Ni vars barn har inackorderad ponny.

whippetzilla

Trådstartare
Jag har en 12 årig dotter (13 i höst) som fick sin första ponny i augusti förra året. Vi har ponnyn inackorderad på bilavstånd.
Hittills har jag varit med henne varje dag i stallet, men jag funderar på hur andra föräldrar gör som har barn i denna ålder? Är ni med era barn varje dag eller låter ni dem vara själva i stallet och rida själva?
Jag är så orolig att släppa kontrollen,det är ju mitt ansvar att se till att allt är bra med ponnyn och att det inte händer dottern något.
Är även rädd att dottern missar något,för trots att hon är en extremt noggrann och ansvarsfull tjej så är hon ju bara 12 år.
Samtidigt är hon på väg in i tonåren med allt vad det innebär humörmässigt,och att ha mamma som en svans i stallet är inte helt populärt längre..
 
Jag fick börja rida själv runt den åldern, på en super snäll häst.
Klarar barnet av ponnyn och den är snäll skulle jag låta barnet rida själv. Med några krav så klart, alltid hjälm/väst och alltid skriva både på tavla i stallet samt sms till dig vart hon rider. :)
 
Har en bonus i samma ålder som börjat få vara ensam i stallet, dock är det ju oftast andra på plats ändå. Men i den åldern hade jag och de flesta av mina kompisar, både på och utanför ridskolan, ansvaret för åtminstone en häst minst ett par dagar i veckan. Det var inga problem, och det är inte så värst längesen. Man var noggrann med hästarna, särskilt som man fått förtroendet att ta hand om den "själv". Min medryttare började som 13åring och har också skött häst och ridning utan vuxen inblandning utan större missöden :)
 
Jag har en 12 årig dotter (13 i höst) som fick sin första ponny i augusti förra året. Vi har ponnyn inackorderad på bilavstånd.
Hittills har jag varit med henne varje dag i stallet, men jag funderar på hur andra föräldrar gör som har barn i denna ålder? Är ni med era barn varje dag eller låter ni dem vara själva i stallet och rida själva?
Jag är så orolig att släppa kontrollen,det är ju mitt ansvar att se till att allt är bra med ponnyn och att det inte händer dottern något.
Är även rädd att dottern missar något,för trots att hon är en extremt noggrann och ansvarsfull tjej så är hon ju bara 12 år.
Samtidigt är hon på väg in i tonåren med allt vad det innebär humörmässigt,och att ha mamma som en svans i stallet är inte helt populärt längre..
Som mamma så skulle jag absolut inte låta mitt barn vara ensam med hästar i ett stall. Det behöver vara någon äldre/vuxen med.

Det finns otroligt mycket olycksrisker i ett stall, och med hästar. Barn har inte så utvecklat konsekvenstänk. Även om ponnyn är "snäll" så händer det saker. Man kan vänja hästar vid allt utom överraskningar.

Har man levt ett långt liv med hästar (som jag gjort :) ) får man en väldigt väl utvecklad fantasi för vad som skulle kunna hända. De mest otänkbara saker sker.

Säkerhetstänk runt hästar är något man lär sig. Och lär ut. Även väldigt rutinerade hästmänniskor råkar ut för olyckor.
Även en shettis kan av misstag göra någon väldigt illa.
 
Jag gjorde massor själv i den åldern. Eller jag tyckte jag var själv och gjorde allt själv.

Såhär 30 år senare med egna barn inser jag ju att mina föräldrar hade stenkoll. På avstånd.

Nu hade vi eget stall men jag tyckte jag var jättesjälvständig även som yngre i jättestora stallet jag växte upp i. Men det fanns naturligtvis alltid någon vuxen som alltid hade koll på vad jag höll på med.
Jag fick hållas, göra misstag, göra om, göra rätt, alltid med någon som kunde rycka in, men självständigheten var fantastisk för självförtroendet.

Kan du inte vara med i stallet men ha koll på avstånd?
 
Vi har ju hästarna hemma på gården, så jag behöver inte fundera i de banorna för egen del.
Men, det som hade spelat roll för mig i en liknande situation är vilken typ av stall det är. Är det en ridskola eller anläggning där det alltid finns flera andra människor på plats? Kan du be någon annan vuxen att lite lagom diskret hålla ett öga på dottern medan hon är där? Eller är det ett litet privatstall med få personer på plats?
 
Ponnyn står i ett litet privatstall och det är oftast bara vi som är där. Är bara en häst förutom vår som är inackorderad, de andra 3 är stallägarens.
Stallägaren bor på gården och är nästan alltid hemma,men som sagt sällan i stallet på våra tider och skulle något allvarligt hända skulle hon inte märka det. Det finns inga särskilda regler vad gäller denna biten.
Ponnyn är jättesnäll så den biten oroar mig inte. Dottern sköter allt helt och hållet själv och jag brukar sitta ute och vänta medan hon gör iordning henne.
Jag har absolut inget emot att vara med henne men hon blir arg och irriterad när jag på mammors vis kommer med goda råd och synpunkter när hon rider..
Men ja,jag känner mig nog inte helt trygg med lämna henne där och köra hem medan hon är i stallet,det får nog iallafall vänta ett par år så hon får dras med mig lite till! :-)
 
Ponnyn står i ett litet privatstall och det är oftast bara vi som är där. Är bara en häst förutom vår som är inackorderad, de andra 3 är stallägarens.
Stallägaren bor på gården och är nästan alltid hemma,men som sagt sällan i stallet på våra tider och skulle något allvarligt hända skulle hon inte märka det. Det finns inga särskilda regler vad gäller denna biten.
Ponnyn är jättesnäll så den biten oroar mig inte. Dottern sköter allt helt och hållet själv och jag brukar sitta ute och vänta medan hon gör iordning henne.
Jag har absolut inget emot att vara med henne men hon blir arg och irriterad när jag på mammors vis kommer med goda råd och synpunkter när hon rider..
Men ja,jag känner mig nog inte helt trygg med lämna henne där och köra hem medan hon är i stallet,det får nog iallafall vänta ett par år så hon får dras med mig lite till! :-)
Spontant så skulle din dotter få mycket mer ut av att ha häst om den stod uppstallad där det finns andra barn i samma ålder. Och finns det folk i närheten är det lättare att lämna henne ensam.
 
Spontant så skulle din dotter få mycket mer ut av att ha häst om den stod uppstallad där det finns andra barn i samma ålder. Och finns det folk i närheten är det lättare att lämna henne ensam.
Ja jag känner också så. Tyvärr finns det inget stall i närheten med jämnåriga. Tanken är att hon så småningom ska kunna cykla själv till stallet och på cykelavstånd finns bara detta stall plus ett till men där finns heller inga jämnåriga.
Hon känner sig absolut ensam i stallet men det är inget att göra åt. Ibland har hon en kompis med sig ut men det är inte så ofta då ingen i hennes klass delar hästintresset.
 
Rider hon lektioner för tränare?


Min mamma kunde inte säga nånting till min syster. Ingenting. Alls. Syster blev skitirriterad. Så det var för mor att helt enkelt låta bli. Låta det vara. Blir det farligt, eller dumt, eller dåligt för hästen-absolut.
Men annars kanske man får försöka bita sej i tungan där. Låta en tränare komma med goda råden ist.
 
Ponnyn står i ett litet privatstall och det är oftast bara vi som är där. Är bara en häst förutom vår som är inackorderad, de andra 3 är stallägarens.
Stallägaren bor på gården och är nästan alltid hemma,men som sagt sällan i stallet på våra tider och skulle något allvarligt hända skulle hon inte märka det. Det finns inga särskilda regler vad gäller denna biten.
Ponnyn är jättesnäll så den biten oroar mig inte. Dottern sköter allt helt och hållet själv och jag brukar sitta ute och vänta medan hon gör iordning henne.
Jag har absolut inget emot att vara med henne men hon blir arg och irriterad när jag på mammors vis kommer med goda råd och synpunkter när hon rider..
Men ja,jag känner mig nog inte helt trygg med lämna henne där och köra hem medan hon är i stallet,det får nog iallafall vänta ett par år så hon får dras med mig lite till! :-)
Då hade jag inte låtit henne vara själv i stallet.
Jag var alltid med mina barn ute hos hästarna tills de passerat ungefär den åldern. Trots att hästarna är hemma på vår gård. Nu är barnen äldre och den enda dottern som fortfarande rider är ute med hästarna själv, men vi har alltid "lite koll" på vad hon gör och när hon rider ut berättar hon alltid vilken runda hon rider. (har dock nästan alltid sällskap när hon rider ut)
 
Hon tränar en gång i veckan med en/två andra tjejer men den ena är mycket äldre och den andra ponnyn är inte uppstallad i närheten.
 
Jag gjorde allt själv i stallet vid den åldern.
Tog in hästen, borsta, red, mockade, fixade foder och vatten. Ingen vuxen närvarandra.
Dock misstänker jag att någon vuxen kollade till ponnyn dagligen (tex vid insläpp) och kollade att boxen var i ordning, eftersom man inte kan lägga det fulla ansvaret på ett barn :)
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i frågan.

Jag hade min första egna unghäst i den åldern och skötte allt själv.. Tog ofta tåg och buss till stallet själv på vardagarna. I mitt fall gick det ju väldigt bra, men det är såklart inte någonting jag skulle rekommendera andra. I alla fall inte unghästdelen.
Vi stod i ett halvkollektivt stall (kollektivt på helger) och vid mina pass på var däremot en förälder tvungen att närvara, men annars skötte jag allt själv.

Jag tänker nog att det inte stör att du som förälder är med ett tag till, men samtidigt hade jag heller inte reagerat om någon 12 åring varit själv i mitt stall tex. Beroende på hur pass ansvarsfull och riskmedveten hen är.
Men med tanke på att där sällan finns några andra personer alls i ditt stall så hade jag nog inte velat lämna mitt eget barn helt ensam i stallet. Svår fråga, du får nog gå på din egen magkänsla.
 
Som mamma så skulle jag absolut inte låta mitt barn vara ensam med hästar i ett stall. Det behöver vara någon äldre/vuxen med.

Det finns otroligt mycket olycksrisker i ett stall, och med hästar. Barn har inte så utvecklat konsekvenstänk. Även om ponnyn är "snäll" så händer det saker. Man kan vänja hästar vid allt utom överraskningar.

Har man levt ett långt liv med hästar (som jag gjort :) ) får man en väldigt väl utvecklad fantasi för vad som skulle kunna hända. De mest otänkbara saker sker.

Säkerhetstänk runt hästar är något man lär sig. Och lär ut. Även väldigt rutinerade hästmänniskor råkar ut för olyckor.
Även en shettis kan av misstag göra någon väldigt illa.
Jag håller med om fantasin om vad som kan hända! Har fått nästan ett extremt säkerhetstänk och är ändå ”bara” 31. Och på tal om shettis, en bekant satt på sin shettis i trädgården, glider av och bryter benet. Så allt kan hända!

Men till ts, jag var mycket själv i stallet i den åldern, red på turridning med ansvar för kunder och liknande!
 
Jag var väldigt mkt i stallet i den åldern men aldrig helt ensam, var alltid någon vuxen runt och red i princip alltid med två kompisar, mina egna föräldrar var dock inte med så ofta. Jag hade aldrig lämnat mitt barn ensam i ett stall och tycker nog knappt en vuxen borde vara det heller. Sen tänker jag att det spelar ingen roll hur snäll en häst är, är fortfarande ett stort djur där mkt kan hända om oturen är framme. Sen finns det ju mkt annat man kan skada sig på i ett stall med, har själv skadat mig mer på stallarbete än av hästskötsel tror jag men samtidigt har dom mer allvarliga skador jag själv och andra råkat ut för oftast involverat en häst. Kanske där finns ett rum som kan bli som ett fika ställe? Med lite kaffe å en bok kan det ju bli helt ok plats att sitta på å vänta utan att "störa" en tonåring? ☺️
 
Dottern, 11 år, är gärna själv i stallet men aldrig ensam. Dvs, jag behöver inte vara med men det finns andra, tonåringar där som hjälps åt. Så har det varit ett par år, även vid ridning. Ensam tycker jag inte barn ska vara varken i stall eller vid ridning. Men är de fler som hjälper varandra ser jag inte problemet.
 
i ditt fall så hade jag nog pratat med ägaren till stallet om hen nu bor på gården. Hur ställer hen sig inför att barnen är där själv? Vem ansvarar för säkerheten (både för ponny och barn) om det inte är någon vuxen med? Även om det inte finns några uttalade regler så borde ändå de som driver stallet ha någon tanke kring det. Hade det varit ett större stall med fler barn hade jag nog försökt prata ihop mig med andra föräldrar, om man kanske kan turas om att vara på plats och ha övergripande ansvar osv. Min erfarenhet är att hur tuff, ansvarsfull och duktig man än är i den åldern så vill man ha (och behöver) en vuxen i närheten om nånting händer. Inte som övervakar men som finns direkt tillgänglig om det behövs.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 235
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Igår fick min 13 åriga dotters medryttarponny somna in. Han var inte akut sjuk eller så men ägarna hade flyttat och kunde inte ta honom...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Kicki081
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp