Ni som studerar på högskola.

mag

Trådstartare
jag och min dotter har två hästar tillsammans, under hennes gymnasietid tog jag till 80% hand om båda då hon helt enkelt inte hade tid för skolan tog så mycket tid.
Nu har hon ett sabbatsår men ska läsa på högskola till nästa höst, kommer att flytta till en större stad och läsa till journalist.
Nu säger hon att hon vill ta med den ena hästen och då funderar jag på hur går högskloet studier till. Är det lika mycket schema som under gymnasiet så undrar jag om det finns plats och tid för att sköta en häst med ? jag vill varken att studier eller häst ska försakas. Hon kommer att ta med den yngre hästen som då är fyra år, han ska då skolas och ridas in ordentligt, dock kanske det bara handlar om att rida fyra gånger per vecka. men han ska skötas varje dag. Hur mycket får man ut när man tar studielån nu för tiden ? jag kommer i såfall att hjälpa henne med stallplats hyra men lite måste hon bidraga med själv. Hur gör ni andra som har häst och läser ?
 
Sv: Ni som studerar på högskola.

Jag är mycket tveksam till om man hinner med häst och högskola om det inte fungerade under gymnasiet. Vad som är schemalagt och inte spelar ingen större roll, det är ett betydligt högre studietempo vid högskolestudier och likaså kraven. Man kommer inte undan med att kugga en uppgift här eller där, och satsar man på lite högre betyg måste man prestera det genom hela kursen. Går inte att skiva c på alla inlämningar och tro att man ka ge gärnet till tentan och få a i kursen.

Jag ha lätt för att lära och sortera information, så för mig går det bra att missa föreläsningar och istället enbart läsa litteraturen. Detta ger mig mer information snabbare än vad jag får via en föreläsning, och således kan jag dra ner antalet studietimmar till jaa.. 10-15h/vecka för heltid skulle jag tro. Hur mycket man får från csn har jag dock ingen koll på, beror på hur mycket man ev. Jobbar och sånt. Kolla på csns hemsida.
 
Sv: Ni som studerar på högskola.

Det är väldigt varierande skulle jag säga. Jag hade mer tid på högskolan än på gymnasiet. Gick väldigt krävande program på gymnasiet, högskoleingenjör på högskolan. Pengarna däremot är en annan sak, jag hade inte haft råd att ha häst under studietiden, men om du sponsrar med lite så kan det gå, vet många som pluggar och har häst!
 
Sv: Ni som studerar på högskola.

jag och min dotter har två hästar tillsammans, under hennes gymnasietid tog jag till 80% hand om båda då hon helt enkelt inte hade tid för skolan tog så mycket tid.
Nu har hon ett sabbatsår men ska läsa på högskola till nästa höst, kommer att flytta till en större stad och läsa till journalist.
Nu säger hon att hon vill ta med den ena hästen och då funderar jag på hur går högskloet studier till. Är det lika mycket schema som under gymnasiet så undrar jag om det finns plats och tid för att sköta en häst med ? jag vill varken att studier eller häst ska försakas. Hon kommer att ta med den yngre hästen som då är fyra år, han ska då skolas och ridas in ordentligt, dock kanske det bara handlar om att rida fyra gånger per vecka. men han ska skötas varje dag. Hur mycket får man ut när man tar studielån nu för tiden ? jag kommer i såfall att hjälpa henne med stallplats hyra men lite måste hon bidraga med själv. Hur gör ni andra som har häst och läser ?

Beror heeeeelt på.

Jag läste juridik på SU och hann utan minsta problem med hästarna (två tävlingshästar på 140-145 nivå) som dessutom stod 4 mil bort. Men då ska sägas att den utbildningen är väldigt fokuserad på egna studier. Jag behövde MAX vara i skolan tre gånger i veckan, 2 h åt gången. Men det var max, ofta gick det veckor mellan gångerna jag besökte skolan.. Sen var det ju tänkt att man skulle läsa på egen hand och där beror det på hur lätt man har för att få text att fastna. Jag gissar att jag pluggade ungefär 10-15 h aktiv tid per kurs och det gick bra för mig ändå, men jag vet att många andra verkligen läste 8 h per dag. Så det beror på hur man är.

Sen tror jag, men är inte säker, på att journalisterna över lag har mer tid som är bunden till skolan. Då blir det ju svårare, oavsett om man har lätt för sig eller inte.

Men allt sånt där är ju lätt att ta reda på så kolla upp det ordentligt så kan ni nog skapa er en bra bild av det hela därefter. :)
 
Sv: Ni som studerar på högskola.

Jag hinner med både häst och skola - däremot får jag prioritera bort att träffa vänner i perioder då det är mycket i skolan. Ibland har jag fruktansvärt mycket schemalagt och mycket plugg att göra hemma, ibland hur lugnt som helst.
Ekonomiskt hade jag fixat hästen själv eftersom jag försöker jobba extra ibland men mamma hjälper till med stallhyran.
Studielån och bidrag för heltid ger drygt 9000 kr/månad.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som studerar på högskola.

Jag avslutade i somras mina högskolestudier och jag klarade det trots att jag hade häst. I vissa perioder kom ju hästen lite i kläm så man inte hann rida så mycket, men har man en unghäst så ska ju ändå inte hästen ridas så mycket. Under främst sista året övervägde jag att skaffa medryttare för jag har nog aldrig pluggat så mycket som under c-uppsatstiden. Då fick hästen gå på lågvarv vissa veckor.

Den övriga tiden gick det rätt bra med häst. Jag försökte åka till stallet på förmiddagen om jag hade lektion på eftermiddagen. Dock krävs det att du har bra disciplin så inget blir lidande. Många dagar kom man hem från stallet vid 8 och då var man tvungen att sätta sig och plugga. Sen beror det väl på vad man pluggar. Min linje hade rätt mycket schemalagt (mycket mindre än gymnasiet dock) men vi hade istället inga tentor. De som har tentor har ju ofta perioder med väldigt lite skoltid så har man lite läshuvud har man nog rätt mycket tid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 963
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 021
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 376
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp