Nödrop - pelargonerna dör!!!

Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Kolla så att det inte kommer något från roten, jag har haft minst två i år som har sett helt döda ut och varit på väg att bli utslängda och så helt plötsligt har jag fått se att det har kommit upp lite grönt nere vid roten!
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Måste man förvara pelargonerna svalt på vintern?

Vad händer om man har dem inne, och fortsätter att vattna som vanligt?

Köpte jättefina rosa mårbackaperlargoner häromdagen.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Det kan gå bra att övervintra dem inne också, om man tar ett svalt fönster och vattnar sparsamt så de ändå får vila.

Mårbackor är sååå fina :love: .
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Nu ryker de gamla pelargonerna - inga livstecken än.

De nya växer så det knakar :love: !
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Här kommer en bild på lilla Bukefalos, lite dålig på att uppdatera, jag och kameran är inte så bra vänner som jag och Bukefalos. Bukefalos har en egen kruka nu och är så stor att den snart ska toppas, någon som vill ha Bukesticklingen??
8kbcyghzj0unn7f6nu5ne67f38j1goy
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Lägger även in en bild på mamman till Bukefalos. Det är en "Drottning Victorias Vilohem" som är en Mårbackavariant från Öland.
l2bmz2f21i5i8hh145x05pxn9jpcr7c

OBS att Bukefalos inte blir en "Drottning Victorias Vilohem", Buke har ju en pappa också och han är okänd.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

..nästan exakt två månader gammal..
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Du verkar kunna det här :)

I mars köpte jag sticklingar av pelargoner.. Nu undrar jag om det är läge att ställa ut dem? Hur vet man när det är dags?

//doris - mycket tacksam för svar
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Du kan ha dom ute på dagen, men ff är det risk för nattfrost, får de frost dör de, så du får ta in dom på nätterna. Jag har mina i en inglasad veranda och bor i Västergötland, mina bor ute på verandan dygnet runt nu.
 
Sv: Nödrop - pelargonerna dör!!!

Tack för svaret.

Jag bor i allra sydligaste Sverige. Men då gör jag så att jag börjar vänja dem vid att vara ute ett tag.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 213
Senast: Kildegrei
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 779
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp