Nödbroms bett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 5 107
Sv: Nödbroms bett.

Okej, bra. Nej absolut inte, nu behövdes det ju inte så det får fortsätta med ett vanligt tränsbett tills dess att vi varit iväg och fixat tänderna. Då ska jag fråga vad som borde passa bäst i hennes mun.

pinky skrev:
Det tycker inte jag låter konstigt alls?:confused:

Det ideala är att man inte ger sig in i situationer man inte behärskar (och nej, du behärskar inte situationen om du måste ta till skarpare bett, rent krasst...:smirk: ), och tar det 5 år innan man kommit såpass överens med sin häst att man kan ta sig runt tävlingsbanan utan att slita och dra i hästen så får det väl ta det.

Genväg är ofta senväg!:angel:

jag tycker det är konstigt... eftersom att hästen "tänder till" på tävling behöver den tävlas för att vänja sig.... om man då kan göra det utan ryck och slit i tyglarna men dock med ett lite starkare bett så tycker jag att det är bettre.. men ALLA tycker olika

Camilla_H skrev:
Ja, eller så säger det en hel del om hur mycket distansryttare faktiskt lägger ner på att träna lydnad. Men du är välkommen att beskåda en masstart vilken dag som helst (helst de första 5 kilometrarna) och se om du tror att hästar med energi och kondition att gå 12 mil på 8 timmar verkligen inte är pigg i starten?

Där är skillnaden mellan oss två. Jag anser inte att det är en mänsklig rättighet att få tävla med sin häst till varje pris och att det sanktionerar varje genväg via skarp utrustning.

KOMMUNIKATION - inte KONTROLL.

vaddå skarp UTRUSTNING vi har väl bara snackat om ett litet bett... och jag har inte sagt att det måste vara skarpt.. man kan byta från metall till gummi etc....

alla typ :
altså shit vilket tjat det blev bara för att jag råkade nämna ett litet (stort som ni kallar det) gummipelham....:smirk:

pollan skrev:
vaddå skarp UTRUSTNING vi har väl bara snackat om ett litet bett...

:rofl: :rofl: :rofl:

Det måste vara årets citat! Ursäkta mig men jag kan inte hjälpa att jag tyckte att det där var jätteroligt!! :D

Här skrivs böcker, hålls seminarier, utbildas hästtandläkare för "ett litet bett..." och så bara dödar du hela munhåla-bettproblematiken med ett grymt citat... :rofl:

/Camilla - på ovanligt gott humör ikväll...

herregud vilken disskution det blev.
De flesta av er skrev ganska långa svar å då borde ni dela upp dem annars orkar man FAN INTE LÄSA.

Sen så kan jag förstå att du kanske vill ha ett lite skarpare bett när du rider ut i början men då kan du ju kanske låna ett å sen hur det går. Det kanske går asbra och du inte behöver ett skarpare bett.

Går det inte bra kanske du ska skaffa en sån där ny nosgrimma (minns inte vad den heter) som när du tar i tygeln å tar i för hästen kanske sticker så dras även nosgrimman med så det blir litte tryck över nosryggen.

Kanske funkar på din häst.

Det är så jävla olika så man får ju prova sej fram helt enkelt.
Men rid ALDRIG med ett bett du inte vet hur det fungerar och du rider INTE med det skarpare bettet när du rider på ridbana.
Skarpare bett har ju även olika tryckfunktioner och dem måste man lära sig innan man jobbar hästen i form för annars kan det bli FEL!!!!!!

Ivylin skrev:
du rider INTE med det skarpare bettet när du rider på ridbana.

Skarpare bett har ju även olika tryckfunktioner och dem måste man lära sig innan man jobbar hästen i form för annars kan det bli FEL!!!!!!

Man ska väl även jobba hästen i form i skogen? :confused:
och man ska väl veta hur bettet fungerar innan man rider med det, oavsett om det är skog eller ridbana?

Ivylin[I skrev:
]....Går det inte bra[/I] kanske du ska skaffa en sån där ny nosgrimma (minns inte vad den heter) som när du tar i tygeln å tar i för hästen kanske sticker så dras även nosgrimman med så det blir litte tryck över nosry.....

Om det inte går bra så ska hästen på "utredning", bettet skulle vara en säkerhet utifall att inte en permanent lösning!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: dukie
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 849
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Ceta
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 275
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka