Bukefalos 28 år!

Ni som valt bort barn/inte vill skaffa

Visst blir de stora, men du har (förhoppningvis) en relation till dem även som vuxna. Om man inte misslyckats allt för mycket då. Som sagt, de flesta hundar klarar tex att bli omplacerade om man skulle inse att det är övermäktigt för en, det görs inte lika enkelt för barn. Det är inte läge att ångra sig om man väl skaffar dom.

Ja? Men en vuxen person är ju inget jobb för föräldern längre, eller vad menar du? En relation är ju inte = "ta hand om".
 
Något som får mig att fundera är hela "barn är det bästa som kan hända i livet" hysterin. Alltså dessa människor måste ju haft ett liv tråkigt som pesten om byta blöjor och sömnlösa nätter är det mest exotiska de kan tänka sig :confused:
Alltså sömnlösa nätter och blöjor är ju inte det bästa med barn om man säger som så ;) men för oss som ville skaffa barn så ger barn livet en extra dimension. Det går inte ev dag utan att jag viker mig av skratt, pyr av stolthet, förundras över världen tillsammans med mina barn och bara känner en sådan där oerhörd kärlek så det känns som om hjärtat ska brista. ❤ och då levde vi ett väldigt innehållsrikt liv även innan. Men det är ju jag, som ville ha mina barn. För någon som inte längtat efter ett barn kanske den där extra dimensionen blir ouppnåelig på barnets bekostnad?
 
Är det så svårt är förstå? Fuckar du upp som förälder så är det inte bara du som påverkas, utan även barnet. Och det kan få livslånga konsekvenser för alla inblandade.

Det där var väl dock att ta i lite? Man kan göra många fel som förälder utan att "fucka upp" livet för alla familjemedlemmar..
 
Det där var väl dock att ta i lite? Man kan göra många fel som förälder utan att "fucka upp" livet för alla familjemedlemmar..
Ja, good enough räcker ju.

Men jag hade haft högre ambitioner än så om jag hade velat ha barn. Det är i mitt tycke ett betydligt större åtagande att ha hand om en människa än ett djur, hur kärt djuret än är mig. Det är därför jag tycker att jämförelsen barn-djur är rätt oansvarig. Bara för att man klarar av att ta hand om djur så innebär det inte att man bör skaffa barn.
 
Ja, good enough räcker ju.

Men jag hade haft högre ambitioner än så om jag hade velat ha barn. Det är i mitt tycke ett betydligt större åtagande att ha hand om en människa än ett djur, hur kärt djuret än är mig. Det är därför jag tycker att jämförelsen barn-djur är rätt oansvarig. Bara för att man klarar av att ta hand om djur så innebär det inte att man bör skaffa barn.

Jag menar att fel kan vara misstag. Inte att man satsar på att vara en halvdan förälder.
 
Ja, good enough räcker ju.

Men jag hade haft högre ambitioner än så om jag hade velat ha barn. Det är i mitt tycke ett betydligt större åtagande att ha hand om en människa än ett djur, hur kärt djuret än är mig. Det är därför jag tycker att jämförelsen barn-djur är rätt oansvarig. Bara för att man klarar av att ta hand om djur så innebär det inte att man bör skaffa barn.
Ja jämförelsen är så konstig så det är inte klokt. Får jag en hund som inte passar mig så omplacerar jag den. Ett barn kan ju födas med funktionshinder som gör att det bokstavligen handlar om motsvarande vård av litet barn -hela livet-.
 
Ja, good enough räcker ju.

Men jag hade haft högre ambitioner än så om jag hade velat ha barn. Det är i mitt tycke ett betydligt större åtagande att ha hand om en människa än ett djur, hur kärt djuret än är mig. Det är därför jag tycker att jämförelsen barn-djur är rätt oansvarig. Bara för att man klarar av att ta hand om djur så innebär det inte att man bör skaffa barn.
Fast jag upplever inte att det är den jämförelsen man gör i tråden, utan snarare jämförelsen att ingen tror att man skaffar häst för att man älskar att laga hagar eller mocka utan för att det finnas mera glädjeämnen med att ha häst, och då verkar det ju ologiskt att, som t ex @Millicent gör, raljera över att folk måste haft astråkiga liv innan de fick barn om de nu tycker det är fantastiskt med bajsblöjor... Det finns för- och nackdelar med allt och för den som vill ha häst eller barn (eller båda) så är det nog inte längtan efter mockning eller blöjbyten som är drivkraften i att försöka skaffa det, utan andra saker.
 
Fast jag upplever inte att det är den jämförelsen man gör i tråden, utan snarare jämförelsen att ingen tror att man skaffar häst för att man älskar att laga hagar eller mocka utan för att det finnas mera glädjeämnen med att ha häst, och då verkar det ju ologiskt att, som t ex @Millicent gör, raljera över att folk måste haft astråkiga liv innan de fick barn om de nu tycker det är fantastiskt med bajsblöjor... Det finns för- och nackdelar med allt och för den som vill ha häst eller barn (eller båda) så är det nog inte längtan efter mockning eller blöjbyten som är drivkraften i att försöka skaffa det, utan andra saker.
@Bison har ju fått kommentarer irl gällande jämförelsen barn/hund. Det var det jag gick vidare med.
 
@Bison har ju fått kommentarer irl gällande jämförelsen barn/hund. Det var det jag gick vidare med.

Men det var svar till mina inlägg du gjorde som inte har med folks kommentarer utifrån att göra. Det blir lite snurrigt om du svarar folk i tråden och utgår från något helt annat.
 
Men det var svar till mina inlägg du gjorde som inte har med folks kommentarer utifrån att göra. Det blir lite snurrigt om du svarar folk i tråden och utgår från något helt annat.
I mitt första svar citerade jag Bisons inlägg.
Sen citerade du mig, så jag svarade på det?
 
Ja men det var ju inte det inlägget som @ako svarade på. Hen svarade på ett inlägg från dig som var ett svar på ett inlägg från mig. Då kan du ju inte hänvisa till ett inlägg som inte handlar om samma sak ens.
Alltså, jag förstår inte vad du menar? Jag svarade på ett inlägg bison skrev,.
 
Jaa, och så jäkla tröttsamt att alltid få höra att djuren är ens substitut för barn :banghead::arghh: Nej-det-är-det-Inte. Mina djur är mina djur. Barn vill jag inte ha och det behöver Inte ersättas med nåt annat.
Ååh ja! Alltså, jag har min katt och inte ett barn just för den där skillnaden. Katten kräver ju inte alls lika mycket uppmärksamhet/koll som ett barn och klarar dessutom sig själv medan jag är på jobbet - det känns som att det vore rätt självklart :rofl:

För övrigt så stör jag mig lite på bilden av den där äldre kattdamen som bor själv och samlar katter som istället för något annat. Det känns lite som att det har något med barnlöshet att göra (även utan partner också oftast dock), som att det är absolut något ofrivilligt eller som att de är outtalat knäppa/galna pga de valt att ha flera katter. Som att ingen person kan välja att vilja ha ett sådant hemliv.
 
Ärligt ... jag tycker att det är rätt skönt att våra husdjur inte lever så länge, jag skulle inte orka med för långa ansvar. :p Då jag gärna vill, om jag kan, ta hand om mitt husdjur genom dess hela liv. Såklart sörjer jag mina husdjur när de dör men jag kan också liksom tänka på vad jag vill skaffa härnäst och bli sugen på det. (Och dessutom bestämma och köpa vad jag vill ha! :o Vilket tursamt nog inte är möjligt med människor.)
 
Exakt! Samtidigt som vi verkligen behöver fler yngre medborgare, för att kunna betala för och ta hand om den växande äldre befolkningen.... En bisarr situation - Damned if you do and damned if you don´t, ungefär...
Men de äldre kommer att dö, om jag får vara plump :o Dvs de kommer att försvinna, och då leda till en möjligen bättre värld pga mindre befolkning. Det löser kanske bara kortsiktigt att försöka få fram mera människor att ta hand om äldre befolkningar då det bara ökar på världens befolkning, medan långsiktigt så vore det bättre att försöka ta sig igenom tiden med ont om yngre medborgare och sedan få en mera jämn befolkning.
Om man ska vara objektiv vill säga, det är ju lättare sagt än gjort när det börjar gälla en själv.
 
Ett litet tillägg i "djur vs barn debatten" - oftast så är åren med ett husdjur dessutom kortare än den tid som en människa är barn. Så även om barnet till slut blir vuxet och inte kräver något ansvar från en så är livet med ansvar över ett husdjur oftast kortare.
 
Personligen, det som får mig att mest tveka i frågan om att skaffa barn är min egen ålderdom. Typ vem ska ta hand om mig osv. Och jag väljer att se det som en onödig anledning till att skaffa barn, det känns rent av själviskt att skaffa barn när det är min starkaste tveksamhet inför frågan.

Jag läste något inlägg här i tråden om att någon hade sagt man var självisk när man valde att inte skaffa barn, jag förstår verkligen inte det. Min mamma är min förebild, hon har varit (och är) en väldigt uppoffrande mamma som gjort nästan mer än vad som krävts. Inte perfekt men en utmärkt mamma. Jag vill inte vara en mindre mamma än hon, jag vill kunna ge mitt eventuella barn samma sak som hon har gett mig - och det är inte något som jag kan göra just nu även rent praktiskt men även psykologiskt. Hur kan det vara själviskt att vilja kunna ge sitt eventuella barn en bästa möjliga start på livet med föräldrar som faktiskt vill ha en?
 
Alltså, jag förstår inte vad du menar? Jag svarade på ett inlägg bison skrev,.

Det @ako citerade var ett svar från dig till mig, inte @Bison. Det var till mig du skrev att jämförelsen djur vs barn var oansvarig när jag inte ens gjort den jämförelsen. Varpå @ako skrev till dig att den jämförelsen inte gjorts i tråden.
Men men, ingen idé att sitta och diskutera vem som skrev vad då det inte tillför tråden något. Hoppas jag har förklarat tillräckligt tydligt.
 
Ja? Men en vuxen person är ju inget jobb för föräldern längre, eller vad menar du? En relation är ju inte = "ta hand om".

Utan att ge mig in i den pågående diskussionen ni för, så vill jag bara inflika att jag nog fortfarande är rätt besvärlig för mina föräldrar trots att jag är 35. Så det är nog i allra högsta grad ett livslångt åtagande att vara förälder, trots att det inte alltid känns jobbigt så bör en nog inte förvänta sig att barnen flyger ut och är helt utan behov av sin familj från dess att det är vuxet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 159
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 588
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 119
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 034
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp