Bukefalos 28 år!

Ni som valt bort barn/inte vill skaffa

Det är bara min uppfattning. Precis som en del verkligen inte kan förstå öht hur man inte kan tycka om barn, så kan jag inte öht förstå hur man kan skaffa barn med allt som kommer med det. Och eftersom den här tråden handlar just om barn så har jag inte uttalat mig om djur eller något annat. Ärligt talat skulle jag nog avstå hundar också om det innebar att jag inte skulle få sova normalt på flera år.

Bebistiden varar ju inte i flera år. Precis som med valpar, vill du inte ha nedkissat och nedbajsat i hemmet under natten så måste du ju gå ut med valpen regelbundet tills den blivit rumsren även på natten. Är ju inte bara en gång man läst folk "klaga" över valptiden för att den är så jobbig, på flera sätt. Men inte avstår folk från att skaffa hund för det, valptiden hör ju till. Precis som bebistiden.

Jag som inte skulle kunna leva utan katter anser ju heller knappast att städa kattlådan är dagens höjdpunkt. Eller andra "negativa" saker som kommer med kattägande, men det är heller inte något som gör att jag avstår från att ha katt utan det är så det är att ha katt.
 
men när dessa envisa och nyfrälsta personer kommer till mig och prackar på mig att livet med barn är det absolut underbaraste som finns, ja då kan de brinna i helvetet.

Alltså, du tycker inte du överreagerar lite? Känns lite hårt att någon ska brinna i helvetet för att de är lyckliga över sina ungar.

Hur har din egen barndom varit i och med att du reagerar så starkt?
 
Det sprang sig väll ur frågan att vi inte är skapta att föda barn. För stora huvuden för små öppningar osv. Även om man ska vara ödmjuk mot människors rädsla för att föda barn, behöver man ju inte spä på den. Det händer trots allt saker med kroppen och bäbisen som gör att födseln underlättas. Bara för att man inte dör eller skadas för livet under själva födandet betyder ju inte det att man måste få barn. Jag vill inte ha barn, jag tycker att det där med att föda barn verkar plågsamt och skitläskigt men om jag hade velat ha barn hade det ju funnits metoder att antingen komma över det eller ta sig runt problemet. Men nu vill jag inte ha barn så därmed är det en rädsla som jag inte behöver göra något åt, men jag tänker inte heller använda min egen rädsla för att spä på andras oro.
Det handlar ju inte om att spä på oro. Det är verkligheten helt enkelt.
 
Det handlar ju inte om att spä på oro. Det är verkligheten helt enkelt.
Fast alltså, att säga att människokroppen inte är gjord för att föda barn känns ju bara helt uppenbart galet. Givetvis kan saker och ting gå fel men naturligtvis är det ju inte på något vis onaturligt att föda barn - tvärtom.

Jag tycker hela diskussionen känns rätt absurd. Det kan finnas faror förenade med saker som är helt naturliga, typ föda barn.
 
Det är ju som att säga att vi inte är skapta för att springa eftersom en del faktiskt bryter benen när det gör det. :cautious:

Såklart är vi gjorda för att föda - dock är det väl så att vår utveckling till upprätt gång har inverkat negativt.

Människan har väl dessutom relativt svåra förlossningar om man jämför med de flesta andra däggdjur.
 
Det är bara min uppfattning. Precis som en del verkligen inte kan förstå öht hur man inte kan tycka om barn, så kan jag inte öht förstå hur man kan skaffa barn med allt som kommer med det. Och eftersom den här tråden handlar just om barn så har jag inte uttalat mig om djur eller något annat. Ärligt talat skulle jag nog avstå hundar också om det innebar att jag inte skulle få sova normalt på flera år.

Hade du skrivit att du inte kan förstå hur någon kan vilja skaffa barn hade jag verkligen inte sagt någonting. Men nu var det ju inte det du skrev.

Du skrev att folk (som skaffar barn) måste haft liv tråkiga som pesten om det mest exotiska de kan tänka sig är att byta blöjor och sömnlösa nätter.

Det är något helt annat än att tex skriva att du inte kan förstå hur någon kan tycka det är värt alla blöjbyten och ev sömnlösa nätter när man skaffar barn.
 
Tömning av analsäckar kan jag inte uttala mig om. Mina hundar äter inte torrfoder så bajs plockar jag upp en till två gånger om dagen, det är en piss i havet i jämförelse med hur ofta man måste byta blöja, torka spyor/dregel/snor om vi ska fokusera på de äckligaste faktorerna. Sedan har jag inte sagt att det helt omöjligt finns andra värden, för de som hemskt hemskt gärna vill ha barn, men när dessa envisa och nyfrälsta personer kommer till mig och prackar på mig att livet med barn är det absolut underbaraste som finns, ja då kan de brinna i helvetet.

Poängen med hundjämförelsen var såklart inte att mäta vad som var värst. (Även om du får ta med längden på perioden i din jämförelse också ;) )

Poängen var att visa på det absurda i att påstå att någon skulle göra valet att skaffa hund eller barn på grund av de äckligaste faktorerna som kommer med ansvaret.

Sen att du börjar prata om att folk ska brinna i helvetet gör ju bara hela situationen än mer absurd.
 
Alltså jag vet inte om man kan säga så, evolutionen är väl lite mer avancerad än så.
Oavsett så tänker jag att rädsla för förlossningen (skador osv) är en av flera vanliga anledningar till att välja bort barn och det är väl egentligen fullt rimligt.
Det är dock vanligt att sådana anledningar bemöts med argument om att vi är gjorda för att kunna föda osv och det blir ju bara fel.

Ja, naturen har skapat kvinnor med en rad obehagliga ”funktioner” men det är ju inte tröstande överhuvudtaget.
Vi drog ju uppenbarligen evolutionens jäkla nitlott isf, med fruktansvärd smärtproblematik varje månad, en massa obehagliga hormonella symptom, skador och död vid förlossning och graviditet osv..

Fan så avundsjuk jag är på att män glider på räkmacka genom människans fortplantningssystem.
Nu är det ju iofs inte meningen att kvinnor ska ha mens särskilt många ggr. Från naturens sida ska vi få typ 11 ungar och amma däremellan, så att ha mens varje månad är något vi skapat. Iofs låter inte 11 ungar så tip top heller
😂
 
Vad det gäller problematiken vid födsel och att vi inte skulle vara anpassade till det så är det ju rena nyset. Klart att vi är anpassade, annars hade mänskligheten dött ut. Att medellivslängden förr var mycket lägre beror ju delvis på att det farligaste en kvinna i fertil ålder kunde/kan göra är att föda barn då det inte var ovanligt att dö i barnsäng. Sen var barnadödligheten mycket hög så även om det föddes många barn var det inte alla som nådde vuxen ålder. De som blev vuxna kunde däremot många gånger faktiskt bli över 90 år om de slapp/överlevde svält, krig och sjukdomar.

Problemet idag är väl att födslovikten "skenar" så de som föds många gånger är närmare 4 kg än 2.5 - 3 kg och ju större unge som ska ut desto större risk för skador både på barn och moder.
 
Alltså, varför detta agg mot de som skaffar barn? Det är väl jättebra att det finns barn?
Varför detta behov att spy galla över någons val?
Nej, jag förstår det inte. Även på den tiden när jag fick massor med frågor om när vi skulle ha barn räckte det att upprepa ett enkelt "jag vill inte". Det krävdes ingen uppsats med motiveringar och framförallt inget bittert raljerande om bajsblöjor och dagistider.
Vi diskuterade barn på jobbet igår. En kollega med "barn är livets mening" och en med "jag ska aldrig ha barn för att bajs osv". De blev nästan osams. Jag sa bara vill inte och sen var jag ute ur diskussionen.
 
Fast alltså, att säga att människokroppen inte är gjord för att föda barn känns ju bara helt uppenbart galet. Givetvis kan saker och ting gå fel men naturligtvis är det ju inte på något vis onaturligt att föda barn - tvärtom.

Jag tycker hela diskussionen känns rätt absurd. Det kan finnas faror förenade med saker som är helt naturliga, typ föda barn.
Men jag skrev ju inte att det är onaturligt att föda. Jag skrev att kvinnor som är rädda för skador vid förlossning möts av just det argumentet men att det knappast har med saken att göra. Oavsett hur mkt vi är gjorda för att föda och oavsett hur naturligt det är så är det ju också isf ”naturligt” att kvinnor dör och skadas i förlossning. Dvs att det skulle vara naturligt stämmer såklart men det är ju ingen tröst alls.
Att barnets huvud är onaturligt stort och att vi inte är skapta (i den mån vi nu är skapta över huvudtaget) för att föda barn?
Det har aldrig jag skrivit.
 
För den här arma Jorden vi lever på skulle befolkningensmängden behöva minska rejält. Vi gräver vår egna grav helt klart med överbefolkningen. Men folk tänker inte så, och sen säger de att vi som inte skaffar barn är egoistiska! Vilket skämt. Retar mig enormt på familjer med 6-7 ungar som verkar tro att de bidrar med nåt fantastiskt till denna planet.
 
För den här arma Jorden vi lever på skulle befolkningensmängden behöva minska rejält. Vi gräver vår egna grav helt klart med överbefolkningen. Men folk tänker inte så, och sen säger de att vi som inte skaffar barn är egoistiska! Vilket skämt. Retar mig enormt på familjer med 6-7 ungar som verkar tro att de bidrar med nåt fantastiskt till denna planet.

Lästips: Hans Roslings Factfulness
 
För den här arma Jorden vi lever på skulle befolkningensmängden behöva minska rejält. Vi gräver vår egna grav helt klart med överbefolkningen. Men folk tänker inte så, och sen säger de att vi som inte skaffar barn är egoistiska! Vilket skämt. Retar mig enormt på familjer med 6-7 ungar som verkar tro att de bidrar med nåt fantastiskt till denna planet.
Exakt! Samtidigt som vi verkligen behöver fler yngre medborgare, för att kunna betala för och ta hand om den växande äldre befolkningen.... En bisarr situation - Damned if you do and damned if you don´t, ungefär...
 
Alltså, varför detta agg mot de som skaffar barn? Det är väl jättebra att det finns barn?
Varför detta behov att spy galla över någons val?
Nej, jag förstår det inte. Även på den tiden när jag fick massor med frågor om när vi skulle ha barn räckte det att upprepa ett enkelt "jag vill inte". Det krävdes ingen uppsats med motiveringar och framförallt inget bittert raljerande om bajsblöjor och dagistider.
Vi diskuterade barn på jobbet igår. En kollega med "barn är livets mening" och en med "jag ska aldrig ha barn för att bajs osv". De blev nästan osams. Jag sa bara vill inte och sen var jag ute ur diskussionen.

Har du missat vilken tråd vi är i? Det är jätteroligt att det räckte för dig, men jag har suttit på middagar där jag gått hem tidigare för ett gäng inte vill släppa "Du vet bara inte att du vill ha barn ännu, vi tjatar till du skaffar".
 
Har du missat vilken tråd vi är i? Det är jätteroligt att det räckte för dig, men jag har suttit på middagar där jag gått hem tidigare för ett gäng inte vill släppa "Du vet bara inte att du vill ha barn ännu, vi tjatar till du skaffar".
Jag har faktiskt också klarat mig ifrån tjat till stor del. Visst att många reagerar med "Va??!! Det är livets mening!". Men har alltid sluppit fler frågor när jag svarat med att nej, det tycker jag verkligen inte!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
965
Senast: Queen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 285
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 773
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp