Bukefalos 28 år!

Ni som valt bort barn/inte vill skaffa

Bebistiden varar ju inte i flera år. Precis som med valpar, vill du inte ha nedkissat och nedbajsat i hemmet under natten så måste du ju gå ut med valpen regelbundet tills den blivit rumsren även på natten. Är ju inte bara en gång man läst folk "klaga" över valptiden för att den är så jobbig, på flera sätt. Men inte avstår folk från att skaffa hund för det, valptiden hör ju till. Precis som bebistiden.

Jag som inte skulle kunna leva utan katter anser ju heller knappast att städa kattlådan är dagens höjdpunkt. Eller andra "negativa" saker som kommer med kattägande, men det är heller inte något som gör att jag avstår från att ha katt utan det är så det är att ha katt.

Men småbarnstiden varar i flera år, med blöjor och allt som hör till. Typ alla mina kollegor är förstörda dagligen av att deras barn håller dom vakna på nätterna/tidiga mornar etc. De klagar på att de inte har någon tid/inte kan göra roliga saker/är trötta/måste vabba etc etc. Kvinnorna berättar om sina hemska förlossningar och förlossningsskador. Mina valpar har sovit genom natten från första dagen (utom en) och varit rumsrena när jag haft dom i typ två månader. TVÅ MÅNADER istället för typ tio gånger så lång tid eller mer, känns ju sjukt löjligt att ens jämföra det.
 
Men småbarnstiden varar i flera år, med blöjor och allt som hör till. Typ alla mina kollegor är förstörda dagligen av att deras barn håller dom vakna på nätterna/tidiga mornar etc. De klagar på att de inte har någon tid/inte kan göra roliga saker/är trötta/måste vabba etc etc. Kvinnorna berättar om sina hemska förlossningar och förlossningsskador. Mina valpar har sovit genom natten från första dagen (utom en) och varit rumsrena när jag haft dom i typ två månader. TVÅ MÅNADER istället för typ tio gånger så lång tid eller mer, känns ju sjukt löjligt att ens jämföra det.
Så är det inte för mina kollegor, de har förvisso vaknätter ibland och kan vara trötta men de har oftast aktiva liv ändå alla har en hobby utanför familjelivet såväl kvinnor som män.
 
Men jag skrev ju inte att det är onaturligt att föda. Jag skrev att kvinnor som är rädda för skador vid förlossning möts av just det argumentet men att det knappast har med saken att göra. Oavsett hur mkt vi är gjorda för att föda och oavsett hur naturligt det är så är det ju också isf ”naturligt” att kvinnor dör och skadas i förlossning. Dvs att det skulle vara naturligt stämmer såklart men det är ju ingen tröst alls.

Det har aldrig jag skrivit.
Då förstår jag inte vad du argumenterar emot. Jag har svarat på just det inlägget där det står att föda barn är onaturligt och att barnets huvud är onaturligt stort och försökt nyansera det. Ingen har skrivit att det inte finns problem med att föda barn eller att det kan gå illa.
 
Men småbarnstiden varar i flera år, med blöjor och allt som hör till. Typ alla mina kollegor är förstörda dagligen av att deras barn håller dom vakna på nätterna/tidiga mornar etc. De klagar på att de inte har någon tid/inte kan göra roliga saker/är trötta/måste vabba etc etc. Kvinnorna berättar om sina hemska förlossningar och förlossningsskador. Mina valpar har sovit genom natten från första dagen (utom en) och varit rumsrena när jag haft dom i typ två månader. TVÅ MÅNADER istället för typ tio gånger så lång tid eller mer, känns ju sjukt löjligt att ens jämföra det.

Jag kommenterade sömnen, inte vab/förlossningsskador/förlossningar m.m då det inte hade med saken att göra.
Finns bebisar som sover hela natten från dag ett med btw.
 
Men småbarnstiden varar i flera år, med blöjor och allt som hör till. Typ alla mina kollegor är förstörda dagligen av att deras barn håller dom vakna på nätterna/tidiga mornar etc. De klagar på att de inte har någon tid/inte kan göra roliga saker/är trötta/måste vabba etc etc. Kvinnorna berättar om sina hemska förlossningar och förlossningsskador. Mina valpar har sovit genom natten från första dagen (utom en) och varit rumsrena när jag haft dom i typ två månader. TVÅ MÅNADER istället för typ tio gånger så lång tid eller mer, känns ju sjukt löjligt att ens jämföra det.

Poängen var att det med mycket (barn/hästar/hundar osv) kommer både positiva och negativa saker. Barnlösa som raljerar över att föräldrar måste ha ett hemskt tråkigt liv med bajs, sömnlösa nätter och spyor kan lägga sig energi på annat. Föräldrarna finner allt som oftast mycket glädje i andra delar av föräldrskspet, även om de ibland klagar på de negativa delarna. Huvudsaken människor är nöjda med det de väljer att berika sitt eget liv med.
 
Men småbarnstiden varar i flera år, med blöjor och allt som hör till. Typ alla mina kollegor är förstörda dagligen av att deras barn håller dom vakna på nätterna/tidiga mornar etc. De klagar på att de inte har någon tid/inte kan göra roliga saker/är trötta/måste vabba etc etc. Kvinnorna berättar om sina hemska förlossningar och förlossningsskador. Mina valpar har sovit genom natten från första dagen (utom en) och varit rumsrena när jag haft dom i typ två månader. TVÅ MÅNADER istället för typ tio gånger så lång tid eller mer, känns ju sjukt löjligt att ens jämföra det.

Jag hoppas att hundägare plockar bajs efter sina hundar livet ut.

Men som sagt. Argumentet var aldrig att det är jobbigare/äckligare/tråkigare med hundar än med barn. Eller motsatsen. Det är inte relevant över huvud taget.

Det här har aldrig varit och ska inte vara en jämförelse mellan hundar och barn. Den enda poängen med att nämna hundar var att peka på det absurda i påståendet att föräldrar skulle tycka blöjor och sömnlösa nätter var det mest exotiska de kunde tänka sig i livet.
 
Jag hoppas att hundägare plockar bajs efter sina hundar livet ut.

Men som sagt. Argumentet var aldrig att det är jobbigare/äckligare/tråkigare med hundar än med barn. Eller motsatsen. Det är inte relevant över huvud taget.

Det här har aldrig varit och ska inte vara en jämförelse mellan hundar och barn. Den enda poängen med att nämna hundar var att peka på det absurda i påståendet att föräldrar skulle tycka blöjor och sömnlösa nätter var det mest exotiska de kunde tänka sig i livet.

Ärligt talat så hade jag hellre plockat hundskit med händerna i resten av livet än att ta hand om ett barn i en vecka. Det går inte att jämföra på det viset.
 
Jaha? Men jämför inte då? Du argumenterar mot ett påstående som inte finns.

Fast folk jämför. Valpar är också äckliga etc.

Det låter helt galet att jämföra för det går ju inte, det måste låta helknäppt för en barnkär person att jag hellre skulle plocka bajs med händerna än att behöva ta hand om ett barn. Det var min mening att visa det med mitt jämförande. Det går inte.

Om någon tycker att folk som vill ha barn är knäppa för att de tycker att barn är guds gåva och det bästa dom finns och så vidare i en tråd som denna så kanske inte det behöver hetsas om? Låt personen ha den åsikten? Det skadar knappast någon om det är anledningen till att de inte vill ha barn?
 
Fast folk jämför. Valpar är också äckliga etc.

Det låter helt galet att jämföra för det går ju inte, det måste låta helknäppt för en barnkär person att jag hellre skulle plocka bajs med händerna än att behöva ta hand om ett barn. Det var min mening att visa det med mitt jämförande. Det går inte.

Om någon tycker att folk som vill ha barn är knäppa för att de tycker att barn är guds gåva och det bästa dom finns och så vidare i en tråd som denna så kanske inte det behöver hetsas om? Låt personen ha den åsikten? Det skadar knappast någon om det är anledningen till att de inte vill ha barn?

Du får nog läsa tråden en gång till. Ingen har jämfört och påstått att det skulle vara värre med hundar än med barn.

Vad du menar med ditt andra stycke Är också oklart. Jag har inte skrivit ett ord om att man inte får tycka folk som vill ha barn är knäppa.
 
Fast folk jämför. Valpar är också äckliga etc.

Det låter helt galet att jämföra för det går ju inte, det måste låta helknäppt för en barnkär person att jag hellre skulle plocka bajs med händerna än att behöva ta hand om ett barn. Det var min mening att visa det med mitt jämförande. Det går inte.

Om någon tycker att folk som vill ha barn är knäppa för att de tycker att barn är guds gåva och det bästa dom finns och så vidare i en tråd som denna så kanske inte det behöver hetsas om? Låt personen ha den åsikten? Det skadar knappast någon om det är anledningen till att de inte vill ha barn?

Jag tycker inte att det är provocerande att folk inte vill skaffa barn. Däremot att påstå att mitt liv innan måste varit exceptionellt tråkigt om det bästa jag kunde vara att skaffa barn så jag får vaknätter och bajsblöjor.
Skulle också varit provocerad om nån tyckte att jag måste ha ett tråkigt liv för att jag skulle ha häst för att få leta tappskor och mocka bajs.
Eller att jag skulle skaffa sambo för att tvätta skitiga kallingar och städa bort skägg i handfatet.

Samtliga har ju positivare aspekter och även den som inte vill ha barn kan ju inte på allvar tro att höjden av lycka är vaknätter och bajsblöjor.
 
Fast folk jämför. Valpar är också äckliga etc.

Det låter helt galet att jämföra för det går ju inte, det måste låta helknäppt för en barnkär person att jag hellre skulle plocka bajs med händerna än att behöva ta hand om ett barn. Det var min mening att visa det med mitt jämförande. Det går inte.

Om någon tycker att folk som vill ha barn är knäppa för att de tycker att barn är guds gåva och det bästa dom finns och så vidare i en tråd som denna så kanske inte det behöver hetsas om? Låt personen ha den åsikten? Det skadar knappast någon om det är anledningen till att de inte vill ha barn?

Det är väl ingen som har jämfört på det viset eller sagt att valpar är äckliga :confused:
 
Det är väl ingen som har jämfört på det viset eller sagt att valpar är äckliga 😕

I verkliga livet förekommer det.
Vet inte hur många gånger jag fått höra, men du har ju hund, när jag sagt att jag inte vill ha barn.
Det är också ansvar, du blir låst osv osv osv.
Förvisso, men inte ens i närheten av att ha barn.
Så vissa älskar tydligen att jämföra och använder det som argument för att jag borde skaffa barn.
 
I verkliga livet förekommer det.
Vet inte hur många gånger jag fått höra, men du har ju hund, när jag sagt att jag inte vill ha barn.
Det är också ansvar, du blir låst osv osv osv.
Förvisso, men inte ens i närheten av att ha barn.
Så vissa älskar tydligen att jämföra och använder det som argument för att jag borde skaffa barn.
Eller vilka djur som helst, mina hästar är tydligen typ mina barn... :meh: (Helinack på lösdrift - inte riktigt som barn...)
 
I verkliga livet förekommer det.
Vet inte hur många gånger jag fått höra, men du har ju hund, när jag sagt att jag inte vill ha barn.
Det är också ansvar, du blir låst osv osv osv.
Förvisso, men inte ens i närheten av att ha barn.
Så vissa älskar tydligen att jämföra och använder det som argument för att jag borde skaffa barn.
Om inte annat så går ju en hund att omplacera eller avliva om den inte hinner dö av ålder om man tröttnar på den. Ett barn har man (förhoppningsvis) resten av livet.
Och "arbetsinsatsen" går ju inte att jämföra, det enda som är lättare med barn än med hundar är ju att dom är tillåtna på fler ställen...
 
Om inte annat så går ju en hund att omplacera eller avliva om den inte hinner dö av ålder om man tröttnar på den. Ett barn har man (förhoppningsvis) resten av livet.
Och "arbetsinsatsen" går ju inte att jämföra, det enda som är lättare med barn än med hundar är ju att dom är tillåtna på fler ställen...

...och att det finns lagstadgad barnpassning samt vab.
Ibland när jag känner mig obstinat har jag lust att säga att AG sparar så mkt pengar på att jag är barnlös så jag borde ha rätt till hundpassning el vård av djur 😁
 
Om inte annat så går ju en hund att omplacera eller avliva om den inte hinner dö av ålder om man tröttnar på den. Ett barn har man (förhoppningsvis) resten av livet.
Och "arbetsinsatsen" går ju inte att jämföra, det enda som är lättare med barn än med hundar är ju att dom är tillåtna på fler ställen...

Nä jag hoppas mina barn växer upp till vuxna självständiga människor faktiskt ;)
(ville bara påpeka att barn inte förblir barn man ska ta hand om hela livet som det lät på dig här :p )
 
Nä jag hoppas mina barn växer upp till vuxna självständiga människor faktiskt ;)
(ville bara påpeka att barn inte förblir barn man ska ta hand om hela livet som det lät på dig här :p )
Visst blir de stora, men du har (förhoppningvis) en relation till dem även som vuxna. Om man inte misslyckats allt för mycket då. Som sagt, de flesta hundar klarar tex att bli omplacerade om man skulle inse att det är övermäktigt för en, det görs inte lika enkelt för barn. Det är inte läge att ångra sig om man väl skaffar dom.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 933
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 953
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp