Bukefalos 28 år!

Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

attempt

Trådstartare
Ni som varit tvungna att lämna bor er hund pga ekonomiska/personliga/sjukdoms/familjeskäl eller annan anledning.

Jag måste ev hitta ett nytt hem till min älskade lilla tjej, och det känns som att hjärtat skall gå i tusen bitar. Men jag antar att man måste tänka på hundens bästa, inte sitt eget.

Hur har ni klarat er igenom detta?
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Ni som varit tvungna att lämna bor er hund pga ekonomiska/personliga/sjukdoms/familjeskäl eller annan anledning.

Jag måste ev hitta ett nytt hem till min älskade lilla tjej, och det känns som att hjärtat skall gå i tusen bitar. Men jag antar att man måste tänka på hundens bästa, inte sitt eget.

Hur har ni klarat er igenom detta?

Vi omplacerade vår sjuåriga blandrashund och det var verkligen sorgligt och ledsamt när vi bestämde oss. Nu, tre år senare med regelbunden kontakt med nya matten känns det såå bra i hjärtat! :love:

Hunden mår så bra hos henne och han är lika högt älskad i sin nya familj som han var hos oss.

Mitt råd är att du sätter ut en annons och ber den intresserade att i ett brev berätta om sig själv och sin livssituation så kan du själv välja att ta kontakt. Vi lät också vår hund vara hos nya familjen på prov i en månad och efter det skulle båda parter ha bestämt sig. Nu ville vår hunds matte behålla honom och vi ville att han skulle bo där, så vi överlät försäkringen och skänkte honom till henne.

Försök att inte vara för ledsen. Hundar anpassar sig ofta ganska snabbt till en ny familj och om bara hunden får det den behöver så blir allt bra! :)
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Har aldrig lämnat bort någon, det är ju en familje medlem.
Fins inte i min tanke att hunden ska bort, skulle jag göra så med ett barn:confused:
På något sätt har jag alltid hittat lösningar.

Nu var det inte detta du ville höra, så hoppas någon annan kan berätta hur de gjort.
Fodervärd kanske?
Då äger du hunden fortfarande, den kan inte säljas/överlåtas/avlas på utan att du är inblandad.
Om hunden inte ska "betalas" med bebehållen avelsrätt, så tror jag inte SKK kan begära att man ska använda deras avtal eller någon som vet?

Jag menar alltså om jag lämnar bort min äldre hund utan avelsrätt men vill behålla ägandeskapet så hunden inte kan säljas vidare?
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Man inser att det är det bästa för hunden och biter ihop. Självklart ångrar man sig ibland och ffa så saknar man hunden. Men djuren ska alltid komma i främsta rum!

Hade en dobermann tik som inte trivdes i stan, det funkade inte. Hon va som ett nervvrak. Hemma hos mina föräldrar va hon en harmonisk och glad hund, men så fort vi va tillbaka hemma igen så blev hon förbytt. Hon fick komma tillbaka till sina uppfödare och mår jättebra idag :)
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Har aldrig lämnat bort någon, det är ju en familje medlem.
Fins inte i min tanke att hunden ska bort, skulle jag göra så med ett barn:confused:
På något sätt har jag alltid hittat lösningar.

Nu var det inte detta du ville höra, så hoppas någon annan kan berätta hur de gjort.
Fodervärd kanske?
Då äger du hunden fortfarande, den kan inte säljas/överlåtas/avlas på utan att du är inblandad.
Om hunden inte ska "betalas" med bebehållen avelsrätt, så tror jag inte SKK kan begära att man ska använda deras avtal eller någon som vet?

Jag menar alltså om jag lämnar bort min äldre hund utan avelsrätt men vill behålla ägandeskapet så hunden inte kan säljas vidare?

Du kan inte jämföra barn med hundar. :mad:

Dessutom är det inte alldeles säkert att du själv är den bästa hundägaren, alla kategorier. Det finns människor som tar bättre hand om djur än du själv. Det är ganska bra att påminna sig om det ibland.

En hund skall bo där den trivs och kommer bäst till sin rätt. Det är min devis.
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Jag antar att du inte avlivar en hund som biter heller? "Man avlivar ju inte barn..."


:cool:
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Vi lämnade bort våran golden när han var 6år endast pga att han blev opålitlig mot vårat barn som föddes. Helt idiotiskt att jämnföra hund som barn, självklart tog vi bort hunden då det fanns risk att han hade bitit henne.
Men vi skrev en annons och valde ett hem som vi besökte och tog honom på prov. Hemmet fanns nära och vi har massor av kontakt med honom än i dag!
Vet man att hunden har det bra och kanske får träffa hunden regelbundet så går det!
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

En hund skall bo där den trivs och kommer bäst till sin rätt. Det är min devis.

Håller med :laugh:

Och därmed inte sagt att man är olämplig att ha hund överhuvutaget bara för att det kanske inte funkar med en hund, man kanske bara är fel för varandra. Om man har valt fel ras eller fått en individ som inte trivs med det liv man lever så är det snällast mot hund och sig själv att den får komma någonstans där den trivs bättre alt. att hunden får komma till ett bra ställe så att man trivs bättre själv.
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Har aldrig lämnat bort någon, det är ju en familje medlem.
Fins inte i min tanke att hunden ska bort, skulle jag göra så med ett barn:confused:
På något sätt har jag alltid hittat lösningar.

En hund är dock inte ett barn. Det handlar om att se till hundens bästa, och det är inte alltid den nuvarande situationen är det/går att lösa.
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Pojkvännen var efter många om och men (letade många lösningar) tvungen att omplacerade sin hund för 5 månader sedan.
Hunden kom till ett äldre par (runt 60) som nyligen avlivat sin hund av samma ras.
Vi blir uppdaterade med jämna mellanrum och vet att han har det superbra!
Så det är lite blandade känslor.
Å ena sidan känns det verkligen förj*vligt rent ut sagt, att han fick flytta.
Men å andra sidan vet vi att han har det bra där och det är det viktigaste för oss.
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Jag behövde hjälp med hundpassning ett tag. Det fick mig att överleva det, även om jag kände mig helt lobotomerad som inte orkade med att ha min fina hund hemma. Men att vara hemma hos mig skulle innebära att hundarna skulle få vara ensamma helt över gränsen för vad som är bra för hundar.

Sen drog det ut på tiden... Sen hände det andra saker som gjorde att hon inte kom hem igen. Trots att jag inte träffat henne på jättelänge när försäljningen skedde var det jättesvårt och många tårar har trillat. Jag saknar henne grymt mycket fortfarande och sörjer att vi inte har möjlighet att hund. Tyvärr.

En mycket älskad och saknad hund, men jag är tacksam att de som hjälpte till att passa henne först tyckte om henne så mycket att hon fick stanna! Det var ju lång tid de hade på sig att reklamera den lilla bajsätaren ;) Det är jättesvårt att placera om hundar. Men... Någonstans måste man tänka på hunden och ibland går det inte att lösa, ens om man slår två knutar på sig själv...
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Du kan inte jämföra barn med hundar. :mad:

Dessutom är det inte alldeles säkert att du själv är den bästa hundägaren, alla kategorier. Det finns människor som tar bättre hand om djur än du själv. Det är ganska bra att påminna sig om det ibland.

En hund skall bo där den trivs och kommer bäst till sin rätt. Det är min devis.

Instämmer till fullo!
Har tagit emot hundar i min flock som inte mått så bra där de var, på samma sätt har jag låtit hundar flytta som fått det bättre någon annan stans.
Inget som sker lättvindigt, men man får se till individens bästa o inte lpta hunden lida för att man har för stort ego.
 
Sv: Ni som varit tvungna att lämna bor er hund.

Jag har omplacerat en äldre valp tidigare, som inte alls trivdes med flocken. Det var otroligt jobbigt verkligen, och jag saknar honom fortfarande när jag tänker på honom.

Men hans uppfödare hjälpte mig att hitta ett bra hem, och jag får lite rapporter nu och då om hur bra han har det, och det gör att saker och ting känns lättare :)

Han blev utfrusen ur flocken, och blev trampad på av dom andra - gradvis mer och mer. Så vid ca halvåret så åkte han, det tog lite tid att hitta ett nytt hem också. Under tiden fick jag göra det bästa av situationen, och hindra dom andra hundarna från att bete sig dumt, men han kände ju av det hela ändå tyvärr.
Alla hundar kan inte platsa i alla flockar, så är det bara. Även om man många gånger absolut kan ändra en del av flockens förutsättningar och på så vis fixa det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 017
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 036
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 978
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 449
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp