Bukefalos 28 år!

Nonchalant stallägare eller vad??

Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Håller med fullständigt. Men jag tycker nog att din stallägare är väldigt oansvarig, dels för att hon ändrar order som är givna för att skapa säkerhet, och dels för att hon sätter personalen på att leda hingstar i reprimmor. Hingstar ska ledas i kedja! Okej att hon tar ansvaret över det hela, men vadå? Tänk om det verkligen händer en olycka? Inser hon på fullt ansvar att hon har ansvar för era liv? Tänk om ni skulla bli ihjälsprugna. (Väldigt osannolikt, javet :p) Hur skulle hon försvara sig till era anhöriga då; nämen, jag trooor inte på kedja. Dumbass. :mad:

Jag håller med dej till tusen, hingstar och hästar som har respekt för kedjan skall ledas i kedja, och absolut på ägarens order. Men den här stallägaren tänker inte till förnes något händer, så har de alltid varit så länge jag stått där, snart 2 år, och så lär de nog förbli, ansvarslöst kallar jag de för.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Antingen säger du ifrån till stallägaren om vad du tycker eller så letar du upp en ny stallplats!
Vi på buke kan knappast göra nåt åt situationen, och det kan inte vara kul att ha hästen uppstallad på ett ställe där du inte tycker stallägaren gör vettiga val!

Just nu känns den här tråden bara som en gnälla av sig tråd på nån som du uppenbarligen stört dig på länge!

Jag säger flytta så slipper du problemen!;)
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Ja nej jag menade ju inte stoet som du först tog upp utan hingsten du nämnde i föregående inlägg.

Tycker det hela låter lite hopplöst! Ni i stallet kanske skulle prata med henne? Och säga precis det du har skrivit nu...
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Antingen säger du ifrån till stallägaren om vad du tycker eller så letar du upp en ny stallplats!
Vi på buke kan knappast göra nåt åt situationen, och det kan inte vara kul att ha hästen uppstallad på ett ställe där du inte tycker stallägaren gör vettiga val!

Just nu känns den här tråden bara som en gnälla av sig tråd på nån som du uppenbarligen stört dig på länge!

Jag säger flytta så slipper du problemen!;)

Åjo, de är min tanke. Helt klart. Trivs tyvärr med resterande folk och prsonal, då dom gör ett bra jobb, och jag vet att jag kan lita på dom, trotts sallägarens order. De va inte meningen att detta skulle bli en gnälltråd, absolut inte, de jag ville komma fram till va egentligen bara att vem tar ansvaret om något händer hästen ifråga??
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Om jag var stallägare skulle jag göra som hästägaren sa. Om h*n bad mig använda kedja så skulle jag göra det, för hur förklarar man en olycka om man inte följde anvisningarna?
Dessutom är det ju en självklarhet att den som tar ut hästen på morgonen sätter på det täcke och ev benskydd om så önskas som hästägaren ber om. Inte börjar man ändra i den utrustningen bara för att man själv föredrar det på ett visst sett, så varför då ändra på eget initiativ med vilka metoder hästen ska tas till och från hagen?
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Antingen säger du ifrån till stallägaren om vad du tycker eller så letar du upp en ny stallplats!
Vi på buke kan knappast göra nåt åt situationen, och det kan inte vara kul att ha hästen uppstallad på ett ställe där du inte tycker stallägaren gör vettiga val!

Just nu känns den här tråden bara som en gnälla av sig tråd på nån som du uppenbarligen stört dig på länge!

Jag säger flytta så slipper du problemen!;)

Fast i bland behöver väl vi alla "gnälla av oss" lite? Det är det som är så bra med ett forum där det är många som "gnäller". :) Det är inte alltid så lätt att göra sig ovän med stallägaren.

Kan vara skönt att få lufta ut det som gnager en och få höra andras åsikter. :)
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Ja nej jag menade ju inte stoet som du först tog upp utan hingsten du nämnde i föregående inlägg.

Tycker det hela låter lite hopplöst! Ni i stallet kanske skulle prata med henne? Och säga precis det du har skrivit nu...

Okej. ;) Jo, visst borde vi de. Tyvärr spelar de ingen roll vad jag säger, säger jag något blir jag utslängd,, och jag trivs med övrigt folk, även stallägaren, då hon är trevlig, men tyvärr sätter sin personal i fara, de är de som fått mej att reagera. :(
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Om jag var stallägare skulle jag göra som hästägaren sa. Om h*n bad mig använda kedja så skulle jag göra det, för hur förklarar man en olycka om man inte följde anvisningarna?
Dessutom är det ju en självklarhet att den som tar ut hästen på morgonen sätter på det täcke och ev benskydd om så önskas som hästägaren ber om. Inte börjar man ändra i den utrustningen bara för att man själv föredrar det på ett visst sett, så varför då ändra på eget initiativ med vilka metoder hästen ska tas till och från hagen?

Nej, men precis, jag menar de, betar någon för en sak, så ska den väl få det. Tycker jag, hade själv blivit besviken annars, cooh kännt mej lurad.
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Fast i bland behöver väl vi alla "gnälla av oss" lite? Det är det som är så bra med ett forum där det är många som "gnäller". :) Det är inte alltid så lätt att göra sig ovän med stallägaren.

Kan vara skönt att få lufta ut det som gnager en och få höra andras åsikter. :)

Haha, kanske behövde jag de, en gnälla av mej tråd. :D Jag bryr mej dock bara om personalen, då vi har ett bra team, personalen och "halvinackorderingarna".
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Haha, kanske behövde jag de, en gnälla av mej tråd. :D Jag bryr mej dock bara om personalen, då vi har ett bra team, personalen och "halvinackorderingarna".

Ja det är klart du behöver! :banana:

Med tanke på hur många det är som brukar "gnälla av sig" här så är det en bra medicin! :D
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Ja det är klart du behöver! :banana:

Med tanke på hur många det är som brukar "gnälla av sig" här så är det en bra medicin! :D

Ja, verkligen, kanon medecin. :bow: Ska faktiskt ta mej modet att ringa hästägaren ifråga imorgon, oh fråga om hon ansvarar och godkänner allt detta med repgrimman, för då får jag ju svart på vitt. :bow:
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Dessutom är det ju en självklarhet att den som tar ut hästen på morgonen sätter på det täcke och ev benskydd om så önskas som hästägaren ber om. Inte börjar man ändra i den utrustningen bara för att man själv föredrar det på ett visst sett, så varför då ändra på eget initiativ med vilka metoder hästen ska tas till och från hagen?

Haha nä exakt! Jag tycker det är jättelöjligt att ha benskydd och täcke i hagen (hallå liksom, en häst är ju faktiskt en häst) så jag sätter helt enkelt inte på dem/det :p

Helt sjukt! :smirk:

Ingen stallchef/stallägare/stallpersonal skulle resonera så. Hur kommer de sig då att de gör det med kedja?
Det är ju trots allt så mycket viktigare. Det handlar ju om SÄKERHET!
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Haha nä exakt! Jag tycker det är jättelöjligt att ha benskydd och täcke i hagen (hallå liksom, en häst är ju faktiskt en häst) så jag sätter helt enkelt inte på dem/det :p

Helt sjukt! :smirk:

Ingen stallchef/stallägare/stallpersonal skulle resonera så. Hur kommer de sig då att de gör det med kedja?
Det är ju trots allt så mycket viktigare. Det handlar ju om SÄKERHET!

så du menar att kedjan har inget med säkerhet att göra?? :(
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Haha nä exakt! Jag tycker det är jättelöjligt att ha benskydd och täcke i hagen (hallå liksom, en häst är ju faktiskt en häst) så jag sätter helt enkelt inte på dem/det :p

Helt sjukt! :smirk:

Ingen stallchef/stallägare/stallpersonal skulle resonera så. Hur kommer de sig då att de gör det med kedja?
Det är ju trots allt så mycket viktigare. Det handlar ju om SÄKERHET!

Förlåt. jag missförstod, nu forstod jag!!! :banana:
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

så du menar att kedjan har inget med säkerhet att göra?? :(

Jo, givetvis! Jag menade att stallägare i regel följer alla råd såsom benskyddspåsättande och täckesbytande. Hur kan de då inte följa anvisningen att leda med kedja?
(Fast nu uttryckte jag mig lite fult, stallpersonal gör ju säkert det, är ju bara så att vi har funnit två i den här tråden som inte gör det.)

Vi har ju båda två skrämmade exempel på personer som inte bryr sig om att följa anvisningar om något som är så mycket viktigare än benskydden, säkerheten! Som i våra fall utgörs av något så enkelt som att sätta kedja på hästen.

Men allvarligt, till din huvudfråga. Om något skulle hända med hästen, vem skulle då ta ansvaret?
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Passar inte stallreglerna för dresyr tjejen så får hon väl gå med sin häst själv då. Det är betydligt säkrare att hantera en häst i repgrimma än med kedja. Mindre skade risk på hästen med..
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Som stallägare FÅR man ju i princip hur som helst. :smirk:

Jag tycker också att stallägaren ska kunna göra som du beskriver OM det finns en rimlig anledning bakom detta OCH det är ngt som man är överens om med hästägaren, och som alltså inte göra bakom ryggen på någon.

Själv skulle jag inte acceptera att man inte gör ngt åt ett så allvarligt problem som att man inte kan hantera sin häst utan kedja. Om en person kommer med en sån häst till mitt stall så vill jag att personen jobbar med detta, med eller utan hjälp, och att detta görs på ett trevligt sätt. Om detta inte är intressant för ägaren så skulle jag säga upp personens plats. Men såna här saker skulle tydligt framgå i avtal och det skulle även jag själv vara tydlig med när jag först visar platsen för en intressent. jag accepterar bara god hästhållning enl. mina kriterier.

Men som sagt, jag skulle nog inte kunna ha ett speciellt stort stall för många skulle nog sollas ut. :cool:
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Knapplån!

Jag jobbade i ett stall en gång där ägaren tvingade mig att använda kedja till hingsten. Problemet var att denna hingst gärna stannade och vägrade gå, drog jag då i kedjan tycke han det ju var klart obehagligt och backade.Hade han inte kedja gick det att få honom framåt, men sen gick han dit hans själv ville.
Löste det problemet genom att ha både keda och vanligt grimskaft.

Men självklart ligger problemet i uppfostran. Mina egna hästar oavsett om det varit hingstar, ston eller valacker går bra att leda med gimskaft om halsen. De vet att jag är deras ledare, de ska följa mig.
Jag har oftast hästen bakom mig och har aldrig varit med om att de råkat springa över mig.

Hade jag varit stallägaren i detta fall hade jag lugnt och sansat talat om för hästägaren att i detta stall leds ingen häst i kedja. Acceptera eller ställ hästen hos någon annan.

Har stått i ett stall där en konvalescent tvunget skulle ledas i stigbett eller träns. Istället tog jag grimma och longerlina. När hästen uppfattade att han inte hade bett i munnen så stegrad han sig och tänkte dra iväg. Jag flyttade mig då på säkert avstånd och gjorde ett ryck så han förstod att han fortfarande satt fast.
En enda gång behövdes på denna häst, sen gick han alltid snällt med mig i grimma.

/M
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Men vad är problemet? Du leder inte hästen och om jag fattat det rätt så har du inget med den hästen att göra?

Vill stallägaren leda hästen med repgrimma bara för att hon/han tycker att det fungerar bäst så är det väl upp till stallägaren isåfall. Har du sett att stallägaren inte har någon pli på hästen med repgrimman eller drar du en vild gissning ang detta? För ÄGAREN kanske kedja fungerar bäst men det behöver inte betyda att det fungerar bäst för andra.

Om det nu är personal som ska leda hästen så får väl personalen ta det som denne anser säkrast att leda hästen med. Bara för att stallägaren leder i repgrimma är det knappast någon lag på att resterande persoal också behöver göra det. Jag som anställd skulle ta det som jag kände mig säkrast med. Har stallägaren problem med det så får denne gå med hästen själv isåfall!

så jag ser inte riktigt problemet förutom att du verkar vara extremt nojig och grinig över din stallplats där du inte ens behöver hantera denna häst. Vad ägaren och stallägaren gör är inte din ensak enligt mig så länge du inte skadas av situationen! Att brusa upp över hur en häst leds eller inte vad tjänar det till?
 
Sv: Nonchalant stallägare eller vad??

Det är inte stallägarens uppgift att uppfostra de inackorderade hästarna...

Möjligtvis i samrådan med hästägaren.

Att smussla och köra med repgrimma istället för kedja trots tydliga instruktioner är respektlöst, oavsett vad man har för personlig åsikt om val av redskap. Ägaren har valt att man ska använda kedja av säkerhetsskäl. Om någon då väljer att använda annat redskap, hästen sliter sig och kommer upp på en väg eller går omkull och skadar sig allvarligt - då skulle jag blir rasande som hästägare. När man redan berättat att det fungerar att ta hästen i kedja.

Skulle någon skadas vid hantering av mitt djur då de valt att inte lyda min råd skulle jag inte vara beredd att ta på mig ansvaret för detta. Det är därför jag ger råd... För att slippa skador (om risk för det föreligger).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp