Nina83 försvara dej =)

Penny_Lane

Trådstartare
Hmm jag undrar över en sak..

Låt oss säga att hästen behöver 60 MJ, då kan man utgå från att hästen behöver MINST 360 SMRP. Alltså en kvot på minst 6(60 x 6). Kvoten får du genom att dela den totala proteingivan med den totala energigivan, i detta fallet 360/60 = 6.

hur 17 vet man att man skall ta 60x6 ?
Min häst som enligt mina hmm uträkningar skall ha 102.6 MJ blir det 6x102.6= 615.75?
 
Eftersom kvoten ska ligga på 6, dvs hästen behöver 6gSRP/MJ så tar man den MJ hästen behöver och gångrar med 6! Har man ett digivande eller dräktigt sto behöver hon 12gSRP/MJ i tillskottet för dräktighet eller digivning, då tar man alltså MJ hon behöver x 12 istället.
 
Precis.. Proteinbehovet är minst 6 gånger så stort som hästens energibehov!

Skrev jag verkligen luddigt där? :crazy:
 
*s* Hmm nja åste säga att jag *host harkel* aldrig läser instruktionerna så noga.. det stod lixom längre ner.. *s* men hmm ja jag missade de.. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 724
Senast: super
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Sitter och funderar på det här med smrp/mj kvot om man vill få upp en häst i hull. Mitt fyraåriga fullblod börjar nu se ut mer som en...
Svar
3
· Visningar
806
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Lite sent fick jag analyserna och fodret ska beställas men vilket av dom? Behöver hjälp :) Vi är ca 6 hästar i olika åldrar från 7-17...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp