Ni som lyckats.....

Jag har hållit mig till 1300 kalorier per dag. När jag försökte hålla mig till 1500 gick jag inte ner ett dugg.

Jag äter mig mätt på främst ägg och grönsaker och äter havregrynsgröt till frukost.

Vad äter du för grönsaker? Jag tycker det är svårt att äta mig mätt på grönsaker men det det beror nog på att jag inte gillar de grönsaker som man blir mätt på.

Vad äter du för grönsaker? Jag tycker det är svårt att äta mig mätt på grönsaker men det det beror nog på att jag inte gillar de grönsaker som man blir mätt på.

Då förstår jag om det är ett problem. Jag älskar broccoli och paprika, äter också gärna körsbärstomater och sugarsnaps. Gröna bönor kan man äta mycket av och ha istället för potatis/pasta/ris till en köttbit.

Jag tror inte att det är jättevanligt att som vuxen kvinna (speciellt efter 30) kunna ligga på den kalorimängden och samtidigt förvänta sig viktnedgång (såvida man inte samtidigt tränar rätt rejält med fokus på förbränning).

Jag håller med dig.

När jag går typ 3 mil om dagen, alt. packar paket på jobbet (Brukar bli 6000 kg på en dag.) så ligger jag på 2000-3000 kcal (ibland mer) om jag vill få bort lite fett. När jag sitter på kontoret, blir det 1300 kcal.

När jag bara höll på med hästen och gick någon promenad/löprunda här och var så låg jag på 1300 kcal för att gå ner i vikt.

Då förstår jag om det är ett problem. Jag älskar broccoli och paprika, äter också gärna körsbärstomater och sugarsnaps. Gröna bönor kan man äta mycket av och ha istället för potatis/pasta/ris till en köttbit.

Jag ÄLSKAR sugarsnaps! Broccoli och blomkål är ju också toppen som ersättning för tex ris, potatis eller pasta @Maoam !

@Maoam Nu vet inte jag om du äter mycket snacks men skadar väl itne ändå.
Tycker du om melon eller annan ''ovanligare'' frukt man inte äter varje dag? Kan du byta ut godis eller annat sött mot det?
Byta chipsen till tex torkat kött eller en ölkorv?

Funkar ganska ok för min mamma med BED, så borde funka ypperligt för någon utan ätstörning.

Kål av alla de slag är god och nyttig mat som man kan variera i mängder. Äter du tillräckligt med fett? Att äta för fettsnålt är kontraproduktivt, måsta som fastnar kan behöva tillsätta lite mer fett för att börja gå ner.

Gått ner ca 10kg sen augusti genom en hemsnickrad LCHF med massa fuskande. Skaffade en account på fatsecret men har inte följt det slaviskt. Skaffat en våg som används flitigt. Totalt sett slutade jag käka ris/pasta, bröd, dricka mjölk, potatis och så blev det mer bacon och stekfläsk till en början. Är en sucker på chips men inte blivit mycket godis, läsk, glass även om det blivit lite sånt. Numera har latmasken flyttat in, nu steker jag bara på grönsaker (köper 1-2.5kg påsar av olika varianter och blandar efter tycke och smak). Målet var att gå ner 5kg till men jag är osäker på om jag vill riska kroppsliga förändringar för de 5 kilona. Min målvikt är att kunna pendla upp/ner 3kg.

Bönor av olika slag mättar bra och ger lite kalorier. Ägg likaså.
Typiskt, det var det jag misstänkte. Fixar inte bönor tycker det är bland det snuskigaste man kan äta. Linser går under samma kategori. Ägg funkar däremot och det satsar jag på (kokt) på mina fastedagar då det är rätt få kalorier i förhållande till hur mätt man känner sig.

Varför utsätta sig för pulversnusk som smakar peck och inte ens mättar när man för samma kalorimängd kan äta ett kokt ägg och en kvarg/keso typ. Mycket godare och man blir mätt på köpet.

Varför utsätta sig för pulversnusk som smakar peck och inte ens mättar när man för samma kalorimängd kan äta ett kokt ägg och en kvarg/keso typ. Mycket godare och man blir mätt på köpet.
Därför att den innehåller allt man behöver få i sig. Det gör inte keso. ;)
Men jag håller med dig, jag föredrar också riktig mat. Men det kräver lite mer tanke och planering.
För en del passar pulverdieter in i deras livsstil.
Vad jag har förstått så är det vanligt med "allt eller inget" och då är det enklare med måltidsersättning. För andra passar det inte.
Mig passar det inte. Jag får i mig för mycket laktos och blir helt uppsvälld och gasig precis som @Maoam beskriver. En går bra, men inte flera om dagen. Jag körde vanliga måltider (fick måltidsförslag från dietisten) inför min operation istället. Funkade hur bra som helst. :bow:

För enkelheten. Det är hysteriskt smidigt att gå på pulver.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 480
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Behöver höra era upplevelser av detta både ni som gjort gastric bypass och gastric sleeve, för och nackdelar. Har i princip varit varit... 2
Svar
39
· Visningar
3 361
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att gå ner i vikt och redan lyckats förlora några kilon :) Jag försöker hålla mig motiverad och ha en tydlig... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 049
Senast: Billy
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar... 65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
172 818
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..