Bukefalos 28 år!

Nonchalant stallägare eller vad??

B

Beeaatch

Hej Buke!!

I det stallet som jag och min fullblodsmärr står uppstallade i så kom nyligen en konvalesent in, ett halvblod med inriktning dressyr, och som dom flesta dressyrhästar är hon nervig och kännslig, ägaren har lämnat en lapp, där saker och ting är nedskrivna, bla att stoet ALLTID skall ledas med kedja under hakan, då hon har respekt för den, och håller sej på "matttan". Men de första stallägaren, den som har ansvaret för konvalesenten säger är att, JA NÅGRA DAGAR ANVÄNDER VI KEDJAN, SEN ÅKER REPGRIMMAN PÅ. Asså, vad jag menar är väl att kunnden har väl ALLTID RÄTT??? Säger ägaren si så är de väl då?? ELLER?? Hur JÄVLA NONCHALANT ÄR INTE DE HÄR? Asså, hästen är inte liten, de är en konvalesent som har boxvila, skall promeneras 15 minuter 2 ggr om dagen. Jag skulle inte leda honom utan kedja om ägaren sagt så, för jag menar händer något med hästen då man leder den i repgrimman, tex. att den sliter sej lös eller dylikt, hur försvarar man DÅ DET????? Häsen är i klass för sej, säkert värd några hundra tusen. Gör stallägaren rätt?? Är jag bara nojig?? Vad bör jag göra???:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag tycker stallägaren ska göra som kunden säger i det här fallet.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

En repgrimma som används rätt är lika "skarp" som kedja! sen sitter inte kommunikationen i redskap!

jag tycker nog att det är upp till stallägarna som nu har ansvaret för hästen att dom gör på det sätt som passar dom!
förhoppningsvis är dom såpass kunniga att dom kan läsa av hästen och situationen och handla därefter!
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

En repgrimma som används rätt är lika "skarp" som kedja! sen sitter inte kommunikationen i redskap!

jag tycker nog att det är upp till stallägarna som nu har ansvaret för hästen att dom gör på det sätt som passar dom!
förhoppningsvis är dom såpass kunniga att dom kan läsa av hästen och situationen och handla därefter!

Jo, jag vet att repgrimman är ett minst lika bra "redskap". MEn jag menar hur försvarar man om något händer med repgrimman istället för kedjan???? HÄR HANDLAR DE INTE OM REDSKAP I SEJ, här handlar de BARA om att stallägaren bestämmt sej för att hata kedjan. Ho handskas aldrig med hästarna själv, då menar jag ALDRIG, förutom den första veckan. Säger åt sin personal att göra si och så, fast ägaren sagt en annan sak. JAg menar, ägaren betalr ju för att få hästen skött så som hon vill ha det. Jag kan tilläga att märren ifråga har noll respekt för repgrimman, men däremot för kedjan. Men kan stallägaren göra så här? Okej om hon ledde hästen varje dag, men degör hon INTE,hon bara HATAT kedjan!
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

En repgrimma som används rätt är lika "skarp" som kedja! sen sitter inte kommunikationen i redskap!

jag tycker nog att det är upp till stallägarna som nu har ansvaret för hästen att dom gör på det sätt som passar dom!
förhoppningsvis är dom såpass kunniga att dom kan läsa av hästen och situationen och handla därefter!

Jo, jag vet att repgrimman är ett minst lika bra "redskap". MEn jag menar hur försvarar man om något händer med repgrimman istället för kedjan???? HÄR HANDLAR DE INTE OM REDSKAP I SEJ, här handlar de BARA om att stallägaren bestämmt sej för att hata kedjan. Ho handskas aldrig med hästarna själv, då menar jag ALDRIG, förutom den första veckan. Säger åt sin personal att göra si och så, fast ägaren sagt en annan sak. JAg menar, ägaren betalr ju för att få hästen skött så som hon vill ha det. Jag kan tilläga att märren ifråga har noll respekt för repgrimman, men däremot för kedjan. Men kan stallägaren göra så här? Okej om hon ledde hästen varje dag, men degör hon INTE,hon bara HATAR kedjan!
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag tycker man ska följa kundens önskemål här - om kunden vill fortsätta ha en ouppfostrad häst som inte kan ledas normalt så får hon väl det. Bara den går bra i dressyren så. :smirk:
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Antagligen ja! Det är hon som är ansvarig för verksamheten och hästen, så det är hon som bestämmer.

Vet själv hur frustrerande det är när ens "chef" säger att så här ska det vara, trots att man vet att det inte alls funkar på den hästen eller att det strider mot ens egna principer...
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jo, jag vet att repgrimman är ett minst lika bra "redskap". MEn jag menar hur försvarar man om något händer med repgrimman istället för kedjan???? HÄR HANDLAR DE INTE OM REDSKAP I SEJ, här handlar de BARA om att stallägaren bestämmt sej för att hata kedjan. Ho handskas aldrig med hästarna själv, då menar jag ALDRIG, förutom den första veckan. Säger åt sin personal att göra si och så, fast ägaren sagt en annan sak. JAg menar, ägaren betalr ju för att få hästen skött så som hon vill ha det. Jag kan tilläga att märren ifråga har noll respekt för repgrimman, men däremot för kedjan. Men kan stallägaren göra så här? Okej om hon ledde hästen varje dag, men degör hon INTE,hon bara HATAR kedjan!

Förlåt, Stallägaren ratar kedja, hästen har respekt för kedjan, för de är vad den är van vid, hon säger åt personalen att leda hästen i repgrimman, trotts att ägaren sagt att hästen skall ledas i kedja OCH TRÄNS, dock gör tränset till eller från, med de är stor skillnad på hästen i reprimma och vanlig grimma och kedja, ändå skall hästen ledas i repgrimma på stallägarens order.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag tycker man ska följa kundens önskemål här - om kunden vill fortsätta ha en ouppfostrad häst som inte kan ledas normalt så får hon väl det. Bara den går bra i dressyren så. :smirk:

Hästen är nog inte ouppfostrad, men går att hålla i schak med kedjan, men inte med repgrimman.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Självklart ska stallägaren göra som kunden vill. Särskilt eftersom hästen inte bryr sig om en repgrimma... farligt att laborera för mkt när hästägaren ändå vet vad som fungerar och inte!
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Antagligen ja! Det är hon som är ansvarig för verksamheten och hästen, så det är hon som bestämmer.

Vet själv hur frustrerande det är när ens "chef" säger att så här ska det vara, trots att man vet att det inte alls funkar på den hästen eller att det strider mot ens egna principer...


Ja, jag förstår vad du menar, är glad att jag inte är anställd, och slipper ansvaret kring hästen, men då jag har bra relation till den anställde, som är helt fötvivlad. Jag har själv sett den anställde leda hästen i både repgrimma och kedja, och sätt skillnaden, tycker bara de är så synd att se en så värdefull häst, som ägaren anförtrott sej till stallägaren att den hanteras på de sätt ägaern angivit. Stall ägaren har inte sagt till hästägaren att hon ändrat orderna till sin personal, vem har an´svaret om den här dyra hästen sliter sej och förvärrar sin skada?? Hästägaren som gett order, eller personalen som hanterar hästen?
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag är i precis samma situation! Min häst (som för övrigt är ganska värdefull han också) är en hingst och jag vill att alla som leder honom ska ha kedja, av den enkla anledningen att OM något skulle hända så har han respekt för kedjan och det är enkelt att få honom koncentrerad och på plats om man har den på.

Men stallchefen fullkomligt VÄGRAR leda honom med kedja. För hon "är emot kedja". Men hallå? Det är väl gärna min häst liksom? Och jag som bestämmer.
Förvisso är min häst väldigt snäll, men det är ju en hingst med instinkter och en dag kanske situationen ter sig så att han kommer för nära ett brunstigt sto, sliter sig och piper iväg till henne. Kommer stallchefen ta ansvaret över eventuella skador som uppkommer då? Vad gör man? Min häst måste ju komma in och ut från hagen...

Jag tycker att du ska prata med ägaren till hästen och tala om hur läget är. Sedan kan hon själv ställa sig till hur hon vill göra.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Om en häst (oavsett långvarig vila) inte kan ledas utan kedja så anser jag att den är ouppfostrad.

Jag anser då INTE att en häst med långvarig boxvila som utger lite överskottsenergi till och från hagen är Ouppfostrad, sen får du anse vad du vill. Hon kan hoppa och skutta i kedjan oxå, självklart, men jag anser att jag HAR BÄTTRE KONTROLL MED KEDJAN. Och jag anser inte som stallägaren till mitt stall att kedjan är något straff, för när hästen snällt går vid min sida så finns kedjan bara där, utan påverkan, de är först när hästen hoppar och skuttar som jag tar i den, då känns den, och då tänker hästen på de istället för annat, jag anser att kedjan är en säkerhjet för både häst och ledare.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag är i precis samma situation! Min häst (som för övrigt är ganska värdefull han också) är en hingst och jag vill att alla som leder honom ska ha kedja, av den enkla anledningen att OM något skulle hända så har han respekt för kedjan och det är enkelt att få honom koncentrerad och på plats om man har den på.

Men stallchefen fullkomligt VÄGRAR leda honom med kedja. För hon "är emot kedja". Men hallå? Det är väl gärna min häst liksom? Och jag som bestämmer.
Förvisso är min häst väldigt snäll, men det är ju en hingst med instinkter och en dag kanske situationen ter sig så att han kommer för nära ett brunstigt sto, sliter sig och piper iväg till henne. Kommer stallchefen ta ansvaret över eventuella skador som uppkommer då? Vad gör man? Min häst måste ju komma in och ut från hagen...

Jag tycker att du ska prata med ägaren till hästen och tala om hur läget är. Sedan kan hon själv ställa sig till hur hon vill göra.

Ja, man vet aldrig, och jag anser oxå kedjan som en säkerhet, inte som ett straff, först när hästen blir okonsentrerad på mej tar jag tag i kedjan, hästen kännder de och då tänker den på de. Stallägarens egna hingst leder jag (dom få gånger jag gör de, även personalen, ALLTID i repgrimma, då vi anser att ansvaret är hoss henne då hon äger den själv, skulle något hände, får hon stå för de, men när de gäller anndras hästar och dom lämnat en viss order skulle jag gärna villja uppfylla den, och absolut om hsäten blir oledbar på stallägarens ordenation av "verktyg". Handlar verkligen inte om ouppfostrad eller inte. DE HANDLAR OM SÄKERHET FÖR BÅDE HÄST OCH LEDARE. Jag tycker då ändå att den BETALANDE kunden alltid har rätt.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag tycker inte heller kedjan är ett straff men jag har ledit en f.d stjärngaloppör som stått i sjukhage samt sett fullblod ge utskott för sin överskottsenergi genom pytte-bocksprång - dock drar de aldrig i grimskaftet och håller koll på sina fötter så de inte kommer åt människan.
Många hästar har nerv och mycket energi- en del tillåts agera med det som ursäkt och en del sköter sig bra iaf.
Men jag förstår tanken att ägaren vill ha kedja om flera olika ska hantera den och den inte har fått en grundläggande uppfostran.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Ja, man vet aldrig, och jag anser oxå kedjan som en säkerhet, inte som ett straff, först när hästen blir okonsentrerad på mej tar jag tag i kedjan, hästen kännder de och då tänker den på de. Stallägarens egna hingst leder jag (dom få gånger jag gör de, även personalen, ALLTID i repgrimma, då vi anser att ansvaret är hoss henne då hon äger den själv, skulle något hände, får hon stå för de, men när de gäller anndras hästar och dom lämnat en viss order skulle jag gärna villja uppfylla den, och absolut om hsäten blir oledbar på stallägarens ordenation av "verktyg". Handlar verkligen inte om ouppfostrad eller inte. DE HANDLAR OM SÄKERHET FÖR BÅDE HÄST OCH LEDARE. Jag tycker då ändå att den BETALANDE kunden alltid har rätt.

Håller med fullständigt. Men jag tycker nog att din stallägare är väldigt oansvarig, dels för att hon ändrar order som är givna för att skapa säkerhet, och dels för att hon sätter personalen på att leda hingstar i reprimmor. Hingstar ska ledas i kedja! Okej att hon tar ansvaret över det hela, men vadå? Tänk om det verkligen händer en olycka? Inser hon på fullt ansvar att hon har ansvar för era liv? Tänk om ni skulla bli ihjälsprugna. (Väldigt osannolikt, javet :p) Hur skulle hon försvara sig till era anhöriga då; nämen, jag trooor inte på kedja. Dumbass. :mad:
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Jag tycker inte heller kedjan är ett straff men jag har ledit en f.d stjärngaloppör som stått i sjukhage samt sett fullblod ge utskott för sin överskottsenergi genom pytte-bocksprång - dock drar de aldrig i grimskaftet och håller koll på sina fötter så de inte kommer åt människan.
Många hästar har nerv och mycket energi- en del tillåts agera med det som ursäkt och en del sköter sig bra iaf.
Men jag förstår tanken att ägaren vill ha kedja om flera olika ska hantera den och den inte har fått en grundläggande uppfostran.

Nu förstår jag på ett sätt vad du menar, Galoppöerer OCH TRAVARE har fått lära sej rätt och fel från första början, de är hårda ord, slag och höjda röster på ENGÅNG, för tränarna har inte tid att vänta ut dom, de har däremot halvblodfolket, för dom rör knappt sina hästar förens dom är 3 år ( är själv travtant från början), men den här märren jag pratar om handlr inte om OUPPFORTRAN, snälla förstå mej, jag förstår dej precis om du sysslat med galoppörer innan, för jag har många gånger, och gör de än, tänkt om halvblod som jag hanterar, att fy fan vilke ouppfostrad hästar, göt mina travare och galoppöer vet minsann rött och fel, men denne halvblodsmärr ÄR INTE OUPPFORTRAD, den har bara INTE respekt för repgrimman. Men är from som ett lam med kedjan, tar man tag i snöret så skärper hon till sej.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Om jag varit stallägare så skulle jag definitivt göra som hästägaren ville så länge det bara fungerade.

Även om jag själv inte gillade kedja för att jag hellre ville ha "väluppfostrad" häst så hade jag ändå haft kedja så länge det inte skadade hästen eller inverkade på min förmåga att handskas med hästen.

Jag skulle aldrig i livet själv laborera med andras hästar.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Håller med fullständigt. Men jag tycker nog att din stallägare är väldigt oansvarig, dels för att hon ändrar order som är givna för att skapa säkerhet, och dels för att hon sätter personalen på att leda hingstar i reprimmor. Hingstar ska ledas i kedja! Okej att hon tar ansvaret över det hela, men vadå? Tänk om det verkligen händer en olycka? Inser hon på fullt ansvar att hon har ansvar för era liv? Tänk om ni skulla bli ihjälsprugna. (Väldigt osannolikt, javet :p) Hur skulle hon försvara sig till era anhöriga då; nämen, jag trooor inte på kedja. Dumbass. :mad:

Nu handlar det här om en märr, men iaf. Kan dra ett annat exempel, hon har två P.R.E märrar som hon lärt dom att dom skall gå bakomd en som leder, och dom skall dagligen så här års ledas ner i en backe som är lerig, märrarna sugs fast i leran och får panik, då springer dom rakt fram, där går ledaren, då dom lärt sej att gå bakom och lyder order, så spinger dom ju för fan rakt på ledaren i panik, inte deras fel, för dom är lärda det, men de är STOR fara för perosnalen och övriga som leder. VEM TAR ANSVRET?? Antinge skadar hästarna sej i denna leriga backe när dom sugs fast, eller de som leder, troligt is ledarna, efterosm hästarna springer rakt bakom dom. BRIST PÅ SÄLERHET???
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp