Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, jag tror det är snarare den förbannade oskulden som spelar roll. En 9-åring är lättare att kontrollera än en 18-åring ...
OBS att den skiten har absolut inget med muslimer att göra, det finns trots allt även kristna i Irak, så det är snarare tradition, som vanligt, än religion.
När det gäller hedersmord här i Sverige tror jag faktiskt att majoriteten av alla idioter är kristna.![]()
Men om det skulle bli helt tokiga lagar i Sverige o jag bodde utomlands skulle det väl inte vara så konstigt om man visa sitt missnöje !!!![/
Och vet du att irakier som bor utomlands inte gör det
Hedersmord har absolut inget med religion att göra, utan det rör sig om stam/folkgrupps traditioner.
Att svenska journalister är så fullständigt obildade och okunniga om saker de skriver om samt att feministerna, SD och de högerextrema grupperna okritiskt hejar på skriverierna utan att förstå grunderna/skillnaderna i religion-/stam- folkgrupps traditioner är bara pinsamt och hjälper bara till att sprida okunskap och rashat hos övriga svenskar.
De högsta religiösa ledarna inom Islam (både Sunni och Shia) har faktiskt, för några år sedan, fördömt sedvänjan med barnbrudar trots profetens 9 åriga brud och i ljus av detta torde lagförslaget ligga mer i stamtradition än religion.
Att sitta här uppe i norden/västvärlden och förfasa sig eller demonstrera hjälper inte ett dugg, utan vill man göra skillnad måste man (hen) åka ner till länderna ifråga och utbilda kvinnorna (som i stor utsträckning är pådrivande och bestämmande i frågan om bortgifte) i effektiva sätt att ta itu med problemen. Tex sexstrejk mm.
De flesta män har trots allt inte sex med flickorna förrän de är tillräckligt gamla
Jag minns någonting jag läste för länge sedan om att det inte var okej att ha sex med flickor innan de blivit kvinnor, dvs fått mens. Det är någon typ av regel som varit genomgående i flera kulturer oavsett vart i värden de befann sig. Tex hade man i Sydamerika traditionen att flickor fick giftas bort när de fick mens, vilket normalt sett hände mellan 13-18 års åldern, tills amerikanerna började ge sina boskap tillväxthormoner som gjorde att när flickorna åt köttet så fick de mens tidigare och tidigare! Det var ett stort problem på 70- och 80-talet.Hur vet man det? Det måste trots allt vara lagligt att ha sex med sin fru när man väl är gift med henne, oavsett ålder, så det verkar märkligt att det skulle finnas uppgifter på detta - det har ju dessutom inte varit tillåtet tidigare så varifrån kommer över huvud taget en sådan uppgift?
Kl
Får verkligen hoppas att detta inte går igenom. Stackars barn.![]()
Helt enig med dig, det är skillnad på religion och tradition, något många inte verkar fatta.![]()
Om man ska leva efter religionen så bör väl traditionen vara godkänd??
Tänk att det finns så många människor som är så rädda för att kritisera religion? Självklart att barngifte, omskärelse, kvinnoförtryck osv förankrat i religionen! Det är så korkat och tro annat.
Jag minns någonting jag läste för länge sedan om att det inte var okej att ha sex med flickor innan de blivit kvinnor, dvs fått mens. Det är någon typ av regel som varit genomgående i flera kulturer oavsett vart i värden de befann sig. Tex hade man i Sydamerika traditionen att flickor fick giftas bort när de fick mens, vilket normalt sett hände mellan 13-18 års åldern, tills amerikanerna började ge sina boskap tillväxthormoner som gjorde att när flickorna åt köttet så fick de mens tidigare och tidigare! Det var ett stort problem på 70- och 80-talet.
Men visst, man han ju aldrig veta hur det går till när man inte befinner sig i hemmet. Men det är ju stor skillnad på sexuella övergrepp där flickorna får tillfredsställa mannen och att ha samlag med en så ung flicka. Jag resonerar fortfarande så att kvinnor är ägodelar och lite som boskap. Jag har köpt massor med föl och unghästar som rena tillväxt-hästar. Jag har planen att jag ska rida dem, men jag gör det inte förrän de är mogna för det, och när det är beror på individen, men någonstans mellan 2,5-4 år gamla.