Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ett pelham, i värsta fall med kindkedja
vilse skrev:det finns ju "babypelham" med endast några cm lång underskänkel som duger mer än väl till det som tomaten skall ha det.![]()
Camilla_H skrev:Nu blev jag nyfiken - varför måste man ha testat 100 olika bett bara för att man är på en högre nivå i ridningen? Det ultimata beviset på god ridning är väl att man kan rida vilken häst som helst på ett milt bett som passar i munnen?
pollan skrev:de prova liksom allt för att göra det bäst för hästen.
Camilla_H skrev:Eller det bästa för sig själva? Kontroll eller kommunikation? Träning eller genväg?
Finns det verkligen hästar som är obildbara på tränsbett?
/Camilla
Och det ena tar ut det andra? För mig är det strävan mot att ryttaren knappt behöver ta i tygeln på ett tränsbett som gäller, men det verkar vara få som ser till att man har kommit dit i grundutbildningen INNAN man åker och tävlar, eller INNAN man rider ut, utan man slänger hellre på ett skarpare för KONTROLL - inte KOMMUNIKATION.pollan skrev:ja det är väl bättre för hästen att ryttaren rider på ett starkt bett så ryttaren bara behöver knappt ta i tyglen en ett tränsbätt med en ryttare som får sitta och slita i hästen för att få tag i den???
men lixom vissa tar det 5 år för att hitta den bästa kommunikasionen med sin häst så om man köper en 12 årig tävlingshäst och då ska man vänta med att tävla och rida ut i typ 5 år bara för att man inte kan hålla den så bra för att den är stark och inte kunna tävla den förens den är 17 år och kanske för gammal för att tävla? :s tycker jag låter ganska konstigt
Ja, eller så säger det en hel del om hur mycket distansryttare faktiskt lägger ner på att träna lydnad. Men du är välkommen att beskåda en masstart vilken dag som helst (helst de första 5 kilometrarna) och se om du tror att hästar med energi och kondition att gå 12 mil på 8 timmar verkligen inte är pigg i starten?pollan skrev:finns det ngn som rider distans med en halvgalen häst som inte går att hålla och behöver ett skarpt bett? vad JAG har upplevt om distans så är det inte sååå mkt lydnad på tävlingen och de flesta rider väl m sidepul eller vanl tränsbett (utan nosgrimma?)
Där är skillnaden mellan oss två. Jag anser inte att det är en mänsklig rättighet att få tävla med sin häst till varje pris och att det sanktionerar varje genväg via skarp utrustning.så om man köper en 12 årig tävlingshäst och då ska man vänta med att tävla och rida ut i typ 5 år bara för att man inte kan hålla den så bra för att den är stark och inte kunna tävla den förens den är 17 år och kanske för gammal för att tävla? :s tycker jag låter ganska konstigt
Camilla_H skrev:eller INNAN man rider ut, utan man slänger hellre på ett skarpare för KONTROLL - inte KOMMUNIKATION