med Viktklubb. Då gillade jag att jag kunde se och "ta på" kalorierna. Har testat det igen på senare år, men nu tycker jag det är jobbigt att föra in. När jag började på högskolan och flyttade hemifrån gick jag upp till 97 kg då jag kämpade med stress och ångest som ledde till depression. Tog mig ur både det och vikten genom att börja fri vikter på gymmet. Upptäckte att styrketräning var min grej! Gick ner 15 kilo utan att direkt bry mig om maten. Jag motiverades av att se musklerna växa, vilket gjorde att jag efterhand ville äta "muskelmat", vilket av naturliga skäl även gjorde att jag åt bättre.
Då fastade jag även efter 16:8-modellen, vilket innebär att man fastar 16h av dygnet. För mig innebar det att jag åt lunch, mellanmål och middag. Mellanmålet bestod oftast av frukt+proteinshake. Måltiderna åt jag som vanligt, ibland med fokus på fett och protein.
Jag kan säga att jag aldrig mått så fysiskt och psykiskt bra som under den tiden. Vägde då 82-84kg. En del av vikten var ju muskler, så även om jag vägde mindre så har jag aldrig varit så "tajt" i kroppen som då. Så för mig är träning den bästa viktminskningsmetoden.

För 2år sen gick jag ner 10kg av svält och onyttig mat. Levde på godis och färdigrätter, och svälter mig däremellan. Detta pga psykisk ohälsa. Jag vägde 78kg som minst (är 180 cm) och har aldrig mått sämre rent fysiskt. Började må bättre när jag träffade min partner och har legat på 80-82 ett bra tag, men har nu börjat öka igen (förmodligen stress som leder till tröstätning). Idag ligger jag på 85. Själva vikten har jag inget problem med, utan det är hur kroppen känns. Är helt otränad och det känns, både fysiskt och psykiskt.

Nu fick du en hel utläggning om min vikthistoria! :angel: Summa summarum så är det träning som passar mig. Att hitta en träningsform om man tycker är kul! Jag har så kallad "kraftig benstomme", är rejäl i kroppen och bygger muskler väldigt lätt. Och har alltid varit stark i ben och rygg, och tyckt det är snyggt med muskler. Så att kunna lyfta tyngre och tyngre och samtidigt se att muskler började synas var otroligt peppa de för mig! Under tiden då jag tränade mycket vägde jag mig kanske varannan månad. Jag gick på kroppens utseende och känsla istället.

Jag hoppas du hittar en metod som passar dig! Lycka till! :)

Jag är viktstabil på 1500. Ska jag hå ner behöver jag äta mindre. Jag är 159cm över havet och hade ett stillasittande jobb.

Man måste hitta sin egen nivå.

Jag testade lifesum för några år sedan. Reultat noll.
I år testade jag i två veckor att hålla igen på det jag trodde var onyttigt. Resultat noll.
Sen testade jag viktklubb. De första två veckorna uppskattade jag mängderna på det jag åt och förde in dem. Resultat ett halvt kilo på två veckor.
Sedan började jag väga allt jag åt. Resultat 5 kilo på tre veckor.

Jag slutade röka för fem år sedan och gick upp 15 kilo, det är dem jag försöker bli av med nu, och det får gärna bli några till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 480
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Behöver höra era upplevelser av detta både ni som gjort gastric bypass och gastric sleeve, för och nackdelar. Har i princip varit varit... 2
Svar
39
· Visningar
3 361
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att gå ner i vikt och redan lyckats förlora några kilon :) Jag försöker hålla mig motiverad och ha en tydlig... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 049
Senast: Billy
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar... 65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
172 831
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka