Nödbroms bett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 5 107
Sv: Nödbroms bett.

Och oavsett det så var det ju en nödbroms hon skulle ha så hon ska ju ändå inte ta i tygeln....

jag tycker att du ska rida ut med en kompis i början, vissa hästar dra inte iväg om dom har en lugn häst vid sidan, iallafall tills du känner dig säker. annars tkr jag att du ska ha ett pelham, i värsta fall med kindkedja. ;)

Men fortfarande, varför ska hon rida med ett westernbett när det finns engelska motsvarigheter som är anpassade för att ridas med korta tyglar?

Det var ett förslag bara, precis som alla andras. Eller måste vi enas om ett, menar du?

Sen tar jag gärna emot en utvecklad förklaring till varför en kandarstång är gjord för korta tyglar och westernstång för långa. Vad är skillnaden i betten, menar du?

/Camilla

vilse skrev:
det finns ju "babypelham" med endast några cm lång underskänkel som duger mer än väl till det som tomaten skall ha det. :)

Men om vitsen är att hitta ett nödbromsbett så förstår jag inte varför man ska nödvändigtvis hitta det mildaste? Då räcker det väl med det bett hon har? (Vilket jag också redan tycker, men DET var inte frågan i tråden).

/Camilla

*knycker tråd*

Det har blivit många intressanta disskutioner, fortsätt gärna med dem!:bump:

Var ute och red i går och eftersom Jaktkandaret inte passade så chansade jag på ett vanligt tränsbett. Det funkade och det var inga problem att få stopp på henne. Så funkar det så här bra så blir det inget annat bett för detta verkar hon trivas på :)

Tack, bra teckning men det är inte riktigt ett sånt jag har!:)

Camilla_H skrev:
Nu blev jag nyfiken - varför måste man ha testat 100 olika bett bara för att man är på en högre nivå i ridningen? Det ultimata beviset på god ridning är väl att man kan rida vilken häst som helst på ett milt bett som passar i munnen?

det måste man inte !!! men du skulle ju kunna kolla på en känds ryttares bett låda.. jag lovar en i stallet som ridit WC i hoppning har 170 bett :eek: (en som praoade hos henne räknade betten)
altså om en häst är jätte sark och det blir en tex jättekort distans så måste man ju kunna få tillbaka hästen snabbt óch då har man ett starkare bett... men visst det finns MÅNGA som rider sin häst på vanligt tränsbett.. men det är inte så vanligt bland elitryttarna

Nej, du har rätt i det där med hoppryttarna, kanske. Jag har bara erfarenhet av en som rider på kanske MSV-nivå och hon hade sin häst installad på ridskolan här ett tag och hade med sig en bettsamling som, ärligt talat, mer såg ut som en tortyrkammare.

/Camilla

det är hoppryttarna jag snackat om hela tiden :p jo så är det ju offta.. dock när de har så många bett och har testat 100 st så kanske det bara handlat om tex om den har rullar på bettet kanske 4 rullar istället för 3... de prova liksom allt för att göra det bäst för hästen.

pollan skrev:
de prova liksom allt för att göra det bäst för hästen.

Eller det bästa för sig själva? Kontroll eller kommunikation? Träning eller genväg?

Finns det verkligen hästar som är obildbara på tränsbett?

/Camilla

Camilla_H skrev:
Eller det bästa för sig själva? Kontroll eller kommunikation? Träning eller genväg?

Finns det verkligen hästar som är obildbara på tränsbett?

/Camilla

ja det är väl bättre för hästen att ryttaren rider på ett starkt bett så ryttaren bara behöver knappt ta i tyglen en ett tränsbätt med en ryttare som får sitta och slita i hästen för att få tag i den???

Jo, nog någon häst i världen som inte kan gå med vanligt bett.. dock rider de flesta (även jag) på vanligt tränsbett hemma och har bara skarpare bett på tävling!

pollan skrev:
ja det är väl bättre för hästen att ryttaren rider på ett starkt bett så ryttaren bara behöver knappt ta i tyglen en ett tränsbätt med en ryttare som får sitta och slita i hästen för att få tag i den???
Och det ena tar ut det andra? För mig är det strävan mot att ryttaren knappt behöver ta i tygeln på ett tränsbett som gäller, men det verkar vara få som ser till att man har kommit dit i grundutbildningen INNAN man åker och tävlar, eller INNAN man rider ut, utan man slänger hellre på ett skarpare för KONTROLL - inte KOMMUNIKATION.

Jag rider min distanshäst på sidepull även i massstarter. Nej, han är inte från planeten Pluto och nej han är inte ovanlig som häst. Han är en utbildad häst, helt enkelt.

För mig verkar det som många ryttare hellre byter utrustning än tränar sin egen hand. Men jag har kanske fel?

/Camilla

Senast ändrad:

finns det ngn som rider distans med en halvgalen häst som inte går att hålla och behöver ett skarpt bett? vad JAG har upplevt om distans så är det inte sååå mkt lydnad på tävlingen och de flesta rider väl m sidepul eller vanl tränsbett (utan nosgrimma?) jag tycker inte du kan jämföra distans och hoppning lixom... ni behöver ju inte rida på ett presis antal galoppsprång el likn.. (jag har INGET imot distans) ¨men lixom vissa tar det 5 år för att hitta den bästa kommunikasionen med sin häst så om man köper en 12 årig tävlingshäst och då ska man vänta med att tävla och rida ut i typ 5 år bara för att man inte kan hålla den så bra för att den är stark och inte kunna tävla den förens den är 17 år och kanske för gammal för att tävla? :s tycker jag låter ganska konstigt

men lixom vissa tar det 5 år för att hitta den bästa kommunikasionen med sin häst så om man köper en 12 årig tävlingshäst och då ska man vänta med att tävla och rida ut i typ 5 år bara för att man inte kan hålla den så bra för att den är stark och inte kunna tävla den förens den är 17 år och kanske för gammal för att tävla? :s tycker jag låter ganska konstigt

Det tycker inte jag låter konstigt alls?:confused:

Det ideala är att man inte ger sig in i situationer man inte behärskar (och nej, du behärskar inte situationen om du måste ta till skarpare bett, rent krasst...:smirk: ), och tar det 5 år innan man kommit såpass överens med sin häst att man kan ta sig runt tävlingsbanan utan att slita och dra i hästen så får det väl ta det.

Genväg är ofta senväg!:angel:

pollan skrev:
finns det ngn som rider distans med en halvgalen häst som inte går att hålla och behöver ett skarpt bett? vad JAG har upplevt om distans så är det inte sååå mkt lydnad på tävlingen och de flesta rider väl m sidepul eller vanl tränsbett (utan nosgrimma?)
Ja, eller så säger det en hel del om hur mycket distansryttare faktiskt lägger ner på att träna lydnad. Men du är välkommen att beskåda en masstart vilken dag som helst (helst de första 5 kilometrarna) och se om du tror att hästar med energi och kondition att gå 12 mil på 8 timmar verkligen inte är pigg i starten?

så om man köper en 12 årig tävlingshäst och då ska man vänta med att tävla och rida ut i typ 5 år bara för att man inte kan hålla den så bra för att den är stark och inte kunna tävla den förens den är 17 år och kanske för gammal för att tävla? :s tycker jag låter ganska konstigt
Där är skillnaden mellan oss två. Jag anser inte att det är en mänsklig rättighet att få tävla med sin häst till varje pris och att det sanktionerar varje genväg via skarp utrustning.

KOMMUNIKATION - inte KONTROLL.

Camilla_H skrev:
eller INNAN man rider ut, utan man slänger hellre på ett skarpare för KONTROLL - inte KOMMUNIKATION

Nu tar jag åt mig och vill förklara mig lite.

Eftersom jag inte känner hästen från något annat än ridbana ville jag ha en säkerhet. Det var inte mening att använda ett skarpare bett annat än i början för min egen säkerhet.

Precis. Och du är medveten om det och det säger jag inget om då. Du tänker antagligen inte rida så i evighet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: dukie
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 849
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Ceta
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 275
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka