Bukefalos 28 år!

Ni som ska sälja hästar..

Sv: Ni som ska sälja hästar..

kl Om ngn vill pruta så vill jag att man tar det via telefon/mail direkt. Jag vill inte behöva ha massa folk hemma / allt åka land o rike runt för att sen pruta. När man kollar annonser vet man ju direkt om man har råd med begärt pris eller ej.

Om jag har tele eller mailkontakt med ngn och det känns seriöst så ser jag helst att de redan då frågar om priset.

Inte att man tar kort ,filmar har folk hemma och sen prutar de.

Ser inget konstigt i bytesförfrågningar heller , har själv gjort byte och frågat om byten. Somliga har säkert tyckt att det är jättekonstigt att man frågar medan somliga tycker att det är jätteintressant. Däremot har jag frågat direkt, finns intresse så tittar man vidare på hästen och har en dialog. Inte säkert att hästen är intressant när man vet mer, sett filmer och/eller tittat.

Och vad ska man pruta på om man inte sett produkten? Möjligen kan man höra sig för om det finns chans till prisjustering.
Men man pruta INTE på telefon enligt mig.
Hade jag behövt snabba pengar så skriver jag i annonsen att jag accepterar bud..
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Exakt så. Och om någon ur den gruppen prompt måste pruta bara för att den kan - så behåller jag hellre hästen. Och väntar på att någon ur den gruppen betalar vad jag vill ha.

Men hur vet du om folk prutar "bara för att" eller för att de anser att hästen är värd mindre? Det är knappast så att någon kommer och talar om det för dig.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Sto eller valack är oväsentligt för mig eftersom jag inte är avelsintresserad. Däremot om jag hittar en drömhäst som är dyrare pga att det är ett sto så får jag helt enkelt bedömma om jag tycker det är värt priset för själva hästen i sig.

Ska jag lägga bud eller värdera en häst tar jag hjälp av nån av mina tränare. Samma sak att jag rådfrågar om värdet på min om jag ska sälja henne i framtiden. Jag vet ju vad jag köpt henne för men hon är ung och kommer ju förhoppningsvis att gå framåt i utbildning osv så antagligen stiger värdet.

Ang skambud så är det beorende på. Är det en köpare jag känner till väl kan jag gå ner i pris om jag vet att allt annat är mkt bra för hästen. Till en okänd person känns det mindre intressant att gå ner mkt i pris så länge hästen inte är direkt svårsåld.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Hmmm men det var det jag menade, att man direkt försöker pruta. Det är ju det det handlar om om man framför att man inte kan betala den önskade summan..

För mig har det alltid varit så att det skickas bilder, film och pratas fram o tebax innan det kommer folk hit.. Bor på södra Öland och det är inte Ölänningar de jag sålt till.

Sen rent generellt så är det lite lustigt.. jag vill gärna köpa din häst men den är inte värd 60000 utan 55000 ..
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Men hur vet du om folk prutar "bara för att" eller för att de anser att hästen är värd mindre? Det är knappast så att någon kommer och talar om det för dig.

Jag säger det rakt ut - jag tycker att det är ett överpris. Man har ju något att gå på: om hästen tidigare varit sjuk/skadad, ålder, utbildning osv. Jag hade några exempel i mitt tidigare inlägg. Där sa jag dock inte det för att pruta, utan hänvisade till det som en anledning till varför jag inte var intresserad. Är man så uppe i det blå när man prissätter, ses marknadsvärdet som ett skambud.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Hmmm men det var det jag menade, att man direkt försöker pruta. Det är ju det det handlar om om man framför att man inte kan betala den önskade summan..

För mig har det alltid varit så att det skickas bilder, film och pratas fram o tebax innan det kommer folk hit.. Bor på södra Öland och det är inte Ölänningar de jag sålt till.

Sen rent generellt så är det lite lustigt.. jag vill gärna köpa din häst men den är inte värd 60000 utan 55000 ..
Jag tycker det är än mer konstigt med folk som inte inser att man inte kan avgöra vad man är beredd att ge för en häst utan att ha sett det. Det är också omöjligt för köparen att veta om det är en prutmån pålagt på priset eller säljaren blir fly förbannad och sparkar ut en med huvudet före om man ens tänker på en prisdiskussion.

Prutining/prutförsök innebär inte att man inte kan betala det fulla priset, det enda man kan vara säker på att att köparen försöker få ner priset innan eventuellt köp. Köparen kan för övrigt blåljuga om sin ekonomi för att få en häst billigt liksom säljaren inte alltid är ärlig om hästens egenskaper.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Då får de hitta en annan häst om de inte har goda anledningar till (som jag inte redan tänkt på vad det gäller prissättningen) att priset ska ner
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Delvis kl

Jag förstår ärligt talat inte hur ni har råd att resonera på det här sättet. Bli sur på sina potentiella kunder, det kan ändå inte vara affärsdrivande??
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Delvis kl

Jag förstår ärligt talat inte hur ni har råd att resonera på det här sättet. Bli sur på sina potentiella kunder, det kan ändå inte vara affärsdrivande??

Vilka lägger du in i ni? Jag blir i alla fall aldrig sur i mina kontakter med kunder. Däremot om man får ett skambud (har inträffat någon enstaka gång) kan man ju tala om att man betraktar det som ett sådant. Det betyder inte att man blir sur.

Får man femtielva mejl om att man vill ha hästen på foder osv trots att den uttryckligen ska säljas, får man avböja vänligt. Även om man bakom kulisserna kan tycka att det är lite jobbigt.

Om det inte finns förutsättningar för att komma överens är det lika bra att ingen av parterna ödslar tid på att visa och prova hästen.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

De jag syftar på är de i tråden som säger att potentiella kunder som vill diskutera priset inte får köpa hästen, även om det skulle vara till det från början utsatta priset.

Själv har jag ibland prutmån och ibland inte på mina hästar. Har jag ingen prutmån och folk försöker pruta (eller "diskutera priset", det är precis samma sak även om nån låter göra annat gällande) säger jag bara tyvärr. Är de ändå intresserade så får de såklart köpa hästen.

Är det nån som skambuder ger jag ett motbud - låt säga att hästen är annonserad till 75' och jag får bud på 40'. Då kan jag skratta och säga att nej, inte intressant, men jag kan gå ner till 65' om du gör en snabb och smidig affär. Till exempel. Men jag skulle aldrig be kunden dra för att den skambuder...

Det som däremot kan få mig att skicka av med kunder är de som verkligen letar fel på hästarna. Som näringsidkare är man ju som ni vet "skyldig till allt", och det finns hästköpare som tror att det existerar helt igenom felfria hästar. Jag har t ex haft köpare som backat på hovböld (hänt två gånger senaste halvåret), en sån köpare vill jag inte alls ha att göra med även om den skulle återkomma en tid senare och ändå vilja köpa hästen. Det bäddar för allt för mycket strul.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Då får de hitta en annan häst om de inte har goda anledningar till (som jag inte redan tänkt på vad det gäller prissättningen) att priset ska ner

Jag har full förståelse för att du inte säljer till lägre pris, det är inte det som är problemet, utan all ilska och irritation som folk verkar ha för folk som dristar sig att försöka pruta. Nu vet jag inte om du skrivit det, man att avvisa folk just enkom för att de försöker pruta (och inte för att de är otrevliga i sina försök) känns mest som att personen är mer än lovligt stingslig och lättirriterad.

Vid större affärer är det normalt att diskutera pris och villkor.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Dom gånger jag har köpt häst (längesedan) har jag faktiskt aldrig prutat. Däremot har säljaren prutat själv när jag stått på plats.

Detta gällde en ponny som endast var lite riden. När min dotter provred nått varv, så stegrade ponnyn vid ett tillfälle. Då vi ju var lite knäppa när det gällde hästköp (på den tiden), så såg vi inte det som ett problem, men det gjorde säljaren och prutade själv. Vi bestämde att detta underverk måste vi bara köpa;). När vi hämtade ponnyn, så frågade säljaren om vi ville ha en gammal C-ponny på köpet, så vi kom hem med två ponnyer för ett belopp som jag knappt vågar säga för det var så lågt. Dessa två härliga ponnyer blev ett fint tillskott i det ridlekis som jag drev på den tiden.
Ps. Den stegrande ponnyn behövde lite tid på sig innan hon var säker, men den gamla C-ponnyn var helt underbar för små barn att sköta och leda.
Hon hade hopptävlat i sina yngre dar.

När jag sålt har det varit både folk som prutat och inte prutat.
Känns det okej för en själv och köparen verkar vettig (tyvärr inget som garanterar att dom är vettiga) så är det bara att slå till. Man bestämmer själv.

Finns det bara en köpare och man inte kan behålla hästen. vad göra?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Delvis kl

Jag förstår ärligt talat inte hur ni har råd att resonera på det här sättet. Bli sur på sina potentiella kunder, det kan ändå inte vara affärsdrivande??

Jag tänkte precis samma. Hästmarknaden är ju inte så jätterörlig och särskilt inte just nu. Ibland får man ju vara glad om någon ens ringer på ens annons.

Jag har inte sålt jättemånga hästar i mitt liv men ett par ändå och inte sjutton blev jag sur när köparna ville diskutera pris - en ville ha med sadeln som var värd 5000 kr och en annan ville pruta efter veterinärbesiktning trots att hästen gick igenom u.a. Jag prutade båda gångerna eftersom jag tyckte det verkade vara bra hem och jag ville ju också bli av med hästarna- Hade jag i det läget rynkat på näsan och bett köparna fara och flyga så hade jag ju fått börja om med annonsering, visning etc - merjobb för mig och dessutom kostar ju stallplatsen varje månad också...
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

De jag syftar på är de i tråden som säger att potentiella kunder som vill diskutera priset inte får köpa hästen, även om det skulle vara till det från början utsatta priset.

Själv har jag ibland prutmån och ibland inte på mina hästar. Har jag ingen prutmån och folk försöker pruta (eller "diskutera priset", det är precis samma sak även om nån låter göra annat gällande) säger jag bara tyvärr. Är de ändå intresserade så får de såklart köpa hästen.

Är det nån som skambuder ger jag ett motbud - låt säga att hästen är annonserad till 75' och jag får bud på 40'. Då kan jag skratta och säga att nej, inte intressant, men jag kan gå ner till 65' om du gör en snabb och smidig affär. Till exempel. Men jag skulle aldrig be kunden dra för att den skambuder...

Håller med rakt igenom och hanterar mitt på samma sätt.
Enda gången jag hänvisar vidare var i somras då en person maila om min ena fölunge och i första mailet frågade om jag hade fölungen kvar och när jag svarat på det mailet inkl lite normal standardinfo så fick jag ett nytt mail som där personen ansåg att jag var för dyr på fölpriset och att det var köparens marknad så mitt vänliga men bestämda svar var att jag har plats för fölungen över vintern och ingen panik med att behöva sälja flr att isåfall hade jag inte betäckt om stona i år och att denne person fick gärna leta vidare på köparens marknad istället för hos mig.

Och jodå, jag kan själv diskutera priset, både på de jag har till salu men också de jag vill köpa om jag letar efter något nytt.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

He he - sen är jag ju urusel på att sälja hästar också !

Jag har inget problem att diskutera priset i sig, men problemet är när det ska prutas bara för att det ska prutas.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

He he - sen är jag ju urusel på att sälja hästar också !

Jag har inget problem att diskutera priset i sig, men problemet är när det ska prutas bara för att det ska prutas.

Men vad anser du vara skillnaden i att pruta och diskutera priset?
Är ju lite same same men olika ord bara.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

same shit different name.

Ärligt så tycke jag att det handlar om attityd. HUR man beter sig i en affär.

Att säga som någon - jag prutar för att jag kan - det är drygt tycker jag.
Att en spekulant talar om att hästen jag har är utanför budget men verkar vara exakt vad de letar efter ...ja då är blir det annorlunda tycker jag. Så länge som det handlar om mindre summor.
Att en spekulant anser att hästen är mindre värd - då ska det vara en kunnig person som kan peka på något jag inte har sett om jag ska gå med på det.

Som sagt, det handlar om attityd. Jag skulle inte vara otrevlig eller be någon dra om de kom med ett bud jag inte godtog.
Att de som skambudade på min häst var oförskämda tycker jag och det står jag för. Jag är glad att jag inte sålde till dem heller. Jag var dock aldrig otrevlig emot dem, jag bara sa att det budet säljer jag inte hästen för.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

He he - sen är jag ju urusel på att sälja hästar också !

Jag har inget problem att diskutera priset i sig, men problemet är när det ska prutas bara för att det ska prutas.

Jag har frågat förr men inte fått något svar. Hur avgör du om folk prutar för prutandet skull (vilket lär vara ovanligt utan folk prutar vanligen för att få ner priset) och när de prutar av andra skäl? Ingen lär upplysa dig om det i förväg direkt. Har du någonsin hört någon komma med motiveringen "jag prutar för prutandets skull" medan de prutar, ja efteråt kan tänkas men under tiden då det spelar någon roll?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Alltså vad är det du förväntar dig för svar - att jag går hem och tittar i kristallkulan och ser att de prutar för att de kan ?

Uppenbarligen så finns det folk som amkm nämnde "priset är för högt, det är köparens marknad" .....

Jag kommer att gå på min magkänsla och hur kunniga de verkar och vad de har för argument.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Du kanske skulle tänkt på att du behöver en kristallkula för inte säljer till folk som prutar för prutandets skull ;) innan du sade att det är det du gör.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 573
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 566
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 608
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 146
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp